dohc/ohc

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Kesäkuu 4. 12:03:01 2011

eli sellainen kävi mielessä jos vaihtais dokkilaisen tilalle ohc moottorin, mutta toi dokkilainen tuppaa oleen vähäpäästöinen ni ei varmaa tuu lasta eikä p...aa :D!? mutta käykö sellainen jos poistaa auton kilvistä ja rekisteröi sen uudelleen tolla ohc moottorilla, vai säilyykö se edelleen "papereissa" vähäpäästöisenä :O on nimittäin tekemisen puute ni olis 2 autoa tossa jotka odottais tekijää :D

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Kesäkuu 4. 12:04:59 2011

Sitä vähäpäästöisyyttä ei mikään poista siitä korista, eli ei onnistu.
Pedal tu tö metal!

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja Ford is God » La Kesäkuu 4. 13:11:54 2011

Paitsi jos runkonumero jotenkin mystisesti vaihtuu jossain välissä. :green:

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Kesäkuu 4. 16:21:22 2011

voooiiihhaaan v..tu :D täytyy varmaa romuttaa toi "haaste" :D?! ei noita runkonumeroita ton takia viitti "vaihdella" sentään. olis ollu vaa kiva laittaa toi rimmattu oharin pannu toho sedan dokkilaisen koriin...

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja Popi » La Kesäkuu 4. 21:28:24 2011

Joo ei todellakaan onnistu. Päästörajat menee kopan mukana. Tietty tunkonumeron vaihdon kanssa kilpailee oikeet lukemat sisältävä päästölappu ja autoa tarkemmin tuntematon katsari.
Mutta virallisesti ei siis onnaa kyllä millään.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 5. 0:13:43 2011

DOHC koneita ei ole liiemmin kukaan piristellyt, mutta samalla tavalla sekin tottelee käsittelyä. Ole erilainen ja viritä DOHC.
Viimeksi muokannut olafu, Su Kesäkuu 5. 12:19:54 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Kesäkuu 5. 11:03:19 2011

On muuten myös mahdollista laittaa katti OHC?
Mulla on semmosen ruiskuhilppeet,pakosarja ja lambda. :oops:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Kesäkuu 5. 20:26:54 2011

Jape105 kirjoitti:On muuten myös mahdollista laittaa katti OHC?
Mulla on semmosen ruiskuhilppeet,pakosarja ja lambda. :oops:
Ei välttämättä oo, vähäpäästöiseen autoon ei saa laittaa huonommalla päästötasolla olevaa vähäpäästöistä konetta, ja kattioharissa on tuskin sama päästötaso, ainakin epäilen?
Pedal tu tö metal!

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Kesäkuu 5. 20:44:25 2011

olafu kirjoitti:DOHC koneita ei ole liiemmin kukaan piristellyt, mutta samalla tavalla sekin tottelee käsittelyä. Ole erilainen ja viritä DOHC.
Niihän sitä luulisi mutta on niitä yritetty piristää ja tulokset ei ole kovin kehuttavia ollut.
Helpomalla ne hevoset tulee ulos siitä maamoottorista kuin doch:sta
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 6. 1:50:25 2011

Helpoimmalla ja halvimmalla tietysti teho tulee OHC:sta, koska siihen on valmiita viritysosia maailma väärällään.
DOHC koneeseen ei ole mitään, engelsmanneilla jotain mietoja virinokkia ja hinnat pyörii siinä 500 punnassa... :roll:
Joten nokat on teetettävä koto-suomessa. Kannelle ei voi tehdä täyttämättä juuri mitään, koska kanavat on jo alunperin "liian" suuret ja suunniteltu aikaansaamaan kunnon pyörre sylintereihin. Pakokanavista en tiedä saisko niihin tungettua pakosarjan niin syvälle että kanavan koko pysyis suurinpiirtein maltillisena.
Tekis mieli koittaa kyllä DOHC budjettipiristystä.
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Kesäkuu 6. 4:35:33 2011

Eikös jossain topikissa ollut puhetta että se rs2000 kansi kävis tohon?
Vaihtaa sen kannen nokkineen ja hymyilee vaan nätisti kun katsuri kysyy että onko alkuperäinen kansi, "emmäävaan tiiä, sellane siinä o aina ollu..." O:) :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 6. 23:36:48 2011

Tuli vissiin sitten ostettua tommonen 8V dohc pois kuleksimasta. Kittiä kittiä...
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 12. 14:54:36 2011

Kyllä, vaihdoin kossun DOHC IS:ään. Vähän joutu maksaan väliä. Jakoketju on mennyt poikki ja on vissiin kelalla kampiakselin ympärillä koska kone pyörii niinkun sillä olis pullaa suu täynnä. Nokat nököttää paikallaan, eli venttiileihin joutuu kajoomaan samalla kun kannen nostaa ylös.

Musta IS, missä ilmeisesti XR4i levikkeet. Takakontissa julmettu 15" subbariboksi mutta ei subbaria, MDS vahvari. Sisustassa punasella verhoiltuja osia, cossusiipi... Myyjä väitti olevan lukkoperän, mutta en ole asiaa selvittänyt vielä. Ainakin on tökättävillä vetareilla, eli ilmeisesti oikein kunnon lukolla jos on ylipäätään lukko ollenkaan. Pakki taitaa puuttua... Joskus ollut mätä kuin saatana, mutta hitsattu kyseenalaisesti sen jälkeen. Voiko parempaa talvirässiä ollakkaan, kun vaan ottaa nuo tuikiharvinaiset XR4i koristeet talteen siitä. Takalasissa Coswort RS Club tarra, eli ilmeisesti laite on ollut joskus kerhossa. Autossa on ihan uusi akku, seissyt joulusta asti ja täysissä voimissa oli. Pistin latuuseen.

Turbo OHC juttujen jälkeen täytyy tehdä pieniä budjettiparannuksia tohon dohc koneeseen ja tulla pölytteleen talvella CRSC jääratoja sillä :)
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Kesäkuu 15. 23:38:21 2011

Taitaa olla halvempi ostaa ehjä kone joltain :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » To Kesäkuu 16. 0:50:23 2011

Käy jo. Rahaa meni 6e kun piti ostaa uus öljynsuodatin. Sopivaa öljyä sattu löytymään töistä. Kävin koittamasskin, hienosti sysää :)
Varaosat löyty romukasasta. "Lukkoperässä" ei anakaan mitään lukon olemassaoloon viittaavaa toimintaa tuntunut, vaikka nosturilla pyöritin toisesta renkaasta vastapuoli lukittuna ja kardaanista yritin kiristää. Ja sutikin vaan toisella pyörällä, kun ykköseltä vaihto kakkoselle märällä asvalttipinnalla.
Pakki toimii mutta se on vaikea löytää, keppi menee pakki asentoon, mutta ei meinaa kytkeä jos keppiä kääntää liikaa.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 16. 21:55:42 2012

Kävin jarrussa tolla nyt. Koneen aihio vaihtu vähän ehjempään, kun toi orkkismylly oli väljistynyt kulumalla ehkä jo ensimmäiseen ylikokoon. hitsasin vähän palotiloja ja vaihdoin hiotut nokat, imukanavat kitattu ja tehty moottoriin perushuolto (laakerit, männänrenkaat). Vakio imusarja, megasquirt, marteliuksen peltipakosarja ja joku tuning-pakoputki. Mäntiin tein pylväsporakoneessa venttiileille isommat upotukset.
Penkkilappu SS-motors.
kevennetty 1.6 CVH vauhtipyörä, johon tehty ohc asetelman jako.
Jäärata meni niin likeltä liipaten sivu suun, että vähän oikein vituttaa.
Jäsen #606

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja RD » La Maaliskuu 17. 0:38:29 2012

Eli sitäkin voi virittää, ei huono lukema. Harmi tosiaan että jäi tämä näkemättä!
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 17. 14:10:57 2012

Mahtavaa! Painaisin "tykkää" nappia jos sellainen olisi :)

Oon vähä tullu toisiin ajatuksiin tuon kannen suhteen, ts. kyllähän ohc:kin halkee ja aika herkästikkin jos jäähdytystä ei ole. Samoin mersun moottorit.
Jonku pitäis olla pioneerina ja ottaa joku 400hp dohcista ja kokeilla kuinka lujaa se paukahtaa jos paukahtaa. Kuka saa paisarinkorkin lentämään korkeimmalle :lol:

Pako-ohjureihin kannattaa ainakin laittaa sokat, tai hioa seatin ohjureista uudet suuremmalla tiukkuudella.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 17. 15:02:08 2012

jat-79 kirjoitti:Pako-ohjureihin kannattaa ainakin laittaa sokat, tai hioa seatin ohjureista uudet suuremmalla tiukkuudella.
Ostin uudet vakiot ja sorvasin urat kylkiin. Sopivasta jousesta pätkin sivuleikkureilla kierrokset lukkorenkaaks, kun ei sattunu niitä pappahöylän männäntapin lukkoja oleen :lol:
Kannessa on vakiona jo seevi mihin lukkorengas mahtuu, että jousen aluslevy ei jää keikkuun siihen päälle.
Turbon kanssa saa äkkiä niin paljon vääntöö, että vakio kiertokanget antautuu. Vaikuttas vähän hoikilta ahtotouhuihin, mutta kyllä ne vaparissa pysyy sisällä vaikka kierrättää 8000 astikkin, mutta eri juttu kannattaako sitä kierrättää sinne, ainakaan tällä kokoonpanolla.
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Maaliskuu 17. 15:46:02 2012

Kyllä! Tuohan näyttää hyvältä 8)

Mä mallailin joskus 2.0FE-koneisen Mazda 626:n veivejä tuohon moottoriin, alasilmukka oli meinaan sama, ja oli jonkun millin pidemmät kuin orkkikset ja huomattavasti järeämmästä matskusta tehdyt. Männiksi taas kakslitrasen Ooppelin mukit, ovat keskimäärin paljon matalammat kuin dohcin ja niitä saa vaikka millasilla mitoilla, sylinterimitat kun noissa molemmissa em. koneissa on sama 86x86mm. Jos siis kellaria haluaa vahvistaa edullisilla osilla. Jonttu tilasi vähän haitekimpää osaa omaansa, kunhan se nyt saa sen pannunsa joskus valmiiksi...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 17. 16:01:49 2012

jeddah kirjoitti:Kyllä! Tuohan näyttää hyvältä 8)

Mä mallailin joskus 2.0FE-koneisen Mazda 626:n veivejä tuohon moottoriin, alasilmukka oli meinaan sama, ja oli jonkun millin pidemmät kuin orkkikset ja huomattavasti järeämmästä matskusta tehdyt. Männiksi taas kakslitrasen Ooppelin mukit, ovat keskimäärin paljon matalammat kuin dohcin ja niitä saa vaikka millasilla mitoilla, sylinterimitat kun noissa molemmissa em. koneissa on sama 86x86mm. Jos siis kellaria haluaa vahvistaa edullisilla osilla. Jonttu tilasi vähän haitekimpää osaa omaansa, kunhan se nyt saa sen pannunsa joskus valmiiksi...
Mulla sattuu sopivasti oleen tommonen 16V FE-moottori, mutta jostain syystä kiinnostaa enemmän säilyttää se mazdana ;)
On myös 3-litranen 18-venttiilinen 929 moottori, mutta aika ei tahdo riittää kaikkeen. Se piti joskus laittaa fiestaan...
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Maaliskuu 17. 16:06:47 2012

Mulla pitäs olla vielä jossain jemmassa 8v mallista puretut veivit... :wink:

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 17. 18:44:30 2012

olafu kirjoitti:Ostin uudet vakiot ja sorvasin urat kylkiin. Sopivasta jousesta pätkin sivuleikkureilla kierrokset lukkorenkaaks, kun ei sattunu niitä pappahöylän männäntapin lukkoja oleen :lol:
Joskus kun näitä vielä tuotiin koneistamolle asti niin jemmailin mersun om601-603 kannen vanhoista ohjureista sokkia ja sorvailin niitä dohcin ohjureihin. Saattais vieläkin löytyä minigrip pussi nuota sokkia.. jos joku tarvii niin voin katsoa löytyykö vai onko jo nakattu roskiin.

Harvemmin näitä enää töis näkee.. Muutama vuosi sitten näitä ponnisteltiin ja hitsattiin aiva köytenä.

Tuli vielä mieleen että yhteen risaan kanteen sovittelin silloin ducaton jäykkiä kuppia. Ne on vähä isommat kuin dohcin nostimet ja niissä on pala päällä. Useamman millin pidemmät venttiilit joutuis kattelemaan ja prikkaa sorvaamaan jousen alle. Holkittamalla vois sopia cossun jäykät tai 1.8td:n kupit.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc/ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Maaliskuu 18. 18:01:18 2012

Tukin noista ton omista kupeista öljyreiät ja tein oharin venttiilin varresta säätöpalat sinne hydraulipesän sisään.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin