Etuveto askin kokoamis ongelma #LISÄÄ ONGELMIA#

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

JokisFiesta
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maaliskuu 1. 12:27:11 2011

Etuveto askin kokoamis ongelma #LISÄÄ ONGELMIA#

Viesti Kirjoittaja JokisFiesta » Ti Maaliskuu 8. 8:21:42 2011

Tervepä terve, nyt kirjoitan ekan viestin täällä. Olenkin lueskellut jo tätä hieman aikaa.

Ongelmaan: Viikonloppuna aloin purkamaan B5 vaihdelaatikkoa, koska mulla on se fiesta zetec:llä ja siitä alkoi kytkin luistamaan, joten samalla voin hitsata lukon ja laittaa tiheemmän perävälityksen.
Kun lukko oli hitsattu jumiin ja vaihteensiirtäjät saatu onnistuneesti kasattua (meni 3h aikaa) ja aloin kasaamaan kuorta paikoilleen. Kuori paikoilleen nostettuna laatikko toimii hyvin ja pyörii kevyesti ja vaihteensiirtäjä liikkuu, MUTTA kun laittaa yhdenkään pultin kiinni, niin menee laatikko jumiin, ei liiku kytkinakseli, eikä mikään muukaan.
Niin ja kun kuoren laittaa päälle, se ei mene kokonaan kiinni, vaan jääpi 1cm rako kuorien väliin, mikä ei mene kiinni kuin pulteilla vetämällä.

Onko tuolta jäänyt jotain pois vai onko joku osa rikkoutunut kasatessa, vai mikä hitto tota vaivaa?


Kuva kemppilukosta
http://farm6.static.flickr.com/5295/550 ... 3798_z.jpg

Edit by ylläpito: het men vähän pieleen... eli kuvat linkkeinä!!
Viimeksi muokannut JokisFiesta, Su Toukokuu 29. 21:04:05 2011. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 8. 18:43:37 2011

Mistä jää kantamaan?
Pyöriikö hyvin jos laittaa vaikka pelkän tasauspyörästön tyhjiin kuoriin?
Onko lautaspyörä nyt varmasti oikein päin?
Onko pakin vivut ja tapit varmasti oikeilla kohdillaan?
Laita lisää kuvia niin jotakin voi osua silmään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Maaliskuu 9. 20:37:38 2011

Joku tappi tai laakeri ei osu kohdalleen

Eihän hitsaus olisi vääntänyt tasauspyörästön runkoa niin että jää laakereista kantamaan kun jää vinoon (no ei luulisi niin paljoa kyllä)

Mistä kohtaa laatikkoa kantaa eli keikkuuko kuoret jonkun kohdan päällä

Pitäisi kyllä mennä ilman pulteilla vedätystä tai todella kevyellä kiristämisellä

Tuo 1cm rako tuntuisi siltä että kuoren pultinreijissä olevat ohjurit ei osuisi tai siirtäjän yms tappi ei osu reikään

JokisFiesta
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maaliskuu 1. 12:27:11 2011

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja JokisFiesta » La Toukokuu 14. 23:27:17 2011

Nyt aihe taas ajankohtainen kun fiestasta kone pois. Pitäis vauhtipyörän tapit saada pois ja asentaa kevennettyyn vauhtipyörään. Ja vaihdelaatikkoakin pitäis tutkia. Mutta miten tapit irti vauhtipyörästä?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Toukokuu 15. 0:25:53 2011

JokisFiesta kirjoitti:Nyt aihe taas ajankohtainen kun fiestasta kone pois. Pitäis vauhtipyörän tapit saada pois ja asentaa kevennettyyn vauhtipyörään. Ja vaihdelaatikkoakin pitäis tutkia. Mutta miten tapit irti vauhtipyörästä?
Vittupihdeillä jos ei muuten lähde. Sitte vaan Fordin tiskiltä hakemaan uudet :green:. Eivät oo muistaakseni mitkään hirveän hintaiset.
Escort Mk4 "RS2300i"

JokisFiesta
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maaliskuu 1. 12:27:11 2011

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja JokisFiesta » Su Toukokuu 15. 0:32:15 2011

koskar kirjoitti:
JokisFiesta kirjoitti:Nyt aihe taas ajankohtainen kun fiestasta kone pois. Pitäis vauhtipyörän tapit saada pois ja asentaa kevennettyyn vauhtipyörään. Ja vaihdelaatikkoakin pitäis tutkia. Mutta miten tapit irti vauhtipyörästä?
Vittupihdeillä jos ei muuten lähde. Sitte vaan Fordin tiskiltä hakemaan uudet :green:. Eivät oo muistaakseni mitkään hirveän hintaiset.
Kaksi jo katkaisin pihteillä. Merkkiliikkestähän ne sais mutta se ei oikein ole auki sunnuntaina, kun huomenna pitää saada auto läjään.

JokisFiesta
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maaliskuu 1. 12:27:11 2011

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja JokisFiesta » Su Toukokuu 15. 19:40:10 2011

Tapit on saatu eheänä irti. Ne sillätavalla, kun laittaa ruuvipenkkiin vauhtipyörän tapista sivuttain ja naputtelee vauhtipyörää vasaralla.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 15. 22:56:56 2011

Yks on kans kun poraa takapuolelta reiän ja lyö tuurnalla ulos.
Jäsen #606

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Toukokuu 23. 19:16:08 2011

Joskuis CVÄH vauhtipyörän kanssa tappelin näiden tappien kanssa jonkin aikaa kunnes tajusin että ne reiät oli läpireiät ja senkun löi ne läpi pois toiselta puolelta. Useammissahan cvh vauhtipyörissähän näin ei ole, mutta kannattaa silti tarkistaa :D
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JokisFiesta
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maaliskuu 1. 12:27:11 2011

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma

Viesti Kirjoittaja JokisFiesta » La Toukokuu 28. 22:47:40 2011

Sain tänään laatikon kasaan. Purin askista kannen pois, rämppäilin sitä ja laitoin kuoren takaisin niin alkoi toimimaan. Kaippa siellä joku laakeri kanitti vastaan ja ei halunnut mennä paikoilleen. Huomenna sitten laitetaan aski Zetecin kera fiestaan.

E: Eipä mennytkään kuten piti. Eilen ja tänään laatikko toimi oikein näpeästi pöydällä, mutta kun laittoi öljyt ja laatikon autoon, niin pakki oli kadonnut. Nyt pääsee vain eteenpäin. Voisiko homma olla vaihteensiirtäjien väärissä säädöissä?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma #LISÄÄ ONGELMIA#

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Kesäkuu 1. 9:00:40 2011

Aivan kriittinen vaihe kasaamisessa on se vitosen/pakin siirtäjän kohdistaminen. Kun katsot kuvaa:
http://i14.photobucket.com/albums/a306/ ... GP2612.jpg
, niin tuo talttapään uralla varustettu siirtäjäakseli pitää olla täysin kohdallaan. Eli sen pää tasassa tuon clampin kanssa ja siitä urasta pitää vääntää ennen kiristystä siirtäjä tiukalle ja ihan aste pari taakse. Katsoo myös samalla, että nuo sen kummallakin puolella olevat tapit on oikeille paikoillaan eikä viittä vaille tippumassa pois urastaan kun vaihtaa 5/R edestakaisin.
Jos siirtäjäongelmaa epäilee, niin ottaa sen vaan irti ja koittaa siirtää suoraan laatikon siirtäjän ulostulosta.

On muuten tuo MTX niin paljon mukavampi purkaa/kasaa/tarkastaa kun on suoraan tehty viisvaihteiseksi. On vaan kuoret ja kaikki akselit niiden välissä kartiorullilla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma #LISÄÄ ONGELMIA#

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Kesäkuu 1. 14:01:51 2011

JesseT kirjoitti:On muuten tuo MTX niin paljon mukavampi purkaa/kasaa/tarkastaa kun on suoraan tehty viisvaihteiseksi. On vaan kuoret ja kaikki akselit niiden välissä kartiorullilla.
Offtopicia, mutta onko tulossa Mk3:seen MTX75? Saattaisi hieman kiinnostaakkin.
Escort Mk4 "RS2300i"

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma #LISÄÄ ONGELMIA#

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Kesäkuu 2. 0:09:17 2011

koskar kirjoitti:
JesseT kirjoitti:On muuten tuo MTX niin paljon mukavampi purkaa/kasaa/tarkastaa kun on suoraan tehty viisvaihteiseksi. On vaan kuoret ja kaikki akselit niiden välissä kartiorullilla.
Offtopicia, mutta onko tulossa Mk3:seen MTX75? Saattaisi hieman kiinnostaakkin.
Kyllä on. Focus RS sisuskalut mk5 Escort TD MTX75 kuoriin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Etuveto askin kokoamis ongelma #LISÄÄ ONGELMIA#

Viesti Kirjoittaja koskar » To Kesäkuu 2. 11:28:42 2011

JesseT kirjoitti:
koskar kirjoitti:
JesseT kirjoitti:On muuten tuo MTX niin paljon mukavampi purkaa/kasaa/tarkastaa kun on suoraan tehty viisvaihteiseksi. On vaan kuoret ja kaikki akselit niiden välissä kartiorullilla.
Offtopicia, mutta onko tulossa Mk3:seen MTX75? Saattaisi hieman kiinnostaakkin.
Kyllä on. Focus RS sisuskalut mk5 Escort TD MTX75 kuoriin.
Saako kuulla myös muut tähän swappiin liittyvät osat, lähinnä, että mitä teet vetareille. Oon vaan yhtä RS2K laatikkoa säästänyt, että josko sen joskus laittaisi neloskuoreen.
Escort Mk4 "RS2300i"

Vastaa Viestiin