Aloitetaan tuolla -99:llä:Auto alkoi n.vuosi sitten nostamaan lämpöjään kesken ajon,vietiin EI merkkikorjaamolle.Siihen vaihdettiin vesipumppu,termari+lämpötila-anturi kanteen kun tarpeex hakivat vikaa.No,autohan ei tullut näillä kuntoon kun oli jäänyt ilmalukko.Auto tuli sitten mulle,jolloin huomasin et paisuntasäiliö on täynnä jotain paskaa.Purin koko hela hoidon,huuhtelin,pesin,putsasin,vaihdoin vielä termarin alkuperäiseen(oli sekoitettu 2 eriväristä nekua ja sakkaantui) ja tein letkumuutoksen järjestelmään jotta ilmaantuu paremmin.Auto toimii nyt mekaanisesti hyvin,ilmaantuu helposti,mutta vaivaa on vielä:Lämmöt nousee moottorijarrutuksessa ja palautuu heti kun painaa kaasua??
Jatketaas-03:lla:Tähän tuli vastaava vika kun hajos jakopää,tää on siis mun oma kulkine.Remmi poiki 150 vauhdista moottorijarrutuksessa ramppiin noustessa.Teinpä sitten kansirempan,jakopään ja vesipumpun.Sen jälkeen tuli tähän oireet.Mulla jäi tähän ilmalukko,en tiennyt et on NIIN v-mäinen ilmata,tappelin ja taistelin moneen otteeseen.Lopulta sain koneet ilmattua,mut silti nosti lämpöjään.Huomasin tutkiessani et koneistaja oli rikkonut lämpötila-anturin,liitin pyöri rungossa ympyrää.Noo,vaihdoin sen ja vedin momenttiin jonka sain luotettavalta taholta,eli 20-23Nm,täähän on sellanen "puristuva" anturi...Tästä huolimatta lämpöily vaan jatkui,huudatin sitä kerran niin kauan että sain punaselle mittarin ja juoksin konehuoneen puolelle ja avasin paisarin korkin,ei keittänyt,vaikka mittarin mukaan tekee niin....Aattelin siinä vtutus päissäni et otan ajoon,hajoo paska jos niikseen tulee.Oon ajanu sillä nyt vuoden,välillä flektit huutaa 2:lla,välillä ei ollenkaan.Mutta tämä ongelma on ja pysyy koko ajan:Mulla tuppaa oleen aika raskas kaasujalka,joten oire on aina läsnä,joka kerta kun ajan töihin hieman vauhdikkaammin,moottorijarrutuksessa lämmöt vetää tappiin tai toinen vaihtoehto,Bauhausin mäessä Pirkkalassa lämmöt alkaa nousta.Lämpömittarin saa normaalialuelle kun rauhottaa kaasujalkaa tai kääntää lämmöt ja puhaltimen täysille,tippuu melkein heti.Ilmaa järjestelmässä ei ole,se on takuuvarma asia,anturi,vp ja termari alkuperäisiä.Normaalisti ajettaessa autossa ei mitään ongelmia!!
Tänään löysin sieltä auton mittaristosta testivalikon,sieltä löytyy myös kohta jossa näkyy moottorin lämpötila numeroina,mulla käy normi motariajossa 95-100 asteisena,siis mittarin mukaan ja heti kun ottaa kunnon moottorijarrutuksen niin lämmöt nousee hetkessä 115 asteeseen ja heti kun painaa jälleen kaasua niin lämmöt laskee.....Eli käy numeroiden mukaan liian lämpöisenä??Mutta mittarin ollessa punaisella korkin voi kiertää auki.
Oisko kellään apuja,alkaa ÄlliTälli loppuun =)JA SIIS MOLEMMISSA AUTOISSA ON SAMA OIRE,MUT TULLUT ERI TAVALLA!!Ja molemmat tarttis saada kuntoon......

Oon kahlannu virtapiirikaaviot läpi,putsannu maadoituksia,mitannu johtosarjoja,putsannu liittimiä jne,eli onko jotain tyyppivikaa tms?
-Jouni-