Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
cossuton
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja cossuton » To Syyskuu 1. 14:46:45 2011
Pakko kysyä täällä, kun viisaita ihmisiä on enemmän paikalla..
Tuttavalla ollut tuommoinen Chevrolet picup jo pari kolme vuotta. Kyseessä C1500 malli ja valmistuvuosi on -91. Koneena taitaa olla se 5,7 bensa vai mikä lie lutku ja "ruiskuna" toimii se kaasari/ruisku sekotus mikälie TV jotain malli

(ottakee tosta ny selvää). Samanlainen kuin esim tämä:
http://www.nettiauto.com/chevrolet/fleetside/4220093
Vikana on ollut todella mystinen käy ja ei käy toiminto. Osia vaihdettu jo jonkunverran (kaikki sytkään liittyvät + bensapumppu, jne stuffia). Vika ilmenee niin, että vähän enemmän kaasua ja auto sammuu kuin kirveellä vetäis päähän. Joskus lähtee tästä heti käyntiin ja joskus saa sahata. Niistä injektoreista ei tule bensaa silloin kun ei halua lähteä ja sama homma kun lyö kaasun pohjaan, niin bensantulo lakkaa sekunnissa. Mikä siis katkaisee tuon bensasaannin? Suodattimet ja pumppu tosiaan vaihdettu, rele myös. Ohjaako tuota joku muu sähköinen otus vai mikä helvetti sitä riivaa? Tätä on tutkittu monet kerrat ja aina luultu, että nyt tuli otteluvoitto, mutta ei.. ei sitten millään

Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » To Syyskuu 1. 18:39:53 2011
Varmaan TBI, noissa on harrastettu öljynpaine ohjattua bensapumppua. Eli pitää olla öljynpainetta, että pensapumppu lähtee pyörimään, luonnollisesti jos paineet häviää pumppu pysähtyy. Painekytkin jos on vähän kuralla, vois kiusata tollalailla.
Se on siinä öljynputsarin yläpuolella lohkossa oleva mokkula, sen ohittamalla saattaa ehjääntyä.
Tosin voihan olla joku liitin tai johto vamma, jos tommosista nopeista liikkeistä säikkyy.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
cossuton
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja cossuton » To Syyskuu 1. 20:34:01 2011
Jari H kirjoitti:Varmaan TBI, noissa on harrastettu öljynpaine ohjattua bensapumppua. Eli pitää olla öljynpainetta, että pensapumppu lähtee pyörimään, luonnollisesti jos paineet häviää pumppu pysähtyy. Painekytkin jos on vähän kuralla, vois kiusata tollalailla.
Se on siinä öljynputsarin yläpuolella lohkossa oleva mokkula, sen ohittamalla saattaa ehjääntyä.
Tosin voihan olla joku liitin tai johto vamma, jos tommosista nopeista liikkeistä säikkyy.
Kiitoksia, käsken tuttua tutkimaan ja raportoidaan tänne.
On kyllä ollut kettumainen vika, kun auto on seissyt jo vuoden päivät, kun ei sillä uskalla ajaa

. Viimeksi testilenkillä työnnettiin se 1km ja tuollaista rohnoa on melko kettumaista työntää..
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja samiharju » Pe Syyskuu 2. 10:05:39 2011
Pieni tyttö käveli yksin koulusta kotiin, kun auto pysähtyi hänen kohdalleen: - Hei, saat tikkarin, jos tulet kyytiin! Kuulu ääni autosta. Tyttö ei ollut huomaavinaan, mutta auto seurasi hänen vierellään.- Saat kaksi tikkaria, jos tulet kyytiin! Kysyy ääni autosta. Tyttö jatkoi matkaansa ja auto seurasi vierellä. - Saat kolme tikkaria, jos tulet kyytiin, houkutteli mies autosta. Viimein tyttö pysähtyi ja sanoi: - Kuule isä, jos sinun kerran piti välttämättä ostaa Chevy, niin ajele yksin vaan..
-
cossuton
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja cossuton » Ma Syyskuu 5. 21:15:11 2011
Kiitos samiharju kannustavista kommenteista. Kohta se Chevy kummittelee sullakin, et vaan vielä tiedä sitä
Tänään koetettiin tuota ohitusta tuolle mötikälle. Sen ohitettua alkaa näköjään bensapumppu käymään kokoajan, jopa ilman virtoja. Noh, auto käyntiin ja koetettiin antaa vähän kaasua = sammuu heti. Pumppu käy edelleen, mutta silti sammuu. Mikä osa konkreettisesti sen bensantulon tällä kertaa katkaisee
Alkaa olemaan toivo heitetty tuon malmikasan suhteen. Mikäköhän sitä riivaa??
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
vauhtipete
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Viesti
Kirjoittaja vauhtipete » Ti Syyskuu 6. 6:14:29 2011
Sammuuko nyt ohitettuna joka kerta kun antaa kaasua vai hyytyykö vaan hetkeksi?
Katoitko tuleeko suuttimista nyt mitään kun vika on päällä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 6. 10:21:27 2011
eihän siellä ole saman tyyppistä "kuperkeikkakatkaisijaa" kun esim dohc Sierran varapyöräkotelossa? se saattaisi oireilla noin.
-
cossuton
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja cossuton » Ti Syyskuu 6. 14:41:22 2011
Ei siis hyydy vaan ihan konkreettisesti sammuu, eli vika ei ole muuttunut tuolla ohituksella mihinkään. Sammumisen jälkeen voi välillä olla todella nihkeää saada käyntiin. Välillä tuntuu ettei keräisi mitään bensanpainetta, koska kun tuloputken avaa kaasuttimesta, niin bensaa ei tule yhtään vaikka pumppu pyörii
samiharju: Ainakaan Haynes ei puhu mitään tuollaisesta kytkimestä, eikä auton sisältä löydy mitään tietoa siitä (aurinkoläpissä tai missään muuallakaan tarraa)
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ti Syyskuu 6. 20:40:46 2011
Varmasti pumpulta tuleva putki, mitä on raotettu? Edestä katsottuna vasemman puoleinen liitin. Kuskin puolella paluu.
Voiskohan vika olla pensanpaineen säätimessä..?
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
vauhtipete
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Viesti
Kirjoittaja vauhtipete » Ti Syyskuu 6. 21:14:07 2011
Kokeile uusilla letkuilla syöttää irtopumpulla bensakannusta ainetta, paluun vetää kanssa kannuun.
Ja painemittari pumpun ja koneen väliin.
Saa vähän vihiä onko vika bensalinjoissa vai sähköissä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
cossuton
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja cossuton » Ti Syyskuu 6. 21:45:11 2011
Jari H kirjoitti:Varmasti pumpulta tuleva putki, mitä on raotettu? Edestä katsottuna vasemman puoleinen liitin. Kuskin puolella paluu.
Voiskohan vika olla pensanpaineen säätimessä..?
Missä tuossa tarkkaanottaen sijaitsee bp.säädin? Jotenkin tuo Haynes ei sitäkään kerro.
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ti Syyskuu 6. 23:16:30 2011
Säädin on siinä suuttimien takana oleva mokkula.
Jokunen torxi kantainen ruuvi kannesta auki ja säätimen sisäänkin pääsee kurkistamaan.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 8. 11:49:37 2011
cossuton kirjoitti:niin bensaa ei tule yhtään vaikka pumppu pyörii
eikös vastaus ole lähes tuossa? vika löytynee osastolta:
tankki, imusiivilä, imuputki, pumppu/vastaiskuventtiili. Ja toki b.linja pitää tutkia ettei tukkiinnu paineessa / alipaineessa, esim joku hetula letkun sisäpinnassa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
jeddah
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jeddah » To Syyskuu 8. 19:46:29 2011
Paineensäätimen toimimisen näkee aika helposti kun pistää bensanpaluurööriin lukkopihdit ja imusarjan letku veks. Ei tosin kannata kovin pitkään käytellä, mutta jos silleen kestää kierroksia niin säädin vaihtoon. Jos bensa lentää imusarjan letkusta niin myös vaihtoon. Jos bensaa ei tule niin jotainhan sieltä on särki tankin ja suuttimien välillä. Se säädin on tuollaisessa "kaksipisteruiskussa" kohtuu herkkä vehje kun suuttimien paine on baarin luokkaa.
Jollain bensaa sumuttelemalla käyvään koneeseen voi kokeilla josko vika olisi jossain sähköisessä, sammuuhan siitä sytytyskin jos ruiskuboksi menee sekaisin.
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Viesti
Kirjoittaja henu » Ke Syyskuu 21. 16:33:06 2011
Jari H kirjoitti:Varmaan TBI, noissa on harrastettu öljynpaine ohjattua bensapumppua. Eli pitää olla öljynpainetta, että pensapumppu lähtee pyörimään, luonnollisesti jos paineet häviää pumppu pysähtyy. Painekytkin jos on vähän kuralla, vois kiusata tollalailla.
Se on siinä öljynputsarin yläpuolella lohkossa oleva mokkula, sen ohittamalla saattaa ehjääntyä.
Tosin voihan olla joku liitin tai johto vamma, jos tommosista nopeista liikkeistä säikkyy.
Onko tietoo onko sama systeemi käytössä V6 astrossakin ?
Tossa vaan eilen ajoin halliin tommosen virityksen ja tänä aamuna ei lähteny enää käyntiin, bensapumppu tuntuu pyörivän vähän miten sattuu virtoja päälle laittaessa ja välillä kun rumppas virtoja päälle ja pois niin lähti käyntiin.
-
jeddah
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jeddah » Ke Syyskuu 21. 19:11:25 2011
On ihan sama systeemi Astrossa, ja vieläpä ihan samassa paikassa siinä öljynputsarin vieressä se anturi... Kaverilta on Astrostaan sen lisäksi mm. sulanut pumpun rele ja voipi se itse pumppukin olla passo..
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Viesti
Kirjoittaja henu » Ke Syyskuu 21. 19:32:50 2011
Jeesh... pitää koittaa löytää joku syy, pumppu se tuskin on koska jos auton saa käyntiin niin toiminnassa ei oo mitään vikaa, vain siinä käynnistymisessä.
-
wekku
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Viesti
Kirjoittaja wekku » Pe Syyskuu 23. 22:28:38 2011
Kaverilla oli samoja ongelmia, autto kun vaihto starttin, vanha ei jaksanu pyörittää konetta tarpeeksi nopeasti.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Viesti
Kirjoittaja henu » La Syyskuu 24. 12:47:10 2011
Vähän kerkesin pe kokeilemaan, tosiaan ei saa starttausvaiheessa bensaa vaikka pumppu pyörii.
Mut jos kaataa korkillisen bensaa imusatsiin ni hörähtää heti ja toimii niinkun pitää.
Oiskohan bensapaineen säädin tai sit se joku 4 napanen solenoidi siinä "ruisku" systeemin kylessä, se ei ainakaan tunnu liikuvan oikein mihinkään suuntaan.
-
razorass
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Viesti
Kirjoittaja razorass » Ma Syyskuu 26. 10:08:50 2011
Se neljänapainen on tyhjäkäyntiventtiili.
Se TBI:n ruisku on ihan peruskauraa moottorinohjauksen puolesta.
On moottorinlämpötunnistin, imuilmatunnistin, MAP-anturi, tps, sekä jakajassa triggeröinti, ja stepperi tyhjäkäyntivena.
Pumpulle on kaksi ohjausta, sekä öljynpainekytkin ja rele. Toimii molemmilla eli vaikka rele kyykkää niin lähtee silti käyntiin kunhan öljynpaine nousee tarpeeksi. Hyvä systeemi ja vikapaikat on kyllä helposti löydettävissä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
cossuton
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja cossuton » Pe Lokakuu 7. 19:50:47 2011
Sen verran alkuperäiseen viestiini lisäystä.
Tänään kävin tutun kanssa tutkimassa. Chevyä ei oltu käytetty taas reiluun viikkoon ja se lähtikin avaimesta ihan normaalisti käyntiin. Annettiin käydä tyhjää ja räplättiin ilmastointia pois/päälle sekä annettiin kaasua reippaasti => edelleen kävi ja kukkui. Katsoin vielä lämpömittaria ja kun lämmöt oli aika lailla 40 ja 100 välissä yhdellä viivalla (taitaa olla joku 60-70 se viiva), niin sitten sammui ihan ilman kaasua tms. Sen jälkeen ei enään käynnistynyt ja jätettiin taas chevy seisomaan. Eli ilmeisesti joku paikka lämpenee ja sitten se ottaa tiltin. Mikä tälläinen anturi/rele/tunnistin voi toimia tällä tapaa, että se katkaisee tuon bensasyötön? Koetettiin vielä testata kaatamalla suoraan kahdelle kurkulle bensaa, mutta ei käynnisty. Eli bensansaanti ei selkeästi vaikuta asiaan, vaan jokin katkaisee sytytyksen myös. Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu ja menee aina vain mielenkiitoisemmaksi

Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
NiceMan
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja NiceMan » La Lokakuu 8. 22:05:47 2011
jakajassa triggeröinti
Tuota itse epäilisin... ei olisi eka kerta että kummittelee anturi, kone kun käy niin anturin johtoja siirtelee, nykii jos sammuu niin ...
Anturi voi olla sisäisestikin rikki niin että kylmänä toimii ja kun lämpenee niin ...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (
Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17