Yleistä turinaa ohjauskulmista (Sierra & Scorpio vetelee)
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Yleistä turinaa ohjauskulmista (Sierra & Scorpio vetelee)
Tästä on kyllä puhuttu ja haullakin löytyy jotain, mutta:
Laitoin juuri ostamaani sierraan kesätassut alle ja tyrmistyin.
Eli kun yleensä puhutaan vanteen ET:stä ja leveydestä, niin siitä puhutaan lähes pelkästään vain sen takia, että tiedetään saadaanko ko. pyörä yleensä mahtumaan paikalleen ja kuinka se siellä mahtuu kääntymään. Sillähän on vähän muutakin merkitystä, mutta siitä puhutaan niin kovin vähän. Ehkä sen verran että on hyvä ajaa tai ei ole hyvä ajaa.
Esim. mulla on nyt 205/40R17 ja vanteen ET 38, on myös kokeiltavissa 37. Pyörä sopii normaaliajossa olemaan ja kääntymään, mutta ajettavuus on perseestä. Ratista kun puristaa rystyset valkosena ja jumittaa ratin paikalleen, niin auto menee suhteellisen suoraan vikuripäisen ratin yrittäessä silti pyristellä vastaan, riippuen siitä mihin päin tie kallistuu tai minkälaisessa urassa ajaa. Sivutuulesta nyt puhumattakaan.
Jos ajettavuus ei muutu aurauksen säädöllä ja uusilla renkailla, niin missä vika on? Vanteet on nyt valittu sen mukaan, että pyörä on niin sisällä kuin mahtuu, ilman että ottaa jousilautaseen kiinni.
Miten mitataan ilman nelipyöräsuuntauslaitteita kääntövierinsäde tai mihin se ET nyt ikinä sitten vaikuttaakin? Sopiva ET ilmeisesti määrittyy ainakin pyörän halkaisijan mukaan, koska iskarin yläpään ja alapallin yli vedetty viiva kohtaa kulutuspinnan eri kohdassa, jos halkaisijaa muutetaan. Mikä muu siihen vaikuttaa?
Laitoin juuri ostamaani sierraan kesätassut alle ja tyrmistyin.
Eli kun yleensä puhutaan vanteen ET:stä ja leveydestä, niin siitä puhutaan lähes pelkästään vain sen takia, että tiedetään saadaanko ko. pyörä yleensä mahtumaan paikalleen ja kuinka se siellä mahtuu kääntymään. Sillähän on vähän muutakin merkitystä, mutta siitä puhutaan niin kovin vähän. Ehkä sen verran että on hyvä ajaa tai ei ole hyvä ajaa.
Esim. mulla on nyt 205/40R17 ja vanteen ET 38, on myös kokeiltavissa 37. Pyörä sopii normaaliajossa olemaan ja kääntymään, mutta ajettavuus on perseestä. Ratista kun puristaa rystyset valkosena ja jumittaa ratin paikalleen, niin auto menee suhteellisen suoraan vikuripäisen ratin yrittäessä silti pyristellä vastaan, riippuen siitä mihin päin tie kallistuu tai minkälaisessa urassa ajaa. Sivutuulesta nyt puhumattakaan.
Jos ajettavuus ei muutu aurauksen säädöllä ja uusilla renkailla, niin missä vika on? Vanteet on nyt valittu sen mukaan, että pyörä on niin sisällä kuin mahtuu, ilman että ottaa jousilautaseen kiinni.
Miten mitataan ilman nelipyöräsuuntauslaitteita kääntövierinsäde tai mihin se ET nyt ikinä sitten vaikuttaakin? Sopiva ET ilmeisesti määrittyy ainakin pyörän halkaisijan mukaan, koska iskarin yläpään ja alapallin yli vedetty viiva kohtaa kulutuspinnan eri kohdassa, jos halkaisijaa muutetaan. Mikä muu siihen vaikuttaa?
Jäsen #606
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Onko puslat yms missä kunnossa?
Noi sun vanteen ja renkaan mitat taitaa olla täsmälleen samat mitkä mulla oli aikanaan.
Samat vanteet oli mulla ainakin kolmessa tai neljässä sierrassa, yhdessä taunuksessa ja mk5 escortissa niin olis kyllä jäänyt mieleen jos niillä olis ollut ihan järkyttävä ajaa.
Sen muistan hyvin että taunuksen ajettavuus ainakin parani aivan sikana
E: leveyttä et maininnut mutta mulla oli 7" tai 7,5".
Noi sun vanteen ja renkaan mitat taitaa olla täsmälleen samat mitkä mulla oli aikanaan.
Samat vanteet oli mulla ainakin kolmessa tai neljässä sierrassa, yhdessä taunuksessa ja mk5 escortissa niin olis kyllä jäänyt mieleen jos niillä olis ollut ihan järkyttävä ajaa.
Sen muistan hyvin että taunuksen ajettavuus ainakin parani aivan sikana

E: leveyttä et maininnut mutta mulla oli 7" tai 7,5".
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Noin yleisesti, jos jotenkin muistan termit oikeinpäin,
ET on yhteydessä pyörän kääntösäteeseen tien(=maan)pinnassa.
Eli kääntösäteeseen vaikuttaa sekä ET että renkaan halkaisija.
Kääntösäteestä taas saadaan johdettua olkapoikkeama ja jättämä, jotka
ovat tavallaan sivutais ja pitkittäisuuntaisten säteiden kautta vaikuttavat voimat,
joista ohjaustuntuma yms syntyy. Ja noihin tas vaikuttaa suoiraan ajettaessa tolpan taka-ja sivukallistumat sekä pyörän camberkulma.
Sierrrakin on sen verran uudempaa designia, että noita on oikeasti koitettu laitaa kohdalleen jollain kriteereillä ajettavuuden optimoimiseksi.
Mittamalla kaikkien nivelpisteiden paikat sivu- ja pitkittäiskuvantoon voi piirrellä kuvan josta saa mitattua mainitut jutut, tuloksen tarkkuus riippuu vain mittaustarkuudesta
Tässä tapauksessa ET:n muutoksen lisäksi vaikuttavia asioita ovet renkaan jo mainittu muuttunut dynaaminen säde, ja leveämmän renkaan mukanaan tuoma kulutuspinnan jäykkyys, joka voimistaa eri voimien vaikutusta.
ET on yhteydessä pyörän kääntösäteeseen tien(=maan)pinnassa.
Eli kääntösäteeseen vaikuttaa sekä ET että renkaan halkaisija.
Kääntösäteestä taas saadaan johdettua olkapoikkeama ja jättämä, jotka
ovat tavallaan sivutais ja pitkittäisuuntaisten säteiden kautta vaikuttavat voimat,
joista ohjaustuntuma yms syntyy. Ja noihin tas vaikuttaa suoiraan ajettaessa tolpan taka-ja sivukallistumat sekä pyörän camberkulma.
Sierrrakin on sen verran uudempaa designia, että noita on oikeasti koitettu laitaa kohdalleen jollain kriteereillä ajettavuuden optimoimiseksi.
Mittamalla kaikkien nivelpisteiden paikat sivu- ja pitkittäiskuvantoon voi piirrellä kuvan josta saa mitattua mainitut jutut, tuloksen tarkkuus riippuu vain mittaustarkuudesta

Tässä tapauksessa ET:n muutoksen lisäksi vaikuttavia asioita ovet renkaan jo mainittu muuttunut dynaaminen säde, ja leveämmän renkaan mukanaan tuoma kulutuspinnan jäykkyys, joka voimistaa eri voimien vaikutusta.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Mun kokemuksen mukaan se vanteen päälle kierretty kumilätty vaikuttaa noihin Sierran vetelyihin ihan oleellisesti. Eli, jos voit, niin kokeile myös toisen merkkisillä kumeilla - joku laatumerkki ja tavalliseen ajoon tarkoitettu (pehmeäkylkinen ja pyöreäolkainen) rengas on valinta varman päälle.olafu kirjoitti:Tästä on kyllä puhuttu ja haullakin löytyy jotain, mutta:
Esim. mulla on nyt 205/40R17 ja vanteen ET 38, on myös kokeiltavissa 37. Pyörä sopii normaaliajossa olemaan ja kääntymään, mutta ajettavuus on perseestä. Ratista kun puristaa rystyset valkosena ja jumittaa ratin paikalleen, niin auto menee suhteellisen suoraan vikuripäisen ratin yrittäessä silti pyristellä vastaan, riippuen siitä mihin päin tie kallistuu tai minkälaisessa urassa ajaa. Sivutuulesta nyt puhumattakaan.
Jos ajettavuus ei muutu aurauksen säädöllä ja uusilla renkailla, niin missä vika on? Vanteet on nyt valittu sen mukaan, että pyörä on niin sisällä kuin mahtuu, ilman että ottaa jousilautaseen kiinni.
Toinen asia on rengaskulmat. Edelleen omasta kokemuksesta: takapyörien negatiivinen camber saa auton levottomaksi, kun takapään raideleveys muuttuu urissa surffatessa (normaalisti rengas on sisäreunallaan ja välillä urissa ulkoreunalla). Kun yhdessä negatiivisen camberin kanssa Sierran takapää menee myös voimakkaalle auraukselle, niin kiemurtelua on tiedossa.
Kolmanneksi (tai ihan ensimmäiseksi) katsoisin etupään puslien kunnon. Sierran etupään tuenta on aika joustava ja huonoilla puslilla se elää jo kulumisurissa ihan liikaa. Yhdessä aikaisempien "ominaisuuksien" kanssa tilanne vielä pahenee.
Etupyörien auraukselle Sierra on minun kokemuksen mukan aika tunnoton. Aurausta voi olla 5-10mm tai vastaavasti saman verran harituksella, etkä oikeastaan edes huomaa eroa muuten kuin pienenä suuntavakauden vaihteluna. Jos alustan puslat ovat heikossa hapessa, niin kulmia ei saa edes säädettyä kohdalleen (tai saa hetkeksi, mutta ei siitä mitään hyötyä ole).
Nämä siis omasta kokemuksesta, jollain voi olla ihan toisen suuntaisiakin kokemuksia.

Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Mulla on omassa nyt 7x17 ET43 204/40/17 ei mitään erikoisempia vetelyitä muuta kun parkkiaron kohdalla.
Onko se muuten Musta 3-ov. cossusiivellä?

Onko se muuten Musta 3-ov. cossusiivellä?

Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Sama homma scorpiossakin, ei meinannu tiellä pysyä ku kesärenkaat vaihoin alle, mut sit kävin hakee liikeestä uudet eturenkaat ni ero on ku yöllä ja päivällä.JyriN kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan se vanteen päälle kierretty kumilätty vaikuttaa noihin Sierran vetelyihin ihan oleellisesti.
Nyt se kulkee niinkun pitää.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Scorpiossa minäkin huomasin, että jos nopeusluokka oli V tai siitä ylöspäin, oli auto ajokelvoton. H luokan kumeilla ei ollut mitään ylimääräisiä vetelyitä. Kokeilin aika monilla eri renkailla vuosien mittaan ja tulos oli hyvin selvä.
Sierrassakin aikoinaan kokeilin 195/50 15 fuldaa jollain W luokituksella ja sekin kokeilu jäi lyhyeksi.
Näistä autoista tuli ihan paskoja jäykillä kumeilla ja mitään hyötyä tuollaisista ei ollut.
Sierrassakin aikoinaan kokeilin 195/50 15 fuldaa jollain W luokituksella ja sekin kokeilu jäi lyhyeksi.
Näistä autoista tuli ihan paskoja jäykillä kumeilla ja mitään hyötyä tuollaisista ei ollut.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
sama pommi. säädin tänään aurausta vähän pois päin, oli n. 5mm, nyt on milli. vetely väheni, ensviikolla vaihtuu kumit.Jape105 kirjoitti:Mulla on omassa nyt 7x17 ET43 204/40/17 ei mitään erikoisempia vetelyitä muuta kun parkkiaron kohdalla.![]()
Onko se muuten Musta 3-ov. cossusiivellä?
Jäsen #606
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Juu ei kun kattelin vaan ku tulit vastaan.olafu kirjoitti:sama pommi. säädin tänään aurausta vähän pois päin, oli n. 5mm, nyt on milli. vetely väheni, ensviikolla vaihtuu kumit.Jape105 kirjoitti:Mulla on omassa nyt 7x17 ET43 204/40/17 ei mitään erikoisempia vetelyitä muuta kun parkkiaron kohdalla.![]()
Onko se muuten Musta 3-ov. cossusiivellä?
Eteepäin ei nää yhtään sisälle, ku takana tummat kalvot.
Mun ei oma vetele yhtään etupäästään kun just säädetty auraus.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista
Onkos joku perehtynyt tuohon alustan rakentamiseen silleen et mitä sieltä nyt pitäs lähtee muutamaan et sais hyvän ajettavuuden vähän matalammalla renkaalakin, eikä olis se perus vikura joka ei tunnu kulkevan millään pinnalla suoraan.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Yleistä turinaa ohjauskulmista (Sierra & Scorpio vetelee)
Muutin otsikkoa, jotta löytyy tulevaisuudessa paremmin.
Itse lähtisin siitä liikkeelle, että paskana olevat puskat uusitaan ja takapään negatiivinen camber hoidetaan pois tavalla tai toisella kuntoon eli rengas pitää saada suoraan tien pintaan.
Itse lähtisin siitä liikkeelle, että paskana olevat puskat uusitaan ja takapään negatiivinen camber hoidetaan pois tavalla tai toisella kuntoon eli rengas pitää saada suoraan tien pintaan.