Kytkimen shimmaus?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Kytkimen shimmaus?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Marraskuu 2. 10:54:44 2011

Kyseessä tällänen yhdistelmä:

koneena on 2.0 DOHC jonka vp on sorvattu vastaamaan OHC:n vp:tä. Paineasetelmana on joku turbo SAABin asetelma ja levynä normi OHC levy (laatikkona type9). Aikaisempi setuppi oli muutoin sama, mutta levynä oli Volvon levy ja volvon laatikko. Volvon levyllä homma pelas ok.

ELi nyt sitten OHC:n levy tuntus luistavan ja muistelisin niin, että nykyinen levy on jonkin verran paksumpi kun tuo Volvon levy. Oisko ollu joku .5 -1mm paksumpi. ASennus vaiheessa jo ihmettelin, kun asetelman käpälät painu aika syvälle asetelmaa kiristäessä. Varmaan käy niin, että asetelman puristusvoima ei ole nyt kohillaan.

Tarviis vähän vinkkiä, miten toi shimmaus pitäis tehdä? jotain juttuja googlella löysin ja ilmeisesti .5mm shimmaus vaikuttaa asetelman käpälien asentoon jo useamman millin. Onko kellään kokemuksia? Kokeilemalla tietysti selviää, mutta on kuitenkin sen verran työlästä, niin jos ois jotan perstuntumaa mistä kannattais aloittaa..

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kytkimen shimmaus?

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Marraskuu 3. 21:34:03 2011

Itse tein niin että vanha viisarimallin henkilövaaka pylväsporakoneen pöydälle. Sen päälle kytkinasetelma, kytkimen pinta alaspäin. Kytkinpinnan ja vaaan väliin jotakin koroketta/palikkaa tasaisesti ja asetelman käpälistä painamaan porakonella sopivalla rinkulalla (vaikka painelaakerilla yms vastaavalla)

Kun asetelmaa alkaa painamaan vaa-assa kilot suurenee. Kilot nousee ja nousee kunnes jossain kohtaa alkaa laskea, voi laskea nopeastikkin eli aselma "nyrjähtää" . Korkeimpien kilojen kohdalla mitataan vaa-an ja asetelman kiinnityspintojen etäisyys ja pähkäillään paljonko laitetaan shimmiä väliin jotta osuisi levyn kanssa samaan

Todennäköisesti oikeampi ja parempi tapa olisi laittaa se vaaka (tai paremminkin pintapainemittari) prässiin ja asetelma taas sen päälle. Prässillä painetaan asetelman kiinnityspulttien kohdalta tasaisesti (vaatinee jonkun isomman rinkulan, kaaria ynnä muuta) ja mitataan korkein puristus. Tällöin se vaaka vastaa siellä sitä kytkinlevyä jolle siis pitäisi saada hyvä puristus

Kun oikea kohta on löytynyt kannattanee shimmiä laittaa niin että kun kytkin levy kuluu käytössä niin ei olla ihan siinä nyjähtämisen / pidon rajoilla

edit:

Itsellä oli sellanen OHC koneen AP Racing asetelma ja siinä alkoi vaaka näyttää jotain 140kg (käpälistä painaen) kunnes viisari pohjasi ja vielä oli matkaa, eli voi olla entinen vaaka testailun jälkeen, ainakin tuo oma antautui mutta kaatiskasasta sen hyödynsinkin . Prässi olisi todella paljon kätevämpi kuin tuo pylväskone koska sen prässin saa pysymään paikoillaan ilman naaman punoitusta ja saa kädet vapaaksi mittauksia suorittamaan :wink:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kytkimen shimmaus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Marraskuu 3. 21:56:18 2011

Itsekin aiemmin noin mietin tuota, mutta eikö oikea tapa olisi painaa siitä asetelman kitkapinnasta alaspäin ja asetelman runko tuettu reunoilta että pääsee liikkumaan käpälät alla hyvin. Sit missä korkein kg määrä niin sen paksuinen levy. Toki kannattaa ehkä ottaa hieman yli (eli vähän paksumpi) niin kuluessaan vielä hieman paranee eikä heti huonone.

Tuolla tavalla vaan kun mittaa, tarvii melkein olla se prässi että asteikko riittää.

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkimen shimmaus?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Pe Marraskuu 4. 14:56:25 2011

Ok, eiköhän näillä pärjää. Kattoo nyt millo jaksaa purkaa taas koko vehkeen...

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kytkimen shimmaus?

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Marraskuu 4. 22:08:13 2011

Sultzi kirjoitti:Itsekin aiemmin noin mietin tuota, mutta eikö oikea tapa olisi painaa siitä asetelman kitkapinnasta alaspäin ja asetelman runko tuettu reunoilta että pääsee liikkumaan käpälät alla hyvin.
Tuota siis tuossa jälkimmäisessa osassa yritin epäselvästi kertoa, päinvastoin vaan eli tukee kitkapinnasta ja painaa kehältä mutta samanhan tuo ajaa ?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kytkimen shimmaus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Marraskuu 4. 23:14:42 2011

Ajaa juu tosiaan, en taas niin tarkkaan lukenut ja sisäistänyt asiaa :lol: Pahoittelen :)

Vastaa Viestiin