Ford 1.0L EcoBoost turbo
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Ford 1.0L EcoBoost turbo
Mistähän löytyisi lisää tietoa uudesta litran turbokoneesta,
onko kukaan sattunut olemaan kyseisen voimanlähteen huoltokoulutuksessa tms ?
Leikkauskuvista näkyy aika pitkä kiertokanget, ellei kuvaa ole manipuloitu jotta lohko näyttäisi lyhyeltä ???
onko kukaan sattunut olemaan kyseisen voimanlähteen huoltokoulutuksessa tms ?
Leikkauskuvista näkyy aika pitkä kiertokanget, ellei kuvaa ole manipuloitu jotta lohko näyttäisi lyhyeltä ???
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: 1.0 turbo
Jostain syystä tää on mielenkiintonen kone vaikka tilavuudenpuolesta joutaakii verkonpainoks.
Kuvissa tosiaan näyttää kanget aika pitkiltä ja sylinteri seinän vahvuuskin aika järeältä.
http://media.ford.com/images/10031/Ford ... nehres.jpg
Tossa joku mainos video.
http://www.youtube.com/watch?v=SaUDNhS1 ... re=related
Aikä jännä et tuo alempi öljypumpun hihna kylpee öljyssä kokoajan ja muutenkin mietityttää huollettavuus tuon suhteen.
Kuvissa tosiaan näyttää kanget aika pitkiltä ja sylinteri seinän vahvuuskin aika järeältä.
http://media.ford.com/images/10031/Ford ... nehres.jpg
Tossa joku mainos video.
http://www.youtube.com/watch?v=SaUDNhS1 ... re=related
Aikä jännä et tuo alempi öljypumpun hihna kylpee öljyssä kokoajan ja muutenkin mietityttää huollettavuus tuon suhteen.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: 1.0 turbo
Niinhän siinä fordin viimeisimmässä 8V dieseli koneessakin ui kampiakselin ja spainepumpun välinen remmi öljyssä.
Mikähän tuos ecoboostis mahtaa olla isku?
Mikähän tuos ecoboostis mahtaa olla isku?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: 1.0 turbo
Odotan innolla kun nää yleistyvät tuola liikenteessä, että miten pärjäävät talvella ja miltä kuulostavat ulospäin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 1.0 turbo
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=420729
Aikamoista suitsutusta.
Tuossa Startin videossa kovasti väitetään kuulostavan nelisylinteriseltä tai ainakin hyvin lähellä sellaiselta. Toisaalta luin, että lohko olisi valurautaa paremman (talvella) lämpiämisen vuoksi.
Aikamoista suitsutusta.
Tuossa Startin videossa kovasti väitetään kuulostavan nelisylinteriseltä tai ainakin hyvin lähellä sellaiselta. Toisaalta luin, että lohko olisi valurautaa paremman (talvella) lämpiämisen vuoksi.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: 1.0 turbo
No, kehuuhan se sitä myös sporttiseksiSine kirjoitti: http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=420729
Aikamoista suitsutusta.
Tuossa Startin videossa kovasti väitetään kuulostavan nelisylinteriseltä tai ainakin hyvin lähellä sellaiselta. Toisaalta luin, että lohko olisi valurautaa paremman (talvella) lämpiämisen vuoksi.

That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: Su Tammikuu 4. 11:53:57 2009
Re: 1.0 turbo
Isku on 82mmjat-79 kirjoitti:
Mikähän tuos ecoboostis mahtaa olla isku?
Escort MK1 16V turbo -72
Escort MK1 OHC -73
Escort MK1 OHC -73
-
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ke Tammikuu 21. 19:17:33 2004
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Tekniikanmaailma 5/12 on uuden Focuksen koeajo...
-89 sierra "perhemalli" cosworth
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Multa löytyy tuo 5/12 pdf:nä jos joku haluaa kattoa.
Tai no, tuolta löytyypi https://www.dropbox.com/sh/dbwbfdpvq01s ... 5-2012.pdf
Tai no, tuolta löytyypi https://www.dropbox.com/sh/dbwbfdpvq01s ... 5-2012.pdf
"I don't have a solution, but i admire the problem"
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Tossa TM artikkelissa olikin aika hyvin selitetty moottorista, mutta lisäksi.....
Jakohihna on öljykylvyssä ja vaihto väli 10V/240tkm. Sylinteriryhmä harmaa valettu valurautaa.
Muuttuvatilavuuksinen öljypumppu.
Normi vesipumpun lisäksi sähköinen vesipumppu start/stopin takia, jottei kuumene sammutuiksissa.
Toi on aika erinlainen moottori, mihin noissa fordeissa on totuttu.
Mä odotan myös ,että pääsee tutkimaan konetta vähän enemmän.
Jakohihna on öljykylvyssä ja vaihto väli 10V/240tkm. Sylinteriryhmä harmaa valettu valurautaa.
Muuttuvatilavuuksinen öljypumppu.
Normi vesipumpun lisäksi sähköinen vesipumppu start/stopin takia, jottei kuumene sammutuiksissa.
Toi on aika erinlainen moottori, mihin noissa fordeissa on totuttu.
Mä odotan myös ,että pääsee tutkimaan konetta vähän enemmän.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Sama juttu, pitää päästä ihmettelemään.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: mikä idea tuossa jakohihnan öljykylvyssä on?
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: mikä idea tuossa jakohihnan öljykylvyssä on?
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Eiks se sanonut videolla että pienempi kitka?Sine kirjoitti:Sama juttu, pitää päästä ihmettelemään.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: mikä idea tuossa jakohihnan öljykylvyssä on?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Luulisin että syyt on tässä: Ketjua halvempi toteuttaa, kun on yksinkertaisempi rakenne. Ei tarvita laahaimia eikä nokan stefoja, eikä mitään kovin erikoisia kiristinratkaisuja. Ilmeisesti kitkakin pienenee jonkun verran, ainakin sen osalta ettei ole niitä laahaimia.Sine kirjoitti:Sama juttu, pitää päästä ihmettelemään.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: mikä idea tuossa jakohihnan öljykylvyssä on?
Varmaan hihnat olis uitettu öljyssä jo pidemmän aikaa, mutta ilmeisesti nyt vasta hiljattain on kehitetty hihnamateriaali mikä kestää öljyssä uittamista niin kauan, että sitä voidaan ajatella käytettäväksi moottorin sisällä. Tommosesta sais tehtyä todella helposti huollettavankin, mikäli siihen olis halukkuutta. En tiedä onko tuo sellainen.
Jäsen #606
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Hammashihnan kitka pienenee myös öljykylvyn ansiosta.
Kannen sisään rakennettu pakosarja vaivasi ajatuksena, mutta kyseessä näyttäisi olevan monimutkaisempi valumenetelmä jossa kanavat yhdistyvät kannen valussa; 8-4-(2-)1 EDIT: tarkoitin tietysti 6-3-1. Kannessa yksi ulostuloreikä neljäpulttisella neliölaipalla josta mennään turbolle yhdellä putkellä.
Sinällään kannen sisällä yhdistyvät kanavat eivät ole uutta; mm. Köln V6 / V4 -moottorit.
Tässä on nyt haettu koneen nopeampaa lämpiämistä. Ja kannen vesikierto aukeaa aiemmin kuin lohkon.
Kannen sisään rakennettu pakosarja vaivasi ajatuksena, mutta kyseessä näyttäisi olevan monimutkaisempi valumenetelmä jossa kanavat yhdistyvät kannen valussa; 8-4-(2-)1 EDIT: tarkoitin tietysti 6-3-1. Kannessa yksi ulostuloreikä neljäpulttisella neliölaipalla josta mennään turbolle yhdellä putkellä.
Sinällään kannen sisällä yhdistyvät kanavat eivät ole uutta; mm. Köln V6 / V4 -moottorit.
Tässä on nyt haettu koneen nopeampaa lämpiämistä. Ja kannen vesikierto aukeaa aiemmin kuin lohkon.
Viimeksi muokannut jjs, Su Maaliskuu 18. 14:12:50 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Oikein tuollainen zippinetto moottori.
"I don't have a solution, but i admire the problem"
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Vähän jännittää sen puolesta kun kuullostaa että kansi ja lohko on useinkin erilämpöisiä...mutta eiköhän fordikin ole jo ehtinyt oppia rautalohkoisen ja alumiinikantisen moottorin ominaisuuksista jotain. Jälkikäytöllä ois tossa vaan ehkä muutakin perustetta kuin ahtimen öljynkierto.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Hihnan tai hihnojenvaihto lienee astetta vaikeampaa kuin mitä normaalimmassa ratkaisussa,
mitenkähän onnistuu konetta irrottamatta ?
Net kun pääsee huoltokoulutukseen kertovat varmaan tavoiteajan
mitenkähän onnistuu konetta irrottamatta ?
Net kun pääsee huoltokoulutukseen kertovat varmaan tavoiteajan

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Jos on hyvin suunniteltu, niin luukku auki ja remmi vaihtoon... Tuskin on. Suunniteltu, että ajetaan 240 tuhatta ja pannaan paaliin.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Niinhän se pakkaa olla nyky trendin mukaan. Varaosana myydään muutamaa huolto-ohjelmaan kuuluvaa osaa lukuun ottamatta vaan alakerta, kansi, tai koko moottori, noin kärjistettynä. 

Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Tuskin noin pitkä tähtäin...puolet tuosta.olafu kirjoitti:Jos on hyvin suunniteltu, niin luukku auki ja remmi vaihtoon... Tuskin on. Suunniteltu, että ajetaan 240 tuhatta ja pannaan paaliin.
Just viikolla poristiin Metropolian ja TTY:n väen kanssa kokonaishiilijalanjäljestä. 80% käytöstä jne jne...
Eli kannattaa panostaa päästöjen pienentämiseen ja tehdä paaaljon paljon uusia autoja.
Ja kyllähän se autoteollisuudelle on parasta saada uus auto kaupaksi vanhan romun tilalle muutaman vuoden välein.
Noin pienikokonen kone niin pitäs pannuhuoneessa olla tilaa huoltotoimille

Tämäkin sinällään mielenkiintonen juttu. Kaverin 2.2diesel zafirasta meni kampura poikki (karvan päälle 200tkm). Uuppelilta osien saanti heikkoa tai järettömän hintasta. Tais modulaari-moottorin hinta olla enemmän kuin uuden auton veroton hinta tehtaalla.jat-79 kirjoitti:Niinhän se pakkaa olla nyky trendin mukaan. Varaosana myydään muutamaa huolto-ohjelmaan kuuluvaa osaa lukuun ottamatta vaan alakerta, kansi, tai koko moottori, noin kärjistettynä.
Eli korjaamisessa ei pitäs olla mitään järkeä, mutta Suomen autoverotus paikkaa tilannetta melkoisesti.
Downsizing on kyllä hieno juttu. Volkkarin jo melko kuuluisat 1.4tfsi moottori kyllä aivan loistavia.
Tuntuu aika erikoiselta, että 40tkm ja jakoKETJU venynyt...60tkm öljypumppu hajos.
Tuo volvon museomoottori remmin vaihtoväli 200tkm. Ottasivat mallia!
Saa nähdä millon saavat litrasen fiestan keulaan. Sinne sen osaan kuvitella jotenkin.
Äitimuorin 1.25 versio saa mun puolesta lähteä vaihtoon...ei tommosella tehe mitään!
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Justiin vaihdoin tuollaiseen volkkarin tsi moottoriin kettingin. 50tkm verran oli mittaris ja kettinki oli niin venyny että sen sai sormin pyöräytettyä väärinpäin. Vesipumppukin maksoi 250€, sen mukana tulee myös remmiahtimen magneettikytkin.
Tuon ketjun vaihdon yhteydes olis hyvä putsata myös öljysihti. Niitäkin näistä menee tukkoon.
Tuon ketjun vaihdon yhteydes olis hyvä putsata myös öljysihti. Niitäkin näistä menee tukkoon.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
olafu kirjoitti:Jos on hyvin suunniteltu, niin luukku auki ja remmi vaihtoon... Tuskin on. Suunniteltu, että ajetaan 240 tuhatta ja pannaan paaliin.
Ei varmaankaan kilometrit vaan se 10V ikäraja tulee Suomessa useimmin vastaan.....
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo
Aiheeseen liittyvää:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/aut ... t-20032012
Autojen seuraava buumi on kolmisylinteriset moottorit
Useat autonvalmistajat aikovat tuoda markkinoille lähivuosina uusia kolmisylinterisellä moottorilla varustettuja malleja, kirjoittaa Los Angeles Times.
Aiempaa pienemmät moottorit vastaavat ympäristöhaasteeseen: pienentävät polttoaineen kulutusta ajokilometriä kohti. Nykyaikaisella teknologialla moottorin koon pienentäminen ei enää vähennä ajomukavuutta yhtä dramaattisesti kuin ennen.
Uusissa kolmisylinterisissä ei kuitenkaan aiota juuri tinkiä hevosvoimista ja vääntömomentista.
Moottorit kutistuvat Amerikassa
Useimmissa nykyisissä henkilöautoissa on nelisylinteriset moottorit. Yhdysvalloissa on perinteisesti suosittu suurta voimaa ja kokoa moottoreissakin, ja käytössä on ollut paljon viisi- ja kuusisylinterisiä automalleja.
Siellä moottorit ovat olleet pienenemään päin viime vuosina. Vuonna 2007 vain 34 prosentissa Yhdysvalloissa myydyistä autoista oli nelisylinterinen moottori, vuonna 2011 myydyistä jo 47 prosentissa.
Useita malleja markkinoille
Ford aikoo tuoda markkinoille yksilitraisen kolmisylinterisen EcoBoost-mallinsa ensin Euroopassa ja sitten Yhdysvalloissa tämän ja ensi vuoden aikana. Sen saa säädöistä riippuen 100 – 125- hevosvoimaisena.
Mitsubishi tuo oman kolmisylinterisensä markkinoille vuoden 2013 aikana. Myös BMW, Volkswagen ja Nissan kehittävät paraikaa omia kolmisylinterisiä mallejaan tavoitteena tulla markkinoille muutaman vuoden päästä.
Autonvalmistajat etenevät varovaisesti erityisesti Amerikan markkinoilla. Viimeksi 1990-luvulla General Motors myi siellä kolmisylinterisiä autoja nimillä Chevrolet Metro ja Geo Metro.
Ne olivat markkinoiden vähiten polttoainetta kuluttavia autoja, mutta saivat nihkeän vastaanoton koska olivat kuljettajien mielestä meluisia ja vetivät huonosti ylämäessä.
Nyt autonvalmistajat pyrkivät siihen, ettei ajomukavuudesta tarvitse tinkiä, vaikka hankkii aiempaa vähemmän kuluttavan auton.
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/aut ... t-20032012
Autojen seuraava buumi on kolmisylinteriset moottorit
Useat autonvalmistajat aikovat tuoda markkinoille lähivuosina uusia kolmisylinterisellä moottorilla varustettuja malleja, kirjoittaa Los Angeles Times.
Aiempaa pienemmät moottorit vastaavat ympäristöhaasteeseen: pienentävät polttoaineen kulutusta ajokilometriä kohti. Nykyaikaisella teknologialla moottorin koon pienentäminen ei enää vähennä ajomukavuutta yhtä dramaattisesti kuin ennen.
Uusissa kolmisylinterisissä ei kuitenkaan aiota juuri tinkiä hevosvoimista ja vääntömomentista.
Moottorit kutistuvat Amerikassa
Useimmissa nykyisissä henkilöautoissa on nelisylinteriset moottorit. Yhdysvalloissa on perinteisesti suosittu suurta voimaa ja kokoa moottoreissakin, ja käytössä on ollut paljon viisi- ja kuusisylinterisiä automalleja.
Siellä moottorit ovat olleet pienenemään päin viime vuosina. Vuonna 2007 vain 34 prosentissa Yhdysvalloissa myydyistä autoista oli nelisylinterinen moottori, vuonna 2011 myydyistä jo 47 prosentissa.
Useita malleja markkinoille
Ford aikoo tuoda markkinoille yksilitraisen kolmisylinterisen EcoBoost-mallinsa ensin Euroopassa ja sitten Yhdysvalloissa tämän ja ensi vuoden aikana. Sen saa säädöistä riippuen 100 – 125- hevosvoimaisena.
Mitsubishi tuo oman kolmisylinterisensä markkinoille vuoden 2013 aikana. Myös BMW, Volkswagen ja Nissan kehittävät paraikaa omia kolmisylinterisiä mallejaan tavoitteena tulla markkinoille muutaman vuoden päästä.
Autonvalmistajat etenevät varovaisesti erityisesti Amerikan markkinoilla. Viimeksi 1990-luvulla General Motors myi siellä kolmisylinterisiä autoja nimillä Chevrolet Metro ja Geo Metro.
Ne olivat markkinoiden vähiten polttoainetta kuluttavia autoja, mutta saivat nihkeän vastaanoton koska olivat kuljettajien mielestä meluisia ja vetivät huonosti ylämäessä.
Nyt autonvalmistajat pyrkivät siihen, ettei ajomukavuudesta tarvitse tinkiä, vaikka hankkii aiempaa vähemmän kuluttavan auton.