Sierra 2.0i Dohc nostimet

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Su Heinäkuu 17. 17:59:05 2011

Nostimet pitää mekkalaa sekä kylmänä, että kuumana. Kuumana se tosin hiljenee jonkin verran.

Onko nostimet tulleet tiensä päähän vai eikö öljynpaineet riitä kanteen astin ?

Tähän astin tehtyä:

-Öljyt vaihdettu Mobilin Super Fe Special 5w30, edellisen sierran nostimet oli täysin hiljaiset tuolla öljyllä.
-Öljypumpun tiiviste vaihdettu ja paineenrajoittimen ruuvi kiristetty ja lisätty kierrelukitetta.
-Nostimet oon puhdistanut dieselillä, purin ne paloihin paitsi sitä osaa en purkanut minkä sisällä se kuula sekä jousi on.

Öljynpaineet täytyy vielä tarkistaa kuumana, kylmänä näytti tyhjäkäynnillä n.1.6 bar ja noin 2000 rpm yli 3 bar.
Kuumana en pystynyt mitata tuolloin kun adapteri vuoti kuin seula.

Ohje arvot öljynpaineille tarkastettu scorpion huoltomanuaalista, tosin kuuman koneen arvot mainitaan ainoastaan.
Ei enää kiinnostaisi purkaa jakopäätä turhan takia.

Edit: Kuinka tuo paineenrajoitin venttiili toimii ja voiko se mahdollisestin aiheuttaa alhaisen öljynpaineen ?
"I don't have a solution, but i admire the problem"

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ma Heinäkuu 18. 20:21:22 2011

Noin 1bar näytti tyhjäkäynnillä lämpöisenä, hieman alhaiselta kuulosta jos sen pitäisi olla 1,6bar.
Kierroksilla n. 3bar. Korvakuulolta kierroksia oli n. 2000, voi heittää sinne sun tänne :D

Edit: Mistä tuon pumpun mahtaisi saada edullisesti ? Tero anttilalta 318e ja risat, jotkin ale päivät siellä tuntui olevan, muttei tietenkään koske tuota pumppua.

Edit 2: Jos tuolta on pumppu sökö, niinkuin vähän vaikuttaisi, niin mikä sen särkee ? Edellisellä sierralla oli ajettu 360tkm ja nostimetkin oli hiljaa, tällä nykyisellä hieman päälle 200tkm.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » To Heinäkuu 21. 16:14:30 2011

Eikö kellään ole tietoa tästä ?

Tero anttila mukaan sama pumppu käy ainakin seuraaviin malleihin Transit 94-06, Escort 90-01, Scorpio 85-98, Galaxy 94-06.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 22. 0:11:06 2011

Henk koht en jaksa uskoa että se nostinten rallatus johtuu siitä kilon öljynpaineesta. Mulla piti nostimet omassa dohcissa ääntä, annoin soittaa vaan niin se loppu muutaman päivän päästä kokonaan. Nyt käy kun uus ja nostimille ei o tehty mitään. Auto oli seissy joulusta kun ketju katkes, muutenkin koko kone on melko susi kunnoltaan, mutta hiljasimpia dohc koneita mitä mulla on ollu. Öljy on tällä hetkellä shellin 10W30 traktoriöljyä, kun sitä sattuneesta syystä on tossa isossa tonkassa. En viittiny panostaa markan moottoriin, mutta se kumma kyllä pelaa ihan hienosti tollakin. Öljynkulutus on varmaan semmonen puoli litraa tuhannella, mutta kone on tosi kulunut ja öljy ei o ihan oikea.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Heinäkuu 22. 1:49:45 2011

Eikös se ole just toi kuula/jousisysteemi, joka ottaa välykset pois eli jos se jumii tai jousi on liian kuollut/poikki, niin ei jaksa enää pitää kunnolla välyksiä kiinni, jos öljy karkaa liian nopeasti nostimesta.
Dokkilaisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta cossun tapauksessa rupes joskus broidin autossa kuulumaan hirveä mekkala ja letkun avulla kuuntelemalla löytyi jopa suunnilleen kohta kannesta, mistä kuului. Löytyi kolme "kuollutta" nostinta eli kärjet täysin tunnottomat.

Mulla on yhdet käytetyt dokin nostimet hyllysä, jos kiinnostaa kokeilla vaihtaa ja eivät maksa edes parin uuden hintaa :wink:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 22. 3:00:19 2011

Yks mikä pitää pahan äänen, on jos niihin kammioihin jää ilmaa, mutta se kyllä uskoakseni tulee sieltä ulos ajan mittaan.
Jäsen #606

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Pe Heinäkuu 22. 11:15:44 2011

Niin, silloin kun ne nostimet putsasin niin jälkeenpäin vasta tuli mieleen, että olis pitänyt puhdistaa myös se osa minkä sisällä on se kuula ja jousi.

Yhden ainoan kerran ne nostimet on olleet hiljaa, ja se oli joskus kun peruutin tallista pihalle ja ihmettelin kun käy niin hiljaa.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 22. 15:23:18 2011

Se kammio on juur se mikä sitä paskaa kerää. Siellä se öljyn vaihtuvuus on aika olematonta.
Jäsen #606

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Su Elokuu 7. 20:07:35 2011

Vaihdoin käytetyt nostimet tuohon romuun ja puhdistin ne, sielä missä se kuula/jousi systeemi on niin ei ollut nimeksikään paskaa.
Vanhat nostimet tuntui täysin kovilta kun otin venttiilinkopan pois, kun kone oli lämmennyt normaali lämpöön.

Toiset nostimet oli täysin hiljaiset kuumana, mutta kylmänä piti samaa mekkalaa.
Tosin nyt kun auto oli seissyt kokonaisen päivän ajamatta, pitää nuokin nostimet samaa mekkalaa kylmänä/kuumana.

Mikä tuon aiheuttaa ? En oikein usko nostimiin enkä ö.pumppuun.
Kertokaa viisaammat, multa on loppunut ideat jo hetki sitten kesken. Oon lukenut juttuja kun samaan vaivaan on vaihdettu täysin uudet nostimet ja sama rallatus jatkuu, joku oli myös vaihtanut öljypumpun ja sama homma.

Tuo kyseinen auto on ollut papalla kaupunki pyörityksessä monta vuotta, olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa ?
Ville K:lla oli myös se sierra missä oli samaa vikaa, vaihtoi tosin koneen, eikä tainnut tutkia asiaa sen tarkemmin.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ti Tammikuu 10. 19:39:54 2012

Vähän updeittiä tähänkin juttuun.
Tuli tilattua saksasta uudet febin nostimet ja vaihdoin ne aikapäiviä sitten.
Mutta edelleenkin naputtaa kuumana, kuulostaa kuin muutama nostin pitäisi meteliä kierroksista riippumatta.

En edes tiedä tuleeko naputus kannesta, koko motti tuntuu naputtavan :lol:

Mitään järkevää selitystä en ole löytänyt vaikka olen kolunnut kaikki mahdolliset foorumit.
Ehkä yhdistelmä pappa + taajama ajo ei ole hyvä.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Tammikuu 10. 21:21:27 2012

coss kirjoitti:
Ville K:lla oli myös se sierra missä oli samaa vikaa, vaihtoi tosin koneen, eikä tainnut tutkia asiaa sen tarkemmin.
Jep, autolla oli ajettu vaan 170tkm, mutta nostajat naputteli aika pahasti, koitin erilaisia öljyjä ynnä muita kikkoja, ainoa millä ne sai hetkeksi hiljaisiksi oli raaka kaasu pohjaan hetkeksi metodi, muutama kýmmenen sekkaa ja nostajat alkoi taas rallattaa. Kone tosiaan vaihtui sitten 2.3 16veeksi, eikä enää nostajat rallattanut. Itse kyllä epäilin öljypumppua syylliseksi, kun kylmillä öljyillä nostajat oli hiljaiset, mutta vikaa ei tullut tutkittua. Voihan se öljypumppu olla viallinen vaikka se rajotin ruuvi olisikin paikallaan?
Pedal tu tö metal!

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ti Tammikuu 10. 21:56:30 2012

Kuluuhan se tietenkin, ei tullut mitenkää mittailtua sitä silloin kun se oli irti. En tosin edes tiedä mistä mitata ja mitä.
Tietääkseni tuota samaa pumppua on käytetty monessa muussakin, enkä ole ainakaan kuullut mistään ongelmista. Ei tuo tietenkään pois sulje sitä, etteikö vika voisi siinä olla.

Jos tuon pumpun vaihtaisin jossain mielenhäiriössä, eikä siltikään toimisi, niin kyllä tuo motti sen jälkeen räjähtäis siihen paikkaan :D
"I don't have a solution, but i admire the problem"

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Tammikuu 10. 21:59:24 2012

Käy jossain pajalla mittauttamassa öljynpaineet.

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ti Tammikuu 10. 22:10:33 2012

Öljynpaineet mittasin silloin aluksi, mutta puhuin tuosta öljypumpun mittailusta.
Jossain taisi jonkinlaiset toleranssitkin olla.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Tammikuu 10. 22:38:06 2012

Oliskohan jossain korjausoppaassa tms. joskus ollut jotkut toleranssit rattaiden kulumiselle...
Uus pumppu olis ollut jo 5 vuotta sitten hemmetin kallis, muistaakseni 250e, mitä ollenkaan mahtaa maksaa nyky ahneuden aikana..
Pedal tu tö metal!

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ti Tammikuu 10. 22:45:11 2012

Taitaa olla enemmän, microcatti antaa hinnaksi tuon 250e. Kai siitä otetaan vielä hieman kotiin päin.
Jollain foorumilaisella oli myynnissä melkein uusi pumppu, ei ainakaan myyjän mukaan vaikuttanut vaihto mitenkään.

Muistaakseni ne toleranssit oli jossain scorpion opuksessa.

Edit: Pumppu tero anttilalta 318e. Hah.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Tammikuu 11. 13:33:42 2012

Olikos dokin kannessa mitään kierreproppuja öljykanaviin, josta sais lähdön vaikka mekaaniselle painemittarille. En nyt muista kirveelläkään, että minkä vehkeen kone oli kyseessä, mutta jossain kuitenkin oli ollut öljykanavat niin pahasti likaantuneet kannesta, että oli aiheuttanut nostajien ääntelyä.

Vois jopa tulla tässäkin tapauksessa kysymykseen, jos joku kohta kannesta meinaa jäädä huonolle kierrolle välillä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 11. 17:48:10 2012

Lyötävät tulpat kannen molemmissa päissä kummassakin pitkässä kanavassa, sitten on vielä imu ja pakosarjan keskellä. Myös venttiilikopan alla on yks kummallakin puolella. Kaikki lyötäviä.
Jäsen #606

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ke Tammikuu 11. 18:05:52 2012

Milläs nuo kanavat saisi puhdistettua ?
"I don't have a solution, but i admire the problem"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 11. 19:41:28 2012

Jos niissä jotain paskaa on sisällä, niin Fortella sen saa liikkeelle. Tosin se saattaa olla sitten nostimissa.
Jäsen #606

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ke Tammikuu 11. 20:17:58 2012

Fortea ja riisseliä on koitettu silloinkun vanhat nostimet oli vielä kiinni. Ei mitään vaikutusta.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Tammikuu 11. 20:57:06 2012

Niin, kyllä mäkin silloin kokeilin kaikenlaiset litkut, ja tulin siihen tulokseen, että silloin kun nostajat nakutti, niin se johtui sittä, ettei öljyn painetta riittänyt tarpeeksi kanteen saakka.
Pedal tu tö metal!

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ke Tammikuu 11. 21:05:36 2012

Nii in. Vielä kun saisi selville miksi.
Tai millä puhdistat koko myllyn purkamatta koko paskaa.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » Ti Tammikuu 17. 22:03:27 2012

Täytyy joku päivä irroittaa öljypohja ja katsoa mitä sinne kuuluu.
Kuinkas paljon konetta pitää nostaa, että ö.pohjan saa irroitettua ?
"I don't have a solution, but i admire the problem"

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja JP » Pe Tammikuu 20. 12:06:34 2012

coss kirjoitti:Täytyy joku päivä irroittaa öljypohja ja katsoa mitä sinne kuuluu.
Kuinkas paljon konetta pitää nostaa, että ö.pohjan saa irroitettua ?
moottori roikkumaan ja etupalkkia alaspäin.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Tammikuu 20. 12:36:44 2012

Kallistuksenvakaaja toimii kätevästi saranana, tolpat irti alapalloista ja palkki pultaten irti, ja kone tosiaan roikkumaan, sellaisen näppärän kannatinpalkin etuloksujen väliin tekee itsekin, eikä kai ne ihan älyttömiä maksakaan.
Pedal tu tö metal!

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Sierra 2.0i Dohc nostimet

Viesti Kirjoittaja coss » La Toukokuu 19. 14:38:23 2012

Palataas taas tähän mukavaan aiheeseen.

Öljysihti oli aivan tukossa, hyvä jos siitä on öljy mennyt läpi.
Eipä sen puhdistaminen oikeastaan mitään auttanut, välillä saattaa olla täysin hiljaiset nostimet, suurimman osan ajasta kolisee.

Öljy on täysin puhdasta kun tikusta kattoo.

Miksi muuten tuo kolina kuuluu selvemmin kuskinpuolen etupyörän kohdalta kuin pellin alta ?
Kai jossain öljykanavassa on joku stnan jyvä poikittain, huoh :roll:

Niin ja taas huomasin saman efektin kuin aiemmin, keula oli päivän pukkien varassa ilmassa ja kun laskin auton sekä käynnistin, niin nostimet oli jonkun aikaa täysin hiljaiset.
Tuossa kohtaa pompin melkein riemusta :lol:

Se riemu ei vain kauaa kestänyt.

Edit: Öljynpaineet mitattu uudestaan, eli joutokäynnillä lämpöisenä 1.4 bar ja @2000rpm 3.4 bar. Noin 0.4 baria parani joutokäynnin paineet sihdin puhdistuksen jäljiltä.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

Vastaa Viestiin