Transit - ostajan opas?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Transit - ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Huhtikuu 30. 9:46:59 2013

Moro,

Aion hankkia Transitin harrastuskäyttöön (crossipyörien kuskaamiseen). En ole eläissäni omistanut / touhunnut niitten kanssa, eli vinkkejä kaivataan. Lähinnä sen suhteen, että mitä kohtia on syytä tarkistaa (tyyppiviat jne.)? Onko tietyt vuosimallit / koneet jne. syytä kiertää kaukaan yms.

Speksejä:

- Halpa, paljoa en tähän investoi
- Pitää olla kevyt kuorma-auto (verojen takia)
- Mieluiten 2000-luvun peli

Kiitos!
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Transit - ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja RD » Ti Huhtikuu 30. 10:59:38 2013

Ruoste on pahin. Sitä voi olla lattiasta kattoon ja isossa autossa on paljon peltiä laitettavaksi.
Ekoissa etuvetosissa on kiinteet vaihdevaijerit, joten kun ne löystyy, ne on löysällä. Ja sitten kakkonen putoilee päältä. Sen huomaa koeajolla esim. parkkipaikkapyörityksessä. Oiskohan ekan faceliftin aikoihin kun ne muuttui säädettäviksi, en tiedä varmaksi.

90-luvun lopun kevytkuorma-autosta on enemmänkin kokemusta jos semmoiset kiinnostaa.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Transit - ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Huhtikuu 30. 11:03:21 2013

Ei tuo vuosimalli ole niin oleellinen - jos 90-luvun pelit todetaan paremmaksi vaihtoehdoksi niin kyllä se minulle sopii.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Transit - ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja RD » Ti Huhtikuu 30. 16:33:24 2013

Faijan '98 ransiitti on varmaan yli hintahaarukan, mutta mitä kokemuksia semmoisesta niin:
Kannattaa investoida turboahdettuun, vaparina iso malli varsinkin on rasittavan laiska. Koneet tuntuu olevan melko luotettavia jos niitä on yhtään huollettu. Öljyä tuntuvat vuotavan kaikki. Yksinkertaista ja varmaa tekniikkaa, mainittu ruoste on pääasiallinen vtutuksen aihe näissä.

Tyhjänä pitkät on kevytperäisiä ja haasteellisia talviautoja, mutta kuormattuna tai sisustettuina hyviä ja mukavia ajaa. Kaverin bändille olin tolla 9:lle rekisteröidyllä eristetyllä ja verhoillulla autolla keikkakuskina pari kertaa kesäaikaan ja talviaikaan enkä kyllä keksinyt mitään valittamista. Tai no, vakionopeudensäädin sais olla, sitä ei tän ikäsissä oikein ole. Mutta paino tuo pitoa, joten kevyelle kuormalle kuten crossipyörä kannattaa etsiä kalustettu, ainakin jos meinaa talvellakin ajella.
Ilman painoa lukkoperäkään ei auta, eikä sen 97/98 korvannut takajarruja käyttävä luistonesto. Varsinkin kun vanhat takajarrut on sen verran jumissa ettei sen luistoneston olemassaoloa juuri huomaa kuin kojetaulussa vilkkuvasta valosta.

Kuskinpenkki pidemmän päälle noista repsahtaa oven puolelta, mutta ehjiäkin vielä löytyy esim purkaamoilta. Helppo vaihtaa. Samalla voi katsoa, voidella ja tarvittaessa vahvistaa penkin korkeussäätömekanismin. Jos löytää lectican tms sisustaman auton, on kuskinpenkki voitu verhoilla uudestaan bussikankaalla, ja ne tuntuvat kestävän paremmin.

Webastot näissä on 99% sisäilmaa lämmittäviä, moottoria lämmittävää en ole 90-luvun transiitissa nähnyt. Hyvinhän ne toki käynnistyvät, mutta kannattaa pitää huoli että koneessa on sitten hyvät öljyt. Jäätyneellä öljyllä se kone ei kauaa käy. Parempi vaihtoehto on kylmimmillä keleillä lohkolämmittää.

Enempää ennyt just osaa sanoa, joku muu saa jatkaa, tai sitten voi kysyä lisää.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Transit - ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Huhtikuu 30. 20:29:32 2013

2000 uudemmista Tddi koneella olevaa en ainakaan huolisi, syöttöpumpun hajoaminen tulee kalliiksi.
Vanhemmat 90 luvun vehkeet ovat mielestäni parempia, nykyiset ovat huonoista osista huonosti kasattuja.

Yleensäkään aktiivikäytöstä poistetun hyötyajoneuvon/taksin loppukäyttäjän osa ei ole helppo millään merkillä...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Transit - ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Toukokuu 6. 13:54:05 2013

Entäs kilometrit koneen kannalta - arvioitu käyttöikä? Onko esim. 300000 paljon vai vähän?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Transit - ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Toukokuu 6. 17:46:10 2013

Pusa kirjoitti:Entäs kilometrit koneen kannalta - arvioitu käyttöikä? Onko esim. 300000 paljon vai vähän?
Jos on huollettu niin ei vielä tunnu missään. Ainakin toi 90-luvun tekniikka tuntuu kestävän. Tohon faijan autoon oli jo uutena laitettu "turbonappi" joka kai syöttää koneelle vähän ylimäärästä keittoa(perimätiedon mukaan +30hp yli vakion 100:n), sillä on ajettu jotain 350tkm, ja kone käy ja vetää moitteetta.
Ainoo koneeseen mitenkään liittyvä vika oli ilmastoinnin kompuran kiinnike, jonka suhteen onneksi päästiin myyjän kanssa yhteisymmärrykseen kulujen osalta.
Eli vakiokuntoisen huolletun Transiitin pitäs olla koneeltaan hyvässä kunnossa vielä 300tkm kohdalla.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Vastaa Viestiin