konkka auton valoille.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
konkka auton valoille.
Onko kukaan laittanut kondensaattoria tasaamaan auton jännitepiikkejä, joka säästäisi polttimoita.
Sopivaa konkan arvoa tässä mietin. Ihan H7:lle.
Sopivaa konkan arvoa tässä mietin. Ihan H7:lle.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: konkka auton valoille.
Eikö valoja releytetä juuri tuon takia?Ilkka_H kirjoitti:Onko kukaan laittanut kondensaattoria tasaamaan auton jännitepiikkejä, joka säästäisi polttimoita.
Sopivaa konkan arvoa tässä mietin. Ihan H7:lle.

'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: konkka auton valoille.
Ite oon relettä laittanut jännitehäviöiden tappamiseksi, eli orkkisjohdot vain ohjaa relettä. Mutta nyt on kyseessä helppo jännitteen stabilointi.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: konkka auton valoille.
Paljonko on latausjännite? Kondensaattorilla on huono stabiloida ajovalojen jännitevaihtelua, silloinkin se pitäisi asentaa akun rinnalle. Sulakkeet mäjähtää jos valojen johtoihin laittaa sen kokoisen konkan, että siitä on jotain apua.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re: konkka auton valoille.
pari kymmentä faradia, voit sammuttaa valot jo hyvissä ajoin ennen pysähtymistä 
totta puhuen ei sen koon tarvi olla kovin suuri... yleensä jännite piikit ei ole kovin suuria. Suurin ongelma on autojen latausjännitteet,laput edelleen suunnitellaan 12v ja lataus jännitteet on jop a 14,8 v
katot että konkan kesto on jotain yli 16v ja koko pari sataa microfaradia niin auttaa ainakin laturin aiheuttamista häiriöistä.

totta puhuen ei sen koon tarvi olla kovin suuri... yleensä jännite piikit ei ole kovin suuria. Suurin ongelma on autojen latausjännitteet,laput edelleen suunnitellaan 12v ja lataus jännitteet on jop a 14,8 v
katot että konkan kesto on jotain yli 16v ja koko pari sataa microfaradia niin auttaa ainakin laturin aiheuttamista häiriöistä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: konkka auton valoille.
Mun mielestä 200 mikroa on sellanen kokoluokka, että jos uskoo sen auttavan lamppujen kestoon niin sitten se auttaa. Muuten ei vaikutusta. Kunnollisia johtoja pitkin tulee ne jännitepiikit niin vahvana, ettei 200 mikroa saa niitä vielä vaimenemaan. Joku poppivehjekondensaattori akun rinnalle?
Kannattaa mieluiten jättää kaikki sellaset polttimot hyllyyn, missä lukee "PLUS" tai "EXTRA" tai jotain prosenttilukuja. Ne prosenttiluvut tarkottaa käytännössä sitä, montako prosenttia lyhyempi käyttöikä niissä on.
Umpion tärinä, esim nokkapellin pudottaminen kiinni valot päällä lyhentää heti polttimon käyttöikää.
Jossain oli tutkittu laturin rippelin aiheuttamaa "ulinaa" lampun hehkulangassa, mutta en usko että se ehjän laturin ja akun kanssa aiheuttaa mitään ongelmia. Siihen voi olla jo 200µ konkallakin vaikutusta, koska sen taajuus on aika korkea.
Se latausjännite on kyllä yks iso syypää lamppujen ennenaikaiseen palamiseen. 14 volttia on varmasti ihan riittävä, ellei autolla ajeta pääsääntösesti kovassa pakkasessa kylmästä lähtemällä lyhyttä ajoa.
Kannattaa mieluiten jättää kaikki sellaset polttimot hyllyyn, missä lukee "PLUS" tai "EXTRA" tai jotain prosenttilukuja. Ne prosenttiluvut tarkottaa käytännössä sitä, montako prosenttia lyhyempi käyttöikä niissä on.
Umpion tärinä, esim nokkapellin pudottaminen kiinni valot päällä lyhentää heti polttimon käyttöikää.
Jossain oli tutkittu laturin rippelin aiheuttamaa "ulinaa" lampun hehkulangassa, mutta en usko että se ehjän laturin ja akun kanssa aiheuttaa mitään ongelmia. Siihen voi olla jo 200µ konkallakin vaikutusta, koska sen taajuus on aika korkea.
Se latausjännite on kyllä yks iso syypää lamppujen ennenaikaiseen palamiseen. 14 volttia on varmasti ihan riittävä, ellei autolla ajeta pääsääntösesti kovassa pakkasessa kylmästä lähtemällä lyhyttä ajoa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: konkka auton valoille.
Offina heitän, että motonetista piruttain ostin valonvahvistimen golffiin. Kirkastu helvetisti, varsinkin pitkät. (noissa kun ei oo releytetty valoja)
Plussapuolena huomasin, että polttimotkin kestää pidempään, liekö vaikutusta kun tossa on "pehmeä käynnistys" ja syöttää koko aika samaa määrää jännitettä?
Tais 30€ maksaa ja h4 tuplavalo sarjasta saa pari johtoa yhdistämällä normi h4 sarjan mikä vahvistaa pitkät ja lyhyet...
Plussapuolena huomasin, että polttimotkin kestää pidempään, liekö vaikutusta kun tossa on "pehmeä käynnistys" ja syöttää koko aika samaa määrää jännitettä?
Tais 30€ maksaa ja h4 tuplavalo sarjasta saa pari johtoa yhdistämällä normi h4 sarjan mikä vahvistaa pitkät ja lyhyet...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET