4wd Mondeo

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ma Toukokuu 30. 18:34:48 2011

Apuja kaivataan:

Kertokaas kuinka kestäviä tollasten 1995-2000 vuoden mondeoitten nelivetohässäkkä on virityskäytössä?

Mikä on vetosuhde?

Entäpä onko tuo kulmavaihde toteutettu minkälaisella viskosysteemillä?

Onko yhtään samanlainen kuin sierra/escort rs?

Ja eikös 2.0 zetekissä ole sama mtx75 laatikko kuin rs 2000:ssa?

Käykö päikseen vai onko esim. kytkinakseli erilainen?

Nämä kun tietäis niin etenis projektin suunnittelu taas.

Googlella ei osunu mun silmään.
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 30. 20:10:20 2011

Jakosuhde suunnilleen 60-40 e-t
Kestää paremmin käytössä kuin RS2000 4x4. Tosin tämä ei ole kehu koska RS:n 4x4 loota, lähinnä planeettapyörästö, ei kestä edes vakiona. Sen vetosuhde 40-60 e-t.
Kulmavaihde ei sisällä viskoa, vain ratasparin. Laatikon sisällä on voimanjako planeettapyörästöllä ja viskotyyppisellä elementillä. Lukkoa ei ole edessä eikä takana (kummassakaan).
Sierran systeemiin ei voi verrata, erilainen.
MTX75 on pohjana molempien laatikossa.
Kytkinakseli sama.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Toukokuu 30. 22:57:03 2011

Tuossa RS 2000 4x4 topic. Juttua myös Mondeo 4x4:sta.

viewtopic.php?f=25&t=137469

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ti Toukokuu 31. 18:55:16 2011

Onkohan noihin saatavana lukkoja missään?

Saako tuota vetosuhdetta millään muutettua?

Meinaan vaan rakentaa sellasen 300+ heppasen leikkikalun rs 2000:sta escosta muuttamalla sen samalla nelariks. Jonkinlainen kestävä nelivedon voimansiirto täytys löytää. Mielellään tietysti merkkiä voorti. Kilpiin ei oo aikomustakaan joten mahiksia on kaikkeen. Hyviä ehdotuksia?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Toukokuu 31. 18:56:52 2011

Olen tosi tylsä ihminen ja sanon, että hommaa mällätty evo, siinähän on kaikki osaset jo valmiina. Ja se melkeen 300hp :wink: :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ti Toukokuu 31. 19:22:17 2011

Sine kirjoitti:Tuossa RS 2000 4x4 topic. Juttua myös Mondeo 4x4:sta.

viewtopic.php?f=25&t=137469
Jumaleisson. Lueskelin tuon jutun ja pikkusen iski tuo 4wd sierran voimansiirto + 2.0 zetekki pitkittäin!

Kuinkas hyvin nuo saa sopiin toisiinsa? Mitä kaikkee omavalmistetta joutuu tekeen, vai joutuuko mitään?

Mitenkäs onnistuis rs 2000 16v docin laittaminen pitkittäin samanlailla, vai onnistuuko?

Ymmärsinkö nyt oikein että (ei cossu) nelari sierrassa ei ole jakolaatikkoo että sen takia zetec käy vai miten tää ny menee?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ti Toukokuu 31. 19:24:31 2011

puliukk0 kirjoitti:Olen tosi tylsä ihminen ja sanon, että hommaa mällätty evo, siinähän on kaikki osaset jo valmiina. Ja se melkeen 300hp :wink: :lol:
No ei tuokaan paha idea! :D Täytyy laittaa yhtenä vaihtoehtona harkintaan.
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Toukokuu 31. 19:38:04 2011

janne_n kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein että (ei cossu) nelari sierrassa ei ole jakolaatikkoo että sen takia zetec käy vai miten tää ny menee?
Onhan siinä samalainen laakikko ku 4x4 cossussakin, sisäisiä erojahan siinä tais olla mut muuten sama mt75 jonka perässä vaan jakolaatikko.

Zetek nelikkossa taitaa ongelmaks muodostua öljypohja ja sen kautta etuperän kiinitys, mut 4x4 dohc sierran Ö pohjahan pitäs istua RS2000 16v koneen alakertaan niinkun myös 2.3 dokkiinkiin, tasapaino akseli vaan mäjelle.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Toukokuu 31. 20:28:14 2011

janne_n kirjoitti:Mitä kaikkee omavalmistetta joutuu tekeen
Ainakin saat hitsata uuden pohjan että tollanen sierran aski (ja kardaani?) mahtuu mondeon alle :D
Itse lähtisin sovittamaan sierran tekniikkaa kokonaisuudessaan niin kaikki sopii yhteen ja selviää suht vähällä modauksella niiden suhteen.
varmaan helpoin ottaa se koko pohjalevykin sierrasta niin on kiinnityspisteet valmiina taka-akselille.
Ellei sit tee putkirunkoa mihin vaan mondeon pellit ympärille.
Itse olen vastaavaa projektia haaveillut fiestaan mut varmaankin tulee jäämään toteuttamatta tilan ja ajan puutteen vuoksi.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ke Kesäkuu 1. 0:05:02 2011

vauhtipete kirjoitti:
janne_n kirjoitti:Mitä kaikkee omavalmistetta joutuu tekeen
Ainakin saat hitsata uuden pohjan että tollanen sierran aski (ja kardaani?) mahtuu mondeon alle :D
Itse lähtisin sovittamaan sierran tekniikkaa kokonaisuudessaan niin kaikki sopii yhteen ja selviää suht vähällä modauksella niiden suhteen.
varmaan helpoin ottaa se koko pohjalevykin sierrasta niin on kiinnityspisteet valmiina taka-akselille.
Ellei sit tee putkirunkoa mihin vaan mondeon pellit ympärille.
Itse olen vastaavaa projektia haaveillut fiestaan mut varmaankin tulee jäämään toteuttamatta tilan ja ajan puutteen vuoksi.
Korjataan mondeon tilalle escort. :wink:

Kyllä se nyt taitaa olla niin et täytyy unohtaa rs 2000 4wd kun ei kestä ja mondeon kun vetosuhde vähän huono.

Melkeinpä se onntoi dohc sierran hilppeet, jollei jollain oo myydä mällättyä nelaricossua et sais koneen ja voimansiirron? :wink:

Minkälaisia teholukemia ootte saanu irti 2.0 dohc sierrasta turbottamalla?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Kesäkuu 1. 0:06:58 2011

Joskus yön pimeinä tunteina on tullut kovastikin googletettua ja tutkittua poikittain sijoitettua moottori + 4WD kombinaatiota. Ford sukuisissa osissa pysytteleminen on tietty haaste, jos ei halua lähteä Evo-linjalle. Yksi vaihtoehto "Ford-perheestä" on Jaguar X-Type, joka taannoin oli Fordin omistuksen alla suunniteltu auto ja sukua Mondeolle. Sitä on 2.5 ja 3.0 V6 moottoreilla ja voimansiirto jo sen vuoksi lähtökohtaisesti jämerämpää. Jotain on ongelmia siinäkin (yllättäen...) on ollut jakolaatikoiden kestävyyden suhteen. Öljytilavuus on 0,5L ja jakolaatikon öljyvuotoja on esiintynyt jonkin verran, joka särkee lootan. Lisäksi siinä on Jaguarin premium brandin vuoksi tehty erikoinen 4wd:n toteutus: normaalisti kulmavaihteella tehdään voimankääntö taka-akselille siten, että voidaan käyttää "normaalia", mahdollisesti jotain takavetoisesta autosta peräisin olevaa perää kuten esim. Escort 4x4 ja Mondeo 4x4 tapauksessa Sierran osia. X-Typessä kulmavaihde/jakolaatikko on toteutettu siten, että kardaani pyörii tavallisesta poiketen väärään suuntaan. Tällä on kuulemma haettu hiljaisuutta ja värinättömyyttä. Tämän vuoksi X-Typestä pitäisi ottaa myös kaikki muu 4WD:n tekniikka. Jakosuhde olisi hyvä: 40/60 eteen/taakse.

Jos jaksat lukea, niin alla pitkä juttu X400/X-Typen synnystä ja myös sen 4WD:sta.

http://www.aronline.co.uk/x400storyf.htm

ja wikipedian artikkeli:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_X-Type

Harmi, että X400R eli X-type R:ää ei ikinä tullutkaan...

--

Minulla on RS 2000 4x4. Auton ostamisen jälkeen moni mallin teknisestä toteutuksesta perillä oleva otti 4WD-järjestelmän puheenaiheeksi, kun se ei kuulemma kestä. Asiaa netistä lukiessani yksi asia on noussut selkeästi esille: jakolaatikon öljynvaihdon täydellinen laiminlyönti. Auton käsikirja kertoo jakolaatikon öljynvaihtoväliksi 60 000 km. Nyt kun kävin 10 tkm ajon jälkeen omaani öljyn vaihdattamassa, niin Teboilin listan mukaan tämän hetken suositus on tietokoneella olevan listan mukaan 15 000 km. Öljytila jakolaatikossa on vain 0,3L, joten sen sisällä olevan litkun määrästä ja kunnosta kannattaa pitää huolta.

Onhan tuo vielä kestänyt, vaikka radalla on monta kertaa käyty ja talvi tuli varsin säälimättä sivuluisussa ajettua. Mielenrauhaa tuo toki hyllyyn hankittu toinen jakolaatikko, jos pahin joskus tapahtuu.

Passionford tms foorumilla on ollut juttua parista turbotetusta RS 2000 4x4:sta, joiden tehoksi on mainittu jotain. Jotain arvailuja on esitetty, että kestävyyden raja olisi jossain 300 hp korvilla. Itselläni on ollut sellainen fiilis, että ei paljon kiinnosta kokeilla tehorajaa. Näitä 4x4 osia kun ei Escortiin juuri pahemmin Suomen maalla liiku. Briteistä osia löytyy esim. eBay:n kautta paljon paremmin. Jostain syystä Mondeo 4x4:ään tarjonta siellä vaikuttaisi olevan aika vähäistä.

Sen kyllä sanon, että kaikesta huolimatta RS 2000 4x4 ollut jokaisen siihen sijoitetun euron arvoinen laite. Talvella se on aivan omassa elementissään. Pari kertaa olen kokeillut lähteä viivalta kesällä paikaltaan ja kummallakin kerralla oli pelko perseessä, että jotain hajoaa. Ei mitään järkeä... Muutenkin 4WD:n saaminen lähtemään viivalta pitävällä pinnalla hyvin ja nopeasti on oma taitolaji ja siten hemmetin hankalaa. Kesäksi kannattaa harkita pitävälle pinnalle joku muu laite, jonka särkeminen on "taloudellisesti järkevämpää".

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja janne_n » To Kesäkuu 2. 16:10:09 2011

Kyllä nyt tarvi kattoo itteensä peilistä ja kuunnella järjen ääntä.

Tuo rs 2000 on kuitenkin melkein jo klassikko ja hyväkuntoiset, alkuperäiset siviilipelit rapisee ja harvenee silmissä.

Joten omani kohtalo on nyt se että mä puran ja kunnostan sen kauttaaltaan. Ja kaikki pysyy alkuperäisenä.
Saa nähdä jos sen 10 vuoden päästä sit vaikka museois. :wink:
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Kesäkuu 3. 1:30:23 2011

Ostat cossu escon ja teet siitä pappa-look sleeperin :wink:
Vakio puskurit sun muut ja 16" peltivanteet, sit joku perus tylsä metallihopea ja tietenkin ne maalaamattomat harmaat puskurit 8)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja janne_n » Pe Kesäkuu 3. 15:35:13 2011

Heh. :D Siinä ois kyl tyyliä. :lol: Escort cosworttiin koittanu kovasti "säästää" et kyllä sellanenkin joskus tallista löytyy. 8)
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Kesäkuu 3. 22:27:27 2011

AVK:lla olis pari tekniikan luovuttajaa
VR4:n 2,5L tupla turbo(autom. :( )
EVO -01:n
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4wd Mondeo

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » La Kesäkuu 4. 12:05:04 2011

Aksu kirjoitti:AVK:lla olis pari tekniikan luovuttajaa
VR4:n 2,5L tupla turbo(autom. :( )
EVO -01:n
AVK:n hinnat varmaa aika lähelle sitä, mitä sais japanista ilman veroja jonkun kolhiintuneen/ruman, mutta ehjän yksilön.

Hintataulukkoa alle 100tkm ajetuista g 3.5 autoista:

http://www.mamasan.fi/foorumi/viewtopic ... 27&start=0
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Vastaa Viestiin