RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ti Toukokuu 17. 21:01:23 2011

Tarkotuksena olis laittaa rs 2000 16v dohc takavetoiseen autoon, ja liittää fordin taikka toyotan laatikko jatkoks. Esim. type 9.

Onko kukaan näin tehnyt? Oon joskus nähnyt jossain välikopassa ja sierrassa kyseisen koneen.

Saako, onko kenelläkään taikka tekiskö joku korvausta vastaan sovitelaipan laatikolle? Ja entäpä miten muokata kytkinakseli?
Ja miten olis hyvä tehdä koneen korvakkeet kun ne ei alunperin lohkon kyljessä kiinni ole. :)

Rahkeita ois itekkin tehdä, mutta tietoo kyseisestä hommasta ei tuon taivaallista. :roll:
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Toukokuu 17. 21:18:47 2011

Tuohonhan pitäs käydä jaon puolesta suoraan MT75 tai T9.

Kytkin ja startti varmaan vaatii enemmän miettimistä.

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ti Toukokuu 17. 23:11:36 2011

Aijaa. :shock: Tiiätkö meneekö type 9:n kytkinakselikin suoraan?

Kuinkahan startin ja kytkimen sit toteuttais? Onkohan isokin homma?

Tää on hienoo kun tekee mieli rakentaa jotain eksoottista, mutta ei oo mitään hajua toteutuksesta. :D
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja tezu » Ti Toukokuu 17. 23:23:41 2011

janne_n kirjoitti:Tää on hienoo kun tekee mieli rakentaa jotain eksoottista, mutta ei oo mitään hajua toteutuksesta. :D
Vastaaviahan on tehty jo useita. Google varmasti auttaa pääsemään alkuun. Mitenkään hirveen erikoisia osia ei tarvitse haalia, mutta muutamat tietyt osat tulee haasteelliseksi tässäkin yhdistelmässä. Esim. vedenkiertoon liittyviä
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Toukokuu 17. 23:24:56 2011

Varmaan nuo FWD hemmot tietää paremmin tuon koneen sielunelämää mut muitikuva et ihan perus dohc koneesta kävis vauhtipyörä jne...
Samaa sukuahan se taitaa olla perus dokin kanssa.

Varmaan joku koskar tai joku osaa kertoo tarkemmin.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Toukokuu 17. 23:26:21 2011

janne_n kirjoitti:Rahkeita ois itekkin tehdä, mutta tietoo kyseisestä hommasta ei tuon taivaallista. :roll:
Hommaat rohkeesti vaan sen koneen ja laatikon ja vähän tutkistkelet ja pyörittelet niitä siinä tallin lattialla niin kyl se siitä rupee kasaantumaan :wink:
Jos jotain eksoottista haluaa niin isolla todennäköisyydellä joutuu jotain custom-partsia tekemään, ja milläs sitä muuten oppii jos ei tekemällä.
Itekkin joskus sierraan tota konetta suunnitellut mutta ei ole tullut sillai sopivasti yhtään vastaan että olis edennyt se ajatus.
Eikös tää ole periaatteessa sama kone mitä se scorpion 2.3 dohc? Niitähän on vissiin (ollut) klubissa useampikin sierran nokalla?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja tezu » Ti Toukokuu 17. 23:37:22 2011

vauhtipete kirjoitti: Itekkin joskus sierraan tota konetta suunnitellut mutta ei ole tullut sillai sopivasti yhtään vastaan että olis edennyt se ajatus.
Eikös tää ole periaatteessa sama kone mitä se scorpion 2.3 dohc? Niitähän on vissiin (ollut) klubissa useampikin sierran nokalla?
Huomattavasti helpompi lähtee tolla 2.3. Ei tarvi kamppailla termarinkopan tai muiden kanssa(oisko imusarjanki kans jotain). Muutenkin taitaa olla vielä askeleen 2.0dagea parempi. Ainakin FWD hörhö niin teki. Viisaammat korjaa, jos ajatus pätkii.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Toukokuu 18. 1:06:04 2011

tezu kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:Itekkin joskus sierraan tota konetta suunnitellut mutta ei ole tullut sillai sopivasti yhtään vastaan että olis edennyt se ajatus.
Eikös tää ole periaatteessa sama kone mitä se scorpion 2.3 dohc? Niitähän on vissiin (ollut) klubissa useampikin sierran nokalla?
Huomattavasti helpompi lähtee tolla 2.3. Ei tarvi kamppailla termarinkopan tai muiden kanssa(oisko imusarjanki kans jotain). Muutenkin taitaa olla vielä askeleen 2.0dagea parempi. Ainakin FWD hörhö niin teki. Viisaammat korjaa, jos ajatus pätkii.
No jos se 2.3i on Scorpiosta niin sitten se vois olla lähempänä "bolt-on" kuin Galaxy/RS2K. Vesikierto tapahtuu paremmasta paikasta (imusarjan puolelta, ei laatikon päästä) suoraan ilman mitään kotkauksia ja patentteja, jos mukana tulee muuta osaa niin luulisi esimerkiksi moottorintuennasta löytyvän ihan hyvää aihiota muokkaukseen kun vastaavat FWD-kamat menee RWD-sovelluksessa suoraan romumetalliin.
Mutta jos välttämättä haluaa käyttää juuri RS2K kantta niin varmaan kannattaa kuitenkin ottaa vastaan joku sulattoon menevä sierran DOHC-moottori kaikkine pikku nippeleineen (kiinnikkeet jne.) joista kuvittelisi olevan jotain iloa takavetosovelluksissa. Tai kai noita joku voi erikseenkin ostaa jos tietää vaan mitä haluaa :). Juurikin kaikki tuenta/imusarja/pakosarja/kytkin/vauhtipyörä -linjalta.

Ai niin, 2.0 vs. 2.3 oman kokemuksen mukaan, hmm, no käytökseltään hyvin samanlaisia, vääntöä tai väännöttömyyttä on tarjolla 2 - 7 krpm tasaisesti, mutta toisessa on ~20% enemmän vääntöä tarjolla ja sen kyllä huomaa. Kumpikohan se olisi?
Escort Mk4 "RS2300i"

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ke Toukokuu 18. 17:25:26 2011

2.0 16v moottorin imusarjassa on kaasuläppä väärällä puolella eli törmää tulipeltiin.
Mä olen nähnyt yhden imusarjan missä oli se kaasuläppä muutettu toiselle puolelle imusarjaa.
eikö se 16v. kansi sovi ihan suoraan 8v doch alakertaan, ainakin näin muistelisin.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Toukokuu 18. 18:27:16 2011

RS2000 kansi sopii suoraan 8V DOHC koneen alakertaan. Kun DOHC ja RS2000 kannet on vierekkäin, niin näkyy selvä veljeys näiden kahden välillä. Jopa venttiilikoppa on samalla pulttijaolla, mutta on tietysti muuten erilainen.

Jos etuvetokoneen laittaa takavetoon, niin pitää laittaa kampiakselin päähän neulalaakeri, jota siellä ei etuvetoratkaisuissa tarvita. Siellä on sille paikkakin valmiina.
Jos en ihan väärin o kattonu, niin CVH:n (escort) vauhtipyörä käy DOHC / RS2000 kampiakseliin suoraan. Kytkin jää vähän kauas vaihdelaatikosta, mutta mittaamalla selviää riittääkö kytkinakselin poori. Myös painelaakerin kanssa joutuu säveltämään. 8V dohc vauhtipyörähän painaa n. 15kg, joten kovin sporttinen sillä ei ole liikennevaloissa kaasutella, vaikka kantena olisikin 16V :D

CVH sierran vauhtipyörää ja kytkintä en ole nähnytkään, mutta kyllä niitä aina välillä myynnissä näkyy. Todennäköisesti sekin sopii suoraan DOHCin ja RS2000 kampiakseliin, jolloin sellaisen osia käyttämällä päästäisiin voimansiirron osalta ns. bolt-on tyyppiseen asennukseen. Kytkimen kokoa en varmaksi osaa sanoa, mutta ainakin escorttiin asennetussa 1.6 cvh:ssa on 220mm kytkin vakiona, joka on siis OHC / DOHC kytkintä suurempi.

RS2000 on 240mm kytkimellä, mutta sen käyttö vaatii myös RS2000 vauhtipyörän. Jos kytkinakselin poori riittää, niin samat sävellykset painelaakerin kanssa mitä etuveto CVH vauhtipyöränkin kanssa.

Etuvetovauhtipyörien starttikehä on samalla etäisyydellä koneesta mitä 8V DOHC vauhtipyörässä, eli DOHC startti sopii. CVH sierrasta en tiedä, mutta siihen sopii joko DOHC taikka OHC startti. Tietääkseni starttikehän offsettia ei ole kuin näitä kahta mallia, halkaisija ja hammasjako on näissä kaikissa sama.
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Toukokuu 18. 20:54:22 2011

Mullahan olis sopivasti tossa yks cvh sierra menossa purkuun jos jotain osia tarvii mittailla/ostaa :wink:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Vaihdelaatikon sovitelaippa ja kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Toukokuu 18. 21:41:02 2011

vauhtipete kirjoitti:Mullahan olis sopivasti tossa yks cvh sierra menossa purkuun jos jotain osia tarvii mittailla/ostaa :wink:
Jos on 1.8, niin pitkittäis zeteccimiehiä kiinnostaa mm. öljypohja ja vissiin öljyn imuputki on haluttua tavaraa.
Jäsen #606

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Toukokuu 18. 22:40:46 2011

Erittäin hyvä aihe! Tässä samalla selviää myös toiseen suuntaan (RWD => FWD) osien yhteensopivuutta.


PS. Muokkasin otsikkoa, niin tulevaisuudessa haussa löytyy paremmin.

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RS 2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ke Toukokuu 18. 22:50:32 2011

No johan on vaativa homma. :shock:

Jotenkin ajattelin sen liian alkeellisesti. :roll:

Taidanpa edelleen pysytellä valmiiks takavetosissa je tehdä niistä eksoottisia. :wink:
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Toukokuu 18. 23:02:54 2011

Olisiko se Scorpio 2.0 16V DOHC koneen kansi tai koko moottori sitten helpompi "heittää" 8V DOHC lohko päälle? Varmaan tätäkin on joku joskus pohtinut ellei jopa toteuttanut? Kummatkin kuitenkin alun perin takavetoasennuksia.

pasinen
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
Paikkakunta: Paimio

Re: RS 2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus

Viesti Kirjoittaja pasinen » La Toukokuu 21. 13:11:35 2011

Onko etuvetoisten Rs2000/Galaxyn koneissa sopivia pultinreikiä takavedon moottorikorvakkeille? Mites etuvedon öljypohja, meneekö vaihtoon? Sopiiko näihin esim 8v DOCHin pohja? Jos näissäkin pitää soveltaa niin taas tulee helpommaksi ottaa kone suoraan takavetoisesta.

ekkeriMK2
Viestit: 41
Liittynyt: To Tammikuu 19. 11:15:12 2006
Paikkakunta: Oulu

Re: RS 2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus

Viesti Kirjoittaja ekkeriMK2 » Ti Toukokuu 31. 16:06:31 2011

Itsellä zetecci olis aikanaan tulossa välikoppaan, asiaa tutkiskelin joskus ja saahan sitä vähän säveltää. Isoimpia muutoksia siinä tulee öljypohjan ja termostaattikotelon kanssa. termarikotelo ottaa tulipeltiin ja öljypohja on "vääränkätinen." Englannista saa tilattua kaikenlaisia "conversion kittejä" ja muutakin juttua löytyy runsaasti pienellä googlettamisella. Esim. http://passionford.com/forum/general-ca ... n-kit.html
Itse "kittejä" mm. retro fordilta http://www.retro-ford.co.uk/shop/catalo ... stall-kits
Omasta mielestäni sen verran hintavia että mahdollisimman paljon kyllä teen itse. Toki kuvatkinhan antavat jo kovasti etumatkaa :wink:

Ja tuommonenkin vielä löytyi http://retro-ford.co.uk/shop/sites/defa ... zetec_.pdf
P100 -91-
Escort MK2"ikuisuusprojekti"
Escort XR3i MK5 1.8 16v

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: RS 2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Toukokuu 31. 19:01:46 2011

http://forums.turbosport.co.uk/
löytyy myös paljon aikamoista vääntämistä aiheesta.

Mun sivuillakin on jotakin tietoa ja kuvia kuinka oma(t) on toteutettu.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: RS 2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Kesäkuu 1. 9:40:47 2011

Multa löytys ylimääräsenä 190tkm ajettu 2.3 Scorppari, josta tekniikka olis aika bolt on Sierraan...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 9. 0:15:01 2011

Toiseen suuntaan kysyymys: onko kellään varmaa tietoa onko Scorpio 2.3 ja Galaxy 2.3 lohkot siten samoja, että Scorpio 2.3 motti menee FWD poikittaisasennuksena vai puuttuuko siitä moottorista/lohkosta jotain vs. Galaxy?

Nim. tulpat pitäisi varmaan joskus vaihtaa RS2000:seen, niin miksei saman tien koko kone...

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Kesäkuu 9. 4:35:24 2011

Silloin kun noita uusia koneita oli enemmän tarjolla, muistan kuulleeni jonkun rakentaneen 4wd rs2000:sen isolohkolla. Eli sopii.
Taisi olla nimimerkki Jari S joka oli ollut projektissa jollain lailla mukana (sähköt?)
Pedal tu tö metal!

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja koskar » To Kesäkuu 9. 7:26:00 2011

Sine kirjoitti:Toiseen suuntaan kysyymys: onko kellään varmaa tietoa onko Scorpio 2.3 ja Galaxy 2.3 lohkot siten samoja, että Scorpio 2.3 motti menee FWD poikittaisasennuksena vai puuttuuko siitä moottorista/lohkosta jotain vs. Galaxy?

Nim. tulpat pitäisi varmaan joskus vaihtaa RS2000:seen, niin miksei saman tien koko kone...
Äkkiseltään ei kyllä tule mieleen kuin öljytikun reiän poraus lohkossa joka on scorpan lohkossa käsittääkseni takana/imupuolella, kun FWD-jumal-lohkoissa se on edessä/pakopuolella. Niin ja tais se PCV/huohotus olla siinä toisessa reiässä (FWD:ssä päällä ja RWD yläkulmassa?). Eli ei mitään merkittävää eroa siis.
Escort Mk4 "RS2300i"

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Kesäkuu 29. 22:36:52 2011

Aattelin tähän vaan muistuttaa vielä että Scorpioita löytyy tosiaan näillä kaikilla 4-sylinterisillä bensa koneilla 8v 2.0i, 16v 2.0i ja 16v 2.3i...
Tiedän kun kaikkia löytyy omasta pihasta x1, kaikki manuaaleja. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 3. 12:04:25 2011

Kaikki Fordin suorat nelisylinteriset bensakoneet ja niiden laatikot sopivat pulttijaon puolesta yksiin. mahdolliset ongelmat tulevat vauhtipyörä/kytkin/startti -sovitusten kanssa.

Dagenham I4 -perhe, eli sierran "DOHC", mk5 escortin RS2000 sekä galaxy/scorpio 2.0-16V ja 2.3-16V ovat keskenään hyvin pitkälti sekoituskelpoisia.

Helpoin lienee aihioksi DOHC -sierra, josta saa käyttää oman vaihteiston, vauhtipyörän, startin, öljypohjan, laturin jne osat, jotka ruuvataan moniventtiilikoneeseen vääränlaisten tilalle. Peruskoneen tilalle vain RS2000 tai galaxy/scorpio 2.0/2.3 kone, jättäen ylimääräisen alakerran tasapainoakseliston siihen roskikseen menevään öljypohjaan :-) Imu- ja pakosarjat löytynee mulkosilmä-Scorpiosta, niin aika helppo pulttaa kii -operaatio on kyseessä -teoriassa ainakin :green:

Leimalle tarviit vähintään V6 vastaavat jarrut, eli eteen 260mm levyt ja taakse levyt tai 10" rummut. Jarrut jne saa niinikään mulkosilmä-Scorpiosta.

Helpointa on kai ostaa lahovikainen 2.3-16V manuaali scorpio, ja nostaa siitä koko paketti paikalleen, jarruineen päivineen. jos voimaa haluaa lisää, operoi kanteen rs2000 nokat...

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Heinäkuu 3. 13:55:55 2011

samiharju kirjoitti: Helpoin lienee aihioksi DOHC -sierra, josta saa käyttää oman vaihteiston, vauhtipyörän, startin, öljypohjan, laturin jne osat, jotka ruuvataan moniventtiilikoneeseen vääränlaisten tilalle. Peruskoneen tilalle vain RS2000 tai galaxy/scorpio 2.0/2.3 kone, jättäen ylimääräisen alakerran tasapainoakseliston siihen roskikseen menevään öljypohjaan :-) Imu- ja pakosarjat löytynee mulkosilmä-Scorpiosta, niin aika helppo pulttaa kii -operaatio on kyseessä -teoriassa ainakin :green:
Kyllä se sierraan menee sen oman öljypohjansa kanssa, ainakin scorpiosta, samoin kuin kaikki apulaitteetkin, ei niitä tarvi vaihtaa. Imu/pakosarjatkin voi scorpiosta hyödyntää... Eli sierraan helppo homma laittaa scorpion tekniikka, ainoastaan sähköjen kanssa on askartelua jos ei niistä ymmärrä, kun eec-v tarvii vähän erilaisia tietoja auton toiminnoista kuin eec-iv, mutta kaikki tarvittavat johdot löytyy akun takaa niistä isoista liittimistä.. Silloin aikanaan mun autoonhan Jari S teki sähköt, ja hyödynnettiin vanhan moottorin johtosarjan liittimet, joten auto olis helppo palauttaa tavalliseksi dokkikoneiseksikin tarvittaessa.
Pedal tu tö metal!

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Heinäkuu 4. 8:49:32 2011

Ville K kirjoitti:-- ja hyödynnettiin vanhan moottorin johtosarjan liittimet, joten auto olis helppo palauttaa tavalliseksi dokkikoneiseksikin tarvittaessa.
Kyllä saa pussihousut aika kovasti lepattaa, että käy edes mielessä vaihtaa takaisin kääpiölohkoon :green:.
Escort Mk4 "RS2300i"

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Heinäkuu 4. 12:21:34 2011

Juu, mutta kato alkuperäisyys kunniaan, ei tehdä peruuttamattomia muutoksia :cha
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Heinäkuu 4. 13:27:00 2011

Aiheeseen jotenkin liittyen:
Tietääkö joku sanoa varmaksi että voiko vm.96 2.0i 8v ja vm.97 2.3i 16v Scorpioissa olla samat apulaitteet, ihan imusarjaa, suutinkiskoja yms. yms. mukaanlukien?
Imusarjat yms. nippelit ja rekuleet nimittäin näyttävät silmämitalla olevan identtiset??? :shock:
Imusarja on musta muovinen molemmissa noissa ja vm.94/95 2.0i 16v on ainakin ihan erilainen ruiskulaitteisto, kun kääsuläppäkin on tupla mallia ja imusarja osasto ihan erilainen...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 5. 1:00:44 2011

Voihan siinä kannen ja imusarjan välissä olla sellanen sovituslaippa, mutta muuten ne ei millään voi olla samat. Imukanavat on täysin eri malliset. Lisäksi imukanavien jako on eri, 8V moottorissa on 1 ja 2 vierekkäin, sitten on pitkä väli ja 3 ja 4 vierekkäin. 16V kone on kutakuinkin tasajaolla.
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Heinäkuu 5. 12:44:24 2011

olafu kirjoitti:Voihan siinä kannen ja imusarjan välissä olla sellanen sovituslaippa, mutta muuten ne ei millään voi olla samat. Imukanavat on täysin eri malliset. Lisäksi imukanavien jako on eri, 8V moottorissa on 1 ja 2 vierekkäin, sitten on pitkä väli ja 3 ja 4 vierekkäin. 16V kone on kutakuinkin tasajaolla.
Mut onko noi 8v (viimeiset mallit) samanlaisia kansiltaan tms. esim. ku 8v Sierran kone? Venttiilikoppa ainakin on kokonaan alumiininen ja alumiinin värinenkin ja muutenkin hiukan eri näkönen ku Sierran versio.

Pitää oikeen ottaa kuvat noista 2.0 8v ja 2.3 16v eripuolilta, kun niissä on niin pahoin saman näköset imupuolen osat ja muutakin...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 5. 12:49:44 2011

Korjataan sen verran että imusarjassa on 1 ja 4 pitkällä välillä ja 2 ja 3 lyhyellä välillä. Eri jako ja kanavan muoto kuitenkin mitä 16V koneissa.

Silti 8V galaxy ja sierra koneissa on keskenään eri kansi, imukanava on suuaukolta hieman erimallinen ja suuttimen paikat on galaxyssa imusarjassa, kun sierrassa ne tulee suoraan kanteen. Pakopuolen eroista en tiedä, lisäksi galaxyn kannesta puuttuu nokan voiteluputket, jotka sierran koneista löytyy. Olisko nokka-akseleissa eroa.
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Heinäkuu 11. 10:32:03 2011

"Mut onko noi 8v (viimeiset mallit) samanlaisia kansiltaan tms. esim. ku 8v Sierran kone? Venttiilikoppa ainakin on kokonaan alumiininen ja alumiinin värinenkin ja muutenkin hiukan eri näkönen ku Sierran versio."
Aluvenakoppa sopii vanhempaan, kun vaihtaa kannen etupäässä olevan pystysuoran levyn, uusimmat 8-v koneet ovat hukkapuolalla ja jakajalle ei ole reikää etupäässä.

RS2000 koneessa on matalammat lisälaitehihnapyörät ja laturi tms. ottaa ainakin Sierrassa palkkiin kiinni.

Scorpion pakosarjaa voi käyttää, mutta kevyemmän ja paremmin virtaavan peltisarjan on ainakin saanut Marteliukselta joskus Sierraan.

RS2000 pakosarjan laipan tarvitsisin omiin projekteihin jos joku sellaisia leikkaa, yksi täydellinen 2,0L 16-v pitkittäis kansi olisi ylimääräisenä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Elokuu 3. 16:49:48 2011

Monet puhuvat heittäneensä 2.3 L:n tasapainoakseliöljypohjan mäkeen, mutta pitkittäis-/takavetoasennuksessa tätä tuskin tarvitsisi tehdä? Tällähän on kuitenkin haettu tasaisempaa ja värinättömämpää käyntiä. Onko näiden tasapainovermeiden poistamiselle muuta syytä kuin ns. persdynossa ehkä "todettu" ja oletettu tehonkasvu?

Onko tasapainoakselit käytössä myös Galaxy 2.3L moottorin poikittaisasennusversiossa? Käsittääkseni kyllä.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: RS2000 16V ja muiden DOHC moottoreiden takavetoasennus & FWD

Viesti Kirjoittaja hanta » To Elokuu 4. 1:34:34 2011

Sine kirjoitti:Monet puhuvat heittäneensä 2.3 L:n tasapainoakseliöljypohjan mäkeen, mutta pitkittäis-/takavetoasennuksessa tätä tuskin tarvitsisi tehdä? Tällähän on kuitenkin haettu tasaisempaa ja värinättömämpää käyntiä. Onko näiden tasapainovermeiden poistamiselle muuta syytä kuin ns. persdynossa ehkä "todettu" ja oletettu tehonkasvu?

Onko tasapainoakselit käytössä myös Galaxy 2.3L moottorin poikittaisasennusversiossa? Käsittääkseni kyllä.
Kyllä ne tasapainoakselit nyt jokusen hevosen vievät, ei ne sitä öljyä ainakaan kovilla kierroksilla ihan ilmaiseksi vatkaa :)

Jos tasapainoakselit meinaa poistaa, tarvitsee lohkoon askarrella palikka tilkitsemään kolo jota ei kaiketi mikään muu kuin tuo tasapaino akseleilla oleva öljypohja peitä. Lisäksi pitää tulpata tasapainoakseleille vievä öljykanava.

Galaxyn 2.3L moottorissakin on noi akselit.

Vastaa Viestiin