
Dohc käyntihäiriö.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Tammikuu 3. 11:38:22 2008
- Paikkakunta: Sievi
Dohc käyntihäiriö.
Autona tuollainen 93 2.0 ruisku dokki,Ja viime viikkoina ruvennut tekeen tuollaista et kun äkkiseltään painaa kaasun pohjaan niin rupeaa ensin booamaan,Ja menee vähän aikaa ennenkuin vastaa kaasuun,Aiheittanut melko kiusallisia tilanteita etenkin kun lähtee ohitaan vaikka rekkaa ja vierellä huomaa et vi#tu ei tällä kerkeä ohi
,Auto toimii siis tasa kaasulla hyvin ja tyhjäkäynti normaalia,Olisko heittää ehdotuksia mistä lähteä liikkeelle?,Tulpat vaihdettu ja virranjakaja/pyöriä putsattu.

-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: Dohc käyntihäiriö.
Bensansuodatin ja kaasuläppäanturi tuli ekana mieleen. Bensansuodatin on hyvä vaihtaa jokatapauksessa jos viimekerrasta ei ole tietoa, ja kaasuläppäanturille on vastus- ja volttiarvot jossain...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: To Heinäkuu 22. 23:51:23 2010
Re: Dohc käyntihäiriö.
Alipaineanturi vai mikä näissä nyt onkaan kannattaa kans tarkistaa, vaihdat joltain toimivasta autosta niin on nopea diagnoosi eikä tarvi ostella osia turhaan.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Tammikuu 3. 11:38:22 2008
- Paikkakunta: Sievi
Re: Dohc käyntihäiriö.
Pitää aloittaa noista osista,Oliko tuo alipaine anturi nyt siinä imusarjan kyljessä?Kiitokset vielä nopeista vastauksista,Tuun tähän sit (suolaamaan) jos ei noilla rupeaa toimimaan
.

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Dohc käyntihäiriö.
Alipaineanturi on lokarin sisäpellissä akun etupuolella. Se on sellanen about tupakkiaskin kokonen palikka ja siitä menee letku imusarjaan.
Jäsen #606
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Tammikuu 3. 11:38:22 2008
- Paikkakunta: Sievi
Re: Dohc käyntihäiriö.
En ole löytänyt lähipiiristä tuollaista alipaineanturia kokeiluun,Niin tuli vaan mieleen et voiko tuota mitenkään mittaamalla saada selville et onko kunnossa vai ei?,Tuollainen koodi siellä oli E6EF-9F479-A2A,Noita varmaan sais tarvikkeenakin jostain?
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: Dohc käyntihäiriö.
Sille alipaineanturille en ole kuullut ohjearvoista mitään, mutta voihan toimintaa aina kokeilla esim. irrottamalla liittimen. En usko että löytyy uutta tarvikkeena tai alkuperäisenä mistään. Imusarjan kyljessä köllöttävä mötikkä on tyhjäkäyntiventtiili, jonka ei pitäisi vaikuttaa kaasu pohjassa mihinkään suuntaan. Suodattimista, tulpista ym. huoltotoimenpiteistä aloittaisin ennenkuin kannattaa muutenkaan alkaa korjaamaan. Tukkeutuneet suodattimet ja viimeisiään vetelevät tulpat ja johtimet ja pyörijä voivat kaikki aiheuttaa moista käytöstä.
Antureihin palaisin kun normaalit asiat ovat kunnossa. Täyskaasulla kiihdytettäessä käsittääkseni tämänkin moottorin ohjaus jättää monen anturin huomiotta ja käyttää ohjearvoja muististaan, mutta en ole ihan varma. Kaasuläppäanturi on jokatapauksessa vahvin veikkaus, jos siis bensaa, ilmaa ja kipinää tulee esteettömästi.
Kaasiläppäanturihan on se litteä musta mötikkä kaasuläpän akselilla, vastakkaispuolella kuin läppää kääntävä vaijeri, kiinnitettynä kahdella ruuvilla, ja jonka kolmijohtoinen liitin on kiinni rautalankapannalla(mitä ei saa hukata). Niitä sai ainakin pari vuotta sitten uutena foortilta.
Antureihin palaisin kun normaalit asiat ovat kunnossa. Täyskaasulla kiihdytettäessä käsittääkseni tämänkin moottorin ohjaus jättää monen anturin huomiotta ja käyttää ohjearvoja muististaan, mutta en ole ihan varma. Kaasuläppäanturi on jokatapauksessa vahvin veikkaus, jos siis bensaa, ilmaa ja kipinää tulee esteettömästi.
Kaasiläppäanturihan on se litteä musta mötikkä kaasuläpän akselilla, vastakkaispuolella kuin läppää kääntävä vaijeri, kiinnitettynä kahdella ruuvilla, ja jonka kolmijohtoinen liitin on kiinni rautalankapannalla(mitä ei saa hukata). Niitä sai ainakin pari vuotta sitten uutena foortilta.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 440
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
- Paikkakunta: Tampere-city
Re: Dohc käyntihäiriö.
Saa tarvikkeena ja alkuperäisenäkin vielä, tarvike hinnaltaan toki edullisempi, kannattaa kysyä paikallisesta autotarvikeliikkeestä esimerkiksi, samaa map-anturiahan on käytetty molemmin puolin Atlantia tehdyissä Fordeissa, joten saatavuusongelmia tuskin tuleekaan hetkeen...speedy kirjoitti:En ole löytänyt lähipiiristä tuollaista alipaineanturia kokeiluun,Niin tuli vaan mieleen et voiko tuota mitenkään mittaamalla saada selville et onko kunnossa vai ei?,Tuollainen koodi siellä oli E6EF-9F479-A2A,Noita varmaan sais tarvikkeenakin jostain?
86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6
94 Scorpio STW V6
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Tammikuu 3. 11:38:22 2008
- Paikkakunta: Sievi
Re: Dohc käyntihäiriö.
Nuo perus hommat oon käyny läpi,Uudet tulpat,Bensansuodatin,Pyörijästä hiottu (karstat)pois,Ainut että tulpan johtoja en ole vaihtanut,Huvikseni kävin fordin tiskillä kyseleen noitten alipaineanturin saatavuutta ja hintaa=Niitä saa ja hintaa edullinen 380e,Samoin saa tuota kaasuläpän anturia hintaan 129e,Voi olla et jää ostamatta ainakin tuo alipaineanturi,Linkkejä otetaan vastaan tarvike valmistajiin.RD kirjoitti:Sille alipaineanturille en ole kuullut ohjearvoista mitään, mutta voihan toimintaa aina kokeilla esim. irrottamalla liittimen. En usko että löytyy uutta tarvikkeena tai alkuperäisenä mistään. Imusarjan kyljessä köllöttävä mötikkä on tyhjäkäyntiventtiili, jonka ei pitäisi vaikuttaa kaasu pohjassa mihinkään suuntaan. Suodattimista, tulpista ym. huoltotoimenpiteistä aloittaisin ennenkuin kannattaa muutenkaan alkaa korjaamaan. Tukkeutuneet suodattimet ja viimeisiään vetelevät tulpat ja johtimet ja pyörijä voivat kaikki aiheuttaa moista käytöstä.
Antureihin palaisin kun normaalit asiat ovat kunnossa. Täyskaasulla kiihdytettäessä käsittääkseni tämänkin moottorin ohjaus jättää monen anturin huomiotta ja käyttää ohjearvoja muististaan, mutta en ole ihan varma. Kaasuläppäanturi on jokatapauksessa vahvin veikkaus, jos siis bensaa, ilmaa ja kipinää tulee esteettömästi.
Kaasiläppäanturihan on se litteä musta mötikkä kaasuläpän akselilla, vastakkaispuolella kuin läppää kääntävä vaijeri, kiinnitettynä kahdella ruuvilla, ja jonka kolmijohtoinen liitin on kiinni rautalankapannalla(mitä ei saa hukata). Niitä sai ainakin pari vuotta sitten uutena foortilta.
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: Dohc käyntihäiriö.
Hienoa, perusasiat kuulostaa hyvältä 
Toivon että joku joka tietää, kertoo että ottaako EEC-IV mappianturia huomioon täyskaasulla...koska jos ei, niin vika ei ole ainakaan siinä. Toisaalta noita käytettyjä on maailma täynnä, jos esim. lähistöllä on purkaamo josta kaikki sierrat ja scorpiot ei ole vielä paalissa, nin luulis löytyvän kokeilukappale. Mullakin on/oli kauhajoella yks tommonen hyllyssä. Jos siltä anturilta ottaa koneen käydessä alipaineletkua irti, voi varmistaa ettei sielä ainakaan bensaa ole häiriönä. Numerosarjat oli erilaisia mutta V6:ssa ja dohcissa oli ihan vastaavat anturit, toimi ristiin.
Kaasuläppäanturille löytyy ohjearvot autodata-kirjasta, mitä mulla ainakaan ei ole. Jostain korjaamosta tai jopa hyvinpalvelevalta Ford-liikkeeltä voi löytyä tieto. Pelkkä ohmiarvo ei varmista toimivuutta, myös volttiarvo pitää mitata jos haluaa varma olla.
Sen anturin mukana Fordilta pitäisi tulla myös uus liitin ja pätkä johtosarjaa kullatuilla liittimillä. Ennen kolvausta pitää kuitenkin varmistaa että johdot on oikein päin, samaa anturia kun käytetään eripäin kytkettynä eri koneissa, muistaakseni esim ohc efi ja v6 efi käyttivät sitä eripäin. Surraa johdot yhteen ja kääntelee kaasua koneen käydessä, sen huomaa kyllä heti jos johdot on eri päin kuin miten ohjainboksi tahtoo.

Toivon että joku joka tietää, kertoo että ottaako EEC-IV mappianturia huomioon täyskaasulla...koska jos ei, niin vika ei ole ainakaan siinä. Toisaalta noita käytettyjä on maailma täynnä, jos esim. lähistöllä on purkaamo josta kaikki sierrat ja scorpiot ei ole vielä paalissa, nin luulis löytyvän kokeilukappale. Mullakin on/oli kauhajoella yks tommonen hyllyssä. Jos siltä anturilta ottaa koneen käydessä alipaineletkua irti, voi varmistaa ettei sielä ainakaan bensaa ole häiriönä. Numerosarjat oli erilaisia mutta V6:ssa ja dohcissa oli ihan vastaavat anturit, toimi ristiin.
Kaasuläppäanturille löytyy ohjearvot autodata-kirjasta, mitä mulla ainakaan ei ole. Jostain korjaamosta tai jopa hyvinpalvelevalta Ford-liikkeeltä voi löytyä tieto. Pelkkä ohmiarvo ei varmista toimivuutta, myös volttiarvo pitää mitata jos haluaa varma olla.
Sen anturin mukana Fordilta pitäisi tulla myös uus liitin ja pätkä johtosarjaa kullatuilla liittimillä. Ennen kolvausta pitää kuitenkin varmistaa että johdot on oikein päin, samaa anturia kun käytetään eripäin kytkettynä eri koneissa, muistaakseni esim ohc efi ja v6 efi käyttivät sitä eripäin. Surraa johdot yhteen ja kääntelee kaasua koneen käydessä, sen huomaa kyllä heti jos johdot on eri päin kuin miten ohjainboksi tahtoo.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Dohc käyntihäiriö.
Nollaa vikakoodit, eli ota akunkenkä irti niin että virrat menee poikki kaikki (esim. parkit päällä että kaikkien vehkeitten konkat tyhjenee).
Kenkä kiinni, aja testilenkki niin että vika tulee päälle ja lue vikamuisti: akun takana tai vieressä on 3-napainen suojatulpalla varustettu liitin.
Liittimen lukitusklipsin puoleiset navat on aktivointinavat, mitkä silloitetaan, se yksinäinen napa on vikakoodien tulostusta varten. Laita siihen ledikynän miinusjohto ja pistä ledikynän plussa akun plusnapaan.
- Laita virta päälle avaimesta
- Silloita aktivointinavat ennen kuin ledi syttyy
- Kun ledi syttyy, niin jonkun ajan päästä vikakoodit alkaa tulostua ledin kautta kaksiosaisina koodeina, esimerkkinä koodi 15: Ledi sammuu ensin kerran sekunniksi, minkä jälkeen se palaa n. kaksi sekuntia ja sammuu sitten viisi kertaa sekunnin ajaksi noin sekunnin välein. Sama vikakoodi tulostetaan kaksi kertaa peräkkäin. ¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨.
Jos vikakoodi on esim. 20, eli päättyy nollaan, niin näytetään vain ensimmäinen numero, mutta kahteen kertaan, kuten normaalisti: ¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨ jne.
"Vikakoodi" 11 tarkoittaa että järjestelmä on kunnossa: ¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
mutta en ole ihan satavarma tulostuuko se myös viimeisenä vikakoodina merkisi siitä että koodit on tulostettu.
Tuo esimerkki 15 muuten tarkoittaa kaasuläppätunnistinta.
Nyt ei ole listaa laittaa tähän kun sen copypasteaminen tuottaa vaan kasan sotkua. Mutta laita koodit tähän niin kerron mitä ne meinaa.
Kenkä kiinni, aja testilenkki niin että vika tulee päälle ja lue vikamuisti: akun takana tai vieressä on 3-napainen suojatulpalla varustettu liitin.
Liittimen lukitusklipsin puoleiset navat on aktivointinavat, mitkä silloitetaan, se yksinäinen napa on vikakoodien tulostusta varten. Laita siihen ledikynän miinusjohto ja pistä ledikynän plussa akun plusnapaan.
- Laita virta päälle avaimesta
- Silloita aktivointinavat ennen kuin ledi syttyy
- Kun ledi syttyy, niin jonkun ajan päästä vikakoodit alkaa tulostua ledin kautta kaksiosaisina koodeina, esimerkkinä koodi 15: Ledi sammuu ensin kerran sekunniksi, minkä jälkeen se palaa n. kaksi sekuntia ja sammuu sitten viisi kertaa sekunnin ajaksi noin sekunnin välein. Sama vikakoodi tulostetaan kaksi kertaa peräkkäin. ¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨.
Jos vikakoodi on esim. 20, eli päättyy nollaan, niin näytetään vain ensimmäinen numero, mutta kahteen kertaan, kuten normaalisti: ¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨ jne.
"Vikakoodi" 11 tarkoittaa että järjestelmä on kunnossa: ¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨|_|¨¨¨¨|_|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
mutta en ole ihan satavarma tulostuuko se myös viimeisenä vikakoodina merkisi siitä että koodit on tulostettu.
Tuo esimerkki 15 muuten tarkoittaa kaasuläppätunnistinta.
Nyt ei ole listaa laittaa tähän kun sen copypasteaminen tuottaa vaan kasan sotkua. Mutta laita koodit tähän niin kerron mitä ne meinaa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Dohc käyntihäiriö.
Tuo ledin tuijottaminen on kyllä ihan vihoviimoista touhua kun kokoajan saa epäillä menikö se nyt oikein vai ei... Jos moista harrastat, niin suosittelen vaikka kuvata koko homman kännykällä, niin saat helpommin arpoa mitä ¤#"¤"%#"# se nyt kertoikaan.
Halavalla saa lukulaitteita, lue vaikka tästä pieni pätkä eteenpäin:
viewtopic.php?f=26&t=14074&p=635911#p635850

Halavalla saa lukulaitteita, lue vaikka tästä pieni pätkä eteenpäin:
viewtopic.php?f=26&t=14074&p=635911#p635850
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Dohc käyntihäiriö.
Kyllä ne siitä saa laskettua. Ku vaan pitää mielessä että laskee niitä sammumisia vaan eikä syttymisiä. Se voi toimia "oikein päinkin" kun kytkee sen ledikynän plussan siihen diagnoosinapaan ja maadottaa kynän koriin, mutta en muista ihan varmaksi.
Jäsen #606
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Tammikuu 3. 11:38:22 2008
- Paikkakunta: Sievi
Re: Dohc käyntihäiriö.
Vai että saa tästäkin karvalakista vikakoodit ulos,Pitää viimeistään viikonloppuna kokeilla noita koodeja ulos,Ja mitä tuossa lueskelin niin vähän samantapaisia oireita oli tuossa zipin 2 sivun jutussa mitä tässä on ollut viime aikoina,Niin pitää ottaa samalla tarkempaan syyniin nuo kaikki letkut jos niissä olis jotain halkeamia.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Tammikuu 3. 11:38:22 2008
- Paikkakunta: Sievi
Re: Dohc käyntihäiriö.
Tänään se sitten teki sen mitä vähän oon jo aavistellutkin et milloin se tapahtuu,Eli aamulla töihin menossa ja suoraan ajosta vain hyytyi ja jätti tien päälle,Akku meni tyhjäksi,Odottelin siinä apujoukkoja vähän aikaa ja kävin kokeileen uudestaan niin vit#u se lähtikin käyntiin,Mut ei vaan vastaa kaasuun käy tyhjää mut heti kun koskee kaasuun niin sammuu,No ford köyden nokassa kotia ja uusi akku paikoillen et jaksaa startailla lähtee kyllä käyntiin mut sammuu heti kun yrittää kaasutella,Kaveri meinas hymyssä suin et mekaaninen vika,En ollut oikein huumori päälle sillä hetkellä,Nyt jo kyllä vähän naurattaa
HELP.

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Dohc käyntihäiriö.
Koita laskee bensanpaineensäätimestä paluuvirtaus vaikka johonkin pulloon, niin näät nouseeko bensanpaine riittävän ylös. Sen paluuletkun saa aika helposti irti sieltä pitkillä pihdeillä kun on jousilemmarilla kiinni ja siihen säätimeen sitten vaan joku letkunpätkä kiinni että ylettää pulloon. Joku kaveri olis hyvä olla apuna, jos sieltä tuleekin kunnolla niin täyttyy aika äkkiä se pullo.
Jäsen #606
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Tammikuu 3. 11:38:22 2008
- Paikkakunta: Sievi
Re: Dohc käyntihäiriö.
Tähänkin vika selvis eli ei riitä bensanpaine käydäkseen kunnolla,Aivan kuten olafu tuossa ylempänä arvelikin,Uusi bensapumppu laitettu tilaukseen ja jos sen sais viikonlopuksi niin laittelis paikoilleen ja kokeilis uudelleen,Kohti uusia pettymyksiä
.
