DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?! post 7

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tuplat
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elokuu 9. 21:34:02 2010

DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?! post 7

Viesti Kirjoittaja tuplat » Ma Lokakuu 8. 20:09:58 2012

Kysytäänpä täältäkin, jos tietoa/ hyvin vinkkejä löytyis.

Kyseessä -92 Dohc sierra. Ongelmana korkea tyhjäkäynti, 1100-1700rpm. ja kulutuskin tuntuu melko suurelta + bensa hieman haisee kun ajaa ikkuna auki.

Ei oo tullut noitten dokki koneitten kanssa pelattua, anturia näyttäisi olevan jos jonkinlaista. Mistähän vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
Viimeksi muokannut tuplat, Ma Marraskuu 5. 13:19:28 2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra)

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Lokakuu 8. 20:19:48 2012

Varmaan helpoin tapa on nyppiä yksi kerrallaan antureiden liittimiä irti ja kokeilla muuttuuko tilanne, voi tehdä kone käynnissä niin huomaa heti jos käynti muuttuu.
Jos en väärin muista niin tästä sai jollain ledivilkulla luettua vikakoodejakin, saattaa löytyä haulla.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Lokakuu 8. 22:43:29 2012

Ota ensin tyhjäkäyntisäätimen johto irti. Se on siinä muoviputkessa keskellä mikä menee syylärin päältä ilmanputsarille. Normaalitilanteessa moottori sammuu tai käy todella hiljaa tyhjää. Jos käy edelleen kovaa, niin purista pihdeillä se imusarjan kyljestä tyhjäkäyntisäätimeen menevä letku tukkoon. Jos nyt sammuu tai lähes sammuu, niin vika on tyhjäkäyntisäätimessä. Jos näin ei tapahdu, niin kone vetää jostain muualta ylimääräistä ilmaa.

Laita säätimen johto kiinni ja kokeile vaikka tukkia kaasuläppä kämmenellä. Jos käynti muuttuu normaaliksi, niin joku on ruuvaillut kaasuläpän rajoitinruuvia. Se säädetään niin, että kaasuläppä on mahdollisimman kiinni ilman, että läppä hirttää kiinni runkoon.
Jos edelleenkään ei tärpännyt, niin osta starttipilottia ja suihkuttele sitä mahdollisiin vuotokohteisiin. Kun suihku osuu vuotokohtaan, niin käynti muuttuu selvästi. Mahdollisia vuotoja voi olla esim. pääsylinterin ja jarrutehostimen välissä, imusarjan tiivisteessä tai alipaineletkuissa mitkä lähtee imusarjalta.
Jäsen #606

tuplat
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elokuu 9. 21:34:02 2010

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra)

Viesti Kirjoittaja tuplat » Ti Lokakuu 9. 20:17:38 2012

olafu kirjoitti: Laita säätimen johto kiinni ja kokeile vaikka tukkia kaasuläppä kämmenellä. Jos käynti muuttuu normaaliksi, niin joku on ruuvaillut kaasuläpän rajoitinruuvia. Se säädetään niin, että kaasuläppä on mahdollisimman kiinni ilman, että läppä hirttää kiinni runkoon.
Kiitoksia nopeista ja hyvistä vinkeistä. Oli juurikin niin kuin olafu neuvoi. Otin ensin tyhjäkäyntisäätimen piuhan irti -> ei vaikutusta, puristin letkun tukkoon -> ei vaikutusta, johto kiinni ja tukin kaasuläpän -> tyhjäkäynti normaaliksi. Ruuvasin hieman sitä rajoitin ruuvia ja ainakin nyt toistaiseksi tyhjäkäynti ok :) tiiä vaikuttaako kulutukseen, vai onko siinä vika muualla...

Muita ongelmia on toimimaton lämpömittari, mutta siinä syyn epäilisin olevan rikkinäinen anturi..?

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra)

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Lokakuu 9. 21:05:21 2012

tuplat kirjoitti:
olafu kirjoitti: Laita säätimen johto kiinni ja kokeile vaikka tukkia kaasuläppä kämmenellä. Jos käynti muuttuu normaaliksi, niin joku on ruuvaillut kaasuläpän rajoitinruuvia. Se säädetään niin, että kaasuläppä on mahdollisimman kiinni ilman, että läppä hirttää kiinni runkoon.
Kiitoksia nopeista ja hyvistä vinkeistä. Oli juurikin niin kuin olafu neuvoi. Otin ensin tyhjäkäyntisäätimen piuhan irti -> ei vaikutusta, puristin letkun tukkoon -> ei vaikutusta, johto kiinni ja tukin kaasuläpän -> tyhjäkäynti normaaliksi. Ruuvasin hieman sitä rajoitin ruuvia ja ainakin nyt toistaiseksi tyhjäkäynti ok :) tiiä vaikuttaako kulutukseen, vai onko siinä vika muualla...

Muita ongelmia on toimimaton lämpömittari, mutta siinä syyn epäilisin olevan rikkinäinen anturi..?
Ensin tietysti kannattaa kokeilla anturia vaihtamalla, mutta Sierrojen mittareista (erityisesti kierroslukumittarista) kuluu vanhemmiten kolvaukset tärinöistä huonoiksi. Joten jos ei anturi vaihtamalla korjaannu, mittaristo irti ja kolvaa kaikki lämpömittarin tinaukset uudestaan.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 9. 21:47:00 2012

tuplat kirjoitti:
olafu kirjoitti: Laita säätimen johto kiinni ja kokeile vaikka tukkia kaasuläppä kämmenellä. Jos käynti muuttuu normaaliksi, niin joku on ruuvaillut kaasuläpän rajoitinruuvia. Se säädetään niin, että kaasuläppä on mahdollisimman kiinni ilman, että läppä hirttää kiinni runkoon.
Kiitoksia nopeista ja hyvistä vinkeistä. Oli juurikin niin kuin olafu neuvoi. Otin ensin tyhjäkäyntisäätimen piuhan irti -> ei vaikutusta, puristin letkun tukkoon -> ei vaikutusta, johto kiinni ja tukin kaasuläpän -> tyhjäkäynti normaaliksi. Ruuvasin hieman sitä rajoitin ruuvia ja ainakin nyt toistaiseksi tyhjäkäynti ok :) tiiä vaikuttaako kulutukseen, vai onko siinä vika muualla...

Muita ongelmia on toimimaton lämpömittari, mutta siinä syyn epäilisin olevan rikkinäinen anturi..?
Bensankulutukseen on vaikutus sillä läpän säädöllä. Jos läppää on säädetty auki päin, niin kaasuläppätunnistin kertoo eculle että kaasua painetaan, tällöin bensan syötönkatkaisu ei toimi moottorijarrutuksessa ja bensaa kuluu jonkun verran enemmän. Sen takia se läppä kannattaakin säätää niin kiinni kun sen saa.
Jos kone sattuu olemaan muuten hiljaista sorttia, niin suuttimien tikityksestä kuulee kun syötönkatkaisu menee päälle. Eli kun konehuoneesta kaasuttaa ja päästää kaasun ylös, niin suutinten tikitys pitää lakata ja alkaa taas vähän ennen tyhjäkäyntiä.

Lämpömittarin anturin voi koittaa laittamalla sen anturin johdon maihin vaikka koneen kylkeen ja sitten kabiiniin pistään virta päälle. Jos lämpömittari lähtee rajusti nouseen, niin vika on anturissa, mutta jos edelleen jää alas niin vika on mittaristossa tai johdoissa. Antureissa on pieniä vivahde eroja, värikoodaus kertoo. Saman värinen tilalle. Ei kannata kokeillessa junnata sitä mittaria "tappiin", riittää kun näkee että se lähtee liikkeelle.
Jäsen #606

tuplat
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elokuu 9. 21:34:02 2010

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?!

Viesti Kirjoittaja tuplat » Ma Marraskuu 5. 13:18:27 2012

Semmoinen murhe olisi samassa -92 Dohc Sierrassa, että kaukovalot eivät toimi. Lyhyet toimii sekä päiväasennossa että varsinaisessa valo asennossa (viiksi ylhäällä). Kun pitkät laittaa viiksestä päälle niin lyhyet kyllä sammuu, mutta pitkät eivät syty. Sulakkeet ehjät. Mitenhän noiden releohjaus toimii, releitä ilmeisesti useampikin paikoissa "X", "B" ja "F"?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?! post 7

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Marraskuu 5. 20:06:15 2012

Kai nyt polttimot kuitenkin ekana vaihdoit..? :)

Muistan kyllä hyvin Sierrasta, ohjekirjassa ja sulakerasian kannessa oli ihan eri merkitykset sulakkeille ja releille ja niiden sijainneille, helpoiten ne löysi kun naksutteli valoja päälle ja pois ja sormella kokeili mikä rele naksahtaa...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?!

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 6. 2:30:44 2012

tuplat kirjoitti:Semmoinen murhe olisi samassa -92 Dohc Sierrassa, että kaukovalot eivät toimi. Lyhyet toimii sekä päiväasennossa että varsinaisessa valo asennossa (viiksi ylhäällä). Kun pitkät laittaa viiksestä päälle niin lyhyet kyllä sammuu, mutta pitkät eivät syty. Sulakkeet ehjät. Mitenhän noiden releohjaus toimii, releitä ilmeisesti useampikin paikoissa "X", "B" ja "F"?
X on pitkien rele, F on lyhyiden valojen rele ja B liittyy päivävaloihin tällä tavalla. Valoviiksi antaa muistaakseni maaohjausta X ja F releille, ohjauspuolen jännitesyöttö tulee jostain päin 15-piiristä (15-virta = virta päällä virtalukosta -virta). Päävirtasyöttö tulee releille asti käytännössä suoraan akusta, ilman sulakkeita. Ajovalojen sulakkeet (yht. 4kpl) on vasta releitten jälkeen.
Joskus olen nähnyt että on noita releen kantoja palanut. Kannattaa koittaa hyppyjohdolla tarjota virtaa pitkien sulakkeille, niin näkee onko yhteys kunnossa sulakkeilta lamppuihin asti.

viewtopic.php?f=2&t=152493&hilit=p%C3%A ... ot#p621018 <- lue tuokin, kun siinä on selitetty toi kaavio.
Jäsen #606

tuplat
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elokuu 9. 21:34:02 2010

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?! post 7

Viesti Kirjoittaja tuplat » Ti Marraskuu 6. 17:47:07 2012

Koitin hyppyjohdolla suoraan pitkien sulakkeille ja sillon pitkät kyllä palaa, eli johdotukset ja polttimot ehjät? Rele "X" -paikassa kyllä naksuu kun koittaa laittaa pitkät päälle tai yrittää vilkuttaa pitkiä...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?! post 7

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 6. 19:05:44 2012

Kokeile toista relettä, jos ei auta niin sitten vaan täytyy nostaa se sulakerasian pohja ylös. Joutunee kuskin jalkatilasta vapauttaan johtoja kiinnikkeistään, että pääsee paremmin tutkimaan.
Jäsen #606

tuplat
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elokuu 9. 21:34:02 2010

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?! post 7

Viesti Kirjoittaja tuplat » Ti Marraskuu 6. 19:07:40 2012

onko siis niin, että ainut rele mikä noihin pitkiin vaikuttaa on relepaikassa "X"?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: DOHC 8v ongelmia (sierra) Ajovalot?! post 7

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Marraskuu 7. 23:14:38 2012

Juu. Ainakin omassani meni suoraan sieltä releeltä johto sulakkeille, mistä sitten pitkille polttimoille.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin