E85

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

E85

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Huhtikuu 3. 18:24:37 2011

Ei taida olla muuta topicia täällä aiheesta kuin tuolla jossain offtopicissa tai vastaavassa, niin laitetaan tämmönen pystyyn tästä e85 polttoaineesta.

Eli muutamia kysymyksiä itsellä aiheesta, jos muuttaisin tuon mk3 cortinan käymään tällä (st1 merkintä re85, mutta ilmeisesti samaa kamaa?).

Toimiiko polttoaineletkuina samat kuin normi bensan kanssa? Vaatiiko teräspunosletkulta että on teflon sisuksella (esim. tätä http://cgi.ebay.co.uk/8-11mm-7-16-Stain ... 255864821c? Entäs sitten polttoaineputket, alumiiniset ei taida olla paras vaihtoehto? Mutta esim. perus nylon pneumatiikkaletku taitaa toimia tuon e85 kanssa paremmin kuin pelkän bensan? Dieseliä ainakin kaverilla kestänyt jo pari vuotta tuo perus sininen nylon letku.

Polttoainesuodattimet, tarviiko olla ruostumattomasta teräksestä se suodatin osa, vai kestääkö siis selluloosa/paperi suodatin?

Polttoainepumpuiksi meinasin vaan ihan 2kpl boschin 044. Paineensäätimeksi ilmeisesti kelpaa ihan perus, kunhan ei vastusta kiertoa.

Suuttimet tietysti riittävät, eli ainakin jotkut 1000cc olis kai hyvät 6cyl koneessa? Mihin riittävät tuon e85 kanssa tommoset 1000cc suuttimet kutos koneessa? Nyt on paikallaan 630cc bensalla.

PLX seosmittari onneks sopii e85 niin ei sitä tarvii vaihtaa. Toki näyttö näyttää bensan afr lukemia, kun ei tue kuin 10-20 välille, mutta ne saa laskettua sitten kohdilleen johonkin ylös.
All PLX wideband air/fuel ratio devices are compatible with E85 fuel. E85 consists of a blend of 85% ethanol and 15% petroleum and it is becoming a popular alternative fuel worldwide. Perfect combustion is defined as 1.0 lambda or 9.855 air/fuel ratio for E85. Here are some equations to help you calculate your air/fuel ratio.

Air/Fuel Ratio (E85) = 9.855 x lambda

Air/Fuel Ratio (E85) = 0.67 x Air/Fuel Ratio (Gasoline)
Edit: Jotain laskeskelin suuttimista, niin tonnisilla kai irtois vähän vajaa 500hv 80%. Sittenhän olis tietysti pykälää isommat, jotka varmasti riittäis, eli nämä: http://cgi.ebay.co.uk/6-EV14-1200cc-Hig ... 3cb22a42f6 Eli luokkaa 500e tullattuna suomeen. Positiivista se että mukana tulee liittimet ettei tarvii laittaa väliin sitä adapteria joka muuttaa ev1 liittimeen. Kun tilaa ei ole tuolla imusarjassa niin pitkälle liittimelle.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: E85

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Huhtikuu 5. 10:32:29 2011

Imppikerhon lehdessä :D oli linkki listaa materiaaleista,

ei taida Nylon eli Polyamidi toimia, ja yllättäen ei messinkikään ole yhteensopiva....

http://iqlearningsystems.com/ethanol/do ... bility.pdf

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: E85

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Huhtikuu 5. 11:07:17 2011


Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Huhtikuu 5. 15:01:07 2011

Toi vikan sivun taulukko näyttää aika mielenkiintoselta..
Toyota Supra TT

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Huhtikuu 5. 20:19:14 2011

Tuohon ärreen pesevyyteen, jokainen voi suorittaa kenttätestin: kummalla lähtee öljy käsistä helpommin, normi bensalla vai ärreellä?
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Huhtikuu 8. 10:58:48 2011

En jaksa lukea tota spoilerilehden juttua, joten heittelen vaan omia kokemuksia asiasta.

Yleisimmät muovit kestävät hyvin etanolia. Myös bensakäyttöön tehdyt letkut kestävät pääsääntöisesti etanolia, jos letku ei kestä etanolia, se tuskin kestää besaakaan. Olen ajanut jo viime kesän bemarilla e85:lla ja mulla on ihan tavallista letkukaupan bensaletkua, ei ongelmaa. Suodattimet ovat ihan perus bensansuodattimet motonetin hyllyltä, ei ongelmaa. Alumiinistähän kohuttiin kovasti, että ei kestä etanolia.Puoli vuotta e85 ämpärissä ollut alumiinipalikka ei kuitenkaan ole muuttunut mitenkään, joten en pidä asiaa ongelmana, vaikka teoriassa totta olisikin. Pumppuina mulla on 2x 044 bosch. Näillehän Boschin speksi lupaa aika lyhyttä käyttöikää e85:lle, tiedä sitten miten on käytännössä, aika näyttää.

Suuttimet ja pumput saavat olla reilusti mitoitettuja e85:lle, ainetta kuluu 30-40% enempi kuin bensaa. 1000cc suuttimet loppuvat 6syl koneessa 600hv nurkilla. Id1000 suuttimilla on vedetty 5bar peruspaineella (tuotto ~1250cc) 750hv 6syl koneesta, joten e85:lle voi laskea karkeasti suutinkapasiteettiä yhteensä 1000cc / 100hv. Suosittelen käyttämään isoina suuttimia vain Boschin EV14 sarjaa (joita myös ID:t ovat), ovat todella nopeat ja lineaariset ja näin ollen saa tyhjäkäynti ja tasakaasualueetkin vielä kuntoon. Mulle tuli nyt 1700cc EV14 suuttimet ja ensitestin perusteella ovat todella loistavat suuttimet.

edit: Seosmittaria ei tietenkään tarvitse vaihtaa, kaikki seosmittarit toimivat edelleen ja mitään ei tarvitse muuttaa. Mittari tunnista hapen määrää pakokaasusta,ei polttoaineen määrää, joten voit edelleen pitää mittarin "bensalle kalibroituna" ja käyttää samoja afr arvoja, helpompi ajatella näin.


St1 on vielä laajentamassa e85 jakelun koko maahan tän vuoden aikana, joten kaikki päivittämään laitteet e85 käyttöön. Itku tulis jos pitäisi pensaan palata e85:sta :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Huhtikuu 8. 23:42:13 2011

Okei, kokeillaan noilla nykyisillä putkilla ja vaihdan vaan noi teräspunosletkut niihin ptfe sisäpinnalla oleviin, niin ei tule hajuja läpi kuten nyt tulee!

Ja hommataan se toinen 044 ja kokeillaan miten ne toimii ja kauanko. Suuttimiksi otan varmuudeksi varmaan 1200cc, ei tarvii ainakaan vaihdella myöhemmin enään tuon koneen kanssa.

Eiköhän se tästä lutviudu pikkuhiljaa kesän aikana..

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Huhtikuu 12. 22:19:47 2011

Tuli vielä mieleen, nyt on linjat an8 letkua + 10mm sisäreiällä olevaa alumiiniputkea. Riittääkö tuo sisähalkaisija tuolle etanolille, ettei ala ahdistaan? Kun taakse tulee ne tupla pumput, niin pumppujen jälkeen y-blokki, jossa kaikki liitokset an8, tuleeko ongelmaa? Tuo an8 letku on sisältä n. 11mm. Eipä kai, ainakaan omasta mielestä :lol:

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Huhtikuu 12. 22:30:36 2011

AN kasit piisaa. kuten yksi 044:kin. Riittää yli 500hv 85:lla.
Ei se vanha Colognekaan nyt sentään niin paljon pensasta tykkää.. :)
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Huhtikuu 12. 22:59:00 2011

Jaa niinkö meinaat että se yks 044 riittäis viiteenkin sataan jopa? En tosin väitä edes että tuo motti sitä edes kestäisi :lol:

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ma Huhtikuu 25. 14:19:30 2011

Yksi 044 riittää noin 450 heppaan.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: E85

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 17. 21:39:08 2012

Tuohon alumiinin syöpymiseen niin kuulin että etanoli syövyttää kyllä alumiinia, mutta se tarvii siihen lämpöä ja happea. Eli nyrkkisääntönä että etanoli syövyttää kuumaa alumiinia. Reaktio on sitä voimakkaampi mitä kuumempi alumiini on, mutta niin vähäisissä määrin että ei tarvi pelätä että kansi katoaisi :)

Mikähän olis hyvä ruttu tuolle e85:lle, vaparissa? 100% Etanolille vissiin 15 olis järkevä :?
Ja jos sattuu että pitää jostain syystä ostaa bensaa ja ruttu on mikä on, niin saakos fiksusti pukeutuneena vielä tolueenia apteekista?
Ja missä suhteessa sitä pitäis tässä tapauksessa lisätä?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: E85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Maaliskuu 18. 8:56:46 2012

kyllä kai sitä puristus suhdetta voi nostaa 13 korville, riippuu tietty moottorista vähän, yhestä nissanista nostivat 10:stä 12,5 korville ja se ainaki pelaa vakio ruiskullaki, vähän vaan bensanpainetta ylemmäs...

Ja tuo kylmäkäynnistys, kun siitä varotellaan,, niin itellä cossu lähti ku kokeilin ulkoa -15, eikä huomannu mitään eroa bensaan verratessa...eikä ollu lohkolämmittimessä.

Ja bensaan verrattuna nousi teho ja vääntö samalla, joten itse ainakin ajelen tällä re85:sella enskesän...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vastaa Viestiin