Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Laitetaan tällainen vähän erilainen kysely: mitä kaikkea näissä on eroja?
1) Mitä alustassa on Mk1 vs Mk2 eroa? Sanovat Mk2 (mulkkaria) paremmaksi ajaa, mutta mitä kaikkea Ford on viilannut eri vuosimallien välillä? Käykö Mk2:sta mahdollisesti miten osat Mk1:een? Takapää Mk2:ssa ilmeisesti aika tavalla Mk1:n saman tyylinen, kun sieltä tuntuu porukka laittelevan osia (Cossu) Sierroihin. Etupäässä Mk2 Scorpiossa ilmeisesti sitten enemmänkin eroa Mk1 vs Mk2.
2) Voimalinja. Tuliko vaihdelaatikkomuutos samalla kun moottorit päivittyivät eli 2.8 = Type-9 -> 2.4/2.9 = MT-75? Ilmeisesti 2.9 kattiversiot kaikki ovat hydraulisilla nostajilla, mutta onko näitä moottoreita ollut myös ilman kattia?
3) Tornihuhu kertoo, että Mk1 sedan -korimallia olisi ollut myös katittomana versiona. Suomessa ilmeisesti harvinainen. Olen törmännyt vain muutamaan 2.0 DOHC moottorilla olevaan. Miten tilanne oli muualla Euroopassa, lähinnä V6 kiinnostaa? Jonkin verran on varmaan tuotu Euroopasta joskus tuonnin vapautumisen villeinä alkuvuosina?
4) Muut erot korissa ja sisällä. Onko esim. Mk2 sisusta ”bolt-on” vanhempaan? Uudemmissa on mm. automaatti-ilmastointia jne. hienouksia. Merkur Scorpio Mk1:ssa on ollut myös automaatti-ilmastointia tarjolla, mutta se on aika harvinaista herkkua Euroopan puolella. Mk2:n ulkonäöstä joko pitää tai sitten ei. Keskiosa korista vaikuttaisi olevan samanlainen eli miten on vaihtokelpoisuus esimerkiksi ovien kohdalla?
Nyt siis kiinnostaa mitä menee Scorpio <-> Scorpio, ei niin niinkään Scorpio <-> Sierra.
Varsinkin V6 (24V) mallit ovat mielenkiinnon aiheena.
Laitetaan tällainen vähän erilainen kysely: mitä kaikkea näissä on eroja?
1) Mitä alustassa on Mk1 vs Mk2 eroa? Sanovat Mk2 (mulkkaria) paremmaksi ajaa, mutta mitä kaikkea Ford on viilannut eri vuosimallien välillä? Käykö Mk2:sta mahdollisesti miten osat Mk1:een? Takapää Mk2:ssa ilmeisesti aika tavalla Mk1:n saman tyylinen, kun sieltä tuntuu porukka laittelevan osia (Cossu) Sierroihin. Etupäässä Mk2 Scorpiossa ilmeisesti sitten enemmänkin eroa Mk1 vs Mk2.
2) Voimalinja. Tuliko vaihdelaatikkomuutos samalla kun moottorit päivittyivät eli 2.8 = Type-9 -> 2.4/2.9 = MT-75? Ilmeisesti 2.9 kattiversiot kaikki ovat hydraulisilla nostajilla, mutta onko näitä moottoreita ollut myös ilman kattia?
3) Tornihuhu kertoo, että Mk1 sedan -korimallia olisi ollut myös katittomana versiona. Suomessa ilmeisesti harvinainen. Olen törmännyt vain muutamaan 2.0 DOHC moottorilla olevaan. Miten tilanne oli muualla Euroopassa, lähinnä V6 kiinnostaa? Jonkin verran on varmaan tuotu Euroopasta joskus tuonnin vapautumisen villeinä alkuvuosina?
4) Muut erot korissa ja sisällä. Onko esim. Mk2 sisusta ”bolt-on” vanhempaan? Uudemmissa on mm. automaatti-ilmastointia jne. hienouksia. Merkur Scorpio Mk1:ssa on ollut myös automaatti-ilmastointia tarjolla, mutta se on aika harvinaista herkkua Euroopan puolella. Mk2:n ulkonäöstä joko pitää tai sitten ei. Keskiosa korista vaikuttaisi olevan samanlainen eli miten on vaihtokelpoisuus esimerkiksi ovien kohdalla?
Nyt siis kiinnostaa mitä menee Scorpio <-> Scorpio, ei niin niinkään Scorpio <-> Sierra.
Varsinkin V6 (24V) mallit ovat mielenkiinnon aiheena.
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Mulkkariin en nyt puutu kun sen verran tuntemattomampi, mut etujousituksessa tapahtuu jotain jossain 90-> (faceliftin tullessa) perus 2.0 malleissa.Sine kirjoitti:1) Mitä alustassa on Mk1 vs Mk2 eroa? Sanovat Mk2 (mulkkaria) paremmaksi ajaa, mutta mitä kaikkea Ford on viilannut eri vuosimallien välillä? Käykö Mk2:sta mahdollisesti miten osat Mk1:een? Takapää Mk2:ssa ilmeisesti aika tavalla Mk1:n saman tyylinen, kun sieltä tuntuu porukka laittelevan osia (Cossu) Sierroihin. Etupäässä Mk2 Scorpiossa ilmeisesti sitten enemmänkin eroa Mk1 vs Mk2.
Muistaakseni ainakin jousi muuttu perus suorasta progressiiviseks ja sen mukana etutolpassa myös jotain eroja.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Vakaaja on koiranluulla iskarii kiinnitetty.
Alatukivarsi on "kolmiomallinen"
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/sus ... iption.pdf
Alatukivarsi on "kolmiomallinen"
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/sus ... iption.pdf
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
1)Sen tiedän mitä olen ajellu noita mulkkareita niin ovat huomattavasti tukevampia ajaa kun toi Mk1 ja huomattavsti rauhallisempia viedä luistossa kun Mk1. Mk1:sen yliyliyli ohjautuvuus tasottuu vasta noin.80km/h jälkeen eli n.100km/h nopeudessa se on jo ihan ilo viedä luistossa, ei ole mun mielestä mitään merkitystä ajettavuuteen mikä moottori siellä keulalla on kun taas sierroissa vaikuttaa.Sine kirjoitti:Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Laitetaan tällainen vähän erilainen kysely: mitä kaikkea näissä on eroja?
1) Mitä alustassa on Mk1 vs Mk2 eroa? Sanovat Mk2 (mulkkaria) paremmaksi ajaa, mutta mitä kaikkea Ford on viilannut eri vuosimallien välillä? Käykö Mk2:sta mahdollisesti miten osat Mk1:een? Takapää Mk2:ssa ilmeisesti aika tavalla Mk1:n saman tyylinen, kun sieltä tuntuu porukka laittelevan osia (Cossu) Sierroihin. Etupäässä Mk2 Scorpiossa ilmeisesti sitten enemmänkin eroa Mk1 vs Mk2.
2) Voimalinja. Tuliko vaihdelaatikkomuutos samalla kun moottorit päivittyivät eli 2.8 = Type-9 -> 2.4/2.9 = MT-75? Ilmeisesti 2.9 kattiversiot kaikki ovat hydraulisilla nostajilla, mutta onko näitä moottoreita ollut myös ilman kattia?
3) Tornihuhu kertoo, että Mk1 sedan -korimallia olisi ollut myös katittomana versiona. Suomessa ilmeisesti harvinainen. Olen törmännyt vain muutamaan 2.0 DOHC moottorilla olevaan. Miten tilanne oli muualla Euroopassa, lähinnä V6 kiinnostaa? Jonkin verran on varmaan tuotu Euroopasta joskus tuonnin vapautumisen villeinä alkuvuosina?
4) Muut erot korissa ja sisällä. Onko esim. Mk2 sisusta ”bolt-on” vanhempaan? Uudemmissa on mm. automaatti-ilmastointia jne. hienouksia. Merkur Scorpio Mk1:ssa on ollut myös automaatti-ilmastointia tarjolla, mutta se on aika harvinaista herkkua Euroopan puolella. Mk2:n ulkonäöstä joko pitää tai sitten ei. Keskiosa korista vaikuttaisi olevan samanlainen eli miten on vaihtokelpoisuus esimerkiksi ovien kohdalla?
Nyt siis kiinnostaa mitä menee Scorpio <-> Scorpio, ei niin niinkään Scorpio <-> Sierra.
Varsinkin V6 (24V) mallit ovat mielenkiinnon aiheena.
2)Eiköhän ne MT-75 lootat tullu noiden 2.4 2.9 ja DOHC moottoreiden myötä.Myös 2.9 konetta on ilman kattia
3)Kaverilla on valkonen Mk1 sedan -korimallia oleva katiton 2.0 DOHC moottorilla oleva, otettu käyttöön 3/1990.
4)Face-lift sisusta on vanhempaan ”bolt-on” vanhempaan.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
On sen verran erilainen että tuskin samoihin pultinreikiin menee... Etupäästään kiinnittyy runkoaisoihin samalla tavalla kuin vanhemmassa, mutta taemmat kiinnitykset oli muistaakseni erilaiset... Voin tarkastaa asian jahka lumet sulaahenu kirjoitti:Käykö mulkkarin etuakselisto vanhempaan ?

Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Tätä vähän epäilinkin.Qtka kirjoitti: mutta taemmat kiinnitykset oli muistaakseni erilaiset...
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Hämmentävän kuvan löysin:
Ford Scorpio Turnier, 1991 Pressefoto pressphoto
tiedän, että Mk1 Turnier proto on (ollut) olemassa. Tämän väitetään olevan ”factory photograph, press photo” vuodelta 1991. Onko vuosi 1992 ollut niin lähellä ettei sitten ole nähty tarpeelliseksi saada tällaisenaan tuotantoon?
24V Cosworth mallin hoppa sentään pukkasi pihalle mallivuodelle 1991. Koska ensimmäiset näistä on tehty? Minun auto antaa rungonnumeron perusteella nämä tiedot:
The VIN code WFOFXXGAGFMS57236 breaks down as
Manufacturer Identifier: Ford Werke A.G. (Germany)
Body type: 4 Door Saloon
Line: Ford Germany (Own Assembly)
Assembly Plant: Cologne (Germany)
Model: Granada/Scorpio
Year: 1991 (some codes are used for more than one year)
Month: July
Production Sequence: 47236
VIN Decoder for European Fords
toinen, jos yllä oleva ei toimi:
VIN Decoder
Osaan VIN-dekoodereista pitää jostain syystä laittaa alku tyyliin WFO (O-kirjain) ja osaan WF0 (0-numero).
Ford Scorpio Turnier, 1991 Pressefoto pressphoto
tiedän, että Mk1 Turnier proto on (ollut) olemassa. Tämän väitetään olevan ”factory photograph, press photo” vuodelta 1991. Onko vuosi 1992 ollut niin lähellä ettei sitten ole nähty tarpeelliseksi saada tällaisenaan tuotantoon?
24V Cosworth mallin hoppa sentään pukkasi pihalle mallivuodelle 1991. Koska ensimmäiset näistä on tehty? Minun auto antaa rungonnumeron perusteella nämä tiedot:
The VIN code WFOFXXGAGFMS57236 breaks down as
Manufacturer Identifier: Ford Werke A.G. (Germany)
Body type: 4 Door Saloon
Line: Ford Germany (Own Assembly)
Assembly Plant: Cologne (Germany)
Model: Granada/Scorpio
Year: 1991 (some codes are used for more than one year)
Month: July
Production Sequence: 47236
VIN Decoder for European Fords
toinen, jos yllä oleva ei toimi:
VIN Decoder
Osaan VIN-dekoodereista pitää jostain syystä laittaa alku tyyliin WFO (O-kirjain) ja osaan WF0 (0-numero).
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
ja ainakin yksi koe kappale 24v 4x4 tehty jonain vuonna mk1 ( tai facelift)Sine kirjoitti:Hämmentävän kuvan löysin:
Ford Scorpio Turnier, 1991 Pressefoto pressphoto
tiedän, että Mk1 Turnier proto on (ollut) olemassa. Tämän väitetään olevan ”factory photograph, press photo” vuodelta 1991. Onko vuosi 1992 ollut niin lähellä ettei sitten ole nähty tarpeelliseksi saada tällaisenaan tuotantoon?
24V Cosworth mallin hoppa sentään pukkasi pihalle mallivuodelle 1991. Koska ensimmäiset näistä on tehty? Minun auto antaa rungonnumeron perusteella nämä tiedot:
The VIN code WFOFXXGAGFMS57236 breaks down as
Manufacturer Identifier: Ford Werke A.G. (Germany)
Body type: 4 Door Saloon
Line: Ford Germany (Own Assembly)
Assembly Plant: Cologne (Germany)
Model: Granada/Scorpio
Year: 1991 (some codes are used for more than one year)
Month: July
Production Sequence: 47236
VIN Decoder for European Fords
toinen, jos yllä oleva ei toimi:
VIN Decoder
Osaan VIN-dekoodereista pitää jostain syystä laittaa alku tyyliin WFO (O-kirjain) ja osaan WF0 (0-numero).
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Kehtaisiko joku mulkkari Mk2:n omistaja ottaa kuvia konepellin kaasupumppujen kiinnityksistä? Lähinnä kiinnostaa millaiset kiinnityspisteet on konepellissä. Jos kehtaisi vähän raotella äänisuojaa irti, niin vielä parempi. Microcat varaosaohjelma ei tunne erillisinä kiinnikkeitä konepellissä. Ovatko kiinnikkeet hitsattu konepeltiin vai minkälainen kiinnitys siellä on?
Minun Mk1 korisessa vm. -91 24V cossu-versiossa on kiinnityspisteet valmiina, jenkkien Merkur vientimallissahan oli jo kaasupumput konepellissä. Korissa on reiät valmiina konetilan laidoilla; kuvien perusteella samassa paikassa kuin MK2 mulkkarissakin. Konepellin äänipeitossa on myös Mk1:ssä reiät ja konepellissäkin on reiät/paikat kaasujousien kiinnitykselle. Ne kiinnikkeet vain puuttuvat.
Testailin kahdella Motonetistä ostetulla kaasupumpulla (pituus 520mm ja voima 500N), mutta niissä oli selvästi liikaa voimaa. Jo yhdellä pumpulla konepelti pysyi ylhäällä. Kulmaraudasta tehdyt testikiinnikkeet ruuvikiinnityksellä konepellissä eivät kestäneet parin testinoston jälkeen kunnolla paikallaan ja tuntuivat lähtevän irti. Pitänee vetää kiinnitys pidemmälle matkalle. Pitää vähän visioida tätä lisää ja jos ei ala muuten kestää, niin tarjota mig-liimaa.
Lisäksi 500 N voimalla ei meinannut konepelti enää laskeutua. Googlettelun perusteella sain selville, että mulkkarissa kaasujousien specsit ovat seuraavat:
Lesjöfors
Application Ford Scorpio
Rod Ø 8
Cyl Ø 18
Extended length 549 mm
Stroke 230 mm
Force (N) 285
Piston rod, end fitting
M8x1,0 ball head Ø 10mm
Cylinder, end fitting
M8x1,0 ball head Ø 10mm
Eli kuvia/tietoa konepellin kiinnityspisteistä kiitos.
Minun Mk1 korisessa vm. -91 24V cossu-versiossa on kiinnityspisteet valmiina, jenkkien Merkur vientimallissahan oli jo kaasupumput konepellissä. Korissa on reiät valmiina konetilan laidoilla; kuvien perusteella samassa paikassa kuin MK2 mulkkarissakin. Konepellin äänipeitossa on myös Mk1:ssä reiät ja konepellissäkin on reiät/paikat kaasujousien kiinnitykselle. Ne kiinnikkeet vain puuttuvat.
Testailin kahdella Motonetistä ostetulla kaasupumpulla (pituus 520mm ja voima 500N), mutta niissä oli selvästi liikaa voimaa. Jo yhdellä pumpulla konepelti pysyi ylhäällä. Kulmaraudasta tehdyt testikiinnikkeet ruuvikiinnityksellä konepellissä eivät kestäneet parin testinoston jälkeen kunnolla paikallaan ja tuntuivat lähtevän irti. Pitänee vetää kiinnitys pidemmälle matkalle. Pitää vähän visioida tätä lisää ja jos ei ala muuten kestää, niin tarjota mig-liimaa.
Lisäksi 500 N voimalla ei meinannut konepelti enää laskeutua. Googlettelun perusteella sain selville, että mulkkarissa kaasujousien specsit ovat seuraavat:
Lesjöfors
Application Ford Scorpio
Rod Ø 8
Cyl Ø 18
Extended length 549 mm
Stroke 230 mm
Force (N) 285
Piston rod, end fitting
M8x1,0 ball head Ø 10mm
Cylinder, end fitting
M8x1,0 ball head Ø 10mm
Eli kuvia/tietoa konepellin kiinnityspisteistä kiitos.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Tässäpä tämä edellä kysytty kuva nyt muillekkin nähtäväksi.
http://i693.photobucket.com/albums/vv29 ... stappi.jpg
http://i693.photobucket.com/albums/vv29 ... stappi.jpg
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Scorpio Mk1, facelift ja Mk2 erot?
Lisätääs listaan sen verran että V6 2.4i ja 2.9i mk1 Scorpiota on ollut alkujaan myös type 9 5-vaihteisella.
Laatikot on vaihtunut MT-75 malleihin jossain 87-88 välimaastossa, eli vm.87 2.4i V6 on ainakin ollut vielä type 9 ja kaikki 89 mallit joita oon nähnyt on kyllä jo MT-75.lla.
Proidilla oli 2.9i vm.88 (Saattoi myös olla 89, ku ei muista) ja siin oli MT-75.
Laatikot on vaihtunut MT-75 malleihin jossain 87-88 välimaastossa, eli vm.87 2.4i V6 on ainakin ollut vielä type 9 ja kaikki 89 mallit joita oon nähnyt on kyllä jo MT-75.lla.
Proidilla oli 2.9i vm.88 (Saattoi myös olla 89, ku ei muista) ja siin oli MT-75.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)