Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Lokakuu 4. 16:37:09 2011

Semmoinen kysymys, että minkälaisia ongelmia tuottaa jos käyttää brembon satuloissa liian ohuita levyjä valmistajan mittoihin verrattuna. Tuli tuossa jarruosia silmäiltyä, ja Porschen (brembo) 968 satuloita olisi mahdollisesti tarkoitus lähteä hankkimaan Cossun etulevyjen kaveriksi. Ainoa ongelma on se, että noissa on minimi-jarrulevyn paksuus n. 4-6mm (lähteestä riippuen) paksumpi kuin Cossun levyissä. Tuottaako tuo käytännössä mitään ongelmia, ja jos tuottaa, onko mahdollista vaan hepata 2mm peltilappu jarrupalojen alle "spaceriksi", jolloin palat tulevat sopivasti lähemmäs toisiaan?

Tossa kuva satuloista jos siitä on apua:

http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 954665.jpg
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Lokakuu 4. 17:41:43 2011

Kuha männät ei pääse pullahtamaan ni eiköhän ne pelaa, tietty joku järki senkii kanssa paljonko sitä mäntää on vielä satulan sisällä sen jälkeen ku palat + levyt on lopussa.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Lokakuu 4. 17:44:56 2011

henu kirjoitti:Kuha männät ei pääse pullahtamaan ni eiköhän ne pelaa, tietty joku järki senkii kanssa paljonko sitä mäntää on vielä satulan sisällä sen jälkeen ku palat + levyt on lopussa.
Ok, mites tuo jarrupalojen "paksunnus" jollain peltilapulla. Laitetaanhan noiden satuloiden alle kaikenmaailman kitinänpoistotarroja, ym. niin miksei sinne voisi jotain peltilappua sujauttaa?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 4. 17:59:01 2011

Noihan saa halkastua, eli voi jyrsiä haluamaansa mittaan. Lienee helpoin tapa.
Jäsen #606

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Lokakuu 4. 18:02:19 2011

olafu kirjoitti:Noihan saa halkastua, eli voi jyrsiä haluamaansa mittaan. Lienee helpoin tapa.
Saa joo halkaistua, muttei mielellään kuitenkaan tekisi peruuttamattomia muutoksia satuloihin, jos on mahdollista selvitä ilmankin. :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Lokakuu 4. 18:18:37 2011

Posmo kirjoitti:Semmoinen kysymys, että minkälaisia ongelmia tuottaa jos käyttää brembon satuloissa liian ohuita levyjä valmistajan mittoihin verrattuna. Tuli tuossa jarruosia silmäiltyä, ja Porschen (brembo) 968 satuloita olisi mahdollisesti tarkoitus lähteä hankkimaan Cossun etulevyjen kaveriksi. Ainoa ongelma on se, että noissa on minimi-jarrulevyn paksuus n. 4-6mm (lähteestä riippuen) paksumpi kuin Cossun levyissä. Tuottaako tuo käytännössä mitään ongelmia, ja jos tuottaa, onko mahdollista vaan hepata 2mm peltilappu jarrupalojen alle "spaceriksi", jolloin palat tulevat sopivasti lähemmäs toisiaan?

Tossa kuva satuloista jos siitä on apua:

http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 954665.jpg
Vanhoista paloistahan saisi mittojen mukaan tehdyn korotuslevyn. :wink: Ongelma taitaa vaan olla sen kuluneen kitkapinnan poistaminen kokonaan.

En tiedä yhtään, että istuuko tuo satula nätisti kossun levyn kanssa napaan - varmaan tarttee jonkun välipalan. Possussahan on noiden satuloiden kanssa 299mm levy, joten Focus ST170:n 300mm levy voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Ei tarvitsisi maksaa levyissä kossulisää. :roll: 2wd kossun levy menee 10mm syvemmälle auton sisään kuin st170:n levy (navasta mitattuna). Possun levyn syvyys on taas lähempänä tuota st170:n levyä, mutta niiden kiinnityskohtien paikoista en löytänyt mitään tietoa.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Lokakuu 4. 18:55:47 2011

JyriN kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Semmoinen kysymys, että minkälaisia ongelmia tuottaa jos käyttää brembon satuloissa liian ohuita levyjä valmistajan mittoihin verrattuna. Tuli tuossa jarruosia silmäiltyä, ja Porschen (brembo) 968 satuloita olisi mahdollisesti tarkoitus lähteä hankkimaan Cossun etulevyjen kaveriksi. Ainoa ongelma on se, että noissa on minimi-jarrulevyn paksuus n. 4-6mm (lähteestä riippuen) paksumpi kuin Cossun levyissä. Tuottaako tuo käytännössä mitään ongelmia, ja jos tuottaa, onko mahdollista vaan hepata 2mm peltilappu jarrupalojen alle "spaceriksi", jolloin palat tulevat sopivasti lähemmäs toisiaan?

Tossa kuva satuloista jos siitä on apua:

http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 954665.jpg
Vanhoista paloistahan saisi mittojen mukaan tehdyn korotuslevyn. :wink: Ongelma taitaa vaan olla sen kuluneen kitkapinnan poistaminen kokonaan.

En tiedä yhtään, että istuuko tuo satula nätisti kossun levyn kanssa napaan - varmaan tarttee jonkun välipalan. Possussahan on noiden satuloiden kanssa 299mm levy, joten Focus ST170:n 300mm levy voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Ei tarvitsisi maksaa levyissä kossulisää. :roll: 2wd kossun levy menee 10mm syvemmälle auton sisään kuin st170:n levy (navasta mitattuna). Possun levyn syvyys on taas lähempänä tuota st170:n levyä, mutta niiden kiinnityskohtien paikoista en löytänyt mitään tietoa.

Kiitos tiedoista, pitää tosiaan sitten kun aika koittaa, käydä läpi myös citikan, pösön, saabin ja audin levyt, jos löytyisi sopivat suoraan. Levyn valinnalle on oikeastaan vain 1 peruste: Niin isot kun noilla satuloilla 15" vanteen alle mahtuu. Ajattelin vain alustavasti etää Cossun levy voisi olla hyvä, kun jollain volkkarifoorumilla sanoivat laittaneensa Corradoon 280mm levyille noita samoja satuloita. Pistin myyjälle vähän kyselyä, katsellaan :) Kiitos vastauksista kaikille.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Lokakuu 5. 21:37:59 2011

Sellainen kysymys vielä, että ovatko jarrupajon pidikkeet kuinka "pakolliset" tuollaisissa satuloissa? Näyttäisi vähän kuvien perusteella ettei noissa olisi niitä tallella..
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 6. 15:31:21 2011

ei pidikkeitä -> kohta ei paloja -> ei jarruja :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Lokakuu 6. 15:50:08 2011

jjs kirjoitti:ei pidikkeitä -> kohta ei paloja -> ei jarruja :)
No sehän oli harvinaisen selvästi vastattu :D Laitoin kyselyä, tosiaan mulle antamista kuvista ei näy onko niitä vai ei. Onko mahdollista että nuo pidike"sokat" tulevat uusien jarrupalojen mukana?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Lokakuu 6. 16:46:25 2011

Posmo kirjoitti:Onko mahdollista että nuo pidike"sokat" tulevat uusien jarrupalojen mukana?
Ei ainakaan "normaali" jarruissa :D
Jarrupalojen asennussarjassa pitäs tulla.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Lokakuu 6. 21:06:45 2011

St170 levyn kanssa tuskin menee enää 15"vanteen kanssa. 2wd Cossun jarrutkaan ei mene kaikilla 15" vanteilla.
16"vanteen ja st170+4wd:n satulalla jäi noin 1,5cm satulasta vanteeseen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liian ohuiden jarrulevyjen käyttö Brembo -satuloissa?

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Lokakuu 6. 21:58:25 2011

Aksu kirjoitti:St170 levyn kanssa tuskin menee enää 15"vanteen kanssa. 2wd Cossun jarrutkaan ei mene kaikilla 15" vanteilla.
16"vanteen ja st170+4wd:n satulalla jäi noin 1,5cm satulasta vanteeseen.
Vanteiksi tulee Siipicossun orkkikset tai ACT/RONAL LS:t Ainakin E30 foorumeilla kehuivat noiden LS:ien "jarrutilavuutta" (miten tuon nyt termittäisi, kuitenkin hyvin tilaa jarruille :lol: ) Eli 280mm voisi olla sopiva koko jarrulevylle. Vanteista en varmasti tingi, eli jarrulevyt mitoitetaan vanteiden mukaan, ei toisinpäin :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Vastaa Viestiin