Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 7. 8:11:55 2010
Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Mistähän hakisin "vikaa" kun ei sit kuumana meinaa lähtä käyntiin ollenkaan, kylmänä kyllä lähtee nyt hyvin ja n.30min seinoneena tai enemmän mutta jos 5-20min seisonut kuumalla koneella ei lähe sit ei millään käyntiin . On vaihettu hehkurele, putsattu liittimiä, suodatimessa olevalla pumpulla kokeiltu et ei painu eli painetta on polttoaineputkessa, ei oossaa maalaistollo ennään ettiä vikaa.
On muuten sitten tosi hankalaa ei voi antaa emännän ajaa pojan kanssa jos jää kaupungille se oikeesti ei ees yritä käynnistyä.
Auto: Nissan Primera P11 2.0TD -97
On muuten sitten tosi hankalaa ei voi antaa emännän ajaa pojan kanssa jos jää kaupungille se oikeesti ei ees yritä käynnistyä.
Auto: Nissan Primera P11 2.0TD -97
Ford Escort 1.6 GX -90
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 10:14:16 2003
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Mulla oli vastaavanlainen vika joskus civikissä (bensa). Ei mullakaan lähteny lämpimänä käyntiin, joutu aina jonkun 5 minuuttia odottamaan. Viaksi osottautui ainakin niissä jo lähes vakiovika eli pääreleen vanhentuneet tinaukset.
Tuon releen irrottelin ja tinailin kaikki sieltä uudelleen eikä enää ollut samaa vikaa.
Tuon releen irrottelin ja tinailin kaikki sieltä uudelleen eikä enää ollut samaa vikaa.
Sierra 2.3i DOHC 16v
Mondeo mk2 2.5 V6 24v
Mondeo mk2 2.5 V6 24v
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Venttiilit kantaa?
I 0.25 ja P 0.38 pitäis olla välykset
I 0.25 ja P 0.38 pitäis olla välykset
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Oliko joissain väyrys mersuissa samaa oiretta joka johtui viallisesta alipainepumpusta tai alipainevuodosta. Olafu tietäisi kyllä...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Onko autossa natsi? (lukee yleensä avaimessa jos on)
Pari täydentävää kysymystä:
-Kun sitä sahaa käymään kauppareissun jälkeen, niin tuleeko minkä väristä sauhua piipusta, vai tuleeko ylipäätään?
-Onko vika tullut hiipimällä vai yhtäkkiä?
-Paljonko ajometrejä
-Onko autossa kaasupolkimen ja syöttöpumpun välissä vaijeri, vai vaan nippu sähköjohtoja
NATS (eli Nissan Anti Theft System)sisältää tietääkseni vaijerimallin pumpussa boschin tyyliin tehdyn ajonestolaitteen, mikä on rakennettu sammutinsolenoidin päälle (pumpun perseeseen siihen valurautamötin "katolle", mistä suutinputket lähtee), joten sen jäähdyttäminen esim. kylmällä vedellä vian ilmetessä saattaa tepsiä ongelmaan ja siten paljastaa ajonestolaitteessa lymyilevän vian.
Koita siis jäähdyttää pumppua kun vika on päällä.
Pari täydentävää kysymystä:
-Kun sitä sahaa käymään kauppareissun jälkeen, niin tuleeko minkä väristä sauhua piipusta, vai tuleeko ylipäätään?
-Onko vika tullut hiipimällä vai yhtäkkiä?
-Paljonko ajometrejä
-Onko autossa kaasupolkimen ja syöttöpumpun välissä vaijeri, vai vaan nippu sähköjohtoja
NATS (eli Nissan Anti Theft System)sisältää tietääkseni vaijerimallin pumpussa boschin tyyliin tehdyn ajonestolaitteen, mikä on rakennettu sammutinsolenoidin päälle (pumpun perseeseen siihen valurautamötin "katolle", mistä suutinputket lähtee), joten sen jäähdyttäminen esim. kylmällä vedellä vian ilmetessä saattaa tepsiä ongelmaan ja siten paljastaa ajonestolaitteessa lymyilevän vian.
Koita siis jäähdyttää pumppua kun vika on päällä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 7. 8:11:55 2010
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Tässä vastaukset kysymyksiin.olafu kirjoitti:Onko autossa natsi? (lukee yleensä avaimessa jos on)
Pari täydentävää kysymystä:
-Kun sitä sahaa käymään kauppareissun jälkeen, niin tuleeko minkä väristä sauhua piipusta, vai tuleeko ylipäätään?
-Onko vika tullut hiipimällä vai yhtäkkiä?
-Paljonko ajometrejä
-Onko autossa kaasupolkimen ja syöttöpumpun välissä vaijeri, vai vaan nippu sähköjohtoja
NATS (eli Nissan Anti Theft System)sisältää tietääkseni vaijerimallin pumpussa boschin tyyliin tehdyn ajonestolaitteen, mikä on rakennettu sammutinsolenoidin päälle (pumpun perseeseen siihen valurautamötin "katolle", mistä suutinputket lähtee), joten sen jäähdyttäminen esim. kylmällä vedellä vian ilmetessä saattaa tepsiä ongelmaan ja siten paljastaa ajonestolaitteessa lymyilevän vian.
Koita siis jäähdyttää pumppua kun vika on päällä.
Autossa on NATS
1. Tarpeeksi pitkään kun sahaa, väri harmaata, kun lähtee käyntiin se työntää sinistä palamatonta jonkin aikaa (n.1-3min), Pienellä sahauksella ei tuu savua.
2. Vika on tullut pikkuhiljaa, ensin vaati hieman pitemmän sahauksen kuumana, sitten ei lähtenyt enään niin piti sitten odottaa et airbag valo sammuu niin lähti hyvin käyntiin (käytin ajanottona airbag valo), nyt ei lähde enään vaikka virta olisi päällä 2min.
3. pyöreesti 500tkm
4. Sähkökaasu? ei vaijeria
kokeilen jäähdyttää pumppua ohjeiden mukaisesti tänää, kerron miten vaikutti.
Alipaineputkista olen jo suurimman osan uusinut, tarkistan loput.
Ford Escort 1.6 GX -90
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Jos se on täysin sähköpumppu niin vesi ei todennäkösesti auta. Jos pumppu on oikein väljä niin sillä saattaa joku vaikutus olla, mutta lähinnä sillä saa sen mekaanisessa pumpussa olevan ajonestolaitteen heräteltyä jos siinä on lämpövika. Jos sahatessa tulee sauhua, niin polttoainetta menee kyllä moottoriin mutta se menee sinne luultavasti väärään aikaan.
Jos pumpun persuksessa on tilaa, niin sieltä suutinputkien keskeltä voi mitata mekaanisen ajoituksen, jotain puolesta millistä milliin pitäs olla nestepään mäntä tulossa ylöspäin kun moottori on yläkuolokohdassa. Mittaus tapahtuu tavallisesti heittokellolla, mikä laitetaan sopivalla adapterilla siihen pienen ropun reikään kiinni.
Ajotus muuttuu jakopään pyörien kulumisen takia, jakopääremontissakin ajotus voi vähän muuttua, pumppukin kuluu, mutta yleensä jos ajotus menee pumpun takia niin paljon pieleen, ettei lähde käymään, niin se ei luultavasti kestä kovin pitkään enää vaikka sen säätää kohdalleen.
EDIT: 0.89mm männän nousu +-0.08mm, kampiakselin ollessa 8 astetta JYKK. Kampiakselin hihnapyörässä on maalattu merkki pumpun ajoitusta varten.
Jos työntömitalla mahtuu kattomaan, niin sillä näkee vähän onko se ajoitus yhtään siellä päinkään missä pitäs.
Jos pumpun persuksessa on tilaa, niin sieltä suutinputkien keskeltä voi mitata mekaanisen ajoituksen, jotain puolesta millistä milliin pitäs olla nestepään mäntä tulossa ylöspäin kun moottori on yläkuolokohdassa. Mittaus tapahtuu tavallisesti heittokellolla, mikä laitetaan sopivalla adapterilla siihen pienen ropun reikään kiinni.
Ajotus muuttuu jakopään pyörien kulumisen takia, jakopääremontissakin ajotus voi vähän muuttua, pumppukin kuluu, mutta yleensä jos ajotus menee pumpun takia niin paljon pieleen, ettei lähde käymään, niin se ei luultavasti kestä kovin pitkään enää vaikka sen säätää kohdalleen.
EDIT: 0.89mm männän nousu +-0.08mm, kampiakselin ollessa 8 astetta JYKK. Kampiakselin hihnapyörässä on maalattu merkki pumpun ajoitusta varten.
Jos työntömitalla mahtuu kattomaan, niin sillä näkee vähän onko se ajoitus yhtään siellä päinkään missä pitäs.
Jäsen #606
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 7. 8:11:55 2010
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Vesi ei auttanut, kokeilin yksitellen mustat rasiat sekä kokopumpun jäähdyttämisellä.olafu kirjoitti:Jos se on täysin sähköpumppu niin vesi ei todennäkösesti auta.
Ajotus muuttuu jakopään pyörien kulumisen takia, jakopääremontissakin ajotus voi vähän muuttua, pumppukin kuluu, mutta yleensä jos ajotus menee pumpun takia niin paljon pieleen, ettei lähde käymään, niin se ei luultavasti kestä kovin pitkään enää vaikka sen säätää kohdalleen.
EDIT: 0.89mm männän nousu +-0.08mm, kampiakselin ollessa 8 astetta JYKK. Kampiakselin hihnapyörässä on maalattu merkki pumpun ajoitusta varten.
Jos työntömitalla mahtuu kattomaan, niin sillä näkee vähän onko se ajoitus yhtään siellä päinkään missä pitäs.
Jakopään remonttiin vielä olisi ollut 10tkm matkaa, eli itse en ole sitä vielä vaihattanut, olisko vika pumpun hihnassa (pumppu toisessa päässä konetta kuin jakopää).
Mut kerrotko tyhmälle miten se vaikuttaa kuumana käynnistymiseen?, eikös yleensä jos ajoitus pielessä vaikuta kokonais käynnistymiseenkin esim: kylmänä. Kone ei kyllä savuta ja katsatuksessakin savutusarvo tais olla 1.69 tai 1.89 tjsp kuitenkin alle 1.9.
Kuumana kun se sit lähtee käyntiin niin aivan kuin vw TDI lastutettu kone pakkasella, pitää sellasen pahan äänen mut muuten on norm esikammio diisselin ääni. Kylmänä ei tee tuota käynnistyessään.
Pitää kokeilla jos osaisin mitata työntömitalla kun on siellä tilaa.
Ford Escort 1.6 GX -90
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Se ei välttämättä hehkuta kuumana ollenkaan. Kylmänä ja riittävän pitkään jäähdyttyään se taas hehkuttaa. Kannattaa koittaa suoralla virralla hehkuttaa tulpista. Hehkun kanssa lähtee ja ihan ajokuumana vaikka olis vähän myöhäselläkin. Tää on nyt vaan yks ajatus mikä siinä vois olla.Eryo kirjoitti:Vesi ei auttanut, kokeilin yksitellen mustat rasiat sekä kokopumpun jäähdyttämisellä.olafu kirjoitti:Jos se on täysin sähköpumppu niin vesi ei todennäkösesti auta.
Ajotus muuttuu jakopään pyörien kulumisen takia, jakopääremontissakin ajotus voi vähän muuttua, pumppukin kuluu, mutta yleensä jos ajotus menee pumpun takia niin paljon pieleen, ettei lähde käymään, niin se ei luultavasti kestä kovin pitkään enää vaikka sen säätää kohdalleen.
EDIT: 0.89mm männän nousu +-0.08mm, kampiakselin ollessa 8 astetta JYKK. Kampiakselin hihnapyörässä on maalattu merkki pumpun ajoitusta varten.
Jos työntömitalla mahtuu kattomaan, niin sillä näkee vähän onko se ajoitus yhtään siellä päinkään missä pitäs.
Jakopään remonttiin vielä olisi ollut 10tkm matkaa, eli itse en ole sitä vielä vaihattanut, olisko vika pumpun hihnassa (pumppu toisessa päässä konetta kuin jakopää).
Mut kerrotko tyhmälle miten se vaikuttaa kuumana käynnistymiseen?, eikös yleensä jos ajoitus pielessä vaikuta kokonais käynnistymiseenkin esim: kylmänä. Kone ei kyllä savuta ja katsatuksessakin savutusarvo tais olla 1.69 tai 1.89 tjsp kuitenkin alle 1.9.
Kuumana kun se sit lähtee käyntiin niin aivan kuin vw TDI lastutettu kone pakkasella, pitää sellasen pahan äänen mut muuten on norm esikammio diisselin ääni. Kylmänä ei tee tuota käynnistyessään.
Pitää kokeilla jos osaisin mitata työntömitalla kun on siellä tilaa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 7. 8:11:55 2010
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
En kerinnyt mittaamaan mutta tuon hehkutuksen kokeilin ja ei vaikutusta käynnistyvyyteen.olafu kirjoitti:Se ei välttämättä hehkuta kuumana ollenkaan. Kylmänä ja riittävän pitkään jäähdyttyään se taas hehkuttaa. Kannattaa koittaa suoralla virralla hehkuttaa tulpista. Hehkun kanssa lähtee ja ihan ajokuumana vaikka olis vähän myöhäselläkin. Tää on nyt vaan yks ajatus mikä siinä vois olla.Eryo kirjoitti:Vesi ei auttanut, kokeilin yksitellen mustat rasiat sekä kokopumpun jäähdyttämisellä.olafu kirjoitti:Jos se on täysin sähköpumppu niin vesi ei todennäkösesti auta.
Ajotus muuttuu jakopään pyörien kulumisen takia, jakopääremontissakin ajotus voi vähän muuttua, pumppukin kuluu, mutta yleensä jos ajotus menee pumpun takia niin paljon pieleen, ettei lähde käymään, niin se ei luultavasti kestä kovin pitkään enää vaikka sen säätää kohdalleen.
EDIT: 0.89mm männän nousu +-0.08mm, kampiakselin ollessa 8 astetta JYKK. Kampiakselin hihnapyörässä on maalattu merkki pumpun ajoitusta varten.
Jos työntömitalla mahtuu kattomaan, niin sillä näkee vähän onko se ajoitus yhtään siellä päinkään missä pitäs.
Jakopään remonttiin vielä olisi ollut 10tkm matkaa, eli itse en ole sitä vielä vaihattanut, olisko vika pumpun hihnassa (pumppu toisessa päässä konetta kuin jakopää).
Mut kerrotko tyhmälle miten se vaikuttaa kuumana käynnistymiseen?, eikös yleensä jos ajoitus pielessä vaikuta kokonais käynnistymiseenkin esim: kylmänä. Kone ei kyllä savuta ja katsatuksessakin savutusarvo tais olla 1.69 tai 1.89 tjsp kuitenkin alle 1.9.
Kuumana kun se sit lähtee käyntiin niin aivan kuin vw TDI lastutettu kone pakkasella, pitää sellasen pahan äänen mut muuten on norm esikammio diisselin ääni. Kylmänä ei tee tuota käynnistyessään.
Pitää kokeilla jos osaisin mitata työntömitalla kun on siellä tilaa.
Ford Escort 1.6 GX -90
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 7. 8:11:55 2010
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Tänään hain vielä Oxide cleanerin ja kylmäspray:tä ja rupesin puhistaan eka. kaikki liittimet uudelleen kävin konehuoneessa läpi jne. Ajattelin sit laittaa käyntiin ja lämmittää koneen testausta varten niin hittolainen eihän se lähtenyt käyntiin kun ilma oli niin kuuma
, strattipilotilla tulille ja lämmittään konetta. Sammuttelin kun oli normi lämpöinen ja 2min kulutttua testimään kylmäsprayllä josko joku tunnistin yms voi juonitella. Tulos = ei vaikutusta, ainut huomio on että kuumalla koneella ei jaksa pyörittää kunnolla, meinaa potkia takasin ja valotkin himmenee ? olisko startti viallinen josta voi aiheutua käynnistysvaikeudet kuumana ?. Ei jaksa vaikka latasin akun täyteen toissapivänä.

Ford Escort 1.6 GX -90
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 7. 8:11:55 2010
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
No niinpä tietysti, vianhaku jatkui edellisten vihjeiden jälkeen ja kun aloin käynnistään niin ei ollu muka akussa potkua, muutaman kerran sahasin ja menin kattoon konetta niin savunousi startilta ja kaapelit sika kuumana, eikun äkkiä 10mm lista ja kengät irti oli hitto palaa kokoauto
, en tiiä....alkaa jo v........ 


Ford Escort 1.6 GX -90
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 7. 8:11:55 2010
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
No niin, nyt ongelma ratkaistu. Startin vaihdolla katosi ongelmakin. Ihme juttu 

Ford Escort 1.6 GX -90
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Ei liity varsinaisesti itse ongelmaan mitenkään, mutta tässä oli oikeen hieno topicki. Selkeitä kysymyksiä ja vastauksia ja ongelman ratkeaminenkin selvitettiin suurelle yleisölle.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Diesel Nissani ei lähde kuumana käyntiin, apua tarvis.
Erittäin kiitettävää toimintaa.
Asiaan palatakseni:
Kun se kerran pyöri sillä vanhalla startilla hyvin (siis ennenkuin sippasi), niin siihen voi olla selityksenä, että kampiakselin anturi on startin lähellä ja kuolemaisillaan oleva startti tekee toimiessaan ympärilleen vahvan magneettikentän, mikä näkyy kampiakselin tunnistimessa mukamas liian suurena kierroslukuna. Tällainen vika on ollut jossain, muistaakseni vaggilaisessa. Toinen mahdollisuus on että startin päävirtajohto kulkee jostain kampiakselin anturin tai sen johdon lähellä. Testerillä katsottuna kierrosluku oli tossa ko. esimerkkivehkeessä jotain 5000 ja 10000 väliin starttikierroksilla ja ongelma poistui uudella starttimoottorilla. Uskomattomalta kuullostava vika, mutta mahdollinen.
Paras esimerkki noista magneettihäröilyistä on muutaman vuoden takainen työmaalla tutkittavana ollut T5 volvo, missä oli ainoastaan kaks kytkinkopan pulttia löysällä. Mitään muuta vikaa siinä ei ollut. Sitä pitää vielä varmaan tänä päivänäkin suurin osa ongelman kanssa painineista, todella viisaistakin ihmisistä täytenä paskana, mutta siitä se vika vaan johtui.
Startin ottama virta kiersi U:n muotoisen lenkin anturin ympäri, koska startin ja kampiakselin anturin väliset kehäpultit oli löysällä. Volvossa siis kampiakselin anturi on laatikon ja koneen välissä olevassa kolossa. Oskilloskoopilla kun katseli kampiakselin tunnistimen signaalikäyrää startin pyöriessä ja samalla kiristi/löysäsi kehäpultteja startin ja anturin välillä, niin muutos näky aivan selkeästi häiriöjännitteessä siinä anturin signaalissa. Pultit kiristettynä härö katosi, avattuna se oli lähes yhtä suuri mitä todellinen signaalijännitekin starttikierroksilla. Oire oli se, että auton sai ainoastaan työntämällä käyntiin. Lähti välittömästä kun vähän pyörähti. Starttaamalla kone potki takasin ja kolmannen uuden, takasin potkimisen takia hajonneen starttimoottorin jälkeen (mitä ei siis saanut takuuseen) se auto lähti kiertämään korjaamoita.
Asiaan palatakseni:
Kun se kerran pyöri sillä vanhalla startilla hyvin (siis ennenkuin sippasi), niin siihen voi olla selityksenä, että kampiakselin anturi on startin lähellä ja kuolemaisillaan oleva startti tekee toimiessaan ympärilleen vahvan magneettikentän, mikä näkyy kampiakselin tunnistimessa mukamas liian suurena kierroslukuna. Tällainen vika on ollut jossain, muistaakseni vaggilaisessa. Toinen mahdollisuus on että startin päävirtajohto kulkee jostain kampiakselin anturin tai sen johdon lähellä. Testerillä katsottuna kierrosluku oli tossa ko. esimerkkivehkeessä jotain 5000 ja 10000 väliin starttikierroksilla ja ongelma poistui uudella starttimoottorilla. Uskomattomalta kuullostava vika, mutta mahdollinen.
Paras esimerkki noista magneettihäröilyistä on muutaman vuoden takainen työmaalla tutkittavana ollut T5 volvo, missä oli ainoastaan kaks kytkinkopan pulttia löysällä. Mitään muuta vikaa siinä ei ollut. Sitä pitää vielä varmaan tänä päivänäkin suurin osa ongelman kanssa painineista, todella viisaistakin ihmisistä täytenä paskana, mutta siitä se vika vaan johtui.
Startin ottama virta kiersi U:n muotoisen lenkin anturin ympäri, koska startin ja kampiakselin anturin väliset kehäpultit oli löysällä. Volvossa siis kampiakselin anturi on laatikon ja koneen välissä olevassa kolossa. Oskilloskoopilla kun katseli kampiakselin tunnistimen signaalikäyrää startin pyöriessä ja samalla kiristi/löysäsi kehäpultteja startin ja anturin välillä, niin muutos näky aivan selkeästi häiriöjännitteessä siinä anturin signaalissa. Pultit kiristettynä härö katosi, avattuna se oli lähes yhtä suuri mitä todellinen signaalijännitekin starttikierroksilla. Oire oli se, että auton sai ainoastaan työntämällä käyntiin. Lähti välittömästä kun vähän pyörähti. Starttaamalla kone potki takasin ja kolmannen uuden, takasin potkimisen takia hajonneen starttimoottorin jälkeen (mitä ei siis saanut takuuseen) se auto lähti kiertämään korjaamoita.
Jäsen #606