turbo + remmiahdin eli takaiskuventtiili tarve

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

turbo + remmiahdin eli takaiskuventtiili tarve

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Maaliskuu 23. 13:52:33 2010

moro laitan tämmösen pähkäily palstan toivotaan et pysytään asiassa niin joka kaipaa infoa löytää sen sitten tästä.

sit se upea volvo 245 remmi plus turbo siellä megaruit foorumilla viteo rojektiosiossa tekijä oli tehnyt rosterista itse.

eikös se ollut niin että yksi venttiili tarvitaan ilmanputsarin ja turbon väliputkeen.
onkos kukaan nähnyt livenä tota volvoa tai onko jopa kaveri/naapuri.

ilmanpuhdistin josta remmiahdin ahtaa suoraan turbolle ilmaa ja turbolta sit kaasuläpälle ja painekoteloon/ imusarjaan.

ja kun turbo alkaa tuottaa enemmän niin tuo venttiili sulkee ja turbo saa enemmän ilmaa ilmanputsarilta ohitse remmiahtimen.

kun ei ole työstokoneita en laske rälläkkää ja lekaa niihin.
-toyotan remmi mallia en hanki koska on eaton joka uutuuden karhea
-samoten ne kalliit öky remmiahtimet ei passaa lompsaan

jos jollain on tiedossa joku muu mesta tai muu vastaa metallinen vaihtoehto hoX ei ruostuva

on messinkisiä mut niissä on muoviläppä.

paino ei ole ongelma oottako joskus miettinyt paljonko lisä kiloja autoon pultataan.
jos vena painaa 1-3kg ihan sama kunhan se toimii mut jos keveempi aina parempi.

jos joku taitaa tuollaisen teon ja on sopivat laitteet niin ehdolle vaan.
ajatellaan että ilmaputsarista lähtee 3 tuuman letku ja moinen läppä sydeemi pitää olla isompi ettei ahdista.

koska tuokaan ei aukea kokonaan pdf kuvasta näkyy mitat ja hinnat.

siellä alumiini vaihtoehto mut on kallein tosin olis kevein.

http://www.pateko.fi/tuotteet.php

EDIT

tuo on hyvä pointti juuri tälläistä nyt tarvitaan

jotenkin vain jäi semmonen kuva et remmiltä turbolle se parempi.

-tarkoitus on tietty et coolerit on myös molemmilla
-kantena joko ex Aksu OHC kansi tai moitteeton cossu 2wd vakio
-imusarja joko IS tai cossu 2wd tai 4wd
-pakosarja varmaan mallia mettis tai cossu 2wd modattu

tällä hetkellä varastossa yks kiina cooleri ja eaton mini remmiahdin

EDIT2

-eräässä foorumissa (en muista kenen rojekti oli ja mikä merkki ) tuli näitä jolla on pipo ollut liian kireällä pienenä. :lol:
malliin tajuutsa kuinka paljon tuo remmi syö tehoa semmoset *askan jauhannat saa unohtaa nyt suunnitellaan ja toteutetaan syökööt mitä haluaa vaikka vastaantulijat :green: :green:

en tarkoita tällä olafun kommenttia

EDIT3

megaruutta menestystarinat volvo rojekti
ei tarvitse kirjautua / tunnuksia

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=1453
viteo pätkä
http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 245072.flv

mites muistelen et tuos volvo rojektin yhteydessä tuli keskusteluissa esille et kaasuläppä ei ollut tarpeeksi tiivis kone jäi jotenkiin huutaan tms. ( tietty jos joku vanha mikä lie )

kerros tarkemmin tuosta sulkevan kaasuläpän ohjauksesta

-rojektiin tulee tietty myös mekaruutta v.3.0 otetaan se täs esille. jos sitä vois jotenkin tuossa ohjauksessa käyttää apuna ym.

-mut alipaine pelaa kyl varmasti yksinkin.
Viimeksi muokannut Fomococars, Ti Maaliskuu 23. 22:48:12 2010. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: turbo + remmiahdin eli takaiskuventtiili tarve

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Maaliskuu 23. 21:13:52 2010

Mikset laita turboa puhaltaan remmiahtimen läpi ilmaa? Remmiahtimen ohi voi laittaa vaikka jonkun kaasuläpän, mikä aukeaa tietyssä paineessa, esim. 0.5bar yli remmiahtimen normaalisti tuottaman paineen. Tällöin läppä vähentää remmiahtimen tehoa täysiltä nollaan asti sitä mukaa kun turboahdin herää.
Jos vaikka toivottu maksimi ahtopaine olis 1.5bar ja remmiahdin ahtaa 0.7bar, niin 1.2bar ahtopaineella (paine nousee kyllä remmiahtimen jälkeen kun sitä syötetään turbolla) remmiahtimen ohi alkaa läppä avautua. 1.5bar paineella läppä olis täysin auki ja sen jälkeen painetta rajottaa turbon hukkaportti. Remmi pyörittää ilmaa ilman paine-eroa, joten se ei ota kampiakselilta kovin paljoa voimaa.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: turbo + remmiahdin eli takaiskuventtiili tarve

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Elokuu 2. 11:58:14 2011

En viiti tehdä uutta topicia tämän takia.

Kumman laittaisitte ja miksi?
Ruuviahdin (esim. Autorotor 1,5l/kierros, 2050e marteliukselta) vai keskipakoahdin (esim. Procharger C-1, 2499e sporttiautosta)?

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: turbo + remmiahdin eli takaiskuventtiili tarve

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Elokuu 2. 22:53:35 2011

Sultzi kirjoitti:En viiti tehdä uutta topicia tämän takia.

Kumman laittaisitte ja miksi?
Ruuviahdin (esim. Autorotor 1,5l/kierros, 2050e marteliukselta) vai keskipakoahdin (esim. Procharger C-1, 2499e sporttiautosta)?
Jos on noin pieni hintaero niin ei pitäisi olla mitään epäselvää.

Myös toimintaperiaatteiltaan täysin erilaiset. Ruuvi siirtää saman ilmamäärän joka kierroksella, paras hyöty alhaalla, tuottaa paljon enemmän lämpöä, vähän tehoa ja pitää rumaa äänekästä vinkunaa, pikkupojat tietty siitä vinkunasta tykkää kun ei tiedä paremmasta.
Keskipakoahdin "puhaltaa kokoajan", ja vaikka alhaalla mitattavaa ahtopainetta ei välttämättä heti ole niin se ei tarkoita etteikö ilma liiku ja mosa hengitä.
Keskipakoahdettu kone tuottaa huomattavasti enemmän tehoa jo alakierroksilla verrattuna vapaastihengittävään vaikka ahtomittarissa ei mitään vielä välttämättä näykään.
Nää on mitattuja juttuja eikä mitään mutua tai kuultua.

Johonkin täysin hengettömään pikkukoneeseen voisin ajatella ruuviahdinta jolloin pienestä iskutilavuudesta saataisiin isomman vapaastihengittävän koneen ominaisuudet.
Virityskäytössä ehdottomasti keskipakoahdin, tulee paljon reserviä, vähän lämpöä ja enemmän tehoa juurikin sinne keski ja yläkierroksille joissa sitä käytetään. ja viheltää kauniisti. :)

Jostain syystä kovissa laitteissa on aina nykyään joku muu kuin ruuviahdin, mistäköhän johtunee? noh saahan silläkin tietty tehoa, keskipakoahtimella vaan saa enemmän.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: turbo + remmiahdin eli takaiskuventtiili tarve

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 4. 23:42:40 2011

Noo, Prochager tulossa, sovittu sporttiauton kanssa. Sen saa sitten vaikka ympättyä johonkin toiseenkin autoon myöhemmin kun riittää kuitenkin reiluun 650hv:n. :)

Vastaa Viestiin