Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Huhtikuu 27. 12:35:55 2013

Sain käsiini tuollaisen vanhan tasapainotuskoneen. Merkki Beissbarth w420.
No siinähän on tietysti jotain ongelmaa, eli tuo ainut analooginen mittari pompsahtaa tappiin muutaman sekunnin päästä kun laittaa virrat päälle katkaisijasta johon on tussattu että turvakatkaisija. Kone surisee myös kokoajan kun virtakaapeli on seinässä. Kuulukohan tämä asiaan?
Konehan oikeastaan näytti jotain lukemia, mutta menin contact spraylla suihkimaan piirilevyä joka on näyttötaulun takana ja seuraavana päivänä olikin tuollainen. Mutta ei luulis sen vaikuttaneen negatiivisesti?

Onko kenellekkään tuttua kauraa ja antaa hyviä vinkkejä aiheesta? =) Muutakin kuin että heitä jätelavalle se hyvän sään aikana.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Huhtikuu 28. 10:11:02 2013

Pika googlaus kertoi että 80-luvun malleja, elikkä elektroniikkaa on sovellettu :D :D :D
Tarviit ilmeisesti kohtuullista saksankielen taitoa, kun lähes kaikki hitit oli saksaan.

Muistelen että nuo ensimmäiset elektroniset oli hiukka epävarmoja juttuja.
Omat kokemukset enempi 70-luvun laitteista

- kuuluuko surina muuntajasta/verkkolaitteesta vai jostain muualta ?
- Tekikö spray oikosulkuja kortille ? Kokeile jotain puhdistus-spraytä samoihin kohtiin, contact-spraytä vain liittimiin

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Huhtikuu 28. 11:38:14 2013

Juu, täytyypä kokeilla puhdistaa sitten.
Tuolla kuva härvelistä, jos linkki tulee oikein tällä kännykällä.
http://m180.photobucket.com/albumview/a ... 5.jpg.html
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Huhtikuu 28. 18:43:50 2013

Kokemusta ei paljo muista ole kuin putkiradioista, mutta niissä ainakin putkien lisäksi suurin syy toimimattomiiteen on huonot liitokset/katkaisimet, ja hyvänä kakkosena tulee kuivahtaneet konkat. Piirilevyä putsaisin vain paineilmalla tai imurilla. väkevät aineet voi liottaa esim. kelojen lakkapintaa.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Huhtikuu 30. 18:09:17 2013

http://s180.photobucket.com/user/pm0063 ... f.jpg.html
Olisko jollain tuollasia konkkia? Jos kokeilis vaihtaa nuo.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Huhtikuu 30. 19:45:24 2013

Jos haluat testailla niin koita ottaa toinen pää irti, ja mitata ohmimittarilla. Yhteyttä ei saisi olla kuin (mittarista riippuen) korkeintaan jotain kymmeniä/satoja megaohmeja. Aluksi voi jotain näyttää mutta pitäis nousta hetken päästä äärettömään.
Kapasitanssi voi kyllä silti olla heikentyny, vaikka ei virtaa vuotaisikaan.

Sähkö/elektroniikka liikkeessä osaavat ettiä vastaavat tai korvaavat, mikäli juuri tuollaisia ei löydy.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Toukokuu 1. 18:27:24 2013


puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Toukokuu 1. 18:38:35 2013

Kiitos! Löysitkin tuolta, itse en. :oops: Koneen konkat tosin ovat aksiaaliset mut ei lienee merkitystä.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja TAp » To Toukokuu 2. 11:37:38 2013

Jo, aksiaalisia olisin itsekin tarvinnut Escortin kiekkamittariin, niitä ei kai enää valmisteta, vaikeampaa latoa koneellisesti luulisin...

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Toukokuu 9. 13:58:13 2013

Tänään vaihdoin noi konkat, mutta ei auttanut vikaan. Mitähän sitä seuraavaksi keksis..
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja TAp » To Toukokuu 9. 18:37:58 2013

Siinä on varmaan joku teholähde/verkko-osa, antaako se jotain järjellisiä jännitteitä ?
Hurina viittaisi muuntajaan, tuohon aikaan ei vielä ollut monissakaan laitteissa hakkureita...

(katso, etä mittaat vain ulostuloja, ei 230-puolta !!!)

Akselin kiinnitykseen liittyy ilmeisesti jotain antureita, onko ne kunnossa ulkoisesti, ja onko niiden liitosjohdot (jos on) ehjiä ja liitimet kunnossa ja kontaktissa ?

mittarin pohjaanlyönti voi johtua yhtälailla avoimesta kontaktista kuin oikosulustakin.... :D

Onko kytkentäkaaviota ???

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Toukokuu 9. 22:02:02 2013

Eipä tässä kytkiksiä ollut mukana. Vois jostain kyllä yrittää kysellä niitä. Täytyy ilmeisesti purkaa sitten enempikin että saa kaikki näkyville tarkistuksia varten.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Toukokuu 9. 23:19:37 2013

Surina tuleekin rengassuojan rajakytkimen yhteydessä olevasta releestä johon tulee useampi johto. Kaksi anturia löytyy. Yksi on laakeripesän runkossa pääakselissa, ja toinen akselin trikkeripyörässä toisessa päässä. Tätä anturia saa käänneltyä rungossa olevasta käsipyörästä noin 180' Laitan kuvia tuonne photobuckettiin vielä.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Toukokuu 10. 9:37:55 2013

varmaankin se laakeripesässä oleva antaa jotain dataa jota mittari koittaa näyttää,
vika ehkä joosain sillä välillä,
tai sitten jännitesyötössä, tuli mieleen että millanenhan tasasuuntaaja tuossa on, jos teholähteessä on muuntaja.......

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Toukokuu 10. 20:26:29 2013

Tasasuuntaajaa kannattais varmaan tutkia jos rele surisee. Heti muutajan jälkeen pitäis näkyä jotain diodeja ja konkka..
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Toukokuu 11. 12:26:01 2013

jat-79 kirjoitti:Tasasuuntaajaa kannattais varmaan tutkia jos rele surisee. Heti muutajan jälkeen pitäis näkyä jotain diodeja ja konkka..
Täytyypä katsella löydänkö tuollaista. Menee jo sille osa-alueelle taas nistä en ymmärrä mitään. :green:
Tuossa kuva piirilevystä-> http://s180.photobucket.com/user/pm0063 ... 7.jpg.html
Suojakytkin ja rele? -> http://s180.photobucket.com/user/pm0063 ... 1.jpg.html
Triggeröinti->http://s180.photobucket.com/user/pm0063 ... 0.jpg.html
Anturi laakeripesässä-> http://s180.photobucket.com/user/pm0063 ... 1.jpg.html
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Toukokuu 11. 19:14:04 2013

Eipä ny niin munkaa vahvaa aluetta ole.
Tossa muuntajan vieressä sulakkeen alapuolella on noi kaks mustaa diodia. Siitä ny ei ehkä liikaa vaivaa olisi jos toisen pään juottais irti ja mittarilla testais että virta kulkee niissä vain toiseen suuntaan.

Sitten toi iso ruskea vastus näyttäis piirilevyn tummuneen värin perusteella olevan aika kovilla, jos siitä kans juottais toisen pään irti ja mittais sitten.
Tuolta saa sille arvon
http://www.kouluelektroniikka.fi/vastus.html

Sulakehan on kunnossa ja hyvin kiinni :D ajattelis kyllä että se menee kokonaan pimeeksi jos sulake on rikki.
Muuta en osaa sanoa.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Toukokuu 11. 19:39:46 2013

Mittailin sulakettakin, en tiedä mutta täyttä kontaktia se ei anna.Enkä saa selvää kuinka pienellä arvolla se on. Toisaalta vika ei poistunut kun kokeilin ehjääkin paikalle. Joten jätin tuon takaisin paikoilleen kun ei liian "paksua" sulaketta viitsinyt jättää siihen.
Edit: Niin tosiaan tuo ei toimi ollenkaan jos sulake irti.
Diodit ehjiä
vastus oranssi/oranssi/ruskea = 330ohm mutta sain 430ohm omasta eli sekin lienee ehjä
<Kiitoksia muuten hyvästä linkistä>
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Museo ikäinen renkaan tasapainotuskone.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Toukokuu 12. 1:35:59 2013

Kyllä tuo 100 ohmin kasvukin voi johonkin vaikuttaa, mutta korjaako sen korjaaminen itse vikaa niin ei hajuakaa. Tai sitten ensimmäinen oranssi on alkujaan ollu keltainen jolloin vastus kuuluu olla juuri 430ohm.

Noiden mikropiirien numeroita vois vielä googlettaa ja kattella datasheeteista mihin nastaan tulee virta ja mihin maa, ja mitata niiden väliltä jännite. Luultavasti jossain 5-12V välillä liikutaan.

Ja edelleen luultavasti joku noista transistorin näköisistä on regulaattori, sen kun löytäis niin siitä tietäis vähän mitä voltteja sieltä pitäis tulla.

Voihan se vika kyllä olla joku yhdistyshäiriökin jossain muualla, katkaisin, rele, liitin...
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vastaa Viestiin