Jarruongelma

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ke Kesäkuu 15. 10:59:12 2011

Onko se konehuoneessa sijaitseva, takajarruputken välissä oleva mutikka jonkunlainen jarrupaineen säädin? Voiko aiheuttaa liiallista polkimen painumista jos jollain tavalla viallinen?? Ongelmana on parissakin autossa liiallinen polkimen painuminen... toisessa omat jarruhelynsä ja toiseen vaihdettu eteen 260mm levyt. Yhdessä omassa vermeessä oli 2wd cossun jarrut ympäriinsä vakiolla pääsylinterillä ja silti poljin ei mennyt niin syvään kuin näissä kahdessa ongelmanuoressa. Letkut ym hilut vaihdettu ja tuo mutikka alkaa olemaan ainut osa johon ei koskettu...
Liekköön kiviä....

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Kesäkuu 15. 17:39:18 2011

Vähän menee arvailuksi, kun tietoa automalliesta on niukasti. Ehkä Ford merkkisiä kuitenkin.. Niissä on perusmalleissa monesti takajarrupainetta hidastuvuuden mukaan rajaava venttiili (jonka takia asennettu vinoon, kulma määrää herkkyyden). Ei kyllä tiettävästi voi aiheuttaa polkimen pehmeyttä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ke Kesäkuu 15. 21:22:29 2011

Mistä autoista kyse ja minkä vuosimallisista?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ke Kesäkuu 15. 21:47:41 2011

Joo, eli toki sierroista kyse... -86, ja -88 ovat vuosimalliltaan
Liekköön kiviä....

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Kesäkuu 15. 23:46:19 2011

Ottaako pumppaamalla ylempänä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Qtka » To Kesäkuu 16. 17:22:57 2011

Pumppaamisella ei merkittävää vaikutusta...
Liekköön kiviä....

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Jape105 » To Kesäkuu 16. 18:32:37 2011

Joo eli sama homma sit kun isäukon '87 BHB-632 sierrassa oli aikoinaan, kaikki muut jarruosat oli uusia paitsi se paineensäädin mokkula. orkkis jarrut oli 22,2mm pääsylkky 240mm etulevyt/9'' takarummut
sillai että auto ei käy nii poljin on ylhäällä ja kun käynnistää se menee tyhjää vaan melkein pohjaan.
Siinä oli sit semmonen hommakin vielä kun:
-Talvisin välillä jarrutti rauhallisesti se saatto yht' äkkiä pamauttaa takajarrut lukkoon kuten käsijarrusta olis vetäny, ja lähti hienosti kahva edellä menemään. :D
-Kesällä se oli sit taas semmonen kun tuli tuossa kylillä vähän vedeltyä niin paljon kun E-max:ista irti lähti nii 100 Km/h vauhdeista ku joutu jarrutta reippaasti nii eturenkaat samantein lukkoon sillai että savu nousi. sille ei koskaan tehty yhtään mitään kun leimalla takajarrut piti aina just sen 50kN minkä laki vaatii.


Sitten tuossa '83 sierrassa on täsmälleen sama homma mut ikinä se ei paukauta takajarruja lukkoon, edes talvella.
etujarruja ei saa ikinä asfaltilla lukittumaan, talvella taas ei tarvi kuin koskea polkimeen nii etupyörät lukossa.
eli poljin menee lattiaan samantein kun auton laittaa käymään.
On kiva polttaa kumia mut sekin on niin idiottimaista 1 renkaalla, eli sitäkään ei tule harrastettua :)
Osia mitä olen uusinut siihen on:
- Rummut
- Kengät
- Työsylkyt
- Takatukivarsien putket
- Takaletkut
- Takapään haarottimelta putket letkuille
- Levyt
- Palat
- Etuletkut
- 2 eri jarrusäädintä kokeillu
Jarrut on muuten orkkikset mut pääsylkky on 22,2 mut muuten 260mm etulevyt/10'' takarummut

Ja sierroissa ainakin on 2 eri jarrusäädintä vanhempi 82-84/5? on se missä putki menee sivusta sisään ja tulee päästä pois, kansi 3: 8mm pultilla kiinni.
Uudempi malli on tölkinmallinen missä päästä sisään ja päästä pois.

Yksi mitä suosittelisin kokeilemaan on vaihtaa se pitkä jarruputki säätimeltä taakse, sen meinaan myös itse vielä vaihtaa ennen kuin rupeen taas vaihtamaan kolmatta säädintä. :D

Osa oli aika turhaa turinointia taas multa. :)
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Qtka » To Kesäkuu 16. 20:23:34 2011

Molemmissa säätimissä lähtö ja tulo päissä... Oireet tuntusi olevat samanmoiset..
Liekköön kiviä....

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Kesäkuu 17. 20:28:54 2011

Jape105 kirjoitti: Sitten tuossa '83 sierrassa on täsmälleen sama homma mut ikinä se ei paukauta takajarruja lukkoon, edes talvella.
Jarrut on muuten orkkikset mut pääsylkky on 22,2 mut muuten 260mm etulevyt/10'' takarummut
Tuossa v6:ssa pitäisi olla se 23,8 pääsylkky, niin kuin tiedät. :) Satuloiden ja rumpujen mäntien kokoerosta johtuen pienemmän pääsylkyn tuotto ei riitä ja poljin menee melkein pohjaan. Vastaavasti, tehostussuhde (vai mikä se nyt on nimeltään hydraulisysteemeissä) muuttuu myös siten, että poljinvoimaa ei tartte käyttää yhtä paljon. Polkimen painuminen pohjaan voi olla myös pääsylkyn ohivuotoa, mutta jos sylkkyjä on koitettu useita niin...

Tuota lukittumisongelmaa (tai oikeastaan sen puutetta) on mullakin ollut niin vakiojarruilla kun noilla mondeon satuloillakin. Olen tulkinnut tämän enemmän ominaisuudeksi / tehostimen vuodoksi, enkä ole asialla päätäni vaivannut. Jarrutustehoa on kuitenkin niin, että meinaa silmät pullahtaa päästä, kun satasesta polkaisee polkimen lattiaan. Vielä kun kiihtyvyys vastaisi jarrutehoa... :green:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Vastaa Viestiin