kiertokangen laakerin koko?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: La Maaliskuu 15. 22:08:26 2003
- Paikkakunta: Oulu
kiertokangen laakerin koko?
merkintä zetecin laakerissa 928M6211A2F JA -Fm 2 16 mikäs alikoko toi on ???
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: La Maaliskuu 15. 22:08:26 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: kiertokangen laakerin koko?
Ilkka_H kirjoitti:Tuo kyseinen laakeri on STD kokoinen. (928M6211A2F)
ei ole standardi, nimittäin tilasin std, mut on väliä ja sen jälkeen -0,25 nii kone ei pyöri kun ne laittaa paikoilleen.
eli toi -Fm 2 16 tarkoitaa jotain muutaa alikokoa???
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: kiertokangen laakerin koko?
onko kampuran kaulat mitattu, ja verrattu nimellismittoihin & toleranssiluokkiin ?
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: kiertokangen laakerin koko?
Kiertokankien pesät mitattu?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: kiertokangen laakerin koko?
Paljonko se STD on väljä?fordrs88 kirjoitti:Ilkka_H kirjoitti:Tuo kyseinen laakeri on STD kokoinen. (928M6211A2F)
ei ole standardi, nimittäin tilasin std, mut on väliä ja sen jälkeen -0,25 nii kone ei pyöri kun ne laittaa paikoilleen.
eli toi -Fm 2 16 tarkoitaa jotain muutaa alikokoa???
Jäsen #606
-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
- Paikkakunta: Turku
Re: kiertokangen laakerin koko?
938M 6211 A1A = Std.
928M 6211 B2F = 0,02mm U/S
968M 6211 C2A = 0,25mm U/S
928M 6211 B2F = 0,02mm U/S
968M 6211 C2A = 0,25mm U/S
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: La Maaliskuu 15. 22:08:26 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: kiertokangen laakerin koko?
no äkäsesti mitattuna 46,9 mm ??
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: kiertokangen laakerin koko?
Vaatii kyllä mikrometrin jotta pystyy laakerivälyksiä mittaamaan, tönärillä ei saa kun suuntaa antavaa, puhutaan siis millin sadasosista, joskus jopa tuhansista
Kaulan koko voi olla ilmoitettu esim 46.905 - 46.912 ja voi olla esim 3 eri "toleranssiluokkaa" eli seuraava isompi luokka vaikka 46.912 - 46.918 jne ja voi olla että niille on eri laakeri vaikka koko olisi STD
Eli mikrometriä peliin, jossei lainaksi saa eikä omaksi viitsi ostaa niin ainakin moottorikoneistamoissa mittaavat
Itselläkin oli aika homma kun töissä oli yksi liki uusi kuormaauton moottori johon vaihdettiin takuuna männät ja asiakas halusi vielä kiertokangen laakerit uudet samalla kun oli auki
No laakereita sitten oliskin aika montaa laatua ns STD mitalle. Kampiakselin kaulan toleranssiluokkia oli 3 eli kolme erilaista laakeria sen lisäksi että myös kiertokangen silmälle oli 3 luokkaa eli yhteensä 9 eri laakerivaihtoehtoa, eli esim pienimmän silmän kanssa on laakerin ulkokehä sama mutta sisämitta muuttuu ja toisinpäin. Hetken aikaa siinä sai mittailla varsinkin kun kampiakselin kokomerkinnät oli piilossa lohkoa vasten. Kangista sentään sai silmän koon katsottua numeroista. Henkilöautoissa ei ole tuollaista tullut vastaan
Kaulan koko voi olla ilmoitettu esim 46.905 - 46.912 ja voi olla esim 3 eri "toleranssiluokkaa" eli seuraava isompi luokka vaikka 46.912 - 46.918 jne ja voi olla että niille on eri laakeri vaikka koko olisi STD
Eli mikrometriä peliin, jossei lainaksi saa eikä omaksi viitsi ostaa niin ainakin moottorikoneistamoissa mittaavat
Itselläkin oli aika homma kun töissä oli yksi liki uusi kuormaauton moottori johon vaihdettiin takuuna männät ja asiakas halusi vielä kiertokangen laakerit uudet samalla kun oli auki
No laakereita sitten oliskin aika montaa laatua ns STD mitalle. Kampiakselin kaulan toleranssiluokkia oli 3 eli kolme erilaista laakeria sen lisäksi että myös kiertokangen silmälle oli 3 luokkaa eli yhteensä 9 eri laakerivaihtoehtoa, eli esim pienimmän silmän kanssa on laakerin ulkokehä sama mutta sisämitta muuttuu ja toisinpäin. Hetken aikaa siinä sai mittailla varsinkin kun kampiakselin kokomerkinnät oli piilossa lohkoa vasten. Kangista sentään sai silmän koon katsottua numeroista. Henkilöautoissa ei ole tuollaista tullut vastaan
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: kiertokangen laakerin koko?
fordrs88 kirjoitti:Ilkka_H kirjoitti:Tuo kyseinen laakeri on STD kokoinen. (928M6211A2F)
ei ole standardi, nimittäin tilasin std, mut on väliä ja sen jälkeen -0,25 nii kone ei pyöri kun ne laittaa paikoilleen.
eli toi -Fm 2 16 tarkoitaa jotain muutaa alikokoa???
Tsekkasin tecdocista tuon tiedon. Siellä oli myös kyseisen laakerin mitatkin eroteltuna.
Yritän muistaa tsekkaa ne keskiviikkona duunissa.
.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: kiertokangen laakerin koko?
Onkos tuossa koneessa leimattu johonkin kampikammion sivuun käytetyt laakerien alikoot, kuten esim OHC:ssä on ?
jos on, niin miten merkinnät tukitaan ?
jos on, niin miten merkinnät tukitaan ?
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: kiertokangen laakerin koko?
Kiertokangen laakeri
löytyi alkuperäisnumerolla: 928M6211A2F
Vakiomitta (STD)
komponenttinumero 4135RA
Ominaisuudet:
suurin pituus [mm] 20,1
Akseliläpimitalle väh. [mm] 46.890
Akselimittaan [mm] 46.910
Seinän paksuus 1.475
Koteloläpimitalle alkaen [mm] 49.890
Koteloläpimittaan [mm] 49.910
Lakkerivälykselle alkaen [mm] 0.030
Laakerivälykseen [mm] 0.095
löytyi alkuperäisnumerolla: 928M6211A2F
Vakiomitta (STD)
komponenttinumero 4135RA
Ominaisuudet:
suurin pituus [mm] 20,1
Akseliläpimitalle väh. [mm] 46.890
Akselimittaan [mm] 46.910
Seinän paksuus 1.475
Koteloläpimitalle alkaen [mm] 49.890
Koteloläpimittaan [mm] 49.910
Lakkerivälykselle alkaen [mm] 0.030
Laakerivälykseen [mm] 0.095
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: La Maaliskuu 15. 22:08:26 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: kiertokangen laakerin koko?
No kaikkien specksien mukaan ton täytyy olla stanandardi laakerilla. Kasasin koneen ja pyörittelin aikani sekä vanhoilla et uusilla laakereilla ja välykset olivat samanalisia. Ilmeisesti öjly ottaa ton pikkaisen välyksen pois minkä kiertokanki tekee sivuttais suunnassa.
kiitoksia kaikille ja erityisesti Ilkka_H:lle tarkoista spekseistä.
Pasi
kiitoksia kaikille ja erityisesti Ilkka_H:lle tarkoista spekseistä.
Pasi
Ilkka_H kirjoitti:Kiertokangen laakeri
löytyi alkuperäisnumerolla: 928M6211A2F
Vakiomitta (STD)
komponenttinumero 4135RA
Ominaisuudet:
suurin pituus [mm] 20,1
Akseliläpimitalle väh. [mm] 46.890
Akselimittaan [mm] 46.910
Seinän paksuus 1.475
Koteloläpimitalle alkaen [mm] 49.890
Koteloläpimittaan [mm] 49.910
Lakkerivälykselle alkaen [mm] 0.030
Laakerivälykseen [mm] 0.095