DIY , Perämurikan säätäminen.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

DIY , Perämurikan säätäminen.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Su Syyskuu 9. 11:39:07 2012

Onko jotain ohjearvoa paljonko pitäis klappia olla perän hammastuksessa jos heittokellolla mittaa planeettapyörästä?
Vai onko ainoa tapa tarkistaa välys katsomalla hammaskosketusta väriaineella.
Löytyykö siihenkin jonkin sortin ohjeistusta ? Vanhaa perää tuskin kannattaa ohjearvoihin säätää vaan jotenkin kuluman mukaan ?

Molemmat pitää arvot pitää kuitenkin huomioida, hammaskosketus ja klappi. Vai kumoaako oikea kosketus klapin mittauksen?

Nimerkillä "itse tein ja säätin", vaihdetaan "itse tein ja opin".
#6
Escort -75

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: DIY , Perämurikan säätäminen.

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Syyskuu 9. 12:57:07 2012

Hammaskosketus tarvii yrittää saada siihen missä se on sillä vanhalla välityksellä ollutkin. Eli väriaineella koittaa saada sen siihen missä kiillottunut. Hammasvälys tarvii mitata myös, eli molemmat tarvii tehdä! Ainakin isosta atlaksesta on olemassa pdf korjausopas, jossa kerrottu välykset ym.

Edit: olikohan tämä http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... aus-68.pdf

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: DIY , Perämurikan säätäminen.

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Syyskuu 9. 19:54:26 2012

niin, just kuten tuolla sanotaan, lautaspyörän kehältä tangentin suuntaisesti.
sekä välys että kosketuskuvio on oltava oikein jos haluaa hiljaisen, eikä kosketusta kohdillen juuri muuten saakkaan.

Olikos pienen vetopyörän laakeri vaihtunut tässä remontissa ?

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY , Perämurikan säätäminen.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Syyskuu 13. 15:50:34 2012

Elikä jos oikein ymmärsin niin hammasvälys pitäisi olla 0.12-0.22 mm sisään.
#6
Escort -75

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: DIY , Perämurikan säätäminen.

Viesti Kirjoittaja TAp » To Syyskuu 13. 19:35:23 2012

Juu,
kannattaa mitata useammasta kohdasta, jos kaikki osuu tuolle välille ja kosketus ei mene ulos hampaan pinnalta niin OK

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY , Perämurikan säätäminen.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Syyskuu 22. 13:38:54 2012

Kiitokset, laakerin vaihto-operaatio kyseessä ja samalla välyksien tarkistaminen.
Perä huusii aikasemmin kuin hinaaja ja kolahteli aina kaasun päästössä ja lisäyksissä.
Välystä on löytyi hammastuksesta 0,9mm. Jo käsin nopeasti kääntämällä perä paukahtaa tuolla välyksellä.
Nyt on uudet simmilevyt sorvattu ja niitä löytyy 0,1mm välein.
Katsotaan mitä tuosta saadaan leivottua viikonloppuna.
Testailin että noin 0,3-0,4mm tarvitaan simmilevyn paksuuteen lisäystä että klappi asettu noihin atlaksen arvoihin.
Hammaskosketus pitää vielä testaa.

ps. kyseessähän on siis Sherpan taka-akseli, eli hiukan atlasta järeämpi möhkäle.
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin