Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » To Maaliskuu 22. 20:00:26 2012
Imusarjan ylempi ja alempi osa on irti ja puhdistan ne myöhemmin dieselillä ja harjojen kanssa.
Mutta sitten mietin noita venttiilejä mitkä näkyy kun kurkistan sylinterin koloista sisään, mitenkä niitä voi puhdistella? Pelottaa että pudotan nuo pakokaasun takaisinkierrätyksen aiheuttamat töhnät palotilaan
Laitetaan nyt vielä että moottorina Duratec 2.5 V6..
Edit: En kyllä meinannut purkaa moottoria enempää kuin nuo imusarjojen poisto. Kuvaa, jokatoinen venttiili töhnänen:
http://kuvaton.com/k/YvOF.jpg
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja MouTine » To Maaliskuu 22. 20:35:55 2012
Tutun näköstä paskaa Mustangin ajoilta. Siinä oli myös tuommoset IMRC läpät ja toisio kanavat jossa ei suutinta. Itse käänsin moottoria niin että venttiili oli kiinni ja sitten pulloharjaa ja puutikkua ja liottimia ja imurilla imin ylös. Hyvä tuli.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » To Maaliskuu 22. 20:46:39 2012
MouTine kirjoitti:Tutun näköstä paskaa Mustangin ajoilta. Siinä oli myös tuommoset IMRC läpät ja toisio kanavat jossa ei suutinta. Itse käänsin moottoria niin että venttiili oli kiinni ja sitten pulloharjaa ja puutikkua ja liottimia ja imurilla imin ylös. Hyvä tuli.
Tuossa juuri tuhkaimurilla jossa puutarhaletku jatkona imuroin jo pudonneita murusia pois. Sillä varmaan saan loputkin kun jotain liuotinta sotken. Löytyi se sopiva kohta josta moottoria voi pyöritellä räikän kanssa.
-
vauhtipete
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Viesti
Kirjoittaja vauhtipete » Pe Maaliskuu 23. 12:42:46 2012
Bräkleenillä lähtee ainakin, vähän harjaa tms avuksi.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
jat-79
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti
Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 24. 12:05:40 2012
Töis käytän ruosteen irrottaja spraytä ja ruuvimeisseliä tai harjaa riippuen p*skan seinämävahvuudesta
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » La Maaliskuu 24. 20:04:02 2012
vauhtipete kirjoitti:Bräkleenillä lähtee ainakin, vähän harjaa tms avuksi.
Kaupassa ollessa meinasin ostaa kans jotain vastaavia.
jat-79 kirjoitti:Töis käytän ruosteen irrottaja spraytä ja ruuvimeisseliä tai harjaa riippuen p*skan seinämävahvuudesta
Joo, huomasin kans kokeillessani että tuokin toimii.

..mut vaikka kuinka liottaa ku en pääse sinne asti harjaamaan millään, niin ei pelkkä liottaminen riitä. Käytän paineilmaa, tuhkaimuria ja liottamista vuoronperään kunnes puhtaana

-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 24. 20:13:21 2012
Mikset pääse harjaamaan?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » Su Maaliskuu 25. 20:19:08 2012
MouTine kirjoitti:Mikset pääse harjaamaan?
Ei mulla ole noihin muotoihin sopivaa harjaa. ..hammasharjan näköinen teräsharja on mut sillä saan ainoastaan nuo kanavien yläosat hinkattua.
-
jat-79
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti
Kirjoittaja jat-79 » Su Maaliskuu 25. 22:42:32 2012
Halpa harja jos ei muuta löydy. Ota pätkä jotain päällystettyä teräsvaijeria, kuori ja taittele varpin säikeet toisesta päästä harjaksi ja toisesta päästä porakoneeseen kiinni.
Päällystettyä siksi ettei varppi ala purkautua, voi sen toki muullakin estää.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
tupez
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:42:55 2008
Viesti
Kirjoittaja tupez » Ma Helmikuu 11. 23:22:38 2013
Volvosta pesin imukanavat puukolla suurimmat paskat sit vuoron perään puhistus reitä ja wurtin tiivistepintojen/maalinpoistoainetta hammasharjalla hinkaten ja paineilmaa, hyvin lähti, imusarjaa pidin polttoöljyssä muutaman päivän ja pulloharjalla hankasin, paskanen homma mut kannatti, veto parani huomaa hyvin ku tasakaasulla ajaa suuriinkin mäkiin ni ei tarvi hirveesti kaasua polkea, nyt egr tulpattu ja pysyy.
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » Ti Helmikuu 12. 17:45:03 2013
Jep. Kauhea työ noissa mutta lopulta silloin joskus farkkumondeossa onnistuinki ihan hyvin. Nyt harmittaa että sama työ edessä ST200:n kanssa.
Näistä Mondeon kanavista huomaa hyvin, kumpaan venttiiliin annetaan bensasuihkua, ja kumpaan tarjotaan ainoastaan ilmaa+pakokaasuja+öljyä (eli ilman bensaa):
http://kuvaton.com/k/YvOF.jpg
Olisi ihan kiva jos mondeossa toi bensansuihkutus ois yhtä fiksusti kuin jaguarin 3.0 moottoreissa. Onkohan ST220:ssa tehty toispuoleisesti suihkutus vai keskelle kuten jaguarin 3.0? Eli onkohan toi toispuoleinen suihkutus ainoastaan 2.5 durateceissa vai sitten mondeon moottoreissa
edit: hieman fiksasin ja selvesin ajatustani viestissä
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Pe Helmikuu 15. 18:49:43 2013
voivoi, vaikuttaa siltä että joutuis kans tohon touhuun lähteen. paljoko on mondeon mittaris että on ton verran paskaa..?
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
STsam
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 1073
- Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
- Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä
Viesti
Kirjoittaja STsam » Pe Helmikuu 15. 21:54:45 2013
Jep, samaan jumppaan joutuu kesällä, kun nyt jo tietää ettei rahatilanne anna myöden kesällä sillä ajella (fiilistellään avolla ku sellainen on). Alustasarja pitäis vaihtaa ym. Saa nähdä mitä siellä on 150tkm jäljiltä...
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » La Maaliskuu 2. 1:53:16 2013
STsam kirjoitti:Alustasarja pitäis vaihtaa ym. Saa nähdä mitä siellä on 150tkm jäljiltä...
Mun pitäs hommata ST200:n takajouset. Toi weitecin alustasarja on aivan perkeleestä. 3 kaveria kyydissä ni rupes jo pelottaa että takakumi mene puhki ku mutkissa, töyssyissä ja ylämäissä kumi laahas melkein juuri korjatut takakaaret. Ajon jälkeen katoin ni takakaaretki oli saannu kirkkaan pellin värin, eli maalit lähteny.
Motonetistä vois ottaa 170heppasen takajouset mu en sit tiiä, kuinka hirveeksi se ajettavuus menee.
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » La Maaliskuu 2. 20:49:05 2013
Toisioilmaläpät jollain surrilangalla tai vast. auki asentoon, sopivalla kepillä asetetaan kaasupoljin asentoon noin 2500-3000 rpm ja 400ml purkki forte intake cleaneria koneeseen ilmamassamittarin jälkeen ettei sitä turhaan hölvätä. Irroittaa vähän imuletkua ja siitä pilli sisään, väliaikainen tiivistys vaikka roudarilla. Sekunnin suhautuksia ja uutta perään kun kierrokset on taas noussut. Sitten vaan ajoon ja kunnolla runtua.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Ti Maaliskuu 5. 9:07:33 2013
onko tosta hyviäkin kokemuksia tosta forte touhusta..?
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ti Maaliskuu 5. 17:51:08 2013
Volkkarin suoraruiskukoneissa on jouduttu käyttämään, kun kirjaimellisesti paskovat itsensä tukkoon. Helpommissa tapauksissa näin, hankalammissa kone auki ja putsaus palotiloja myöten. Mondeon egr kurat on aika pientä verrattuna siihen mitä vaggineista löytyy.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Ke Maaliskuu 6. 9:10:58 2013
no hyvä, voisihan tota testata. kerron tänne kuinka kävi, tai mahd. muutoksista
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Huhtikuu 3. 23:58:01 2013
Hyvät tervat tuo ST200 tehny

ylempi imusarja:
http://kuvaton.com/k/YbHw.jpg (Kuivaa korppua reunoilla, taivuttaessa rapisee)
alempi imusarja:
http://kuvaton.com/k/YbH4.jpg (pehmeämpää mössöä ja kikkareita)
Autolla ajettu 225tKm, mutta moskaa paljon enemmän mitä 170hv farkkumondeollani, jolla oli ajettu 300tKm, ehkä sitä oli sitten putsattu jo ennen edellistä omistajaa.
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Su Toukokuu 5. 14:07:11 2013
eikö tota fortea tosiaan saa "siviili" ostaa mistään..?
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Su Toukokuu 5. 15:20:36 2013
Eiköhän ainakin korjaamot myy sitä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » Ma Toukokuu 6. 15:55:28 2013
On tuo forte tosiaan niin kallis purkki että minä en ainakaan ole ostamassa

-
Ilkka_H
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Toukokuu 7. 13:18:17 2013
pk seudulla fortea voi kysellä meikäläiseltä, tosin kallista tätäkin kautta.
#6
Escort -75
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Ti Toukokuu 7. 23:12:18 2013
onko kallis jos tosiaan karstat lähtis..?
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Su Tammikuu 19. 9:17:23 2014
nyt rupee putsailu olemaan voiton puolella, vielä nuo irralliset imusarjat jynssään niin pääsee kasaamaan.
'Kaikenlaisia "erikoistyökaluja" piti kehitellä että sai imukanavat ja venttiilin lautaset putsailtua. Toivotaan että tuo nykiminen ja pätkiminen tolla loppuis.
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
RD
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja RD » Su Tammikuu 19. 19:00:42 2014
Tästä tuli mieleen että multa löytys uudet ylemmät ja alemmat tiivisteet imusarjaan. Hain joskus fordilta muttei tullut laitettua.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Pe Tammikuu 24. 21:10:30 2014
Prkl.. loppusuoralla. Melkein kasas niin katkes alipaine letkun liitin jarrutehostimelta imusarjaan, oli viimenen mikä oli laittamatta ennen koeajoa.

-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » La Tammikuu 25. 19:23:11 2014
Valmis. Kyllä se pätkiminen loppui, jotain pientä vielä oli mutta se ehkä loppuu kun saa ajettua vähän enemmän. Kiitokset kaikille neuvoista jälleen kerran!

-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Ke Tammikuu 29. 22:11:14 2014
Prkle se mitään loppunu! Väheni kyllä, nyt ottaa kierroksia ja kulkee taas niinkuin pitää. Mutta. Esimerkiksi tyhjäkäynnillä pätkii vähän ja joissakin tilanteissa ajossa matalilla kierroksilla myös. Raivostuttavaa!!! Olisko jollain heittää ehdotuksia?
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-
RD
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja RD » Ke Tammikuu 29. 22:41:21 2014
Imuvuodoks toi mulla diagnosoitiin, mutta sitten puristuspainemittari näytti vajaata jossain pytyssä, siksipä jäi ne imusarjan tiivisteet vaihtamatta...
Saatko vikakoodeja luettua?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
MikkoJayEm
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Viesti
Kirjoittaja MikkoJayEm » To Tammikuu 30. 12:06:00 2014
Puhdistitko myös tyhjäkäynti-venttiilin? Jos vika siinä niin joskus puhdistaminen riittää ja joillain taas täytynyt ostaa uusi, 2.5 mondeossa ainakin.
-
sapporo
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Viesti
Kirjoittaja sapporo » Pe Tammikuu 31. 22:12:35 2014
Puhdistin kyllä mutta en tiedä putsasinko tarpeeks hyvin. Tällä hetkellä epäilen kaasuläpän asentotunnistinta, guukle sano että niissä ollu kans vikaa ja tehny samaa että pätkii alakierroksilla.
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73