vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosun3n
Viestit: 1
Liittynyt: To Syyskuu 22. 13:19:59 2011

vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Cosun3n » Pe Kesäkuu 1. 0:18:03 2012

Eli kyseinen motti tarvitsisi nokkaa, mutta millaisen?
Koneelle ei ole tehty mitään muutoksia. Ja mitäs kaikkea otettava huomioon uuden nokan kanssa? Hommattava muutakin?
Hieman olen uusi näissä touhuissa, mutta opetellaan kovasti!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Kesäkuu 1. 14:49:23 2012

Koska kone on sisuskaluiltaan vakio, ei kannata pilata hyviä vakio-ominaisuuksia tarpeettoman rajulla nokalla. Jos saa ylös vaikkapa 400 rpm vetoaluetta lisää, alhaalta menettää äkkiä tuplaten...
Toinen ja tärkeämpi asia on se ettei ruiskuun, erityisesti mekaanisella ilmamäärämittauksella olevaan koneeseen saa laittaa "rajua" nokkaa; käynti aaltoilee/sekoaa ala-alueella (imupulssi heittää ilmamassamittarin läppää edestakaisin) -> Nyrkkisääntönä: ei asteita, erityisesti ei overlappia, nostoa kyllä.

Kent Cams FR30 tai FR31
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Kesäkuu 1. 15:06:17 2012

Itse ehdottaisin FR30 (itsellä) tai bf134. iS:n ruisku sekoaa useimmilla 270+ asteisilla nokilla.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja RD » Pe Kesäkuu 1. 15:08:01 2012

Muutoksen myötä voi joutua säätöhommiin, siinä ilmamäärämittarissa on jonkin verran mahdollisuuksia mutta itse huomasin että se on aloittelijalle likimain mahdoton homma saada kohilleen(en vaihtanut edes nokkaa, vaan ehjän mittarin scorpion vastaavasta koneesta).
Harista voin suositella siinä vaiheessa. Löytyy kokemusta noiden mittareidenkin säädöstä,
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Kesäkuu 1. 22:50:51 2012

Ei massamittarin säätö kovin hankalaa ole? Tein useisiin säätöjä, erityisesti turboasennuksien yhteydessä. Seosmittarin kanssa radalle ja silleen...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja RD » Pe Kesäkuu 1. 23:01:02 2012

Tietysti mulla ei ollut tilaisuutta mitata seoksia kuin paikallaan ja käydä välillä koeajolla, mutta tuntu kyllä menevän ihan mahdottomaksi, vaikka kuvittelin että se ois ollut suoraan jo suht lähellä sopivaa kun vastaavasta koneesta oli kotoisin. Harinen sai sen puolestaan näyttään suorastaan helpolta, pari vetoa penkissä ja tehot nousi 10 heppaa, tyhjäkäynti tasaantui, ja kulutus oli sen jälkeen mun ajossa käsittämättömän alhainen 8l/100km, +-1l. Vanhalla mittarilla kymppi oli normaali lukema, ja uudella mittarilla huonoissa säädöissä vähän pahempi.
Sillä vaan, että ensikertalaiselle voi olla mahdoton tehtävä, niinkun mulle oli...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Vastaa Viestiin