E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 10. 22:39:19 2011

Nyt kun "E10" tuli markkinoille, niin töissä tuli melko pian peräti KAKS autoo peräkkäisinä päivinä, mistä ei löytynyt mitään vikaa, mutta oli kastellu tulpat niin pahasti, ettei enää saanut käyntiin. Uusilla tulpilla taas rokcnrol. Aiemmin noita tapauksia ei ole ollut oikeastaan yhtään. Työkaveri valitti että kun oli tankannu auton, niin oli ollu huono lähteen sen jälkeen käymään ja kulutusmittari näytti reilusti (peräti toista litraa) aiempaa enemmän, mutta ei mitään varsinaista vikaa löytynyt(paitsi opel). Nyt sitä on tankattu jo jälkeen päin uudestaankin, kun meni kuulemma se puolikas tankki niin äkkiä, eli ei voi sen tarkemmin enää tutkia.

Voiko olla mahdollista, että olis jonkun erän sekotussuhteissa käyny alkuhuumaan joku pieni kömmähdys?
En sen enempää kyselly että miltä asemilta autoja oli tankkailtu, mutta kysynpähän vaan, onko muilla mitään saman suuntasia havaintoja?
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Tammikuu 11. 16:14:34 2011

olafu kirjoitti:Työkaveri valitti että kun oli tankannu auton, niin oli ollu huono lähteen sen jälkeen käymään
Samaa ihmeteltiin täälläkin töissä että onko sattumaa vai johtuuko uudesta bensasta...
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Tammikuu 11. 19:17:13 2011

dokkisierra ainaki tyhjää tankkinsa tuntuvalla vauhdilla kun pistää eekymppiä.. mutta onneks sitä saa rahalla lisää :-)

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 12. 5:10:45 2011

Nythän vois joku tehdä vertailun kulutuksesta E10 ja 98 välillä.
Vielä jos on jo kirjannut muistiin mitä oli vanhalla 95:sella niin aina paranee :P
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Tammikuu 13. 11:59:57 2011

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Pusa » To Tammikuu 13. 15:09:21 2011

Ensimmäinen tankillinen takana, eikä mitään havaittavaa eroa entiseen. Auto toimii kuten ennen ja kulutuskin pysyi samana.

Minulla on puhelimessa softa, johon kirjataan kaikki tankkaukset matkamittarilukemineen. Datan mukaan mitään eroa ei ole havaittavissa kulutuslukemissa. Ajotietokone vahvistaa saman asian.

Autona vuosimallia 2002 oleva Focus, jolla puskettu jo reilut 280000 km.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Tammikuu 13. 15:22:19 2011

En oo vielä arvannu tankata, ajattelin katsella hetken aikaa tuleeko muille ongelmia. Eilen kuuntelin sujuvasti salaa, kun Shellin huoltamon työntekijä kertoi asiakkaalle, että heille 95E10 tulee vasta keväällä :shock: Tankeissa on toistaiseksi tavallista 95E:tä...
Pedal tu tö metal!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Sine » To Tammikuu 13. 15:27:53 2011

Pusa kirjoitti:Minulla on puhelimessa softa, johon kirjataan kaikki tankkaukset matkamittarilukemineen. Datan mukaan mitään eroa ei ole havaittavissa kulutuslukemissa. Ajotietokone vahvistaa saman asian.
Mitä softaa käytät? Itse olen naputtanut tiedot E75:n QuickOfficen "Exceliin" ja pitänyt sillä tavalla kirjaa.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja koskar » To Tammikuu 13. 17:53:44 2011

Sine kirjoitti:
Pusa kirjoitti:Minulla on puhelimessa softa, johon kirjataan kaikki tankkaukset matkamittarilukemineen. Datan mukaan mitään eroa ei ole havaittavissa kulutuslukemissa. Ajotietokone vahvistaa saman asian.
Mitä softaa käytät? Itse olen naputtanut tiedot E75:n QuickOfficen "Exceliin" ja pitänyt sillä tavalla kirjaa.
Tämä kiinnostaisi myös minua. Itsehän käytän bensankulutuksen seurantaan rahvaanomaisesti kännykän kameraa logina (kuva pumpun ja mittariston lukemista) ja http://www.tankkaus.com/ hoitaa loput. Tai no, oman osansa seurannasta ;) kun koitan http://www.balancion.com/ia muuhun seurantaan. Mutta se siitä.
Escort Mk4 "RS2300i"

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Tammikuu 13. 18:17:47 2011

Ville K kirjoitti:Eilen kuuntelin sujuvasti salaa, kun Shellin huoltamon työntekijä kertoi asiakkaalle, että heille 95E10 tulee vasta keväällä :shock: Tankeissa on toistaiseksi tavallista 95E:tä...
Täällä taas paikallisen Sellin aseman ~päällikkö ihmetteli ekana päivänä että miks hitossa niiden piti heti (=pyhäpäivä) ruveta jakelemaan sitä uutta pensaa vaikkei ole säiliöt edes tyhjiä vielä, ja sen piti tulla vielä liimailemaan tarrojakin mittareihin samana päivänä.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja KtK » To Tammikuu 13. 21:29:29 2011

Paikallisessa teboilissa oli e10 1.489/l ja 98E 1.524/l.
E10 arvioitu kulutus 2% enemmän kuin 95E:llä ,mutta paljonko on ero 98 bensaan?
Äkkiä laskettuna 3 centtii saa olla ainakin litralta halvempi e10 ,ennenkuin on etua 98:iin nähden kahden prosentin kulutuslisällä laskettuna.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Tammikuu 13. 22:37:12 2011

KtK kirjoitti:Paikallisessa teboilissa oli e10 1.489/l ja 98E 1.524/l.
E10 arvioitu kulutus 2% enemmän kuin 95E:llä ,mutta paljonko on ero 98 bensaan?
Äkkiä laskettuna 3 centtii saa olla ainakin litralta halvempi e10 ,ennenkuin on etua 98:iin nähden kahden prosentin kulutuslisällä laskettuna.
Autoissa missä on nakuanturi niin 98 kuluttaa normi 95 vähemmän... Jotenka 2% ei riitä.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Tammikuu 14. 0:48:42 2011

Ameriikkalaiset ovat ajelleet "gasoholilla" iät ja ajat joten ainakaan niissä vekottimissa ei eroja huomaa, Jeeppi tuntuu pelaavan ihan moitteetta. Kulutusta siitä on vaan ihan turha laskea, vitusti se juo ja vähän päälle syötti mitä hyvänsä... Vähän epäilin itsekin sainko E10:ä huoltsikalta heti vuodenvaihteen jälkeen kun päästömittaus sanoi ihan samoja arvoja, itse masinoolilla lantrattu vaikutti huomattavasti enemmän.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Pusa » Pe Tammikuu 14. 8:41:39 2011

Sine kirjoitti:
Mitä softaa käytät? Itse olen naputtanut tiedot E75:n QuickOfficen "Exceliin" ja pitänyt sillä tavalla kirjaa.
http://www.redcubecanada.com/vehical
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Tammikuu 25. 14:45:35 2011

Olen testimielessä tankannut tuota E10:iä meidän kaikkiin autoihin eikä normaaliajossa ole mitään eroa ollut missään. Vanhin tankattu vuodelta 64, uusin 2000-luvulta. 400hp korkeapuristeinen vaparikaasari mosakin poltti tuota litkua oikein tyytyväisenä.

Ja se on kyllä täysin höpöhöpö juttua että nakuanturilla varustettu auto muka kuluttaisi 98:lla vähemmän. Ja vaikka kuluttaisi niin sillä nakuanturilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Turhaa kakomista koko haloo, etanolia on tankattu niihin teidän samoihin kikkareisiin jo vuosia jotain prosentteja, jos sitä pitoisuutta muutama prossa lisätään niin se ei kyllä aiheuta suurimmassa osassa tapauksista mitään muita kuin psykologisia vaikutuksia siellä kuljettajan päässä. Ja sehän on odotettavissakin lisääntyneestä alkoholin käytöstä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Tammikuu 25. 15:10:12 2011

razorass kirjoitti:Olen testimielessä tankannut tuota E10:iä meidän kaikkiin autoihin eikä normaaliajossa ole mitään eroa ollut missään. Vanhin tankattu vuodelta 64, uusin 2000-luvulta. 400hp korkeapuristeinen vaparikaasari mosakin poltti tuota litkua oikein tyytyväisenä.

Ja se on kyllä täysin höpöhöpö juttua että nakuanturilla varustettu auto muka kuluttaisi 98:lla vähemmän. Ja vaikka kuluttaisi niin sillä nakuanturilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Turhaa kakomista koko haloo, etanolia on tankattu niihin teidän samoihin kikkareisiin jo vuosia jotain prosentteja, jos sitä pitoisuutta muutama prossa lisätään niin se ei kyllä aiheuta suurimmassa osassa tapauksista mitään muita kuin psykologisia vaikutuksia siellä kuljettajan päässä. Ja sehän on odotettavissakin lisääntyneestä alkoholin käytöstä.
Poislukien ne autot johon kuului ja kuuluu edelleen tankata 98:sia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 26. 1:21:57 2011

razorass kirjoitti:Ja se on kyllä täysin höpöhöpö juttua että nakuanturilla varustettu auto muka kuluttaisi 98:lla vähemmän. Ja vaikka kuluttaisi niin sillä nakuanturilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Se taas riippuu ihan ajotyylistä, eihän se koko ajan naulaa kuitenkaan.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 26. 19:25:35 2011

Eikös ne nakuanturilla olevat säädä kokoajan sytytystä aikasemmalle ja sitten kun alkaa nakuttaa niin tiputetaan pari astetta alas muutamaksi sekunniksi ja jos nakutus loppui lisätään taas ennakkoa, jos ei niin tiputetaan lisää. Eli mennään kokoajan nakutuksen rajalla, jolloin "paremmalla" bensalla nakutusraja on korkeammalla eli isommalla ennakolla mennään joka taas tietää enemmän voimaa eli pienempää kulutusta

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Tammikuu 26. 20:11:45 2011

VesQ kirjoitti:Eikös ne nakuanturilla olevat säädä kokoajan sytytystä aikasemmalle ja sitten kun alkaa nakuttaa niin tiputetaan pari astetta alas muutamaksi sekunniksi ja jos nakutus loppui lisätään taas ennakkoa, jos ei niin tiputetaan lisää. Eli mennään kokoajan nakutuksen rajalla, jolloin "paremmalla" bensalla nakutusraja on korkeammalla eli isommalla ennakolla mennään joka taas tietää enemmän voimaa eli pienempää kulutusta
Näinhän se on. Ilmeisesti pois lukien jotkun autot esim. RST ei säädä sytkää, mutta silti nakuanturi löytyy...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 28. 21:16:55 2011

Tuo kulutus on mielestäni pieni ongelma, verrattuna siihen mistä jo tuonne toiseen topiciin kirjoitin.

Eli kumiset tiivisteet eivät kaikki siedä tuota uutta ainetta ja tuhoutuminen käy vielä aika nopeasti. Alle tankillinen riitti tässä tapauksessa sulattamaan imusarjan tiivisteen kumit hitoille.

Tämähän voi käydä vaikka mille automerkille, jos on remonteissa asennettu jotain muita kuin alkuperäisosia. Tehtaan ilmoitus E10 sopivuudesta kun ei enää välttämättä päde.

Kuinka paljon tukkureilla ja varaosatoimittajilla sitten on ei sopivia tiivisteita varastoissaan ja miten nopeasti tuotekehitys reagoi tähän asiaan, onkin sitten ihan oma juttunsa.

Köysi kiristyy.... Kenen kumit kestää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

welhox
Viestit: 589
Liittynyt: To Heinäkuu 22. 23:51:23 2010

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja welhox » Pe Tammikuu 28. 22:47:25 2011

Jos on epävarma kestävyydestä niin kumiosathan voi remontin alkaessa "koe ponnistaa" uittamalla ne etanolissa.
Mites etanolin käyttö sumujen saarilla? Sieltähän paljon osia tulee tänne päin.
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.

XR4x4 -91
Cossu -86
2.0 IS -86, jäärata lelu, myyty pois tekniikanluovuttujaksi.
1.6 laser
Lynx

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Sine » La Tammikuu 29. 22:41:45 2011

welhox kirjoitti:Mites etanolin käyttö sumujen saarilla?
Suomi ilmeisesti jälleen kerran koekaniinina tässä asiassa. Digi-tv:stä ei sitten opittu mitään.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 30. 12:49:56 2011

Eikös ruotsissa ole kans etanolia bensan seassa? Ja E85:nenkin taitaa olla ihan yleisesti myynnissä.
Jäsen #606

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Helmikuu 2. 14:43:57 2011

Ei sillä nakuanturilla sitä sytkää säädetä kuin hätätilanteessa. Kyllä joka vehkeessä on olemassa kiinteä sytytyskartta (luonnollisesti korjaukset lämpötiloille jne) joka on suunniteltu vakioautoissa siten että se kulkee melkein millä vaan kuralla mitä se ratin takana oleva puupää sinne tankkaa. Nakutustunnistimen tehtävä on huomata ääritilanne jossa moottori jostakin syystä pääsee nakuttamaan, jolloin moottorinohjaus leikkaa ennakosta helvetinmoisen siivun pois, kun mosa ei enää nakuta alkaa softa piiiikkuhiljaa nostaa ennakkoa ylöspäin. Nakutustunnistin on käytännössä mikrofoni joka kuuntelee tietyn taajuista mekkalaa moottorista, se toimii aivan liian hitaasti ja epävarmasti että sen pohjalta voitaisiin suorittaa mitään jatkuvaa oikeaaikaista sytytyksen säätöä. Sen ainoa tehtävä on suojella moottoria ääriolosuhteissa ja/tai ajettaessa erittäin huonolaatuisella polttoaineella. Ts.anturin antaman tiedon perusteella ei säädetä koko ajan "ennakkoa nakutusrajalle", se optimaalinen ennakko kun ei useinkaan ole lähelläkään sitä nakutusrajaa varsinkaan vakiolaitteissa.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Helmikuu 2. 18:22:36 2011

razorass kirjoitti:Ei sillä nakuanturilla sitä sytkää säädetä kuin hätätilanteessa. Kyllä joka vehkeessä on olemassa kiinteä sytytyskartta (luonnollisesti korjaukset lämpötiloille jne) joka on suunniteltu vakioautoissa siten että se kulkee melkein millä vaan kuralla mitä se ratin takana oleva puupää sinne tankkaa. Nakutustunnistimen tehtävä on huomata ääritilanne jossa moottori jostakin syystä pääsee nakuttamaan, jolloin moottorinohjaus leikkaa ennakosta helvetinmoisen siivun pois, kun mosa ei enää nakuta alkaa softa piiiikkuhiljaa nostaa ennakkoa ylöspäin. Nakutustunnistin on käytännössä mikrofoni joka kuuntelee tietyn taajuista mekkalaa moottorista, se toimii aivan liian hitaasti ja epävarmasti että sen pohjalta voitaisiin suorittaa mitään jatkuvaa oikeaaikaista sytytyksen säätöä. Sen ainoa tehtävä on suojella moottoria ääriolosuhteissa ja/tai ajettaessa erittäin huonolaatuisella polttoaineella. Ts.anturin antaman tiedon perusteella ei säädetä koko ajan "ennakkoa nakutusrajalle", se optimaalinen ennakko kun ei useinkaan ole lähelläkään sitä nakutusrajaa varsinkaan vakiolaitteissa.
No jos kerran väität noin niin: miksi esim. monissa vag (vaikkapa vapari vr6) autoissa 98 bensalla saavutetaan isompi teho. Jos olis kiinteä kartta niin tuskin ne mainostais esim. huoltokirjoissa tommosia?

Kyllä se säätää varsinkin uudemmissa sytytystä (luultavasti tiettyn rajan sisällä) elikkä haistelee mitä paskaa siellä tankissa on, jossain RST ja iänikuisissa vessoissa on toi hätätilanne juttu.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Helmikuu 2. 21:24:28 2011

Tota mäkin jossain vaiheessa ihmettelin että onko kovin tervettä ajaa konetta kokoajan nakutuksen rajoilla ja oisin veikannu razorassin ajatusta. Mutta kun tosiaan jossain väitettiin ihan pokkana että nakuanturi säätää sytkää koko ajan niin... tiä sitten onko se totta vai tarua :?
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Sine » To Helmikuu 3. 1:26:23 2011

Taisi olla vuosi 2005 tai 2006 ja Mk5 Golf tuli ulos 1.6 (TSI?) moottorilla. Sen käyttöohjekirjassa sanottiin, että 98 bensalla tulee enemmän tehoa ja polttoaineenkulutus on pienempi kuin 95:lla. Mistä se tietää, kumpaa siellä tankissa on ja mitä koneeseen syötetään? Erot varmasti pieniä, mutta asia jäi mietityttämään... :?

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Helmikuu 4. 13:09:30 2011

Sine kirjoitti:Taisi olla vuosi 2005 tai 2006 ja Mk5 Golf tuli ulos 1.6 (TSI?) moottorilla. Sen käyttöohjekirjassa sanottiin, että 98 bensalla tulee enemmän tehoa ja polttoaineenkulutus on pienempi kuin 95:lla. Mistä se tietää, kumpaa siellä tankissa on ja mitä koneeseen syötetään? Erot varmasti pieniä, mutta asia jäi mietityttämään... :?
Itsellä oli 2003 golf 1.6(ei ole onneksi enään) ja siinä huomasi eron 95 ja 98 suhteen. Ohjekirjassakin oli kulutukset ilmoitettu 98 bensalla. Samoiten kehoitettiin käyttämään 98 bensaa. Itse en sitä aluksi uskonut, mut tuli kuitenkin kokeiltua 98 ja kulutus pieneni 0,3-0,5 litraa ja alavääntöä tuli selvästi lisää. 95e paikaltaan lähtiessä, esim parkkipaikalta peruuttaen moottori pyrki nakuttamaan. Kyseinen kone säätää enenakkoa nakuanturien tiedolla. Jonkun aikaa sai ajaa 98.lla ennenkuin rupesi huomaan eron.

2005 2,0 mondeossa ei huomaa vastaavaa eroa bensojen suhteen.
ford escort´79 tic

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Helmikuu 4. 13:36:19 2011

Jossakin auto-ohjelmassa (taisi olla Start!) testasivat bensalla ja 85E etanolilla. Kovasti olivat sitä mieltä, että etanolilla tuli Saabin moottorista enemmän tehoa. Tästä voisi päätellä, että jotenkin sitä polttoainetta ”haistellaan” ja säädetään moottoria sen mukaan. Näitä Refuel/Flexfuel autojahan on myös Volvolla ja Fordilla.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Helmikuu 4. 14:27:51 2011

Käytettävä polttoaine vaikuttaa tehoon mikäli moottorinohjaus tajuaa mitä tankissa on. Siihen en jaksa uskoa että missään vähänkään vanhemmassa vapari vehkeessä tulee enemmän voimaa pelkällä polttoaineen vaihdolla 95-98 ennenkuin joku tuo mulle dynolapun jossa ei ole tehty muita muutoksia kuin tankkaus. Toki jossain oikein korkeapuristeisessa ja viritteisessä pannussa voi olla sylinteripaine ja ennakot niin rajoilla 95:lle että oktaanin nostosta saadaan lisää voimaa.

Edit: Tuoreet ns. Laihaseosmoottorit voivat tietysti olla herkempiä nakuttamaan. Niistä en enempää tiedä eikä kyllä pätkääkään kiinnostakaan.

Meillä on itse asiassa työn alla tuon äiteen monnin muutos flexifueliksi. Tätä on paperilla suunniteltu jo jonkun verran ja isoin kysymysmerkki on vielä polttoaineen tunnistus, eli sillä pitää jatkossa pystyä ajamaan bensalla, viinalla sekä näiden sekoituksella. Eikä ole ihan piis of keikki toteuttaa siten että kone toimisi kaikilla polttoaineilla optimaalisesti, ehkä kolme karttaa, viinalle, bensalle ja sotkulle.. Joka tapauksessa lähitulevaisuudessa tulee tästäkin mielenkiintoisia kokemuksia.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Pe Helmikuu 4. 16:35:21 2011

"Oikein" vanhoissa, esim. tossa mun talvilintassa pistää 98:a ja kääntää vähän jakajaa. Avot taas menee miljoonaa. (vitsi vitsi) :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Helmikuu 5. 3:35:51 2011

Sine kirjoitti:Jossakin auto-ohjelmassa (taisi olla Start!) testasivat bensalla ja 85E etanolilla. Kovasti olivat sitä mieltä, että etanolilla tuli Saabin moottorista enemmän tehoa. Tästä voisi päätellä, että jotenkin sitä polttoainetta ”haistellaan” ja säädetään moottoria sen mukaan. Näitä Refuel/Flexfuel autojahan on myös Volvolla ja Fordilla.
Jossain viime tai toissavuoden tuulilasissa oli juttu jostain Saabin Refuel/Flexfuel mallista. Etanolilla (E85) tuli jonkun verran enemmän tehoa kuin pelkällä bensalla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » La Helmikuu 5. 11:41:27 2011

siipicossu kirjoitti:
Sine kirjoitti:Jossakin auto-ohjelmassa (taisi olla Start!) testasivat bensalla ja 85E etanolilla. Kovasti olivat sitä mieltä, että etanolilla tuli Saabin moottorista enemmän tehoa. Tästä voisi päätellä, että jotenkin sitä polttoainetta ”haistellaan” ja säädetään moottoria sen mukaan. Näitä Refuel/Flexfuel autojahan on myös Volvolla ja Fordilla.
Jossain viime tai toissavuoden tuulilasissa oli juttu jostain Saabin Refuel/Flexfuel mallista. Etanolilla (E85) tuli jonkun verran enemmän tehoa kuin pelkällä bensalla.
Ohan tuot E85:sta käytetty tehokkaissa varsinkin ahdetuissa autoissa. Sporttiauton etusivulla lukee näin:

"Ahdetut katuautot hyötyvät runsasetanolipitoisen E85-polttoaineen korkeasta nakutuskestosta. E85:n oktaaniluku on 106, ja esimerkkinä sillä saavutettavasta hyödystä: eräs 98E:llä 320 hevosvoimaa antanut moottori antoi E85:lle säädettynä 400 heppaa."
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Helmikuu 5. 14:00:50 2011

razorass kirjoitti:Meillä on itse asiassa työn alla tuon äiteen monnin muutos flexifueliksi. Tätä on paperilla suunniteltu jo jonkun verran ja isoin kysymysmerkki on vielä polttoaineen tunnistus, eli sillä pitää jatkossa pystyä ajamaan bensalla, viinalla sekä näiden sekoituksella. Eikä ole ihan piis of keikki toteuttaa siten että kone toimisi kaikilla polttoaineilla optimaalisesti, ehkä kolme karttaa, viinalle, bensalle ja sotkulle.. Joka tapauksessa lähitulevaisuudessa tulee tästäkin mielenkiintoisia kokemuksia.
Menee vähän offtopikiksi, mutta oletko tollasta harkinnut sinne? http://www.zeitronix.com/Products/ECA/ECA.shtml

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Helmikuu 7. 10:14:10 2011

Yrkesman kirjoitti:
razorass kirjoitti:Meillä on itse asiassa työn alla tuon äiteen monnin muutos flexifueliksi. Tätä on paperilla suunniteltu jo jonkun verran ja isoin kysymysmerkki on vielä polttoaineen tunnistus, eli sillä pitää jatkossa pystyä ajamaan bensalla, viinalla sekä näiden sekoituksella. Eikä ole ihan piis of keikki toteuttaa siten että kone toimisi kaikilla polttoaineilla optimaalisesti, ehkä kolme karttaa, viinalle, bensalle ja sotkulle.. Joka tapauksessa lähitulevaisuudessa tulee tästäkin mielenkiintoisia kokemuksia.
Menee vähän offtopikiksi, mutta oletko tollasta harkinnut sinne? http://www.zeitronix.com/Products/ECA/ECA.shtml
Tätä itse asiassa viikonloppuna hiukan tuumailtiin ja Vipecin Firmwareen on tulossa suora tuki GM:n flexifuel sensorille joten ei tarvita edes tuota kakkulaa välissä. Tulee todennäköisesti suoraan ?cani väylään? ja ecu tekee suoraan skaalauksen sekä sytytykseen, seoskarttaan sekä tarvittaessa ahtopaineeseen polttoaineen etanoliprosentin mukaan. Mitään isompaa ongelmaa toteutuksessa ei enää oikeastaan ole. ..lukuunottamatta ajotietokonetta jonka sielunelämään ei ole vielä perehdytty.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Helmikuu 13. 19:12:35 2011

Osaakos joku kertoa tai laittaa jonkun listan/kartan esille, jossa oli kerrottu selkeästi tämän kotimaisen kuran E10 ja ruottalaisen kehutun E85 kuran erot?

Ei taida olla kyllä ihan samat hinta-/laatusuhteet, eikä sekoitus suhteetkaan taida olla sinne päinkään???

Meidän taloudessa ei ainakaan tankata E10 enää, koska emännän Scorpio 2.0i 16v vm.95 ja oma Scorpio 2.4i V6 vm.87 veivät molemmat ihan helvetisti enemmän, kun 98.lla, jolla nyt ajellaan.
Kaikenlaista pientä käyntiinlähtö, teho, yms. ongelmiakin on ollut.
Oireet huomaa helpostikkin kun ajaa tankin lähes tyhjäksi ja toista laatua seuraavaksi täyteen.
Menkäähän ja testatkaa ite?

Unohdetaan nyt ne +2000-luvun autot, niissä kun tuntuu vaan kumit tuhoutuvan tästä kuramehusta, mutta suurinpiirtein alle 2000-luvun autoissa varmasti huomaa eroja kulutuksessa ja varsinkin, jos on "raskas kaasujalka"... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja escorvet » Su Helmikuu 13. 19:32:05 2011

tumppe kirjoitti:Osaakos joku kertoa tai laittaa jonkun listan/kartan esille, jossa oli kerrottu selkeästi tämän kotimaisen kuran E10 ja ruottalaisen kehutun E85 kuran erot?

Ei taida olla kyllä ihan samat hinta-/laatusuhteet, eikä sekoitus suhteetkaan taida olla sinne päinkään???
Olisko vaikka että E85 on 85% etanolia ja 15% bensaa. Hiffaat varmaan miten se sit E10:ssä menee. :wink:


Mites rasoraz sit selität sen että impuissa ja evoissakin saatiin paljon enemmän tehoa ihan vaan tankkaamalla shellin 99:ä :-s
Siis täysin vakiot autot mihin vaan tankkaat eti polttoainetta ja tehoa saadaan lisää.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Helmikuu 13. 19:32:38 2011

tumppe kirjoitti:Ei taida olla kyllä ihan samat hinta-/laatusuhteet, eikä sekoitus suhteetkaan taida olla sinne päinkään???
E10 = 10% ja E85 = 85%
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Helmikuu 13. 20:19:07 2011

olafu kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Ei taida olla kyllä ihan samat hinta-/laatusuhteet, eikä sekoitus suhteetkaan taida olla sinne päinkään???
E10 = 10% ja E85 = 85%
No niin mä ajattelin myös, mutta onko mitään tarkempaa tietoo sisällöstä, esim. moniko oktaanista bensaa on E85 ruotsissa tai muualla maailmassa?
Mites kilpapuolella on tuo E85 toiminu, jos joku sattuis tietää?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Helmikuu 13. 22:38:51 2011

tumppe kirjoitti:
olafu kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Ei taida olla kyllä ihan samat hinta-/laatusuhteet, eikä sekoitus suhteetkaan taida olla sinne päinkään???
E10 = 10% ja E85 = 85%
No niin mä ajattelin myös, mutta onko mitään tarkempaa tietoo sisällöstä, esim. moniko oktaanista bensaa on E85 ruotsissa tai muualla maailmassa?
Mites kilpapuolella on tuo E85 toiminu, jos joku sattuis tietää?
Suomessa E85 n. 105 oktaanista ja sitä tarvitaan suuren etanolipitoisuuden takia huomattavasti enemmän, kuin tavallista bensaa. Hyvinhän tuo näyttää toimivan, mikäli foorumeille kirjoittavia on uskominen.
Jäsen #606

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja henu » Su Helmikuu 13. 22:40:29 2011

olafu kirjoitti:Suomessa E85 n. 105 oktaanista
Nus nus 106.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Helmikuu 14. 7:43:11 2011

jo vuodesta c. 2000 on ollut eri valmistajilla moottori ohjaus laitteita joiden "kartat ovat itse oppivia".
Ne perustuvat moottorin tehon osalta hakutus tunnistimeen jonka antavan tiedon perusteella sädetään ruiskutusta ja sytytystä siten että moottorista saadaan enemmän tehoa riippuen nakutuksen kestosta > polttoaineen octaanista.
ALuksi säädettiin vain sytytystä mutta jälkeenpäin on tullut mukaan jopa imusarjan "pidennykset", polttoaineen ruiskutus hetkestä puhumattakaan.

:green: Kaasarimiehet uskokaa vaan nyky ruiskusta saa paremmin tehon ulos kun strombergin juuttuvakurkkuisesta :green:
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ma Helmikuu 14. 9:54:39 2011

Kerron tarinan,uskokaa tai älkää mut kerron kuitenki.

Puolison kanssa käytiin vag-konsernin autoon laittamassa bensaa tuuloksessa/samalla kaupassa. Itse en ajanut vaan istuin vänkärinä ja sanoin vielä,että laita 98-oktaanista mitä mäki laitoin viimekerralla. Puoliso vaan sano,et mä en tankkaa sitä kalliimpaa bensaa ja pieni sanakiri siinä sitten tuli,sanoin et *ittu laita sitten vaikka dieseliä tankkiin. Tankki oli lähes ihan tyhjä ku se tankkas tätä etanolilitkua.

No eilen ei ajettu metriäkään. 3tuntia oli roikannokassa aamulla. Lämmitin toimii ja sisälämppäri.Kappas vaan ei tänään startannu vehkeet -23 asteen pakkasessa. Foortilla se lähti sitten töihi,löi käyntiin kylmänä. Kuittasin vaan,et mitä mä sanoin lauantaina..
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Helmikuu 14. 17:56:36 2011

Kastoko tulpat?
Jäsen #606

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Helmikuu 14. 20:51:34 2011

tässä käsitellään sopivasti loppu osiossa munlaista autoa.
nimittäin ajan vw bora vr6 autolla ja 2,8 litraisella vaparilla.

Autossa on ruisku/ sytytys järjestelmä joka on itse oppiva.
siitä on monta oma kohtaista kokemusta ja jollain tavalla oma koulutukseni pakottaa tietämään asian laidan.
Kun laitan autoon 95 bensaa niin 6 vaihteella tulee aika useaan hetki milloin jopa kuulee nakutuksen.se on nopea hetki alle 0,5 sec mutta havaittavissa, sen saa siihen tilaan vain kerran ja sen jälkeen ei enään tulekkaan. seuraan kerran sen voi saada kuulumiin kun on ihan toinen kuormitus tilanne.
98 lla sitä en ole saanut esille.ei vaan tule missään vaiheessa ei edes 237km nopeudessa :green:

tehoissa olen huomannut eroa noin 15km huippunopuden verran, ja vertailun vuoksi 98:lla ja ilmastointi päällä se kulkee vain 215 :).

Menin sitten hajoittamaan boran 95E10 bensalla, itse uskon siihen olevan se syynä.
auto seisoi viikon parkissa ja sen jälkeen ei lähtenyt millään käyntiin , kasteli tulpat.
lopulta monen tulpan kuivaamisen ja akullisen jauhamisen jälkeen sain sen käyntiin ja noin 50km tapahtuman jälkeen hajosi puolan vahvistin 3 ja 4 sylintereistä.No uusi puola autoon ja ruiskun ja sytkän karttojen "nollaus" , virta pois vuorokaudeksi.
Ja oli muuten aika laiska auto aluksi.
Niin ja ajo kokemukseni tuolla autolla viimevuodelta noin 30tkm josta noin 1000km suomessa.

Kyllä on vain niin että uusien ruiskuautojen ohjelmat ovat oppivia "neroja".
kohta ne varmaan mittaa kuskin iän että tietää montako heppaa uskaltaa antaa kuskille :)


p.s.
torstaina taas baanalle :)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ti Helmikuu 15. 10:30:57 2011

olafu kirjoitti:Kastoko tulpat?
tyhjensin tankin eile illalla ja laitoin tosta pumpusta 98-oktaanista ja aamulla pärähti vagina käyntiin. Käyttelin/ajoin eile autolla,et varmasti pyörii 98-oktaaninen..

No se siitä,en suosittele litkuja. tänään oli aamulla -29 astetta.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Helmikuu 15. 17:53:10 2011

cp from Bora shopmanual

All Motronic Engine Control Module (ECM) -
J220- learned values will be erased when
the Motronic Engine Control Module (ECM)
-J220- connector is pulled off or the battery
is disconnected. However the contents of
the DTC memory are retained. When the
engine is subsequently started the idling
could be rough for a brief period
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 15. 18:41:06 2011

Ainakin jotkut katalysaattorilla olevat EEC-IV ja ja kaikki EEC-V järjestelmätkin on mukautuvia seoksen osalta. Ne missä on nakuanturi niin mukautuu sytkänkin osalta.

Esim. Escorteissa kun on paskana olevia ilmamassamittareita, niin akun irrotuksen jälkeen mukautuskartat häviää ja auto lakkaa toimimasta. Lambdasäätö ei saa enää "kiinni" seoksesta, niin ei korjaannu ajamallakaan. Lambdan jännite makaa n. 0 voltissa ja moottorinohjaus antaa yleensä vikakoodin rikkinäisestä lambdatunnistimesta.

Uskokaa pois, on muuten helvetin hankalaa selittää korjaamolla asiakkaalle, että minkä takia starttimoottorin vaihdon yhteydessä pitää vaihtaa myös ilmamassamittari. Ei, me ei rikottu sitä ilmamassamittaria startin vaihdossa, vaan... (toimintaperiaatteen selostus tähän väliin) ja sitten meneekin yli asiakkaan ymmärryksen. :evil:

Toi sopeutumahomma on jääny tarkastamatta, mutta sillon kun E10 polttoainetta alko saamaan, niin kävi mielessä että vois tarkastaa sopeutusarvot esim. jostain autosta, millä on ajettu tavallisella bensalla ja verrata paljonko sopeutuma muuttuu kun tilalle tankataankin E10:ä.
Tosi monesta vanhemmastakin autosta näkee nuo arvot diagnostiikkatesterillä, vaikka olis vähän vanhempikin. Suurin osa 90-luvun ja sitä uudemmista autoista on itseoppivalla moottorinohjauksella, mutta niitä sopeutumia pääsee yleistesterillä kyttäämään yleensä ehkä noin 95 vuoden ja sitä nuoremmista laitteista.
Jäsen #606

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Helmikuu 16. 8:22:50 2011

Aamulla yksi tuttu kyseli mikä voisi Oopelissa olla vikana kun viikon seissyt eikä starttaa, hyvin pyörii mutta ei muuta. Kysyin huvikseni mitä bensaa käyttää ---> 95:sta. Ilmeisesti kastellut vaan tulpat :D
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Re: E10 ja vainoharhaisen "havaintoja" kentältä

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Helmikuu 16. 8:53:27 2011

Kun tuo alkoholi ei halua höyrystyä kunnolla näissä lähes arktisissa oloissa, niin riitäiskö se sitten tossa blandiksessa oleva määrä kasteleen tosiaan tulppia, vaikka luulisi et se rupeis bensan voimalla pyörimään. Mutta voihan se olla, että kun se on seosta, niin se bensakaan ei sit höyrysty enää. Onko täällä meidän foorumilla muita kuin puistokemistejä, että osaisko joku varmistaa meneekö se näin?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Vastaa Viestiin