Focus automaattivalot

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Toukokuu 2. 23:31:39 2012

Saksasta tuodussa Focuksessa ei valot syty jos valo kytkin on "0" asennossa, jos valot on taas päällä asennossa ne eivät sammu kun virrat sammuttaa. Automaatti asennossa valot palavat taasen vain pimeällä.

Mites tämän valot saisi paremmin suomen oloihin toimivimmiksi, eli että valot syttyisivät/sammuisivat samalla kun kytkee virrat päälle/pois.

Onnistuuko vaihtamalla jokin rele, vai pitääkö kääntyä paikallisen Ford dealerin puoleen jotta "ohjelmoivat" tuon muutoksen.

poppeli
Viestit: 290
Liittynyt: Ti Maaliskuu 13. 21:27:31 2007
Paikkakunta: Jurva

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja poppeli » To Toukokuu 3. 17:59:04 2012

Muistaakseni -08 mallin Focuksesta puuttui ainakin yksi rele ja sulake. Helpoimmalla pääset jos saat verrattua vierekkäin suomi- ja saksa-Focusta, lisäät sitten vain omaasi oikeat sulakkeet ja releen mistä sellaiset puuttuu. Kannattaa katsoa myös omistajankäsikirja ja sulakerasian merkinnät.
- Ford Focus MK1 1,6 2003 (harrasteauton ja käyttöauton risteytys)
- Ford Focus MK1 RS 2003 (isän kanssa yhteinen harrasteauto joka on vain kesäkäytössä)
- Yamaha FZ6-S 2005
- Escort MK1 1,3 1974 (projekti)

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Toukokuu 7. 22:16:15 2012

poppeli kirjoitti:Muistaakseni -08 mallin Focuksesta puuttui ainakin yksi rele ja sulake. Helpoimmalla pääset jos saat verrattua vierekkäin suomi- ja saksa-Focusta, lisäät sitten vain omaasi oikeat sulakkeet ja releen mistä sellaiset puuttuu. Kannattaa katsoa myös omistajankäsikirja ja sulakerasian merkinnät.
Kyseessä siis -07 Focus, tähänhätään ei ole suomiautoa päässyt tutkailmaan.

Hanskalokeron alta sulakerasiasta näyttäis puuttuvan ainakin nämä sulakkeet jotka viittaavat valoihin:
110 - Daytime running lamps ignition supply to lighting control switch
113 - Daytime running lamps (parking lamps)
135 - Daytime running lamps

Melkein tulee mieleen että miten valot voi ylipäätään toimia kun näinpaljon puuttuu :D

Voisi tietysti kokeilla mitä tapahtuu kun lisää näihin sulakkeet..

poppeli
Viestit: 290
Liittynyt: Ti Maaliskuu 13. 21:27:31 2007
Paikkakunta: Jurva

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja poppeli » Ti Toukokuu 8. 21:57:21 2012

Kertoiko ohjekirja tai sulakerasian merkinnät sulakkeiden oikeita arvoja? Summissahan sinne ei kannata niitä sulakkeita tökkiä. Muistaakseni sinne pitää laittaa myös yksi rele(samanlainen musta mikrorele mitä siellä on jo ripakopallinen)
- Ford Focus MK1 1,6 2003 (harrasteauton ja käyttöauton risteytys)
- Ford Focus MK1 RS 2003 (isän kanssa yhteinen harrasteauto joka on vain kesäkäytössä)
- Yamaha FZ6-S 2005
- Escort MK1 1,3 1974 (projekti)

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Toukokuu 9. 13:29:00 2012

poppeli kirjoitti:Kertoiko ohjekirja tai sulakerasian merkinnät sulakkeiden oikeita arvoja? Summissahan sinne ei kannata niitä sulakkeita tökkiä. Muistaakseni sinne pitää laittaa myös yksi rele(samanlainen musta mikrorele mitä siellä on jo ripakopallinen)
Ohjekirjassa toki lukee sulakkeiden "koot" eli virran kestot, releistä ei mitään mainintaa. Pitää vielä yrittää lisää tutkiskellä tuota ennenkuin tökkii sulakkeita paikalle.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja RStuning » Su Heinäkuu 15. 12:15:57 2012

Jaaha täällä oli tälläinen. Vaatii vaan yhden sulakkeen laiton sinne rasiaan ni saat valot toimimaan.

Euroopassa,kun ei tarvitse olla valoja päivällä päällä ni siksi sieltä on poistettu ne sulakkeet.

"Valomuisti sulake"
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Heinäkuu 15. 13:23:15 2012

RsTuning kirjoitti:Jaaha täällä oli tälläinen. Vaatii vaan yhden sulakkeen laiton sinne rasiaan ni saat valot toimimaan.

Euroopassa,kun ei tarvitse olla valoja päivällä päällä ni siksi sieltä on poistettu ne sulakkeet.

"Valomuisti sulake"
Mikähän mahtaa tän sulakkeen numero olla, omasta ohjekirjasta (englannin / saksan kieliset) ei löydy mitään valomuistiin liittyvää.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja RStuning » Su Heinäkuu 15. 18:08:56 2012

hanta kirjoitti:
RsTuning kirjoitti:Jaaha täällä oli tälläinen. Vaatii vaan yhden sulakkeen laiton sinne rasiaan ni saat valot toimimaan.

Euroopassa,kun ei tarvitse olla valoja päivällä päällä ni siksi sieltä on poistettu ne sulakkeet.

"Valomuisti sulake"
Mikähän mahtaa tän sulakkeen numero olla, omasta ohjekirjasta (englannin / saksan kieliset) ei löydy mitään valomuistiin liittyvää.
Laita kaikkiin ne sulakkeet. 10A , 10A , 20A

Kokeiles huvikseen,että nypläät sitten yhden pois ja sit katot mitä tapahtuu. Muistikuva ,että riittää siihen ekaan se sulake.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja RStuning » To Heinäkuu 19. 17:22:36 2012

Onko asia yhtään edistynyt? tosiaan euro-malleissa erikuviot ku näissä pohjoismaitten vehkeissä. Voipi myös tarvita sitä Releen vaihtoa. Joskus nypläsin niitä sulakkeita,kun mietin et laitan päivävalot,mutta tulin sitten toiseen johtopäätökseen ja hankin Xsenon-sumarit.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Heinäkuu 23. 12:10:56 2012

Liikahti asia taas vähän eteenpäin kun sain aikaiseksi perehtyä oikeasti tähän.

Eli sulakkeita kokeilin laittaa näihin:
F110 - Daytime running lamps ignition supply to lighting control switch (10A)
F113 - Daytime running lamps (parking lamps) (10A)
F135 - Daytime running lamps (20A)

Kun tuon sulakkeen F110 asensi, syttyi mittaristoon ajovalojen merkkivalo myös valokatkaisimen "0" asennossa kun moottori käynnissä. Kuitenkaan Xenonit eivät syty, vaikka noi sulakkeet F113 ja F135 on myös paikallaan. Sellanen sivu vaikutus noilla sulakkeilla myös oli, että jos valot on päällä moottori ei sammu vaikka avaimesta vääntää virrat pois (tästä löytyi myöhemmin varoittelua myös Fordin korjaamo ohjeista).


Seuraavaksi Fordin korjaamo ohjeiden kimppuun ja sieltä löytyikin tälläistä tietoa:
Ford kirjoitti: Daytime Running Lamps

On vehicles with autolamps, retrofitting with daytime running lamps is not permissible, as otherwise, the engine cannot be stopped when the lighting is switched on.

On vehicles with autolamps, the daytime running lamp fuse must not be fitted, as otherwise, the engine cannot be stopped when the lighting is switched on.

In areas where daytime running lamps (DTRL) are a legal requirement, the Generic Electronic Module (GEM) switches the dipped beam and the side lights on whenever the ignition switch is in the position "II" or "III" . On vehicles with conventional lamps (with a spiral-wound filament) the dipped beam operates at 90 % of its normal brightness when the supply voltage is provided through a DTRL relay and a specific resistor wire. On vehicles with gas discharge headlamps the dipped beam operates at the normal intensity via the standard dipped beam relay.

The autolamp function is not available on vehicles with daytime running lamps, as the GEM can only be configured for one of these two options.
Eli mulla tossa nyt "ongelmana" on noi automaattisesti pimeällä syttyvät valot (autolamps), niitä ja automaattisesti syttyviä ajovaloja (daytime running lamps) ei saa toimimaan samaan aikaan, vaikka noille autolamps:lle onkin oma asento valo katkaisimessa.

Korjaamo manuaalia lisää selaamalla selvisi että ratkaisu tähän kaiketi olisi se että GEM (Generic Electronic Module) ohjelmoitaisiin uudelleen, siitä otettaisiin pois käytöstä autolampsit jolloin automaattisesti syttyvät ajovalot (daytime running lamps) saisi toimimaan kun lisää noi sulakkeet. Ohjelmointihan pitää hoitaa Fordin WDS:llä.

Eli eipä ihan muutaman sulakkeen lisäämällä onnistunut tällä kertaa tämä. Jos seuraavassa huollossa ottais asian pöydälle, eipä noita valoja nyt niin suuri vaiva ole väännellä päälle. Vai onko jollain parempia ideoita? :)

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ma Heinäkuu 23. 18:15:03 2012

hanta kirjoitti:Liikahti asia taas vähän eteenpäin kun sain aikaiseksi perehtyä oikeasti tähän.

Eli sulakkeita kokeilin laittaa näihin:
F110 - Daytime running lamps ignition supply to lighting control switch (10A)
F113 - Daytime running lamps (parking lamps) (10A)
F135 - Daytime running lamps (20A)

Kun tuon sulakkeen F110 asensi, syttyi mittaristoon ajovalojen merkkivalo myös valokatkaisimen "0" asennossa kun moottori käynnissä. Kuitenkaan Xenonit eivät syty, vaikka noi sulakkeet F113 ja F135 on myös paikallaan. Sellanen sivu vaikutus noilla sulakkeilla myös oli, että jos valot on päällä moottori ei sammu vaikka avaimesta vääntää virrat pois (tästä löytyi myöhemmin varoittelua myös Fordin korjaamo ohjeista).


Seuraavaksi Fordin korjaamo ohjeiden kimppuun ja sieltä löytyikin tälläistä tietoa:
Ford kirjoitti: Daytime Running Lamps

On vehicles with autolamps, retrofitting with daytime running lamps is not permissible, as otherwise, the engine cannot be stopped when the lighting is switched on.

On vehicles with autolamps, the daytime running lamp fuse must not be fitted, as otherwise, the engine cannot be stopped when the lighting is switched on.

In areas where daytime running lamps (DTRL) are a legal requirement, the Generic Electronic Module (GEM) switches the dipped beam and the side lights on whenever the ignition switch is in the position "II" or "III" . On vehicles with conventional lamps (with a spiral-wound filament) the dipped beam operates at 90 % of its normal brightness when the supply voltage is provided through a DTRL relay and a specific resistor wire. On vehicles with gas discharge headlamps the dipped beam operates at the normal intensity via the standard dipped beam relay.

The autolamp function is not available on vehicles with daytime running lamps, as the GEM can only be configured for one of these two options.
Eli mulla tossa nyt "ongelmana" on noi automaattisesti pimeällä syttyvät valot (autolamps), niitä ja automaattisesti syttyviä ajovaloja (daytime running lamps) ei saa toimimaan samaan aikaan, vaikka noille autolamps:lle onkin oma asento valo katkaisimessa.

Korjaamo manuaalia lisää selaamalla selvisi että ratkaisu tähän kaiketi olisi se että GEM (Generic Electronic Module) ohjelmoitaisiin uudelleen, siitä otettaisiin pois käytöstä autolampsit jolloin automaattisesti syttyvät ajovalot (daytime running lamps) saisi toimimaan kun lisää noi sulakkeet. Ohjelmointihan pitää hoitaa Fordin WDS:llä.

Eli eipä ihan muutaman sulakkeen lisäämällä onnistunut tällä kertaa tämä. Jos seuraavassa huollossa ottais asian pöydälle, eipä noita valoja nyt niin suuri vaiva ole väännellä päälle. Vai onko jollain parempia ideoita? :)

Sitä pystyy huijaamaan myös kotikonstein. Tämä ei ihan ole sama juttu mitä haetaan. Mä kans sain auton melko pimeeksi jokapuolelta enkä saanut sellaista mitä oisin halunnut. Eipä käyny mieles toi asia kysyä ohjelmointia suomen fordilta. Englannissa on kylläkin myytävänä sellaisia ohjelmointikapuloita millä pääsee syvälle auton sähköjärjestelmiin,mutta ei tullut nyt mieleen.

Mielenkiinnosta kysynki,että palaako sulla edes takavalot siinä,kun ajovalokytkin on 0-asennossa vai onko valot aivan pimeänä?

http://www.fordownersclub.com/forums/to ... k25-c-max/
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Heinäkuu 24. 12:55:11 2012

RsTuning kirjoitti:Sitä pystyy huijaamaan myös kotikonstein.

miten?

tää aihe kiinnostaa täälläkin suunnalla

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Heinäkuu 24. 14:33:19 2012

Omassa autossa nyt ei siis pala mikään valo jos valokatkaisija on "0" asennossa, tai Auto asennossa ja ulkona on valoisaa. Eli ei edes perävalot, rek. kilven valot tms.

Ton linkin ohjeilla näyttäisi että saisi toimimaan etuvalot myös valoisalla kun valokatkaisija Auto asennossa. Tällöin ei kuitenkaan ilmeisesti takavalot syty, paitsi kun tulee pimeää ja automaatti valot oikeasti aktivoituvat.
Tässä samanlainen ohje, Bulgarialaiselta Ford forumilta hyvien kuvien kera http://www.clubford.org/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Tuon ohjeen mukaan sulakerasian C-96 liittimen pinnit 1 ja 26 pitäisi yhdistää, jos autossa halogeni lamput voi väliin vetää "vastus johdon" jolloin päivävalot palaa pienemmällä teholla. Nämä saattaa kait olla jo tehtaalta lähtöisin yhdistetty, ainakin omassa molemmista pinneistä lähtee johto. Sulakerasiaan paikalle vielä R15 rele ja sulakkeet F113 ja F135.

Ongelmahan tässä virityksissä on se että perävalot eivät ilmeisesti syty.

Onko siis niin että suomen Ford maahantuojan kautta myydyissä autoissa ei ole ollut tuota automaattiseti valoisuuden mukaan syttyviä valoja, eli valokatkaisijassa ei "Auto" asentoa?

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ti Heinäkuu 24. 23:40:35 2012

hanta kirjoitti:Omassa autossa nyt ei siis pala mikään valo jos valokatkaisija on "0" asennossa, tai Auto asennossa ja ulkona on valoisaa. Eli ei edes perävalot, rek. kilven valot tms.

Ton linkin ohjeilla näyttäisi että saisi toimimaan etuvalot myös valoisalla kun valokatkaisija Auto asennossa. Tällöin ei kuitenkaan ilmeisesti takavalot syty, paitsi kun tulee pimeää ja automaatti valot oikeasti aktivoituvat.
Tässä samanlainen ohje, Bulgarialaiselta Ford forumilta hyvien kuvien kera http://www.clubford.org/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Tuon ohjeen mukaan sulakerasian C-96 liittimen pinnit 1 ja 26 pitäisi yhdistää, jos autossa halogeni lamput voi väliin vetää "vastus johdon" jolloin päivävalot palaa pienemmällä teholla. Nämä saattaa kait olla jo tehtaalta lähtöisin yhdistetty, ainakin omassa molemmista pinneistä lähtee johto. Sulakerasiaan paikalle vielä R15 rele ja sulakkeet F113 ja F135.

Ongelmahan tässä virityksissä on se että perävalot eivät ilmeisesti syty.

Onko siis niin että suomen Ford maahantuojan kautta myydyissä autoissa ei ole ollut tuota automaattiseti valoisuuden mukaan syttyviä valoja, eli valokatkaisijassa ei "Auto" asentoa?
Jos nyt ymmärsin asian oikein niin ei ole. Itsellä käytännössä valot toimii. Xsenonit lähtee päälle automaattisesti auton käynnistäessä valokatkaisin 0-asennossa palavat n.80% teholla ja katkaisimesta vääntää niin valot kirkastuvat. Automaattisesti valot eivät kirkastu.


Kaveri sano. Toimii asentajana ford-liikkeessä,että focuksen ajovaloautomatiikka on
mahdollista ohjelmoida / asentaa pienin muutoksin. Mutta sano,että tuo auto tänne ni aletaan kattomaan mitä se pitää sisällään. Ei ollut siis itsekään ihan varma. Kun ei tälläsiä tule vastaan jokapäivä.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Heinäkuu 25. 0:20:55 2012

Pikaisesti lukaisin nuo linkit. Niissä sanotaan, että se on joko tai eli jompikumpi valojentyyppi. Eli automaattivalot kirkkauden mukaan tai sitten DRL eli päivävalot eri muodoissaan. Kumpaakin ei saa yhtä aikaa toimintaan. Tämä siis, jos ymmärsin tekstin oikein.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Heinäkuu 25. 9:21:47 2012

Sine kirjoitti:Pikaisesti lukaisin nuo linkit. Niissä sanotaan, että se on joko tai eli jompikumpi valojentyyppi. Eli automaattivalot kirkkauden mukaan tai sitten DRL eli päivävalot eri muodoissaan. Kumpaakin ei saa yhtä aikaa toimintaan. Tämä siis, jos ymmärsin tekstin oikein.
Niin tämä on Fordin kanta (korjaamo manuaalin mukaan), noissa muutamassa forumi linkissä sitten oli ohjeet miten päivävalot saa toimimaan myös automaattivalojen kanssa. Eli valokatkaisin Auto asennossa ja etuvalot palavat aina. Tässä ratkaisussa vikana se ettei takavalot syty, kun vasta pimeällä.

Taidan odotella seuraavaa huoltoa. Ohjelmoimalla automaatti valot pois, pitäisi saada valot syttymään myös kytkimen "0" asennossa lisäämällä nuo muutama sulake.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus automaattivalot

Viesti Kirjoittaja RStuning » To Heinäkuu 26. 19:10:38 2012

hanta kirjoitti:
Sine kirjoitti:Pikaisesti lukaisin nuo linkit. Niissä sanotaan, että se on joko tai eli jompikumpi valojentyyppi. Eli automaattivalot kirkkauden mukaan tai sitten DRL eli päivävalot eri muodoissaan. Kumpaakin ei saa yhtä aikaa toimintaan. Tämä siis, jos ymmärsin tekstin oikein.
Niin tämä on Fordin kanta (korjaamo manuaalin mukaan), noissa muutamassa forumi linkissä sitten oli ohjeet miten päivävalot saa toimimaan myös automaattivalojen kanssa. Eli valokatkaisin Auto asennossa ja etuvalot palavat aina. Tässä ratkaisussa vikana se ettei takavalot syty, kun vasta pimeällä.

Taidan odotella seuraavaa huoltoa. Ohjelmoimalla automaatti valot pois, pitäisi saada valot syttymään myös kytkimen "0" asennossa lisäämällä nuo muutama sulake.
Näissä suomi focuksissa ei edes ole katkaisimessa tuota auto valitsinta.

Eilen vähän kattelin niitä valoja ni saattovalotkin palaa,vaikka kuinka kauan "xsenonit" mutta parkit ei pala.

No asiahan on tavallaan "selvitelty"
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Vastaa Viestiin