OHC venttiilin pituudet
Valvoja: CRSC Hallitus
-
OHC venttiilin pituudet
Tutkiskelin tossa tänä ehtoona vähän ajotuksia tosta sierrastani. Tuli mieleen, että varmaan monia kiinnostaa mitä merkitystä sillä paljon puhutulla, mutta valitettavan usein unohdetulla venttiilin pituudella on OHC moottorissa.
Esimerkki, eräs nokka-akseli ja venttiilin pituus X. Tutkitaan imuventtiilin liikehdintää.
Venttiiliä on jatkettu 1.3mm paksulla lashcapilla ja tällöin nosto venttiilin päästä mitattuna on 11.7mm, välyksen ollessa 0.2mm. Ajoitus 3mm vaihdossa auki yläkuolokohdassa. Tässä kohdassa huomio! Nokka-akselin maksimi noston _pitäisi_ olla 12.3mm
Otetaan lashcap pois, säädetään välys ja mitataan asiat uudestaan. Huomataan että maksimi nosto nousi 12.45mm:iin ja 3mm aukiolo siirtyi, se on nyt n. 2-3 astetta JYKK.
Mutta mitä tapahtuu keinuvivun liukupinnalla? Lashcap paikallaan nokka liikkuu n. 2mm kovapalan säätöruuvin puoleisesta reunasta ja vähän vajaa 3mm venttiilin puoleisesta reunasta. Nyt nokkela intiaani huolestuu, koska nostoa tuli lisää, joten vipusuhde muuttui. Se tarkoittaa sitä, että kosketusalue siirtyi lähemmäs sätöruuvia. Tässä tapauksessa kovapalan reunasta yli. Vastaavasti venttiilin puoleiseen reunaan tuli noin 1.5mm lisää väliä. Tällä asetuksella nokka-akseli ei ole kovinkaan pitkäikäinen.
Seuraavaksi tutkimme miten erilaisten keinuvipujen käyttö muuttaa tilannetta. Kokeillaan AE-merkkisiä pitkäpintaisia tarvikevipuja ja vakioita. Mutta vasta kun löydän kunnon astelevyn kampiakselin päähän.
Esimerkki, eräs nokka-akseli ja venttiilin pituus X. Tutkitaan imuventtiilin liikehdintää.
Venttiiliä on jatkettu 1.3mm paksulla lashcapilla ja tällöin nosto venttiilin päästä mitattuna on 11.7mm, välyksen ollessa 0.2mm. Ajoitus 3mm vaihdossa auki yläkuolokohdassa. Tässä kohdassa huomio! Nokka-akselin maksimi noston _pitäisi_ olla 12.3mm
Otetaan lashcap pois, säädetään välys ja mitataan asiat uudestaan. Huomataan että maksimi nosto nousi 12.45mm:iin ja 3mm aukiolo siirtyi, se on nyt n. 2-3 astetta JYKK.
Mutta mitä tapahtuu keinuvivun liukupinnalla? Lashcap paikallaan nokka liikkuu n. 2mm kovapalan säätöruuvin puoleisesta reunasta ja vähän vajaa 3mm venttiilin puoleisesta reunasta. Nyt nokkela intiaani huolestuu, koska nostoa tuli lisää, joten vipusuhde muuttui. Se tarkoittaa sitä, että kosketusalue siirtyi lähemmäs sätöruuvia. Tässä tapauksessa kovapalan reunasta yli. Vastaavasti venttiilin puoleiseen reunaan tuli noin 1.5mm lisää väliä. Tällä asetuksella nokka-akseli ei ole kovinkaan pitkäikäinen.
Seuraavaksi tutkimme miten erilaisten keinuvipujen käyttö muuttaa tilannetta. Kokeillaan AE-merkkisiä pitkäpintaisia tarvikevipuja ja vakioita. Mutta vasta kun löydän kunnon astelevyn kampiakselin päähän.
Jäsen #606
-
Re: OHC venttiilin pituudet
a) Olen huomannut että nokka-akselin perusympyrän koko vaikuttaa myös asiaan, eli liukupinnan paikkaan, eli blankista tehty nokka olisi parempi kuin uudelleen hiottu
b) Katso myös miten paininvivun pää osuu venttiiliin, mulla meni yhdet venttiilit kun paininvipu oli jäänyt lyhyeksi nostoa optimoidessa
Voi olla että kovapala/pitkä_liukupinta-seuraajilla ei asia
c) Hammillin kirjassa on ne kuvat joiden mukaan saa tehtyä pahvimallit joilla voi verrata paininvivun asentoa, korreloivat aika hyvin koetun kanssa.
d) Voi olla että kovapala/pitkä_liukupinta-seuraajilla ei asiat ole kuten yllä kuvasin....
b) Katso myös miten paininvivun pää osuu venttiiliin, mulla meni yhdet venttiilit kun paininvipu oli jäänyt lyhyeksi nostoa optimoidessa

Voi olla että kovapala/pitkä_liukupinta-seuraajilla ei asia
c) Hammillin kirjassa on ne kuvat joiden mukaan saa tehtyä pahvimallit joilla voi verrata paininvivun asentoa, korreloivat aika hyvin koetun kanssa.
d) Voi olla että kovapala/pitkä_liukupinta-seuraajilla ei asiat ole kuten yllä kuvasin....

-
Täytyy tutkia lähemmin noita kovapalavippoja, kun mun silmä väittää, ettei se kovapalan muoto ole ihan yks yhteen vakio seuraajan tai pitkäpintasen kanssa. Näyttäs että se pala on kuperampi. Sehän vaikuttaa suoraan aukioloaikaankin, iso R = pitkä aukiolo ja pieni R lyhyt aukiolo, jos nokka säilyy samana.
Tuo minun akselini on hiottu kentcamsin RL32:sta, mutta siinä on perusympyrä pienentynyt melkolailla, koska siinä oli aika paljon kulumaa.
Tuo minun akselini on hiottu kentcamsin RL32:sta, mutta siinä on perusympyrä pienentynyt melkolailla, koska siinä oli aika paljon kulumaa.
Jäsen #606
-
- Viesti:
Samalla kun tutkit niitä nostajia niin tutki ne säätöruuvien kuppien syvyys varsinkin jos sulla ei ole "tasanostoinen mittasarja" nostajia, lähinnä tuo että kuin se ruuvin kupin syvyys vaikuttaa nostajan toimintaan.
Itse kun otin tuon sarjan niin myyjä tiesi mitä kanteen tulee ja sen mukaan antoi 4+4 sarjan.
Itse kun otin tuon sarjan niin myyjä tiesi mitä kanteen tulee ja sen mukaan antoi 4+4 sarjan.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
Mittasarja on kyseessä. Kokeilin eri nostajilla, niin käytetty vakio lashcapin kanssa, nosto 12.15mm ja jäi reilu milli varaa liukupinnan reunaan. Ilman lascappia meni yli ja nosto oli 12.7mm
Käytetty AE-pitkäpinta 12.5mm ilman jatkoa ja jatko ei mahtunut paikalleen.
Käytetty AE-pitkäpinta 12.5mm ilman jatkoa ja jatko ei mahtunut paikalleen.
Jäsen #606
-
Nyt kokeilin Febi-Bilstein merkkisillä keinuilla, edelleenkin samat venttiilin pään korkeudet. Nosto ilman lashcappia 12.9mm, pysyy liukupinnalla. Lashcapin kanssa 12.4mm ja kosketus melko keskellä. Onko kokemuksia, onko noi millasia kovuudeltaan?
Huomena meinasin että mittailen miten ajotukset muuten menee kohdilleen.
Mitä muiden kokemuksia kuullut olen, niin nokan muutkin asiat yleensä toteutuu aika tarkasti, kun nosto on se mitä pitääkin.
Huomena meinasin että mittailen miten ajotukset muuten menee kohdilleen.
Mitä muiden kokemuksia kuullut olen, niin nokan muutkin asiat yleensä toteutuu aika tarkasti, kun nosto on se mitä pitääkin.
Jäsen #606
-
Noniin. Kovapalakeinuilla mitattu tämänhetkiset ajoitukset, 1.3mm lashcap.
Asteet kampiakselilla:
Imu aukeaa 36 astetta EYKK (0.05mm)
Imu sulkeutuu 80 astetta JAKK (0.05mm)
Max nosto 11.7mm (108 astetta JYKK)
Kokonaisaukioloaika (0.1mm - 0.1mm) 290 astetta. (0.05-0.05 = 296 ast)
Pako aukeaa 66 astetta EAKK (0.05mm)
Pako sulkeutuu 38 astetta JYKK (0.05mm)
Max nosto 11.5mm (105 astetta JAKK)
Kokonaisaukioloaika (0.1mm - 0.1mm) 274 astetta. (0.05-0.05 = 278 ast)
Nokalla:
Max. nostojen väli 106,5 astetta,
keskilinjojen väli 108 astetta.
... Huomenna toisilla seuraajilla samat asiat, jos jää aikaa, niin niillä mittaan ilman lashcappia ja lashcapin kanssa.
Ainiin, nokan perusympyrän halkaisija 26.2mm
Asteet kampiakselilla:
Imu aukeaa 36 astetta EYKK (0.05mm)
Imu sulkeutuu 80 astetta JAKK (0.05mm)
Max nosto 11.7mm (108 astetta JYKK)
Kokonaisaukioloaika (0.1mm - 0.1mm) 290 astetta. (0.05-0.05 = 296 ast)
Pako aukeaa 66 astetta EAKK (0.05mm)
Pako sulkeutuu 38 astetta JYKK (0.05mm)
Max nosto 11.5mm (105 astetta JAKK)
Kokonaisaukioloaika (0.1mm - 0.1mm) 274 astetta. (0.05-0.05 = 278 ast)
Nokalla:
Max. nostojen väli 106,5 astetta,
keskilinjojen väli 108 astetta.
... Huomenna toisilla seuraajilla samat asiat, jos jää aikaa, niin niillä mittaan ilman lashcappia ja lashcapin kanssa.
Ainiin, nokan perusympyrän halkaisija 26.2mm
Jäsen #606
-
Olin mittaavinani että kokonaisaukiolo on imussa nyt 302 astetta (0.1-0.1) ja pako 284 (0.1-0.1). Maksiminostojen välinen kulma on nyt 108 (pitäs olla 107).
Pitää tarkistaa vielä ens vuonna, kun kasaa sen loppuun. Nosto meni kans kohdalleen...
Pitää tarkistaa vielä ens vuonna, kun kasaa sen loppuun. Nosto meni kans kohdalleen...
Jäsen #606