VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Maaliskuu 14. 18:43:50 2012

Olis tulossa kansnahkan vaihtoon mk4 GTD Golffi, muutama kysymys vaivaa mieltä..
Tarviiko moiseen mitään erikoistyökaluja? Kone on ARL tyypiltään.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Maaliskuu 15. 15:30:11 2012

Jakohihnan kiristin vaatinee oman työkalunsa, mutta eipä mielestäni muuta erikoista.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja wekku » To Maaliskuu 15. 16:18:52 2012

Jeps, kiitoksia tiedosta. Tiistaina pitäs kans riipasta irti.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 17. 13:25:45 2012

Kampiakselille on omanlainen lukitsin, niitä on kahta mallia, merkki hampaassa tai urassa. nokan saa lukittua sopivalla poralla.

Pumppuyksiköiden säätö tapahtuu niin että kun pumpun nokka on ylimmässä kohtaa, eli täysi nosto päällä, niin kierrät säätöruuvia niin kauan kiinni että toppaa, jonka jälkeen puoli rinkiä takaisin. Säätöruuvin lukitus mutterin momentti 3kg.
Ja kaikki ruuvit mitä otat venttiili- ja pumppukoneistosta pois niin joudut vaihtamaan uusiin. Rahaa niihin palaa ihan kiitettävästi.

E: niin ja näistä on sitte menny nokkia ja nostimia välillä samaan tahtiin kun ohceestäkin. Että yllätyksiäkin voi tulla...
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 17. 15:39:29 2012

Ja se kampiakselin hammaspyörä on hivenen kavennetuilla hampailla puolen kierroksen välein, joten lukitsintyökalu sopii sekä ylä että alakuolokohdassa paikalleen. Pumppujen säätöruuvien ohjeeks on ilmotettu 180 ja 270 astetta, riippuen moottorikoodista. Myös tandempumpun tiiviste kannattaa varata uusi, niitä on kahdenlaisia riippuen moottorinumerosta... Pumpun maksiminosto pitää katsoa heittokellolla ennen säätöä.
Jäsen #606

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja wekku » La Maaliskuu 17. 16:49:24 2012

Jahas, mitenkähän tässä käy..
Kaveri oli kyselly rempan hintaa koneistamolta, arvio oli 1200-1500€, mutta jos irroittaa kannen itse ja vie sinne oikastavaks ja koeponnistukseen
niin hinta tarvittavine osineen 400€, osalistassa oli mainittu kannenpultit, suuttimien pultit ja tiivisteet ja yläpään tiivistesatsi.

E: Nii juu, samalla täytyy vaihtaa myös jakopään hilut kun rupee vaihtokilometrit olemaan aika liki.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 17. 19:25:28 2012

Muista pulteista on ainakin nokkapukkien pulttia on muutamia menny poikki kun on yritetty vanhoilla kasata.
Jos nyt vielä lisää kehtaan peljätellä niin suuttimet pitäis oikeaoppisesti mitata kannen päästä oikeaan kulmaan :) Tämän tarkoitus on että suuttimen kiinnitys "kiila" asettuu suoraan. Jos se jää vinoon niin suutin löystyy ajan kanssa ja hinkkaa tilansa pilalle.

Eräs herra vag merkkihuollon työnjohdosta joskus väitti että ne pitää mitata siksi että suihku osuu oikeaan kohtaan ja tulee oikeasta kulmasta, mutta ei kai se ny voi satkuista tai kympistä olla kiinni mihin se suihkaa :?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Maaliskuu 17. 21:38:48 2012

Olen nähnyt, kun tuttu vaihtoi joskus 2,0 TDI passatin jotain -02 luokkaa/130 hv kanteen nokan ja muita hiluja ihan vaan korjausoppaan avulla, joten jos sellaisen saat jostain käsiisi hommattua, niin uskoisin löytyvän aika hyvät ohjeet.
Tossakin piti jotain suuttimista säädellä heittokellolla, mutta oli aika helppo homma ymmärtääkseni.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Maaliskuu 18. 9:38:57 2012

Tuli tässä mieleen että tarviiko välttämättä nokkaa sun muita purkaa pois jos kannen oikasee..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Maaliskuu 18. 16:07:05 2012

Muistelisin että venttiilitkin pitää ottaa pois. Ne on koholla kannen pinnasta.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Maaliskuu 18. 17:18:59 2012

Ok.. Noh täytyy kattoa miten käy kun saa kannen irti..

Tai sit täytyy unohtaa koko homma :)

Homma helpottu huomattavati, ei tarvii ku ottaa vaan kans pois ja viedä koneistamolle, ne hoitaa kannen purun ja kasauksen..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Huhtikuu 6. 15:11:14 2013

Muistinpa tälläisenkin ketjun olevan olemassa.
Nousi perjantaina kädet pystyyn yhden passatin kanssa. -06 2.0 16V pumppusuutin.
Auto on kiertäny viimeisen 3 viikon aikana vähä joka autoalan korjaamolla seinäjoella eikä kukaa löydä vikaa.
Rumba on alkanu siitä että auto ei ole lähteny käyntiin. Merkkikorjaamolla on vaihdettu suuttimen ja suuttimien johtosarja jonka jälkeen lähteny käyntiin mutta ei käy kunnolla pintakaasulla eikä tyhjäkäynnillä. n.2000-3000rpm on pahin rykimis vaihe. Sen jälkeen auto on viety turbohuoltoon jossa siihen on vaihdettu turbo-> ei auttanu. Sen jälkeen jollain tietokoneella on kattottu puristukset ja niissä on näkyny että ykkösessä tai nelosessa on heikosti, jonka jälkeen auto tuotiin meille.

Mittaus normaaliin tyyliin näytti että kolmosessa on 16bar muissa 22,5-24. Moottorista oli irti kansi ja männät. Niissä oli vähän normaalia enemmän karstaa, muuta vikaa ei löytyny. Pytyt hoonattiin venttiilit läpättiin ja moottori kasattiin uusilla renkailla. Sylinterit, kankien suoruudet, männänylitykset ja renkaiden päittäisvälykset mitattiin myös, ei vikaa.
Uusi puristusmittaus näytti kaikkien sylintereiden paineiden olevan nyt ½barin sisällä, vika vaan ei korjaantunu.
Meiltä auto lähti dieselhuoltoon, eikä nekään löytäny vikaa. Olivat mitanneet lämpömittarilla että nelonen lämpees huonoiten. Kokeiltu vaihtaa nelosen suutin, ei muutosta.
Vikakoodeja ei ole, tarkistettu merkkikorjaamolla ja dieselhuollossa. Merkkikorjaamon diagnoosi, moottori rikki -> vaihdetaan moottori.
Jotain muuta outoa tässä nyt on.
Olisko kellään Ford ihmisellä mitään ideoita?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja hoopee » La Huhtikuu 6. 15:52:29 2013

Naapurilla oli aiemmin tuollanen vag:n 2.0 tiisseli. Siihen tehtiin muutaman kuukauden välein suutin remppaa omistajan kustannuksella...jokunen kiloeuro upposi rahaa.
Ajelee nykyisin tyytyväisenä e carinalla ja nissanin paskailla vai mikä soli.

Moottori rikki niin...kait siihen joku keksii mikä siitä on rikki.
Kampura poikki? ym ym?
Meidän kylällä volkkarilla oli huoltoneuvojana huippumies kun oli entinen nörtti. Ymmärsi diagnostiikan päälle aika hyvin.
Jostain syystä nykysin korikorjaamon puolella. Leikö ollut liian hyvä O:)

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Huhtikuu 6. 17:15:25 2013

Kampura ehjä :) samaten laakerit. Ei tämäkään ole ensimmäinen vag mistä löytyy mystisiä vikoja. Yks oli missä polttoaine pumppu vuoti diisselit öljyn sekaan ja välillä toisinkin päin, mutta siinä oli käyntiin lähtö ongelmia. Tämä lähtee aina, yöllä pakkasestakin, ei vain käy kunnolla. Valkoisen harmaata savua tulee jonkun verran kun oikein pahasti nykii, ei haise makealle. -> ei polta mutta miksei..
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja JP » Su Huhtikuu 7. 21:35:48 2013

pumppusuutinen polttoaine kanava halki palotilaan? joissakin malleissa on sama polttoaine kanava menolle ja paluulle, sisällä vain muovinen kuristin putki jossa reiät, kyseistä putkea ei saa irrallaan, ei tule tarvike kansien mukana ja ei saa ehjänä irti.. että voisiko olla kanava halki tai kyseinen kuristin jotenkin tukossa tai revennyt

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 8. 17:51:42 2013

jat-79 kirjoitti:Muistinpa tälläisenkin ketjun olevan olemassa.
Nousi perjantaina kädet pystyyn yhden passatin kanssa. -06 2.0 16V pumppusuutin.
Auto on kiertäny viimeisen 3 viikon aikana vähä joka autoalan korjaamolla seinäjoella eikä kukaa löydä vikaa.
Rumba on alkanu siitä että auto ei ole lähteny käyntiin. Merkkikorjaamolla on vaihdettu suuttimen ja suuttimien johtosarja jonka jälkeen lähteny käyntiin mutta ei käy kunnolla pintakaasulla eikä tyhjäkäynnillä. n.2000-3000rpm on pahin rykimis vaihe. Sen jälkeen auto on viety turbohuoltoon jossa siihen on vaihdettu turbo-> ei auttanu. Sen jälkeen jollain tietokoneella on kattottu puristukset ja niissä on näkyny että ykkösessä tai nelosessa on heikosti, jonka jälkeen auto tuotiin meille.

Mittaus normaaliin tyyliin näytti että kolmosessa on 16bar muissa 22,5-24. Moottorista oli irti kansi ja männät. Niissä oli vähän normaalia enemmän karstaa, muuta vikaa ei löytyny. Pytyt hoonattiin venttiilit läpättiin ja moottori kasattiin uusilla renkailla. Sylinterit, kankien suoruudet, männänylitykset ja renkaiden päittäisvälykset mitattiin myös, ei vikaa.
Uusi puristusmittaus näytti kaikkien sylintereiden paineiden olevan nyt ½barin sisällä, vika vaan ei korjaantunu.
Meiltä auto lähti dieselhuoltoon, eikä nekään löytäny vikaa. Olivat mitanneet lämpömittarilla että nelonen lämpees huonoiten. Kokeiltu vaihtaa nelosen suutin, ei muutosta.
Vikakoodeja ei ole, tarkistettu merkkikorjaamolla ja dieselhuollossa. Merkkikorjaamon diagnoosi, moottori rikki -> vaihdetaan moottori.
Jotain muuta outoa tässä nyt on.
Olisko kellään Ford ihmisellä mitään ideoita?
Kyselytunti:
Kuullostiko käynti erikoisen pehmeeltä vai kalisiko?
Kuullostiko korvaan että olis jättäny jotain tiettyä pyttyä pelistä pois vai roikiko vaan muuten kuinka sattuu?
Oliko venttiilit painunu pahasti kanteen? Oli yks 24V 2.5TDI audi, missä oli venttiilit painunu niin syvälle, että alko kantamaan kun hytikat pohjas.
Myös PSA-tuotteissa oleva rikkinäinen sammutusläppä tekee erikoisia käyntihäiriöitä, kuten myös EGR. Volkkareissa ei ole tullut niin usein eteen. Näistä ei välttämättä tule vikakoodia, vaikka pitäisi.
Olikos kone niin uutta satoa, että kampiakselin triggeripyörä on vauhtipyörän alla stefan yhteydessä? Sen asento on tarkka(menee mihin asentoon vain, kun on vaan painamalla kiinni), mutta silloinkin pitäisi tulla nokan synkronoinnista vikakoodi.

Jotenkin nyt silti kärsäni sanoo, että tässä haiskahtaa joku pahasti. Joku ei ole kertonut aivan kaikkea siitä miten vika on tullut... Onko kukaan kertonut syytä minkä takia on epäilty turbovikaa niin vahvasti, että se on vaihdettu?
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Huhtikuu 8. 21:08:06 2013

Samaa epäilen että joku on jättäny jotain kertomatta. Olisko mahdollista että täs olis joku muokattu ohjelma joka ei nyt tajua enää uusia suuttimia, turboa tmv.

Ei kalise, tai ole mitenkään pehmeä, ennakko ja suuttimet olis siltä osin korvakuulolla ok.
Asentotunnistin on sielä stefan takana, mutta sitä ja kampea ei ole irrotettu. Männät ja kansi purettiin autoon päin.
Vois myös korvakuulolla ja perstuntumalla väittää että ne on aina samat pytyt jotka jää välistä. Tasaisesti se nypyttää.
Vanha turbo on paloina takakontissa, laakerit on käteen suht hyväntuntuiset, siivet ehjät, ei merkkejä että olis raapinu pesän seiniin. vnt siivet ehkä hieman takkuaa, pahempiakin oon nähny.. Kellon varren sinetti maali on ehjä. Asiakkaalle on kerrottu että vnt siivet on ollu jumissa.

Imusarjan läpät on ehjät ja toimii, kokeiltu on myös ottaa niiltä alipaine pois jolloin ne jää auki, ei auta. Imusarja putsattu, vaikka ei se paha ollutkaan. Venttiilit hiottiin läppäyksen helpottamiseksi, ja lopuksi lyhennettiin saman mittaisiksi kun alunperin olivat. Eli nyt ne on joko kaikki viturallaan, tai oikein. Mitenkään paljoa ne ei ollu uponnu.

Egr:n oon kokeillu tukkia, ei ollu muutosta. Sammutusläppää pitää vielä tutkia. Samaten nuota polttoaine kanavia.
Unohtui kertoa että joka sylintereissä oli oudon näköisiä syöpymä jälkiä, aivan kuin moottori olis seissy useamman vuoden, männistä tai renkaista ei taas pystyisi varmaksi sanomaan. Jäljet lähti hoonilla pois.

Nyt piti laittaa tämä ainakin hetkeksi huilaamaan, aikaa on menny jo niin paljon ettei kaikkea meinaa kehdata edes laskuttaa ja alkaa muut asiakkaat painaa päälle.
Mutta jos asiakas on jättäny jotain kertomatta niin pystyy kyllä lyödä sellaiset tunnit että tuntuu..
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 8. 22:50:42 2013

Voipi olla kyllä polttoainepulaakin, mitä on jo ehditty epäillä. Huono siirtopaine, niin pumppusuuttimet ei saa kunnolla täytöstä. Sen takia tulee sitten ruiskutuskin myöhässä, kun tyhjästä on paha tehdä painetta. Kannattaa mitata tandempumpun paine, 8 venttiilisissä sen saa mitattua kannessa olevasta propusta, 16 venttiilisestä en osaa sanoa. Tuon luulisi olevan kyllä mitattu siellä dieselhuollossa.
Entäs, mitähän siellä tankissa on?
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Huhtikuu 10. 16:43:03 2013

Olivat mitanneet tuon paineen, oli kuulemma hyvä. Suodattimeen on kattottu, ei ainakaan vettä ollu, eikä haissu bensa, muusta ei tiedä.
Asiakas haki auton pois. Saa nähdä mistä löytyy seuraavaksi.

Suuret kiitokset silti päätänsä vaivanneille!
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VAG Pumppusuutin tupaöljykone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Huhtikuu 15. 18:10:08 2013

No niin, selvis tämäkin. Pumppu rikki.
En tiedä millä ja mitä olivat dieselhuollossa mittailleet, mutta pumpun vaihdolla oli kuulemma parantunu.

E:paine oli mitattu sekä dieselhuollossa että merkkikorjaamolla ja todettu olevan kunnossa. Olivat sitten merkkikorjaamolla havainneet että öljy olis vähän lisääntyny ja päättäneet vaihtaa tuon tandempumpun, jos se vaikka vuotais dieseliä öljyn sekaan. Ja vika oli sillä korjaantunu.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vastaa Viestiin