Coolerille pienempää korvaajaa?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Coolerille pienempää korvaajaa?
Fiestan pellin alla on ahdasta, niinku ranskalaises tila-autos. Olisko aiva hullua jättää cooleri pois ja laittaa vesiruisku tilalle? Tehotavoitteet on +-150hv:korvilla, tuosta 1.3:sta cvh:sta.
Vai onko muita toimivia tilansäästö ratkaisuja olemassa?
Tahtoisin pitää tuon fiestan ulkoapäin suht normaalin näköisenä.
E:otsikko
Vai onko muita toimivia tilansäästö ratkaisuja olemassa?
Tahtoisin pitää tuon fiestan ulkoapäin suht normaalin näköisenä.
E:otsikko
Viimeksi muokannut jat-79, Ke Helmikuu 29. 13:37:59 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Riittäisikö vesiruisku korvaamaan välijäähdyttimen?
Oon miettiny että voisko vesicoolerin laittaa alavesiletkuun... Kyllähän ajoviima sen syylärin lähtöpään jäähdyttää kylmemmäks mitä ahtoilma on. Ahtoilman lämmittämä vesi menee koneeseen, mutta termostaattihan siinä vaan aukee enemmän. Edellyttäen että syylärin kapasiteetti riittää.
Jäsen #606
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Riittäisikö vesiruisku korvaamaan välijäähdyttimen?
Mopoissa paljon käytetty vesiruiskua, kun sattuneesta syystä coolerille on nuukasti tilaa.
250hv ja ylikin on otettu, mutta sehän irtoaa alle kilolla, kun kaikki on kunnossa.
Eilen tuli firman dynossa 1.1 i/ö gigseristä 290hv pyörältä @1.3bar kaasareilla, mutta se onkin jo toinen juttu..
1.3 cvh varmaan vaatii reilun kilon tuohon 150hv, mutta pitäis riittää pelkkä vesiruutta pitämään IAT:n kurissa. Varsinkin jos syötät sillä 50/50 metanolia tms lasinpesu ainetta tai blandattua RC:n 'pensaa'.
250hv ja ylikin on otettu, mutta sehän irtoaa alle kilolla, kun kaikki on kunnossa.
Eilen tuli firman dynossa 1.1 i/ö gigseristä 290hv pyörältä @1.3bar kaasareilla, mutta se onkin jo toinen juttu..
1.3 cvh varmaan vaatii reilun kilon tuohon 150hv, mutta pitäis riittää pelkkä vesiruutta pitämään IAT:n kurissa. Varsinkin jos syötät sillä 50/50 metanolia tms lasinpesu ainetta tai blandattua RC:n 'pensaa'.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Riittäisikö vesiruisku korvaamaan välijäähdyttimen?
No hyvä ettei ainakaa heti mun suunnitelmia lytätty 
Oliskohan tuosta mihinkään? Ainakin myyntipuhe lupailee hyvää
Eikä mikää hirmu hintainen
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=284

Oliskohan tuosta mihinkään? Ainakin myyntipuhe lupailee hyvää

http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=284
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Riittäisikö vesiruisku korvaamaan välijäähdyttimen?
Säätämisen kanssa voi tulla ongelmia, jos auto on ympärivuotisessa käytössä. IAT-anturi pitäs olla reilusti vesiruiskun suuttimen jälkeen, että mittaa edes sinnepäin koneen saamaa ilman lämpöä. Ja tosiaan laittaisin IAT:n ohjaamaan vesiruiskua, jos autolla meinataan ajella talvella.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Riittäisikö vesiruisku korvaamaan välijäähdyttimen?
Lähinnä kesäkäyttö olis mielessä.
IAT on vakio paikallaan efin imusarjassa kaasuläpän jälkeen. Suuttimen saa laitettua siitä aika kauas.
Onkos sillä merkitystä kuinka lähellä se suutin on turboa?
IAT on vakio paikallaan efin imusarjassa kaasuläpän jälkeen. Suuttimen saa laitettua siitä aika kauas.
Onkos sillä merkitystä kuinka lähellä se suutin on turboa?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Coolerille pienempää korvaajaa?
Olafu tuossa jo ehdottikin vesicooleria. Ehkä se linja olis parempi säätämisen suhteen.
Passionfordilla mulle ehdotettiin chargecooleria vai miksi näitä suomessa sanotaan
http://www.paceproducts.co.uk/public_ht ... /anatomycc
Tuolle coolerille on oma pikku syyläri, vesisäiliö ja pumppu. Tuli mieleen että onnistuiskohan tuollaista rakentaa itte, vaikka parista lämppärin kennosta, ts. virtaisko niiden läpi tarpeeksi ilmaa ..raha kun ei kasva tääläpäin puissa
E: Onkohan nuo ebays myynnis olevat, alle 100£, toimivia?
Passionfordilla mulle ehdotettiin chargecooleria vai miksi näitä suomessa sanotaan
http://www.paceproducts.co.uk/public_ht ... /anatomycc
Tuolle coolerille on oma pikku syyläri, vesisäiliö ja pumppu. Tuli mieleen että onnistuiskohan tuollaista rakentaa itte, vaikka parista lämppärin kennosta, ts. virtaisko niiden läpi tarpeeksi ilmaa ..raha kun ei kasva tääläpäin puissa

E: Onkohan nuo ebays myynnis olevat, alle 100£, toimivia?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Coolerille pienempää korvaajaa?
Tavallinen pikkuvälijäähdytin, mistä ohjataan ahtoilma kulkemaan "ulkopuolelta" ja vesi sinne missä ennen oli ahtopaine.
Laita lämpömittari alavesiletkuun ja kato minkä lämpöstä vettä sieltä tulee ulos. Ei o ite tullu ikinä mitattua, mutta itte kokeilisin sitä vesikiertoa ottaa alavesiletkusta. Siihen voi laittaa vaikka haarakappaleella sähkösen vesipumpun, mikä siirtää alavesiletkusta vettä coolerin läpi ylävesiletkuun. Sillon vesi kiertää vaikka termostaatti on kiinni. Se ei periaatteessa pitäs vaikuttaa moottorin jäähdytykseen, ennenkun syylärin kapasiteetti loppuu kesken. Erillisellä vesipumpulla ei myöskän koneeseen menevän veden lämpötila pitäs paljoa nousta.
Vesipumppu esim. mallia webasto. Erillistä paisaria ei tarvita, koska mennään auton oman paisarin siivellä.
Laita lämpömittari alavesiletkuun ja kato minkä lämpöstä vettä sieltä tulee ulos. Ei o ite tullu ikinä mitattua, mutta itte kokeilisin sitä vesikiertoa ottaa alavesiletkusta. Siihen voi laittaa vaikka haarakappaleella sähkösen vesipumpun, mikä siirtää alavesiletkusta vettä coolerin läpi ylävesiletkuun. Sillon vesi kiertää vaikka termostaatti on kiinni. Se ei periaatteessa pitäs vaikuttaa moottorin jäähdytykseen, ennenkun syylärin kapasiteetti loppuu kesken. Erillisellä vesipumpulla ei myöskän koneeseen menevän veden lämpötila pitäs paljoa nousta.
Vesipumppu esim. mallia webasto. Erillistä paisaria ei tarvita, koska mennään auton oman paisarin siivellä.
Jäsen #606