megaruuttakysymyksiä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: megaruuttakysymyksiä
Pystyykö megasquirtilla ohjaan tyhjäkäyntiventtiilin sijaan esim ihan paineilmakäytössä olevaa 12v mangeettiventtiiliä?
Kun läppärungot tulossa ja sais kylmänä käydä kovempaa (päästää ilmaa läppien ohi) Niin suunnittelin, että joka kurkulta imusarjasta vetäs letkun mankkuventtiilille, minkä perässä käsin säädettävä venttiili, että voi säätää sen ilman määrän sopivaks, että kävis vaikka tyyliin 1500rpm kylmänä kokoaja. Lämmetessään sais sit pudota koko venttiili pois käytöstä. Tai ottas käyttöön, kun kierrokset putoo vaikka alle 600 tms.
EI oo tullu paljo näitten mega-systeemien kanssa ite pelattua, niin kyselen ennenkun aletaan rakentaan.
Vai onko joku perus tyhjäkäyntiventtiili parempi ko hommaan ja mikä venttiili olis hyvä?
Kun läppärungot tulossa ja sais kylmänä käydä kovempaa (päästää ilmaa läppien ohi) Niin suunnittelin, että joka kurkulta imusarjasta vetäs letkun mankkuventtiilille, minkä perässä käsin säädettävä venttiili, että voi säätää sen ilman määrän sopivaks, että kävis vaikka tyyliin 1500rpm kylmänä kokoaja. Lämmetessään sais sit pudota koko venttiili pois käytöstä. Tai ottas käyttöön, kun kierrokset putoo vaikka alle 600 tms.
EI oo tullu paljo näitten mega-systeemien kanssa ite pelattua, niin kyselen ennenkun aletaan rakentaan.
Vai onko joku perus tyhjäkäyntiventtiili parempi ko hommaan ja mikä venttiili olis hyvä?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: megaruuttakysymyksiä
MS2.2 johdotuskuvissahan on alunperin tyhjäkäynninohjaus nimenomaan releellä, että miksei tuo onnistuisi. Näin aiheeseen tarkemmin mitenkään perehtymättä.VooDoo kirjoitti:Pystyykö megasquirtilla ohjaan tyhjäkäyntiventtiilin sijaan esim ihan paineilmakäytössä olevaa 12v mangeettiventtiiliä?
Kun läppärungot tulossa ja sais kylmänä käydä kovempaa (päästää ilmaa läppien ohi) Niin suunnittelin, että joka kurkulta imusarjasta vetäs letkun mankkuventtiilille, minkä perässä käsin säädettävä venttiili, että voi säätää sen ilman määrän sopivaks, että kävis vaikka tyyliin 1500rpm kylmänä kokoaja. Lämmetessään sais sit pudota koko venttiili pois käytöstä. Tai ottas käyttöön, kun kierrokset putoo vaikka alle 600 tms.
EI oo tullu paljo näitten mega-systeemien kanssa ite pelattua, niin kyselen ennenkun aletaan rakentaan.
Vai onko joku perus tyhjäkäyntiventtiili parempi ko hommaan ja mikä venttiili olis hyvä?
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Juu, on/off venttiiliä sillä alunperin on ollutkin tarkotus ohjata releen välityksellä. Valikosta saa valita että käytetäänkö sitä PWM lähtönä vai on/off lähtönä. on/off käytössä muistaakseni ainut kriteeri on lämpötila. Modaamattomana lähtö kestää kuormaa noin puoli ampeeria, joten magneettiventtiilistä riippuen saattaa onnistua suoraan ohjaaminenkin.koskar kirjoitti:MS2.2 johdotuskuvissahan on alunperin tyhjäkäynninohjaus nimenomaan releellä, että miksei tuo onnistuisi. Näin aiheeseen tarkemmin mitenkään perehtymättä.VooDoo kirjoitti:Pystyykö megasquirtilla ohjaan tyhjäkäyntiventtiilin sijaan esim ihan paineilmakäytössä olevaa 12v mangeettiventtiiliä?
Kun läppärungot tulossa ja sais kylmänä käydä kovempaa (päästää ilmaa läppien ohi) Niin suunnittelin, että joka kurkulta imusarjasta vetäs letkun mankkuventtiilille, minkä perässä käsin säädettävä venttiili, että voi säätää sen ilman määrän sopivaks, että kävis vaikka tyyliin 1500rpm kylmänä kokoaja. Lämmetessään sais sit pudota koko venttiili pois käytöstä. Tai ottas käyttöön, kun kierrokset putoo vaikka alle 600 tms.
EI oo tullu paljo näitten mega-systeemien kanssa ite pelattua, niin kyselen ennenkun aletaan rakentaan.
Vai onko joku perus tyhjäkäyntiventtiili parempi ko hommaan ja mikä venttiili olis hyvä?
Jäsen #606
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Apuva! osaisiko joku rautalangasta vääntää muutokset mitä tarvii kun vaihtaa edis kikkareen semmoiseksi et voin katkoa polttoaineen sijasta kipunaa... finsquirtin kautta sain vain sata vaihtoehtoa ja 10 kytkentäkaaviota. trikkeripyörä on 36-1
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Heitä EDIS mettään ja laita 1kpl 0 227 100 200 moduli (tai kopio, mulla on kopiot ja toimii), käytä signaalimuunninta triggeriä varten. EDISin puolaa voit käyttää.Mikitic kirjoitti:Apuva! osaisiko joku rautalangasta vääntää muutokset mitä tarvii kun vaihtaa edis kikkareen semmoiseksi et voin katkoa polttoaineen sijasta kipunaa... finsquirtin kautta sain vain sata vaihtoehtoa ja 10 kytkentäkaaviota. trikkeripyörä on 36-1
Finsquirt foorumilla yleisen squirt keskustelun stickynä on hukkakipinä wheeldecoder ohje, ylimmäinen ratkaisumalli on toimiva.
Jäsen #606
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Ja sen triggerin signaalimuuntimeksi käy vaikkapa 1,3 litrasen kaasari-Kadettin sytkäboksi, sillä mennee kaikkein vaivattomimmin.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Piisaako nopeus 36-1 pyörälle?jeddah kirjoitti:Ja sen triggerin signaalimuuntimeksi käy vaikkapa 1,3 litrasen kaasari-Kadettin sytkäboksi, sillä mennee kaikkein vaivattomimmin.
Jäsen #606
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Näyttää piisaavan, semmonen mulla on Taunuksessakin.olafu kirjoitti:Piisaako nopeus 36-1 pyörälle?jeddah kirjoitti:Ja sen triggerin signaalimuuntimeksi käy vaikkapa 1,3 litrasen kaasari-Kadettin sytkäboksi, sillä mennee kaikkein vaivattomimmin.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Onks se semmonen hieman kaareva muovin pala missä on abikot molemmissa päissä? (gm hei)
Jäsen #606
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Joo, paitti se hei-4 on se jenkkimalli, euromalli on vähän erimuotoinen jossa kaikki abikot osoittaa samaan suuntaan. Merkinnätkään eivät ole ihan täsmälleen samoja, mutta toiminnaltaan ovat ihan vastaavia. Vähä reilu parikymppiä se purkki maksaa Motonetissä.olafu kirjoitti:Onks se semmonen hieman kaareva muovin pala missä on abikot molemmissa päissä? (gm hei)
Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: megaruuttakysymyksiä
Homma nyt tämmönen, että Mi16 moottoriin survottu megasquirtti ohjaan orkkis antureilla yms yms.
Kone on kevennelty ja tehty täys kierrosmoottoriks jopapäin, huipputeho tulee jossain tuola 8000rpm korvilla, tai itseasias lähempänä 8500.
Muttakun mega lyö mielivaltasesti pelit seis tossa 7200-7600rpm kohilla, auto ikäänkuin sammuu, sit nostat kaasun ylös ja odottelet että kierrokset alkaa putoon, niin jossai 2000rpm kohilla taas alkaa käymään. Vaikea koittaa paljo ohitusta tms tehä.
Eikä ole löydetty syytä, että mikä hitto moisen vois aiheuttaa. Ihan niinkun kampiakselin triggaus vaan sekois noilla kierroksilla. On koitettu ilman rajottimia ym, mutta ei muutosta tilanteeseen. Hyviä ideoita otetaan vastaan. (ja ei, en ole ite ollut projektissa mukana, enkä megan päälle hirveästi ymmärrä)
Kone on kevennelty ja tehty täys kierrosmoottoriks jopapäin, huipputeho tulee jossain tuola 8000rpm korvilla, tai itseasias lähempänä 8500.
Muttakun mega lyö mielivaltasesti pelit seis tossa 7200-7600rpm kohilla, auto ikäänkuin sammuu, sit nostat kaasun ylös ja odottelet että kierrokset alkaa putoon, niin jossai 2000rpm kohilla taas alkaa käymään. Vaikea koittaa paljo ohitusta tms tehä.
Eikä ole löydetty syytä, että mikä hitto moisen vois aiheuttaa. Ihan niinkun kampiakselin triggaus vaan sekois noilla kierroksilla. On koitettu ilman rajottimia ym, mutta ei muutosta tilanteeseen. Hyviä ideoita otetaan vastaan. (ja ei, en ole ite ollut projektissa mukana, enkä megan päälle hirveästi ymmärrä)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: megaruuttakysymyksiä
Tekeekö tyhjäkäynnillä samaa vai pelkästään vedossa?VooDoo kirjoitti:Muttakun mega lyö mielivaltasesti pelit seis tossa 7200-7600rpm kohilla, auto ikäänkuin sammuu, sit nostat kaasun ylös ja odottelet että kierrokset alkaa putoon, niin jossai 2000rpm kohilla taas alkaa käymään.)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Onhan tarpeeksi jämäkkä trikkerianturin kiinnitys? itsellä pääsi joskus sierrassa ilmeisesti resonoimaan kovilla kierroksilla ja käyttäytyi noin.VooDoo kirjoitti:Homma nyt tämmönen, että Mi16 moottoriin survottu megasquirtti ohjaan orkkis antureilla yms yms.
Kone on kevennelty ja tehty täys kierrosmoottoriks jopapäin, huipputeho tulee jossain tuola 8000rpm korvilla, tai itseasias lähempänä 8500.
Muttakun mega lyö mielivaltasesti pelit seis tossa 7200-7600rpm kohilla, auto ikäänkuin sammuu, sit nostat kaasun ylös ja odottelet että kierrokset alkaa putoon, niin jossai 2000rpm kohilla taas alkaa käymään. Vaikea koittaa paljo ohitusta tms tehä.
Eikä ole löydetty syytä, että mikä hitto moisen vois aiheuttaa. Ihan niinkun kampiakselin triggaus vaan sekois noilla kierroksilla. On koitettu ilman rajottimia ym, mutta ei muutosta tilanteeseen. Hyviä ideoita otetaan vastaan. (ja ei, en ole ite ollut projektissa mukana, enkä megan päälle hirveästi ymmärrä)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
VooDoo kirjoitti:Villi veikkaus, että orginaali kiinnitys.

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: megaruuttakysymyksiä
penkissä koittivät toisillakin antureilla käsitykseni mukaan, ei muutosta ollut.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
ootteko mitä signaalimuunninta käyttäneet vr anturin kanssa muuta kuin hei4 yksikköä?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: megaruuttakysymyksiä
Niin ja toi ongelma pösö (no, mitä ranskalaisilta voi odottaa) tekee tota siis ihan paikallaan kaasuttaessa. Ei ole väliä että ajaako, vai onko vapaalla ja kaasuttelee.
Ja triggeröinti siis tulee vauhtipyörän hampaista, niinkun orginaalissakin. Eli sielä on ilmeisesti 60-2 tyylinen pyörä?
Voiko tollanne aiheuttaa "liian nopeaa" triggausta kun kierrokset nousee ja vehkeet kuolee sen takia?
Hmmmm. Tossa lueskelin, niin ilmeisesti pösön anturi on induktiivinen ja oletettavasti käytössä on V3 levyllä oleva vr-muunnin käytössä. Mahtaako mokoma sit vaan seota kun kierroksia tulee tarpeeks.
Ja triggeröinti siis tulee vauhtipyörän hampaista, niinkun orginaalissakin. Eli sielä on ilmeisesti 60-2 tyylinen pyörä?
Voiko tollanne aiheuttaa "liian nopeaa" triggausta kun kierrokset nousee ja vehkeet kuolee sen takia?
Hmmmm. Tossa lueskelin, niin ilmeisesti pösön anturi on induktiivinen ja oletettavasti käytössä on V3 levyllä oleva vr-muunnin käytössä. Mahtaako mokoma sit vaan seota kun kierroksia tulee tarpeeks.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: megaruuttakysymyksiä
Miten tuossa kadetin 2+2-modulissa meni kytkentä?
P-> Anturin + ???
N-> Anturin - ???
+-> ??? (tuleeko tuohon +12v?)
C-> ??? (signaali boksille?)
Tuollaiset merkinnät tuossa oli kupeessa ja en viitsisi sitä ihan kokeilemalla rikkoa...
P-> Anturin + ???
N-> Anturin - ???
+-> ??? (tuleeko tuohon +12v?)
C-> ??? (signaali boksille?)
Tuollaiset merkinnät tuossa oli kupeessa ja en viitsisi sitä ihan kokeilemalla rikkoa...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Anturissa ei ole plussaa ja miinusta, vaan jännite vaihtelee niiden kahden navan välillä siniaaltomaisesti. Toki puuttuvalla hampaalla väärinpäin kytkettynä kone ei toimi, joten se selviää ihan kokeilemalla...Vesku kirjoitti:Miten tuossa kadetin 2+2-modulissa meni kytkentä?
P-> Anturin + ???
N-> Anturin - ???
+-> ??? (tuleeko tuohon +12v?)
C-> ??? (signaali boksille?)
Tuollaiset merkinnät tuossa oli kupeessa ja en viitsisi sitä ihan kokeilemalla rikkoa...
Joo plussaan +12V ja C jos on sen vieressä, se menee boksille. Näiden napojen väliin tuli vielä laittaa "ylösvetovastus" jonka resistanssia en just nyt muista (jotai puolisen tuhatta ohmia?). Purkki maadoittuu sen rungon peltiosan kautta joten siihen kantsii laittaa jotain kuparitahnaa tms. vaikkei siinä lämpöä yhtään siirrykään.
Ne signaalijohdot kantsii muuten sitten kytkeä jollain suojatulla kaapelilla, orkkiksenakin ainakin dohc sierrassa siinä on maadoitettava kuori päällä. Siellä vaihtelee kuitenkin jonkin verran sitä jännitettä, että saattaapi muuten aiheuttaa jänniä häriöitä muualle.
Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: megaruuttakysymyksiä
Juu. Kokeilin juuri tuon muuntajalla kun kaveriltani varmistin, et tuossahan menee tuosta C-navasta piuha puolalle. 12v löytyy näköjään tuosta nastasta, kun antoi sähköä.
Ps. Tuossa cossun kampiakselin anturissa on merkattu toinen +:lla ja siitä ajattelin tuon + ja - jutun. Kiitoksia vastauksesta!
Ps. Tuossa cossun kampiakselin anturissa on merkattu toinen +:lla ja siitä ajattelin tuon + ja - jutun. Kiitoksia vastauksesta!
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: megaruuttakysymyksiä
Enkös voi iskeä saman anturin vedelle ja ilmalle? Koska kyseessä vapari ei tarvitse olla nopea tuo ilma anturin. Esim jos käyttäis tätä: http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat#query=37-3309 tai cossun http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat#query=37-3320
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: megaruuttakysymyksiä
Eikös tuo jälkimmäinen ole "ilma-anturi" ja vielä avoin eli ei varmaan veden kanssa oikeen pelaa. Miksei sitä tietysti voisi vesianturia käyttää ilmankin mittaamiseen, äkkiseltään ajatellen ovat vaan yleensä aika massiivisia niin onko jo liian hitaita reagoimaan ?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: megaruuttakysymyksiä
Ei ole, vesi on tuo. 22 päättynen se ilma-anturi. No eipä tuo hirveen massiivinen voi olla jos on m12 kierre. Kärki luultavasti ohuempi kuitenkin. Eipä nuo lämmöt niin justiinsa tossa vaparissa ole, lähinnä antaa suuntaa vain. Tuo cossun ilma anturi varmaankin liian nopee ja ottaa helpommin itseensä kun on avonainen ja konehuoneessa ilman suojaa.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: megaruuttakysymyksiä
Mikäs estää ettei imusarjaan tökkäis tollasta normaalia ilmalle tarkotettua nopeeta anturia? EIkös se sielä imusarjan sisällä kuitenkin olis suht hyvin suojassa ja varmasti tarpeeks lähellä totuutta, vaikka mittaisikin vaan yhestä torvesta. Enkä usko että mahottomasti sielä virtaustakaan sekottelee, jos anturista näkyy mallia pelkkä pää imusarjassa.
EI se reijän / kierteen teko voi olla paha rasti. Jos ei oo materiaalia tarpeeks, niin laitetaan sopiva palikka johonkin kohalle hitsaamalla.
EI se reijän / kierteen teko voi olla paha rasti. Jos ei oo materiaalia tarpeeks, niin laitetaan sopiva palikka johonkin kohalle hitsaamalla.

Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: megaruuttakysymyksiä
Yleensä näissä näkee että anturi on ilmanputsareiden lähellä pultattuna vaan kiinni. Tuntuu että kuumana se ilma lämpee siellä imusarjassa liikaa ja näyttää sitten vähän omiaan. Kai. Kyllä tossa imusarjassa periaatteessa olis ihan paikka tehdä siisti kierre. Tarvis vaan jostain ryöstää myös sitä alipainetta jarrutehostimelle.
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: megaruuttakysymyksiä
Mä oon haaveillu erillisestä pumpusta jarrutehostimelle, mutta joutuu toistaseks haaveilemaan kun harrastustoiminta jumittaa varmaan vuoden. Asiaa jonkun pätkää tutkinut ja sellassia pumppui kyl löytyy monestakin laitteestaSultzi kirjoitti:Yleensä näissä näkee että anturi on ilmanputsareiden lähellä pultattuna vaan kiinni. Tuntuu että kuumana se ilma lämpee siellä imusarjassa liikaa ja näyttää sitten vähän omiaan. Kai. Kyllä tossa imusarjassa periaatteessa olis ihan paikka tehdä siisti kierre. Tarvis vaan jostain ryöstää myös sitä alipainetta jarrutehostimelle.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: megaruuttakysymyksiä
Heitäs vaikka vähän infoo yv:llä asiasta, jos jaksat? 
