RE 85

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Tammikuu 21. 10:37:48 2012

Onko muilla vielä kokemuksia turbo autoissa tuosta uudesta bensasta?
Itsellä on bensalinjat yms, tehty kestämään tuota ja ajattelein parin vko:n päästä kokeilla rullilla et mitä vaikutusta on...hyvä testailla kun tuli tehtyä toi dyno itse 8) Ehkä jotain 30%re:tä ja loppu bensaa seoksella.
mitä asioita pitäis ottaa huomioon? ...bensa karttaa pitää varmaa rikastaa kokko alueelta hieman ja kylmäkäynistys rikastuksia täytyy varmaan lisätä...
Mites seossuhdemittari, näyttääkö edelleen samaa seossuhdetta kuin bensalla vaikka oikeastihan se vaatii enemmän polttoainetta ilmaan verrrattuna..
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Tammikuu 21. 13:42:06 2012

Toi ärreen määrä vaikuttaa seokseen/palonopeuteen melko voimakkaasti, eli jos meinaat jatkossakin ajaa tommosella sotkulla niin se % pitäis olla aina sama, eikä sinnepäin.
Mieluummin pelkällä 85:lla tai sitten 98:lla ja vesiruiskusta tulemaan pelkää ärreetä jolloin määriä on helppo kontrolloida.
85:lla lisää keittoa koneeseen ja ennakot pakokaasun lämpötilan mukaan kuten 98:llakin, kun kaasu on kylmintä on ennakko kohillaan.
85:lla seosmittari näyttää samaa kuin 98:lla, eli vaikka lambda 1 on 9,78 näyttää mittari 14,7.
Jos turbo on mitoitettu 98:lle, pakopuoli menee tukkoon ainakin pelkällä 85:lla ajettaessa.
Eipä siinä muuten mitään ihmeellistä ole, mutta pajan tuuletuksesta kannattaa huolehtia koska ärree ei käryä normi bensan tavoin niin häkäpitoisuus nousee huomaamatta.
Itellä alkaa päätä särkeä nopeasti jos ilmanvaihto pykii. On vissiin jo riittävästi pakokaasuja nuuskittu..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Tammikuu 21. 16:31:35 2012

noniin, toi vesirusiku ois kyl hyvä vaihtoehto tuohon säännöstelyyn. Onkohan järkeä vaihtaa kokonaan re:hen? on juttua liikkeeelllä et kylmällä koneella rupeaa holvaamaan männärenkaiden lävitse ainetta, koska vaatii "rikkaan seoksen" että käy kylmänä, tämä ainakin piti paikkaa kun kokeilin edellistä konetta raa"alla metanoolilla...Öljyjä sais vaihdella 3tkm välein...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Tammikuu 21. 19:27:30 2012

pontsei kirjoitti:kokeilin edellistä konetta raa"alla metanoolilla
Epäilemättä on eroa, onhan ehdan mäskin lambda 1 6, kun se etanolilla on 9 ja ärreellä em. 9,78.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Tammikuu 21. 21:07:48 2012

no on eroa joo, mut silti vähän vielä epäilyttää toi re:n käyttäminen pelkiltää... voishan sitä tietysti kokeilla tuossa rullilla mitä meinaa, onkos sulla jari h kokemuksia tosta aineesta miten toimii ihan katuautossa?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Tammikuu 21. 21:08:23 2012

Onkos tullut laskeltua E85 / 98 välistä hinta eroa.
Ainakin itse katselin paikkakunnan huoltoaseman hintoja niin kannattaisi ajaa E85:lla vaikka pitäisi syöttää sitä +40% enemmän kuin 98:a. :wink:
Vasta +50% meni 98 hinnan ohi.

Ainakin itse tekisin seuraavan harrasteen suoraan 85:lla toimivaksi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja escorvet » La Tammikuu 21. 21:14:04 2012

Aksu kirjoitti:Onkos tullut laskeltua E85 / 98 välistä hinta eroa.
Ainakin itse katselin paikkakunnan huoltoaseman hintoja niin kannattaisi ajaa E85:lla vaikka pitäisi syöttää sitä +40% enemmän kuin 98:a. :wink:
Vasta +50% meni 98 hinnan ohi.

Ainakin itse tekisin seuraavan harrasteen suoraan 85:lla toimivaksi.
Mäntsälässä ainakin toi RE85 on 0.999 ja 98 taas siellä 1.60 luokkaa.
Eli tolla 40% jäis aika paljonkin halvemmaks vielä.

Itteä vähän kiinnostaisi pistää focus rokkaamaan ainoastaan tuolla ärreellä.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Tammikuu 21. 21:48:45 2012

no täälläkin(keski-suomessa) näkyy olevan 0,99€/l, mutta epäilen että kun kulutus kasvaa nostetaan reilusti hintaa, jos yhtää tunnen suomen tapoja :!:
Mutta lähinnä tuon tehon tavottelun ja toimivuuden takia asiaa oon miettiny, onhan siinä etuja: nakutuksen kestävyys, lämpötilan lasku yms. Mutta mitä aineen huonoimmat puolet on? ...kai sitä jo kaikki käyttäis jos se oikein hyvää olis...?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 22. 17:23:17 2012

Tuo nakutuksen kuuleminen tulee ensimmäisenä mieleen. Sitä eikuule niin helposti kuin normaalilla bensalla ja kun se selvästi jo kuulu niin olisi melko rankkaa nakutusta jo (luettua tietoa,ei oma kohtaista kokemusta)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Tammikuu 22. 19:04:27 2012

joo, siitä nakutusäänestä ne on varoitellu, pitää kait nostaa ennakoita kunnes teho ei enää nouse ja siitä muutama aste takaisin...mutta ihan mielenkiintoinen aihe, koska kyllä tuo re tulee lisääntymään suomen markkinoilla, ja enemmmän tulee sillä toimivia harraste pelejä ja muitakin autoja liikenteeseen. täytyy kyllä omaa cossua kokeilla, tippuuko teho vai nouseeko, vai pyöriikö männäntappeja lattialla :lol:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Tammikuu 22. 23:01:42 2012

Jos et ahtoja nosta, niin kokolailla samoissa tehot pyörii. Pienestä tehon laskusta ei kannata hätääntyä, lisää painetta koneeseen.

Ite en ehtinyt paljoa 85:lla kilsoja kerätä, Timppa tais rullata useamman tuhannen km Tanella ärreen voimin.
Kunhan tuon käyttis projektin saa nippuun, niin sitten lähtee ympärivuotinen testi käyntiin.

Varmaan suurin syy käytön vähyyteen on tarjonnan vähyys. Toivottavasti parissa vuodessa asemien määrä on sillä tasolla, että voi lähteä reissuun pohtimatta missä pääsee tankkaamaan.
Sitten voi odottaa 85:lta varsinaista breikkausta: uusia flexifuel autoja myydään kuin häkää, vanhoja katiskoita muutetaan 85:lle jne. Touhu jatkuu siihen asti, kunnes joku sailaksenrami taskulaskee valtion menettävän kymmeniätuhansiamiljoonia verotuloja vuodessa, mätkäistään kotitekoisille 85 muutoksille kunnon valmiste/haitta/ympäristö/käyttövoimavero. Enää ei tulli ja poliisi jahtaakaan mökkiöljyllä ajavia bulgarialaisia rekkoja vaan näytteitä imuroidaan jokaisesta vähänkin epäilyttävästä harrasteajoneuvosta. Ja sen pituinen se siitä.. :)
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ti Tammikuu 24. 22:09:50 2012

no nyt on sierra rullilla, pitää huomenna hakea tosta huoltsikalta vähä re:tä ja kokeilla mitä tapahtuu, pitää laitella vähä lisä infoa huomenna...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Tammikuu 25. 19:48:11 2012

Nyt säädelty pikku tovi, 1,2bar niin oli 380hv/440nm, siihen loppui suuttimet (500cc), vko loppuna saan 1000cc suuttimet niin pitäis koettaa nostaa paineita 1,7bar korville.
muuten pelas hyvin, lähtee käyntiin hyvin ja kyllä huomattavati viileempänä pysyy moottori. Ja tankissa siis pelkkää 85:sta. sytytysennakoita nostin 3 astetta koko kartan alueelta, enempää en siihen vielä keskittyny...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Tammikuu 26. 19:24:56 2012

En kehtaisi toista ketjua aloittaa samasta aineesta niin ajattelin kysyä tässä.
Onko kellään tietoa tai hyvää arvausta voisko nokkaa muuttaa paremmin ärreelle sopivaksi? Nykyisethän on kaikki suunniteltu bensalle.. Vai onko sillä mitää väliä?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Tammikuu 27. 13:56:47 2012

itsekkin olen tuota miettiny, eräs kansi mies ainaki sanoi ettei kannata muuttaa nokkia sen re:n takia. pitää vielä tutkia sitä aihetta. nyt 1000cc suuttimet niiin pääsee paremmin testaamaan miten oma auto pelaa.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Tammikuu 29. 9:56:22 2012

nyt on 1000cc suuttimet ja rupesi aine riittämään, sutimista oli hieman joten aivan tarkkoja ei ollut vedot mut alin oli 405 ja ylin 429hv väännöt karvan vajaa 500nm... painetta oli 1.4bar. Pitää ensiviikolla hakea kitka ainetta renkaaseen ja koettaa uudestaa. Mutta merkittävin parannus oli että kone ei käy läheskään niin kuumana kuin bensalla. Eli kyllä ensikesällä ajetaan re:llä. jos ei hinta mene bensan ohi :twisted:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Helmikuu 24. 9:17:14 2012

Onko joku perehtyny miten käyttäytyy vanhoissa koneissa joissa ei oo seetejä ?
Tarviiko jotain lisäaineita tai onko tälle edes olemassa mitään lisäaineita.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Helmikuu 24. 12:48:57 2012

voi olla että tarvii lisä ainetta sekaan, koska nyky kannetkaan ei kaikki kai tuosta tykkää ja venttiilit voi myös kärsiä...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Huhtikuu 3. 22:06:43 2012

Itsellä kokeilut menossa käyttiksessä, eli 91 camry, 3l kuutosmoottorilla, nyt tankissa ~3/4reetä ja loput 98:a. Ainut muutos mitä oon tähän asti tehny, on että tankkasin eri pistoolista :green:


Ja mitään outoa/ihmeellistä en huomannu, ei nykimistä eikä mitään semmosta, tehoahan ei ole, mut ei sitä oo koskaan juuri ollutkaan. kertoillaan yhteenvetoa jahka jotain hajoo, tai saan vähän enemmän kilometrejä alle.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Huhtikuu 4. 15:32:26 2012

itse muutin 1.6 zetecci escortin re:lle, tulos 5hv ja 10nm enemmän. Ja pelaa kuin aina olis ollu "flexifuel" :lol: Nostin siis pelkkäää bensanpainetta, muuta en tehnyt...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Huhtikuu 4. 18:15:09 2012

pontsei kirjoitti:itse muutin 1.6 zetecci escortin re:lle, tulos 5hv ja 10nm enemmän. Ja pelaa kuin aina olis ollu "flexifuel" :lol: Nostin siis pelkkäää bensanpainetta, muuta en tehnyt...
Paljon nostit bensanpainetta? Ootko kattonu seoksia ennen/jälkeen? Ittekin oli tarkoitus kokeilla tuota viunaa escossa.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Huhtikuu 4. 18:50:39 2012

Jahas no tuota en ihan odottanut... Minkälainen enerkiapitoisuus tuossa pontikassa on bentsiiniin verrattuna noin teoriassa? Meinaan vaan että kummalla saa periaatteessa enemmän ruutia vaparikoneessa?

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Huhtikuu 4. 20:10:45 2012

bensanpainetta nostin 4,5bar:iin 3:sta. En katsonut seoksia vielä ku ei ole lambda penkissä kiinni ku on vähä vielä vaiheessa :oops: Mut tuolla se rupesi käymään hyvin ja lähtee hyvin käyntiin ja pelaa muutenkin.
Energia-arvo on 85:lla huonompi, kuin bensalla mut se sitoo happea enempi. Siitähän se johtuu että sitä pitää syöttää enempi kuin bensaa ja oktaani luku on 106 hujakoilla, joten puristuskestävyys on parempi. Varmasti vapaasti hengittävästä saa tehoa enempi bensaan verrattuna, jos nostaa puristus-suhdetta reilusti...varmaan 13,5 korville, Ja Ainakin turbo pelisää vaikuuttaa positiivisesti 8)
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Huhtikuu 4. 20:30:26 2012

Dieselissä on paras energia-arvo, sitten bensa, re85, etanoli, metanoli, ja nitrometaani.
Nitrodragsterien teho perustuu myös siihen että nitrometaani sisältää ylivoimaisesti eniten happea, ja vaparidieselin tehottomuus siihen että dieselissä ei ole juuri yhtään happea.
Kun bensakilo tarvii 14.7 kiloa ilmaa niin nitrokilo tarvii vain 1,7 kiloa. Eli pyttyyn saa ruutata puolet nitroa ja puolet ilmaa noin karkeasti. :cha n.3000hp nitrodragsterin kulutun on noin 10000l/100km
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Huhtikuu 4. 21:43:03 2012

pontsei kirjoitti:bensanpainetta nostin 4,5bar:iin 3:sta. En katsonut seoksia vielä ku ei ole lambda penkissä kiinni ku on vähä vielä vaiheessa :oops: Mut tuolla se rupesi käymään hyvin ja lähtee hyvin käyntiin ja pelaa muutenkin.
Onko muuten tietoa 1.6 zetec escon suuttimien koosta? Itte mietin isompien laittoa vakiolla bensanpaineella. Jos vaikka jostain DOHC sierrasta sopivasti isommat? Jos olis ollu eec-IV ecu, ni olis jo mega paikoillaan...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Huhtikuu 5. 7:49:11 2012

ei oo havaintoa mitkä on, dohcin suuttimilla kyllä varmaan kannattaa kokeilla. Itse meinasin tehdä sähköisen paineen säätimen, niin voi sisältä säätää, sehän ois sitten köyhänmiehen flexifuel, ku vois ajaa välillä bensalla...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Huhtikuu 5. 10:18:41 2012

Suuttimet tietty jos vaihtaa,ni silloin tulee tuo bensalla ajo ongelma->liian rikkaalla. Tuo bensanpaineen nosto sinälään hyvä konsti! Ja varmaan tuo vakiopumppu jaksaa sen verran pumpata kovemmallakin paineellakin, ettei tuotto putoa escortissa :lol:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Huhtikuu 5. 13:35:52 2012

Mä en nyt ole vielä yhtään sen viisaampi. Siispä yksinkertaistan hieman - täysin avaamaton vapaasti hengittävä vakio bensamoottori, sytytys ja ruutta ruuvataan kohdalleen ja käytetään vain bensaa tai pontikkaa, kummalla soossilla voimaa on enemmän? Siis teoriassa?

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Huhtikuu 5. 19:01:56 2012

Perskeles! Kurkkasin escon pellin alle ja siellähän oli sivusyöttösuuttimet! Millä Pontsei nostit bensanpaineen?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Huhtikuu 5. 21:23:43 2012

Tässä pohdiskellu, että kun sanotaan että pitäs karkeasti semmonen ~17% saada lisää kakkua e85:llä, niin tuleeko toi sama tapahtuma suoraan ku nostaa bensanpainetta sen 17%, ilman että kosketaan bensakarttaan yhtään?

Kylmäkäynnistyksessä huomannu ite eroa, ei meinaa pakkasesta herätä niin helpolla.

Camryssä ei vaan pysty painetta ite säätämään, mut jos löis sinne perään vaan toisen säätimen tylysti. Rinnalle vaikka 12v mankkuventtiili, mikä ohittaa säätimen kun kääntää kytkintä. Että pysyy bensalla ajamisen mahdollisuus.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Huhtikuu 5. 22:46:43 2012

jeddah kirjoitti:Mä en nyt ole vielä yhtään sen viisaampi. Siispä yksinkertaistan hieman - täysin avaamaton vapaasti hengittävä vakio bensamoottori, sytytys ja ruutta ruuvataan kohdalleen ja käytetään vain bensaa tai pontikkaa, kummalla soossilla voimaa on enemmän? Siis teoriassa?
RE85:lla 2-5% enemmän. http://www.makelaracing.fi/Infotaulu.pdf
VooDoo kirjoitti:Tässä pohdiskellu, että kun sanotaan että pitäs karkeasti semmonen ~17% saada lisää kakkua e85:llä, niin tuleeko toi sama tapahtuma suoraan ku nostaa bensanpainetta sen 17%, ilman että kosketaan bensakarttaan yhtään?
Jos suuttimien tuotto on sen 17% suurempi silloin kun painetta nostaa 17% niin silloin tuo on mahdollista. Epäilen että se ei noin suoraan mene.
Mitä tuosta tuoton lisäyksestä on tullu lueskeltua ja kyseltyä, niin jotku puhuu 13%:sta, jotku jopa 20%:sta ja muut siitä väliltä. Otappa ny sitte selvää :?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 6. 0:58:06 2012

No sillohan toi 17 osuu aika lähelle keskikohtaa. :green:
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Huhtikuu 6. 9:32:24 2012

no tuo mun koe escortti on täysin vakio, alkuperäisenä sain penkissä 85hv/130nm, etanooli tankissa 90hv/140nm. Jos sytytystä olisi muuttanut olisi tullu enemmän. bensanpainetta nostin laittamalla 8mm kierretangonpätkän paluuletkuun ja kierretankoon rälläkällä pieni ura kylkeen. :lol: Nyt kun se tuntuu toimivan niin ajattelin käydä hakemassa sähköisen propoventtiilin mitä voi säätää auton sisältä potikalla. todellinen flexifuel...

Ja tuohan re:n määrä on vähän moottorista kiinni, et paljonko pitää laittaa lisää sinne bensaan verrattuna. Mut epäilisin et 2-3€ per 100km on havempaa ajella tuolla re:llä. pitää ihan laskea kun saa vähän kilsoja alle ensin. Mut tuo kylmäkäynistys on ainut mitä olen huomannut, hieman huonontui, mutta ku pikkasen antaa kaasua kylmänä niin lähtee kyllä ihan hyvin.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Huhtikuu 6. 10:51:27 2012

Noniin, kiitoksia, tuo on se tieto mitä hain :D
Tiedän kyllä tosiaan mitä E85 tekee turbomoottorille ja minkälainen puristuskestävyys siinä on, mutta jotenkin olin kuvitellut että "matalapuristeisessa" vaparikoneessa suorituskyky jopa heikkenisi sillä... Tankkaanpa sitten Taunukseen viunaa niin tulee ekomalli siitäkin :P

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Huhtikuu 6. 11:31:29 2012

mullakin oli se käsitys että teho pienenee, mut toisin kävi ainakin tässä tapauksessa... Mut varmaan tavallinen vaparikone mistä laskee vähän kantta, niin tulis tehoa vähä enemmän ja kulutuskaan ei nouse juuri vakiosta paremman hyötysuhteen vuoksi...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Huhtikuu 7. 9:14:48 2012

Tuossa yksi tuttu on puljannu tuon E85:sen kans ja sanoi, et 7 astetta vois ennakoita nostaa suoraan 98:siin verrattuna. Tosin kehotti varovaisuuteen nakutuksen kanssa. Ei kuulemma kannata nakuääntä kuulla viinan kans puljatessa. Tuohon vaparikoneeseen kun sais puristukset sinne 12:1 suunnalle, ni ei varmaan kulutuskaan kauheasti nousis suhteessa bensaan, niinkuin pontsei mainitsi edellä.

Ihan mielenkiintoinen kokeilu!

Ps. Eilen ACS reissulla lorautin 20L jerryyn viinasta ja olis tarkoitus kokeilla sitä omassa 1.6 zetec escossa.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Huhtikuu 7. 10:21:02 2012

7 astetta kuullostaa aika paljolta, Se nakutusraja on haettava melkein dynossa, kun teho ei enää nouse,niin siitä pikkaisen takas niin on aika hyvä. Kunhan ei rupeais tuo hinta kamalasti nousemaan, menee tämäkin perseelleen, paitsi harraste autoihin nyt ihan tehonlisäyksen kannalta Laitoin.. ja tietysti nyt kun tankkas cossun 40€ niin tuli tankki melkein täytee. :cha
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja olafu » La Huhtikuu 7. 12:54:24 2012

jat-79 kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Mä en nyt ole vielä yhtään sen viisaampi. Siispä yksinkertaistan hieman - täysin avaamaton vapaasti hengittävä vakio bensamoottori, sytytys ja ruutta ruuvataan kohdalleen ja käytetään vain bensaa tai pontikkaa, kummalla soossilla voimaa on enemmän? Siis teoriassa?
RE85:lla 2-5% enemmän. http://www.makelaracing.fi/Infotaulu.pdf
VooDoo kirjoitti:Tässä pohdiskellu, että kun sanotaan että pitäs karkeasti semmonen ~17% saada lisää kakkua e85:llä, niin tuleeko toi sama tapahtuma suoraan ku nostaa bensanpainetta sen 17%, ilman että kosketaan bensakarttaan yhtään?
Jos suuttimien tuotto on sen 17% suurempi silloin kun painetta nostaa 17% niin silloin tuo on mahdollista. Epäilen että se ei noin suoraan mene.
Mitä tuosta tuoton lisäyksestä on tullu lueskeltua ja kyseltyä, niin jotku puhuu 13%:sta, jotku jopa 20%:sta ja muut siitä väliltä. Otappa ny sitte selvää :?
Paineen nosto ei vaikuta suoralla kertoimella virtaukseen. paineen kaksinkertaistaminen lisää virtausta vain 1.41-kertaiseksi (neliöjuuri kertoimesta).
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Huhtikuu 7. 15:14:18 2012

Mite muuten, jos e85:ttä alkaa lykkään perus valurauta kanteen, missä ei ole kovia seetejä, niin toimiiko noi perus lyijynkorvikkeet myös e85:n seassa? Onko kukaan testaillut e85 kaasuttimien kanssa?

Omat kokemukset nyt ollu vähän semmoset, että jos kestää tällä nyky bensalla, niin tuntuu kestävän e85.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Huhtikuu 7. 21:13:15 2012

eihän se tavan peltiäkää syövytä, et luulis kestävän valunkin :roll: Ja kait se lisäaine saman ajaa tuonkin kanssa, eikä tämä suomen re ole niin kovaa mitä amerikan e85:n. St1 mukaan on lisätty aineita ettei syövyttäisi niin paljon... Kyllähän se kaasarista menee samanlailla läpi ku ruiskustaki, jenkki miehet tainnu jo tehdä monta menopeliä kaasarilla.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Huhtikuu 8. 12:50:06 2012

Mitähä sitä keksis tolle camrylle, mitä enempi pistää reetä sekaan, sen vaikeemmaks muuttuu kylmästä starttaus. jää käymää semmosta 300-500 kierrosta ja sammuu. Kerran ku saa pörähtään tonne 1500kierroksen puolelle ni sit jää käymään ihan nätisti. Ja autohan ei tosiaan ollu tarkotettu millekkä re:lle, suht hyvin se silti tuntuu sillä pelaavan, kuhan saa käymään. Onko kellään kokemuksia näistä muunnospurkeista mitkä tulee suuttimien piuhojen väliin, lisää ilmeisesti aukioloaikaa. esimerkiksi http://www.e85kits.com/

Ja kylmäkäynnistykselle joku ajastinsysteemi, ette antaa hetkenaikaa kakkua enemmän.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Huhtikuu 8. 13:37:43 2012

veljellä on tilauksessa se unkarin poikien re boksi, pitää raportoida ku saa sen paikalleen, mikäli edes tulee sieltä maailmalta... Joku lisärikastushan niissä bokseissa on kylmälle ilmalle eriksee, mut escortti tuntuu lähtevän vielä -13 ihan hyvin ilman lämmitystä, mut vähän pitää antaa kaasua jo et jää käymään kylmänä.

Oletkos sä voodoo tehny sille camrylle mitään muutoksia? Nosta vähä pa painetta, niin voi ruveta toimimaan paremmin, kuristaa vaikka paluu letkua säätimen jälkeen.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Huhtikuu 8. 14:01:27 2012

VooDoo kirjoitti:Mitähä sitä keksis tolle camrylle, mitä enempi pistää reetä sekaan, sen vaikeemmaks muuttuu kylmästä starttaus. jää käymää semmosta 300-500 kierrosta ja sammuu. Kerran ku saa pörähtään tonne 1500kierroksen puolelle ni sit jää käymään ihan nätisti. Ja autohan ei tosiaan ollu tarkotettu millekkä re:lle, suht hyvin se silti tuntuu sillä pelaavan, kuhan saa käymään. Onko kellään kokemuksia näistä muunnospurkeista mitkä tulee suuttimien piuhojen väliin, lisää ilmeisesti aukioloaikaa. esimerkiksi http://www.e85kits.com/

Ja kylmäkäynnistykselle joku ajastinsysteemi, ette antaa hetkenaikaa kakkua enemmän.
Moottorin lämpötunnistimen toinen johto katki, jatkat siitä ne päät hyttiin ja sopiva vastus siihen väliin. Vastuksen rinnalle kytkin, millä ohitat sen kun kone on vähän lämminnyt. Näin saa ecun luuleen, että moottori on kylmempi mitä todellisuudessa ja antaa enemmän kylmärikastusta.

Vastuksen arvo määräytyy lämpöanturin vastuksesta. Mittaa vaikka kylmällä moottorilla paljonko se on. Kokeile vaikka suurinpiirtein samoilla ohmeilla olevaa vastusta siihen lisäks, mitä se anturi näyttää kylmänä.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Huhtikuu 8. 22:53:36 2012

Jeps, nyt ajeltu taas ja todettu, että pelkällä RE:llä puhti poissa, kulutus nousee poskettomaksi etc (menee ilmeisesti joku limp home mode päälle mikä kääntää ennakot olemattomiks etc, kun ei lampaada pystykkään korjaan niin paljoa, kun pitäis) 50/50 seoksella käkättää heittämällä viellä, joku 30/70 bensa/re toimii ihan ookoo, 100% Re niin alkaa sekoaan. Eli lisää ruokaa kaipais. B-paineita pitäs nostella, mut sit päästään tähän ongelmaan, et tarvis saada paineet pois, jos ei ole asemaa missä tankata RE:tä. Taidan kohtapuoleen kaatua jonkun unkarilaisen polven päällä tekemään boxiin ja kattoa mitä siitä seuraa. Ja mitään MEGAA tms härkäpäkettä EN ala tonne ymppään, on cruiset ja ties mitkä liitoksissa ecuun.


Tossa kattellu dokkareita noista purkeista, niin antavat reilun kylmäkäynnistysrikastuksen, kun pitää 5sec virtoja päällä ja starttaa vasta sitten, jos starttaa suoraan, niin antaa vaan sen "perus" lisäyksen bensaan nähden.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Huhtikuu 9. 9:33:35 2012

Ittelle heitin escoon kokeeksi 20L 85:sta tankkiin ja on yhtä tehoton on kuin ennenkin. :lol: Eli reilut puolet on yhä bensaa. Ensimmäinen huomio oli kiihdytysrikastuksen vajavaisuus ja lievä nykiminen pintakaasulla. Paikoillaan kaasutellessa oli alkuun pieni viive reagoinnissa. Otin sit akunkengän hekeksi irti ja takaisinlaiton jälkeen ajelin isommalla tiellä kunnolla lämpimäksi. Nyt startatessa lähtee hyvin käyntiin ja reagoi kaasuun normaalisti. Kait tuo eec-v jo sisältää jonkinlaista lambdakorjausta ja tuolla akun irroituksella se uskoakseni nollautui ja alkoi säätää alusta.

Jos kokeilis seuraavaksi lisää viinaa tankkiin ja huijaisi moottorinlämpöanturia. Yks megakin olis valmiina, mut en tiedä, jaksaako nyt innostua, kun pitäis capriakin rakentaa...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Huhtikuu 9. 13:14:42 2012

Kävin itekki nappasemas akun irti, katellaan jos tojotassa olis oppimispuolta rakenneltu.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Huhtikuu 9. 14:12:12 2012

Mitäs nuo unkarilaiset boxit maksaa? Ruottalaisilla on tämmönen keksintö http://www.flexitune.se/
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Huhtikuu 9. 15:15:12 2012

Innostuin vähän googlettelemaan aiheesta ja Tuulilasissa näkyi olleen mielenkiintoinen keskustelu josta häpeämättömät linkkien copy & pastet tässä...

Tuulilasin keskustelu:

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/teema/e85-bensiini

Suomalainen maahantuoja/muunnospaja, Flex Fuel Company:

http://www.flexfuel-company.fi/

Golf Variant E85 muunnosblogi:

http://re85-muunnos.wikidot.com/

E85 Asemia:

http://www.abcasemat.fi/tankkaa/e-85
http://www.re85.fi/index.php?id=7910
http://www.st1.fi/index.php?id=309&maa= ... velut[]=62
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Huhtikuu 9. 15:23:57 2012

Tänään kävin hakee taas lisää 85:sta tankkiin ja vähän purkkiinkin.. Nyt on seossuhde luokkaa 60% viinaa ja 40% E95. Tankilla meni seokset hetkeksi 17AFR, mut laski alle minuutissa 14.5-15 lukemiin. Tielle lähtiessä eka kiihdytys AFR17-17.5, mut jonkin matkan jälkeen taas AFR14.5 luokkaa. Eli vielä ainakin riitti ecussa korjaussäätö.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE 85

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Huhtikuu 9. 16:16:08 2012

Mitä Escortteja teillä oikein on testissä? Siis tarkka malli, moottori ja vuosimalli?

Kunhan tuota soppaa alkaa saada täälläkin, niin pitänee testata yhteen -91 1.6 CVH EFi Escorttiin. Ei ole niin väliä, vaikka siitä moottori "räjähtäisikin".

Vastaa Viestiin