Öljynsuodattimet

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Marraskuu 4. 10:20:54 2011

Otampa esille mielenkiintoisen artikkelin mikä on uusimmassa TM:ssä.
Öljynsuodattimien erot.

Oikeastaan se kysymys mikä heräsi artikkelia lukiessa kun useiammakin kärryssä tässäkin kerhossa on korkeapaine öljypumput että onko kukaan ottanut huomioon suodattimien ohivirtausventtiilien avauspaineita ? Vai onko asialla edes vaikutusta loppupeleissä..
Omassakin harrastepelissä pumppu pitää tyhjäkäynniltä alkaen 3bar ja siitä ylöspäin paineita moottorissa josta voisi päätellä että suurinosa moottoriöljystä menee suodattamattomana suoraan kiertoon ohivirtausventtiilin kautta ja vain pieni osa suodattimen kankaan läpi.

Mitäs raati sanoo aiheeseen.

ps. testissä ollut mahle/knecht ja hengst hävisi testin.
Saas nähdä miten näiden merkkien edustajat reagoi testiin, hengst kuitenkin tekee suurenosan esim vag konsernin omista suodattimista.
Mahle taas toimittaa mm. BMW:lle suodattimia.
#6
Escort -75

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Marraskuu 4. 18:08:34 2011

Tarvii mennä naapurilta lainaamaan ko.lehti

Ohivirtaushan avautuu jos riittävä määrä öljyä ei suostu/mahdu/pysty virtaamaan suodinmateriaalin läpi, eikö ?
Ja vain jos ei pumpusta tule sen vertaa painetta, loppuu öljynkierto :lol:

Leikkailin viimetalvella muutamia suodattimia (tyyppiä sopii OHC:hen) auki rakenteen selvittämiseksi, (monet oli susia) ja ihmettelin aikani tuota ohivirtausventiiliä ja sen toteutusvaihtoehtoja yms :shock:

Itse kuvittelin ongelmaksi kylmän (no ei kuitenkaan talviajoa) öljyn jäykyyden vs. suodatinmateriaalin läpäisevyys ja siitä johtuva ohivirtausventiilin kautta tapahtuva virtaus.
Käytännön kokeisiin asian tiimoilta en oiken keksinyt mitään kotitekoista laitetta.
Kaikissa normaalisuodattimissa on se venttiili siellä pohjassa, ja moskat kertyy kupin ulkokehälle, eli kaikki huuhtoutuu mukavasti kiertoon joka käynnistyksellä :D

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Pe Marraskuu 4. 18:25:28 2011

Onko kukaan tutkinut millä korvaisi sen orginaalin ?
Itse yksi päivä tehofilterin kirjan mittoja katselin ja löysin yhden mielenkiintoisen suodattimen jossa kierre/laippa sama kuin orgis ohc suodattimessa mutta fyysinen koko on isompi.
Tehoa ei löytynyt omasta valikoimasta mutta Donaldsonin vastaavan löysin ja ajattelin kokeilla mahtuisko ohc kylkeen...
Mutta onko noista suodattimista jostain saatavilla tietoa vietauksista/micron koosta?

Tietenkin voisi tehdä kaksoissuodatin systeemin mutta yksi isompi olisi helpompi toteuttaa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 4. 19:03:27 2011

Hiacessa ja Turbovolvossa (seitsemän nelis- ja kuuskanttinen) on isompi ohc -sopiva suti.

Käytin itse kuitenkin Motorcraft EFL-1A:ta joka oli näistä kolmesta isoin, löytyy ameriikan fordeista (221-351W) alunperin
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Marraskuu 4. 20:12:24 2011

Sama FL1-A suodatin löytyy myös kutoskoneisista amerikan fordeista. Sattuneesta syystä löytyy vähän toista laatikollista noita orkkis motorcraft suodattimia, riittää mulle ehkä lopuksi ikää 8)
Pedal tu tö metal!

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Pe Marraskuu 4. 20:39:23 2011

Pitää tarkistaa Motorcraft EFL-1A mutta ostin jo donaldsonin suodattimen tosin mallia nyt muista...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Pe Marraskuu 4. 20:52:32 2011

Mikään haku ei tuota tunne, ettei olisi FL1A ?

Sitten olisi vastaavat LF3313 ja LF3487 tuolle...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Marraskuu 4. 21:26:44 2011

FL1A nimenomaan :wink:
Pedal tu tö metal!

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja escorvet » Pe Marraskuu 4. 22:12:33 2011

Kerran ostin st170 focukseen tarvike suodattimen ja aloin ihmetellä että mikä perkeleen venttiili siellä oikein oli sisällä. Fomocon suodattimessa kun ei moista löydy. En ole sen jälkeen tarvike suodattimiin koskenut.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja TAp » La Marraskuu 5. 10:49:24 2011

EFL-1A vs. FL-1A;

E noiden koodien kohdalla tarkoittaa European spec...

( F vois olla filter, ja L lubrication, arvailua)

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Marraskuu 5. 11:00:13 2011

Se ohivirtaus venttilihän aukeaa paine-erosta ei paineesta, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin..?

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljynsuodattimet

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Marraskuu 5. 11:45:35 2011

sierra4x4tbo kirjoitti:Se ohivirtaus venttilihän aukeaa paine-erosta ei paineesta, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin..?

-Timo
Näin juuri... jos/kun suodatin elementtin on tukossa niin venttiili aukeaa että koneen osat saavat öljyä.
Ajattele tilannetta että ei ole venttiiliä ja suodatin on todella tukossa... paine laskee kanavissa...
Minusta on ihan turhaa "pelätä" kyseistä venttiiliä, se on vain takaamassa sen että öljy kiertää.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Vastaa Viestiin