käynnistysmoottoriongelma

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

käynnistysmoottoriongelma

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 29. 23:34:54 2012

Seuraavanlainen erikoismurhe Escossa, RS2000 -93:
startti ei pyöritä aina, arviolta joka 50-100:s yritys ei tuota tulosta

Huomioita asiasta

- solenoidi ja virtalukon pohja toiminevat koska merkkivalot ja ajovalot himmenevät voimakkaasti käynnistysyrityksen aikana, ja solenoidi kuumenee rajusti
- kun autolla ottaa mäkistartin oireen ollessa päällä, sammuttaa sen -heti- avaimesta, käynnistyy se yrittäessä avaimesta oitis. Sitten pääseekin taas ehkä 2-4 vkoa päivittäistä nurkka-ajoa ilman murheita. Oire ei jää päälle, joten mittaukset yms. hankalia.
- virtavajeesta tuskin kyse kuitenkaan; akku ok, laturi uusittu ja lataus mitattu, myös akulta. Sekä "rasitustestiä" tehty heti oireen/työntöstartin jälkeen, käynnistyy valot päällä sähköikkunoita ajaen välittömästi.
- ja kyllä, startti on jo vaihdettu. Samoin maadoitus- ja virtakaapelit.

Mitäs raati ehdottaa? :)
(Puuhiksen ei kannata sanoa että johtuu auton omistajasta/tuurista; asia on tiedossa :D )

Jk. Olen menossa starttikauppaan taas, ja lisäämässä lämpösuojan peltisarjan ja startin väliin, muttä kysytään kuitenkin...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: käynnistysmoottoriongelma

Viesti Kirjoittaja henu » Su Heinäkuu 29. 23:46:29 2012

Ootko koittanu startata vian ollessa päällä hyppyjohdolla suoraan konetilasta ?

Kuulostaa vaan samalle ku mulla scorpiossa ja homma korjautu sillä ku veti uuden startin herätepiuhan virtalukolta.

Valot tosiaan himmeni startti asennossa mut mitään muuta ei tapahtunu.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: käynnistysmoottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Heinäkuu 30. 0:45:42 2012

Tarkista/mittaan nyt vielä kuitenkin johdot. Minulla Escort Mk5 1.6 CVH temppuili taannoin hyvin satunnaisesti. Startti tuli vaihdettua kahteen kertaan turhaan. Vikaa esiintyi enemmän jostain syystä kovilla alle -25C pakkasilla. Tuli kesä ja mystinen vika oireili edelleen. Sitten se teki temput yhden kaupan pihalla ja ei muuta kuin auton alle könyämään. Starin solenoidin johdon liitin löystynyt liitoksestaan. Auto pajalle, sivuleikkuria, uusi liitin ja ei enää sen jälkeen koskaan ongelmaa.

Mites se Mk5/6 Escortin "perusvika" eli sulakerasia? Jotain temppuilua oli starttauksessa senkin kanssa ennen tuon starttiepisodia. Sulakerasiassa on releitä ja muistaakseni ruskeat liittyvät ainakin 1990/09 valmistetussa Ghia Mk5:ssa moottorin käyntiin ja starttaukseen. Mk6 RS 2000:ssa näyttää myös olevan kuvien mukaan ruskeita releitä 2 kpl, mutta nyt ei ole käyttöohjekirjaa käsillä mistä tarkistaa niiden merkitys.

Kaikista huvittavinta näiden ruskeiden releiden kanssa oli, että vaihdoin Mk5:een uuden sulakerasian ja samalla ostin uudet ruskeat releet Fordilta. Juuri näistä uusista releistä toinen petti voin vuoden päästä. Onneksi -91 Scorpiosta löytyi samanlainen rele. Se paikalleen ja laakista taas käyntiin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: käynnistysmoottoriongelma

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 30. 1:15:10 2012

muuten jees mutta heräte täytyy olla kunnossa; ei solenoidi ilman herätesignaalia lämpene avaimen 3-asennossa...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: käynnistysmoottoriongelma

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 30. 18:31:29 2012

Lämpeneekö se sekunnissa, viidessä sekunnissa vai puolessa minuutissa? Vetokäämin virta menee moottorin hiilien kautta, joten jos hiilet on finito, niin oireilee juuri noin, kun pelkkä pitokäämi on pelissä. Pitokäämin teho ei yleensä riitä siihen, että solenoidi liikkuisi mihinkään, mutta kyllä se lämpenee jos sitä pitää päällä pitkään. On aika usein myös ankkurin käämin päitä irti kommutaattorista, oireilee myöskin samalla tavalla.
Joskus on ollut pitokäämikin poikki niin, että se sillon tällön yhdistää.
Jäsen #606

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: käynnistysmoottoriongelma

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Heinäkuu 30. 19:42:34 2012

Tuosta vikakuvauksesta ei oikein selvinnyt kuuluuko solenoidista selvä ja terve KLIK kun vääntää avaimesta ?????

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: käynnistysmoottoriongelma

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 30. 20:52:14 2012

Edellyttäen että startti on vian ilmetessä hiljaa kuin mykkä paskalla, niin nyt kun luin ton alotuspostauksen oikein kokonaan, hoksasin että tartti on jo vaihdettu.

Kyllä se herätteen heikkous kuullostaa loogisemmalta kun mikään vika itse startissa. Heräte voi heiketä jo ennen kun se on virtalukostakaan mennyt läpi, eli tarkista akulta autoon sisälle lähtevät virtajohdot ja pääsulakkeet. RS:ssä taitaa mahtua starttaamaan meisselillä suoraan päävirrasta herätteeseen, joten koita nyt sekin kun vika taas ilmenee.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin