Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 24. 13:10:40 2011

Muistelin, että joku paja olis joskus tehny ohc kannen kovaavaksi 16v kannen, nokkapyöriä oli siinä kannessa vain 1 ja venttiilikopan sisällä voiman välitys pakonokalle.


Onkos muita hyviä vaihtoehtoja, kun kossun kansi tai sitten tollanen kansi? Ja ei, ei tässä nyt mitään olla hankkimassa, vaan mielenkiinnosta. On joku perversio tosta ohc koneesta, joten turha nyt huutaa "Laita tsetekki!111" tms muuta paskaa, ei se ole tän homman pointtina.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 24. 14:07:29 2011

http://www.connaughtengines.co.uk/warrior.asp


2.4l koneella saaneet tolla kannella ilmeisesti yli 300hevosvoimaa
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 24. 15:08:12 2011

Ei ole holbay / warrior tämä mitä haetaan. Saabin kansikin taitaa sopia paremmin hihnavetoiseksi muutettuna, eikä muiltakaan osin ihan suoraan käy.
Olen kuullut samanlaisen tarinan joskus myös. Todennäköisesti joku paikallinen pellepelottoman paja näitä on siellä puuhannut, vähän niinkuin täällä nämä kotimaiset OHC billettikannet.
Olen kuullut myös tarinan, että OHC kanteen on myös ollut olemassa joku DOHC rakennussarja, mikä tulee vakio kannen päälle korvaamaan keinuvipukoneiston.
jjs tietää näistä todennäköisesti jotain, kun on ollut aktiivisena jo näiden ilmestymisen aikana.
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja SHR » La Joulukuu 24. 15:59:31 2011

Tuskin tälläistä on juurikaan ollut kuin EHKÄ jonkun pelottoman kokeiluissa. Ainakaan mitään ihmeellistä saavutettu.
Alubillet kansia on tehty käsityönä jo -70 luvulla mm Lopella rata miniin, jolla myös ajettiin kilpaa.
Täytyy mennä joulusaunaan vihtomaan glökilasin kanssa jos tulis mieleen 16v ohc yhdellä nokkapyörällä :D

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 24. 16:42:32 2011

ja sama se vaikka olis kahella pyörällä, laittakaas varteenotettavia vaihtoehtoja jos tulee mieleen. Tiiä vaikka joskus koittas :)

Tietty kossun kansi on helppo.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JOSPEED
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammikuu 19. 18:03:38 2008
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja JOSPEED » Su Joulukuu 25. 18:21:56 2011

DOHC rakennussarjaa on tosiaankin ollut saatavilla. 80-luvun lopulla Espoossa Ralli-Soppi niminen Speed Shop jälleenmyi ko. sarjaa. Muistaakseni Piperin tekemä sarja. Liekkö yhtään tuli Suomeen, olis kyllä harvinainen.Tilasin esitteetkin, tosin ovat jo kadonneet.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 25. 18:26:00 2011

olikohan tostakaan setistä sit oikeasti mitään hyötyä?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JOSPEED
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammikuu 19. 18:03:38 2008
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja JOSPEED » Su Joulukuu 25. 18:42:34 2011

VooDoo kirjoitti:olikohan tostakaan setistä sit oikeasti mitään hyötyä?
Tuskimpa tehollisesti. Jos nyt oikeen hakemalla jotain hyötyä yrittäs löytää, niin pääsishän siinä eroon OHC:n paskasta nokka/keinu systeemistä. Sekä myös rahoistansa!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 25. 18:57:39 2011

ja ehkäpä sillä sais nokkakoneiston pysymään kovemmilla kierroksilla mukana, eipä oikeastaan muuta tule mieleen mitä hyötyä olis.


Minkähälaisia tehoja kossun kannella mahtais saada vapaastihengittävänä ulos? Kairattuna ja mahd isommat venttiilit tietysti.

Mut onko järjetöntä eroa voimassa vrt ohc? Kierroskestävyyttähän tietysti saadaan enemmän kossun kannella. (kovilla seuraajilla tehtynä)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Joulukuu 25. 19:05:00 2011

230-270hp koneita näyttäs olevan noi N/A cossun koneet mitä maailmalla on tehty. Kreikassa on yks 400hp joka pyörii 12000rpm, mutta.. no on se ainakin ulkosesti cossun kannen näkönen. Melko hienoja osia sisältää, oli joskus kuvia jollain creekdragster tms. sivustolla...
Eikä se ohc keinuvipukoneistokaan kovin raskas liikuteltava ole, että liekkö siitä paininkupista niin kauheesti etua. Cossussa lähinnä kevyemmät venttiilit niin etu syntyy siitä.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Joulukuu 25. 19:25:02 2011

En ole itse ikinä nähnyt, mutta naapurikylän virivelhot on huhujen mukaan asentaneet bmw m3:sen kannen aikoinaan OHC:n päälle. Eli mitä minulle on kerrottu, niin tossa ensimmäisen m3:sen 2,3 r4 koneen kannessa pitäisi olla sama pyttyjako OHC:n kanssa. Kansi on korkeampi, jonka vuoksi siihen saadaan paremmin virtaava imupuoli tehtyä verrattuna cossun omaan kanteen.

Tätä hommaa oli tarkoitus tutkia itse jo kymmenen vuotta sitten, mutta jäi tekemättä, koska noita m3:sen kansia ei silloin ollut hyvin paljon liikenteessä, joten vaatisi vähän selvittelyitä, että osaisin sanoa tämän varmempaa tähän hätään.

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja virikansi » Su Joulukuu 25. 19:49:06 2011

Pyöreesti 270hp/270nm on ollut 2136cc kokoisessa rallimoottorissa. Jos ei kasvata koneen tilavuutta, ei kannattaisi suurennella venttiileitäkään. Kansi on ns. kanavarajoitteinen. Aihiona kuitenkin tosi hyvä ellei jopa erinomainen, olipa sitten kyseessä vapari, tai ahdettu, vaikka tätäkin toiset mollaa. Tosin suuremmista venttiileistä ei tule muutenkaan paljoa hyötymään.

Rankempia nokkia vaan kehiin.


Saahan sitten päälle 300 kaakin, kun vähän suurentelee tilavuutta. Ohc:ssä ei ole ongelmia niin pitkään, kunhan muistaa tarkastaa/säätää geometrian, sekä käyttää oikein karkaistuja keinuja, että nokkia, unohtamatta kunnollisia venttiilinjousia. Ja tietysti voi laittaa yläkerran rullavipoille ja rullanokalle, jos sattuu olemaan tavoitteet korkeammalla. Nokkapukit kannattaa vahvistaa pannoilla.

Ja vakio kokoiset cossun venat riittävät +1000hp. Silloin ei tosin enää ajella alipaineella :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Joulukuu 25. 20:23:12 2011

Tehdastekoiset 16v DOHC:

- Cosworth YB -tyypit, löytyi myös "valmiiksi" vapariversiona Cosworthilta (YA)
- Ford Holbay; luokiteltu vanhaan 2-ryhmään. Todella harvinainen*
- Warrior; 80-luvun puolen välin paikkeilla kehitelty 16v kansipaketti. Nyk. Connaugh:n omistuksessa
- Holbay-Warrior; sama kuin Warrior, mutta Connaugh osti Holbayn nimenkäyttöoikeuden ja nimesi Warriorit uudelleen Holbayksi*

Aito Holbay rakenteeltaan pitkälti BD-tyyppinen; kansi, välikansi, koppa kun taas Warrior; kansi, 2 -erillistä välikantta nokille, kopat.

Holbay-Warriorit aiheuttavat edelleen hämmennystä Historic -rallipiireissä, mm. briteillä paljon 16v Holbay Escorteja FIA-passeilla mutta ovat laittomia Warrioreita. Connaugh tehnyt niillä ilmeisesti rahaa... Kaverilla on yksi tuollainen, uusi.

Itselläni on myös utuinen muistikuva sarjasta jossa ohc:n nokkapukit höylättiin pois ja jonkunsortin välikansihässäkällä saatiin aikaiseksi 8v DOHC. Yhdellä vai kahdella pyörällä; ei muistikuvaa nyt.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 25. 20:54:07 2011

perkeles, noi virikannen kommentit kossun kannesta alko aiheuttaan pientä kutkutusta. Tekis kovasti mieli rakentaa pitkäiskunen (88mm) ja vaikkapa 92mm männällä oleva kone, missä kossun lätsä päällä ja muut eväät. Semmonen pitkälle huutava ja laajalla alueella toimiva paketti olis jeespoks. Kadulle, tietysti. Ylipaine on huijaamista. :green:
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Joulukuu 25. 21:51:05 2011

JOSPEED kirjoitti:DOHC rakennussarjaa on tosiaankin ollut saatavilla. 80-luvun lopulla Espoossa Ralli-Soppi niminen Speed Shop jälleenmyi ko. sarjaa. Muistaakseni Piperin tekemä sarja. Liekkö yhtään tuli Suomeen, olis kyllä harvinainen.Tilasin esitteetkin, tosin ovat jo kadonneet.
Kyseessä ilmeisestikin juuri tämä sarja? Eli Piper Twin Cam nimellä myyty kansipaketti OHC:n päälle, taitaa tosin olla ihan 8v. Pari olen nähnyt brittein ebayssa myynnissä joskus. Tossa pari kuvaa:

http://i838.photobucket.com/albums/zz30 ... NEW004.jpg
http://uploads.turbosport.co.uk/getremp ... inCam1.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a102/ ... den208.jpg
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ma Joulukuu 26. 9:15:14 2011

MikkoT kirjoitti:En ole itse ikinä nähnyt, mutta naapurikylän virivelhot on huhujen mukaan asentaneet bmw m3:sen kannen aikoinaan OHC:n päälle. Eli mitä minulle on kerrottu, niin tossa ensimmäisen m3:sen 2,3 r4 koneen kannessa pitäisi olla sama pyttyjako OHC:n kanssa.
M3.ssa pyttyjako muutama mm. Isompi. En muista tarkkaan mutta vois verrata volvon 16v -> jenkki ohc.n sovittamiseen ja saab.in kansi sama juttu. "Pikku juttu" TVR voi enkä valottaa asiaa lisää. m3-ohc olin joskus 15vuotta sitten mukana , täytyykin kysellä missä moottori on nykyään, kansi on tosiaankin paljon parempi virtaamaan.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Joulukuu 26. 16:38:11 2011

Sen verran taas kerran toppuuttelisin että meilläpäin suomea koettuna vapari kossu 94mm männällä (2136cc) on 270hv ihan max...yleensä ilman hurjaa hinkkaamista reilusti alempana todellista DIN. Jotkut brittien 270hv lähteneet japen rullilta 230hv. jjs muistaa
Brittien holbay warrior 16v ohc päälle joka uustuotantona tulkittiin suomessa historic kelvottomaksi tuottaa luotettavammin 270hv kuin kossu. Brittien Millington alumotti tuottaa jo oikeesti 300hv lukemia luokkaa 2.4 tilavuudella. Tälläinen oli muistaakseni ColinMcraen ultimate mk2 escortissa...
Näihin leikkeihin ei kannata ryhtyä jos ei ole heti käsirahaa 10k€ + sitten kun aletaan rakentaa.
Huippuhuvä ohc rullakannella antaa 2.136 tilavuudella noin 240hv
Vastaava BDG 1.99 noin 250hv
Jos nyt lähtisin tekemään vapari harrastekonetta ohc laittaisin alu billet evo2 mallisen hatun 200 lohko 94mm männällä ja siitä saa noin 260DIN ja vetää kyllä makeesti, kuultu on ja nähty. Mm. billetti aihiot tulee tästä meiän kylältä ja viimeks Poikkimäki puuhannu niitä kuntoon, tainnu jossain alakerrassa olla 300hv.
Alu billet ohc kannet hienoa käsityötä, pitäsköhä ostaa yks kirjahyllyyn :?

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Joulukuu 26. 17:51:02 2011

tietty jos rakentaisin joulukoneen autooni

uusi taunus alulohko lontoonmaasta
tilavuutta 2.3-2.5

billet ohc kansi made in finnland

sumppupohja

etutolpat osittain alumiiniset ainakin

hiilikuitu konepelti

noilla eväillä sais edestä akselipainoa jonnin verran pois

mutta kun olen köyhä vaihtoehtona olisi pinto 2.5 litran lohko johon volvon ALU 16 valve kansi päälle
turboahdettuna naurettavat 450 hv helposti ilman ökykalliita special osia tai kalliita kannen koneistustöitä

mikähän olisi tuollaisen uuden volvon kannen hinta. käytettynä ajokuntoinen on noin 100 €.
ajokuntoinen pinto moottori 2.5 maksaa about 300 euroa.

ei kait kukaan noista enempää maksais.

niin pintostahan saisi tehtyä 2.8-3 litrasen muttaa sit palaa taas niitä 1000 euron seteleitä. ei järkeä ehkä.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Joulukuu 26. 17:54:40 2011

no toihan tässä on, että kun asian kanssa ei ole mikään _kiire_ niin voi hankkia hilppeitä pikkuhiljaa.

Kestääkös 205 lohko tota 94mm mäntää kuin mukavasti? vai onko mahotonta eroa 92-94, noin niinkun tehollisesti? Kuitenkin sais pysyä läjässä, eikä ole mikään kilpamoottori, että se viimenen 10hp on aivan sama.

Silti kovasti kutkuttelee ajatus pitkäiskusesta koneesta kossun lätsällä. Olis erilainen, ei taida kadulla paljoa moisia liikkua. Mieluusti antiikkisilla tuplakaasuttimilla ja niinpoispäin. Mut no, perversionsa kullakin.

Ohan tässä hakattu jo päätä riittävästi seinään muutenkin, omas kulkinees on 3.5l essex kattila, on kans tosi virittäjäystävällinen ja ennenkaikkea EDULLINEN rakenneltava. :burn

Minkäsmoisista kustannuksista puhutaan tollasen ohc- alumiinikannen kans? Burton näkyy tarjoovan jotain ahioita 2900punnan hintaan. Toi summa saa vaan miettiin sitä 16v lätsääkin jo.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Joulukuu 26. 17:59:47 2011

kilauta ape import mestaan ouluun tuo pitkäisku kampuroita

hinta on ?
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Joulukuu 26. 18:05:35 2011

burtonpower näyttää noita samoja farndonin kampuroita tarjoovan £1,394.26 hintaan. En ainakaan usko, että suomesta halvemmalla sais? Paitti tietty jos pääsee käytetyn ostaan jotain.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ma Joulukuu 26. 18:53:35 2011

Ainakin vapari OHC:ssä toi männän koko 92sta 94seen vaikuttaa n.20hp. Siis koskematta mihinkään muuhun. Malinin Jappe näin kerto ja tulihan se sitten omalla koneellakin testattua. Ja tosta 205 lohkon kestosta ollaan kans montaa mieltä, toiset sanoo ettei kestä 94 ja toisilla kestää. Riippuu tietysti käytöstä. Mulla oli märkäputkitettu 200 lohko.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Joulukuu 26. 20:10:31 2011

juup, tossa kattelin että 205:lle suosittelivat maksimissaan 93mm, vois olla ihan hyvä "kompromissi" koko katumoottoriin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JOSPEED
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammikuu 19. 18:03:38 2008
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja JOSPEED » Ti Joulukuu 27. 16:30:46 2011

Posmo kirjoitti:
JOSPEED kirjoitti:DOHC rakennussarjaa on tosiaankin ollut saatavilla. 80-luvun lopulla Espoossa Ralli-Soppi niminen Speed Shop jälleenmyi ko. sarjaa. Muistaakseni Piperin tekemä sarja. Liekkö yhtään tuli Suomeen, olis kyllä harvinainen.Tilasin esitteetkin, tosin ovat jo kadonneet.
Kyseessä ilmeisestikin juuri tämä sarja? Eli Piper Twin Cam nimellä myyty kansipaketti OHC:n päälle, taitaa tosin olla ihan 8v. Pari olen nähnyt brittein ebayssa myynnissä joskus. Tossa pari kuvaa:

http://i838.photobucket.com/albums/zz30 ... NEW004.jpg
http://uploads.turbosport.co.uk/getremp ... inCam1.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a102/ ... den208.jpg
Kyllä nimenomaan tämä sarja ja 8v DOHC oli kyseessä.

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja heikki » Ti Joulukuu 27. 17:36:33 2011

SHR kirjoitti:Sen verran taas kerran toppuuttelisin että meilläpäin suomea koettuna vapari kossu 94mm männällä (2136cc) on 270hv ihan max...yleensä ilman hurjaa hinkkaamista reilusti alempana todellista DIN. Jotkut brittien 270hv lähteneet japen rullilta 230hv. jjs muistaa
Brittien holbay warrior 16v ohc päälle joka uustuotantona tulkittiin suomessa historic kelvottomaksi tuottaa luotettavammin 270hv kuin kossu. Brittien Millington alumotti tuottaa jo oikeesti 300hv lukemia luokkaa 2.4 tilavuudella. Tälläinen oli muistaakseni ColinMcraen ultimate mk2 escortissa...
Näihin leikkeihin ei kannata ryhtyä jos ei ole heti käsirahaa 10k€ + sitten kun aletaan rakentaa.
Huippuhuvä ohc rullakannella antaa 2.136 tilavuudella noin 240hv
Vastaava BDG 1.99 noin 250hv
Sotken taas aihetta mutta suuresta mielenkiinnosta pakko kysyä kun wrc-fordin nettisivuilla oli video Latvalasta jossa se kertoili siitä omastaan historikki-BDA:sta ja että siinä olis 287 hv. Mahtaako nuo tehot olla sitten niitä englannin tehoja vai mahdollisesti Suomessa mitattuja?? Ja saman firman sivuilla joka teki Latvalalle moottorin on myös juttua Waldegårdille tehdystä historic-escortista jossa on 286 hv ja se on BDG-ruiskukoneella.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 27. 23:50:41 2011

SHR:
Muistan tuon jutun aika hyvinkin, Härski ei ollut kovin tyytyväinen tulokseen :cry:
Piti olla min. 265 hv ja löytyi 232-234 hv, tjsp. Jappe yritti pistää mut säätämään sitä (nokkia) mutta kieltäydyin kunniasta kun ei ollut mitään hajua välyksistä. Sitäpaitsi Härskin nyrkki on mun pään kokoinen joka sekään ei ole pienin.

Millingtonin koneet ovat hyviä. Unohtui mainita koko härvelit.
Ekat kannet olivat cossun mutta siirtyivät myöhemmin omaan valuun.
Nykyään tekevät Diamond II:sta.

Heikin kyssäri on aika hyvä...
Kysyin Schankelta aikoinaan sen 2,2 litraisen BD-crossikoneen tehoja ja sanoi että 290+jotain hv. Kugelfisherillä.
Takuutehot jota beetusta lupailtiin 2-litraisena oli 240 hv. Hurjimmat 2,0 kaasaritehot jota olen nähnyt ilmoitetun Wilcoxilta olivat erään BDX:n 275 hv.
Ali sanoi että siitä mun vanhasta tuli 223 tai 232 hv / 1842 cc. Epäilen ensimmäistä.
2,0 ruiskusta (Tecalemit-Jackson) muistan nähneeni luokkaa 275-280 hv.

EDIT
Yöllä väsyneenä taas kirjoitettu.... Selvennykseksi:

Ainoat joka ylläolevista on mitattu suomessa varmuudella on mun vanha 1,8 josta tuli Alin konejarrussa 223 hv (tai 232 hv, epäilen)
ja tuo ensinmainittu cossu, jonka kansi tuli Cossulta suoraan tehtynä vaparikäyttöön, suunnilleen vuonna -95

Muut siis ilmoitettuja, ja ponien saarelta.
Viimeksi muokannut jjs, Ke Joulukuu 28. 13:50:23 2011. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Joulukuu 28. 12:42:15 2011

Vastaus Heikille:
Solloway (HRS) tehnyt kaikki koneet jotka tullu briteistä suomeen. Tuorein tapaus on uusi kone tähän valkoiseen mk1 BDA-1 kilpiseen johon Jukka W. halusi uuden koneen. Solloway teki ja toimitti sellaisen hurjalla luokkaa 265hv tehokäyrällä. Koneessa oli bensanpintojen kanssa ongelmia kun käänsi kurvissa oikealle ja siitä käynti sekosi. Jukka ei kuvia kumartanut vaan vei sen suomalaiseen penkkiin testattavaksi Japelle ja tulos oli 244hv, penkissä auto käsittääkseni toimi normaalisti.
Kukaan muu ei ole vienyt suomessa britti koneita esim japen jarruun. Jukka W sanoi minusta mojovasti: "jotta ei illuusio särkyisi" :)
Paras Japella mitattu peetu on tämä sininen mk2 ex. karjalainen abi-860 joka antoi kisabensalla 254hv, muut on mitattu käsittääkseni normibensalla eli esim v-power.
Japella on mitattu 7 eri suomi peetua.
1,6 BDA antoi 193hv ja 1.99 BDG on mitattu skaalalla 210-254hv.
Rallikäytössä en usko näihin hurjiin juttuihin, maksan Japella jarruttamisen kuluineen jos jollakin on 270 DIN hv historic laillinen 1.99 BDG . Ei taida olla pelkoa :)
Radalla ruiskulla jossa luisti läppärungot voisi jollain hirveillä nokilla yli 260 toteutua mutta kun sillä pitäisi pystyä ajamaan.
Crossissa ajettiin pitkällä iskulla 2.2 ja BDX kansilla niin siellä nämä 270hv voi toteutua.
Ajoin viime vuonna pappa latvalan perässä Pohjanmaa-rallin, filmillä latvalan auto on selvästi raikkaampi yläkierroksilla, tämä johtuu paljolti siitä että on lyhyt ja iso pakosarja joka antaa makeen soundin ja vetää ylhäällä, lisäksi hän halusi viihdyttää kartturi Pöntistä ja yleisöä ajamalla paikoin pienellä vaihteella...silti se halusi voittaa mutta mutta
Mulla taas perinteistä poiketen pienempi ja pidempi pakosarja joka tappaa ääntä mutta vetää tasaisesti alhaalta ylös 3000-9000.
Viimeksi muokannut SHR, Ke Joulukuu 28. 13:03:05 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Joulukuu 28. 12:46:00 2011

Mullakin kellarissa odottaa Cossun kansi vaparikäyttöä. Turhan monta kertaa höylätty turbokäyttöön ,mutta vapariinhan noi olisivat omiaan.

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja heikki » Ke Joulukuu 28. 17:33:26 2011

Kiitoksia jjs ja SHR vastauksista. Sen verran vielä tuosta BDA-hommasta että paljonkohan tuollasesta sais sitten tehoa jos siitä ei tarviis tehdä historic laillista vaan ihan katukäyttöön...??

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Joulukuu 28. 22:40:44 2011

uusimmassa classic fordissa oli vanhakoppa millington diamond 1 moottorilla 2,6 litraisella alakerralla 310bhp@8000rpm ja 240 lb.ft vääntöä.
ford escort´79 tic

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja SHR » To Joulukuu 29. 10:45:56 2011

adh kirjoitti:uusimmassa classic fordissa oli vanhakoppa millington diamond 1 moottorilla 2,6 litraisella alakerralla 310bhp@8000rpm ja 240 lb.ft vääntöä.
Tuollaisen vie Timolle tai bpasille kunnolla ahdettavaksi :shock: :burn

mekaanikkorace
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Marraskuu 8. 21:01:36 2004

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja mekaanikkorace » To Joulukuu 29. 14:46:26 2011

vähän oftopic: kestääkö yb-alsalohko oikeesti ahtamista? kokemuksia??
moni tekijä vaan sanonut, että lohko halkee, jos sinne laitetaan painetta ja kierroksia kunnolla.
ja eipähän crossiautoissakaan näe alumiinilohkoisia yb-moottoreita..vai kieltääkö säännöt ne?
Capri mkIII 2.8 injection -81
Escort mkII "rs2000" projekti-80

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja SHR » To Joulukuu 29. 20:32:07 2011

jjs kirjoitti: Ainoat joka ylläolevista on mitattu suomessa varmuudella on mun vanha 1,8 josta tuli Alin konejarrussa 223 hv (tai 232 hv, epäilen)
Tälläinenkin (brand new rallihannu) on mitattu japella tänä vuonna. Rekisteröin sen huonosti ilmatulla kytkimellä...
Tore sanoi että se on alkuperäinen gr2 1840cc eli lyhyellä kangella. Tämä antoi noin 210hv. Uskoisin että se kyöstin kone on ollut luokkaa 220hv, litratehokin täsmää. Se teho riittää kyöstin tasoisella kuljettajalla silloisten yleiskisojen voittoon oli 13" ilman linkkejä, pikkuperät ja jarrut näköjään ihan sama.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 29. 21:36:03 2011

SHR kirjoitti:
jjs kirjoitti: Ainoat joka ylläolevista on mitattu suomessa varmuudella on mun vanha 1,8 josta tuli Alin konejarrussa 223 hv (tai 232 hv, epäilen)
Tälläinenkin (brand new rallihannu) on mitattu japella tänä vuonna. Rekisteröin sen huonosti ilmatulla kytkimellä...
Tore sanoi että se on alkuperäinen gr2 1840cc eli lyhyellä kangella. Tämä antoi noin 210hv. Uskoisin että se kyöstin kone on ollut luokkaa 220hv, litratehokin täsmää. Se teho riittää kyöstin tasoisella kuljettajalla silloisten yleiskisojen voittoon oli 13" ilman linkkejä, pikkuperät ja jarrut näköjään ihan sama.
Ekan kerran kun kysyin, Ali sanoi 232 hv (myyntipuhe?), mutta sittemmin korjasi "232 tai 223hv" :)
No, kiukkuinen Wilcoxin tekele kuitenkin oli 167 hv OHC:n jälkeen; mikä sekään ei ollut huono teho vuonna -85/6.

Mitä tarkoitat tässä yhteydessä "pikkuperällä"?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Joulukuu 30. 0:48:35 2011

jjs kirjoitti:
SHR kirjoitti:
jjs kirjoitti:
Mitä tarkoitat tässä yhteydessä "pikkuperällä"?
Olen elänyt käsityksessä että kyöstin legendaarinen gr2 on edellä mainittu 1.8, 4v vaihteisto, enkkuperä 9" jarruilla ihan vakio RS tuennoilla. Tälläisenä se sitä myi joskus -95 liepeillä paitsi että ohc tuli nokalle -86 aikoihin. Onhan siinä voinu olla ties mitä osia kiinni kisavuosina. Olihan Alin tekemässä RA-40 kunnollinen fullfloater alunavoilla mutta 4 v laatikko nestekykällä.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Ohc kone ja kannen korvaus 16v kannella

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Joulukuu 30. 23:48:27 2011

SHR kirjoitti:Olen elänyt käsityksessä että kyöstin legendaarinen gr2 on edellä mainittu 1.8, 4v vaihteisto, enkkuperä 9" jarruilla ihan vakio RS tuennoilla. Tälläisenä se sitä myi joskus -95 liepeillä paitsi että ohc tuli nokalle -86 aikoihin. Onhan siinä voinu olla ties mitä osia kiinni kisavuosina. Olihan Alin tekemässä RA-40 kunnollinen fullfloater alunavoilla mutta 4 v laatikko nestekykällä.

Muistaakseni Sillankorvan BDA:ssa on myös 4-v loota nykyäänkin.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Vastaa Viestiin