Sierran alapallot

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Sierran alapallot

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Kesäkuu 19. 10:27:19 2013

Sierrassahan on alapallonivelet osa tukivartta ja aikalailla "vaihtamattomat" ilman että vaihtaa koko tukivartta. Näin myös omassa nelikko Sierrassa.

Kysymys kuuluukin onko todella näin, vai onko kukaan keksinyt miten vaihtaisi pelkän alapallon kun muutenhan nuo tukivarret on umpiluuta ja about ikuisia. Keskihelasarjojakin kun saa erikseen. Jos meinaisi pelkkää alapalloa vaihtaa, niin toki virityksestä pitäisi myös turvallinen saada sen lisäksi että se näyttää riittävän orkkikselta katsurille.

Tiedän kysyväni hiukkasen epäilyttävää asiaa, mutta jos sattuisi jotenkin about virallisesti onnistumaan, niin voisi harkita... Toki eipä tuo about 80€ nelikon tukivarresta taida taloutta kaataa sekään.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sierran alapallot

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Kesäkuu 19. 10:55:10 2013

Zipi kirjoitti:Sierrassahan on alapallonivelet osa tukivartta ja aikalailla "vaihtamattomat" ilman että vaihtaa koko tukivartta. Näin myös omassa nelikko Sierrassa.

Kysymys kuuluukin onko todella näin, vai onko kukaan keksinyt miten vaihtaisi pelkän alapallon kun muutenhan nuo tukivarret on umpiluuta ja about ikuisia. Keskihelasarjojakin kun saa erikseen. Jos meinaisi pelkkää alapalloa vaihtaa, niin toki virityksestä pitäisi myös turvallinen saada sen lisäksi että se näyttää riittävän orkkikselta katsurille.

Tiedän kysyväni hiukkasen epäilyttävää asiaa, mutta jos sattuisi jotenkin about virallisesti onnistumaan, niin voisi harkita... Toki eipä tuo about 80€ nelikon tukivarresta taida taloutta kaataa sekään.
Olen itsekin miettinyt tuota. Lähinnä säädettävien tukivarsien kanssa olisi mukavaa, että kun pallo on väljä ei tarvisi heittää 200€ tukivarsia roskiin.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran alapallot

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Kesäkuu 19. 13:13:14 2013

Googlettelin huvikseni vähän ja äkkiseltään näyttää siltä että ainakaan vakio tukivarsiin on vaikea saada järkevää "business casea" pelkän alapallon kanssa kikkailuun...

Takapotkussa tukivarret on muutenkin halvat ja nelikossa kun pallonivel on yläpäästään puristus/lukitus kiinnityksellä niin hankaloittaa sopivan löytämistä. Jos ajattelee että noin 80€ maksaa uusi tukivarsi ja jonkun jenkkivehkeen pallo hinnoissa 60€ (joka kuvissa näyttää olevan sinnepäin), niin ei maksa vaivaa leikkiä. Pitäisi löytää joku parin kympin pallo joka tuohon sopii että olisi business casea virittää. Ja siltikin pitäisi melkein olla alapäästään pultattava ja keskellä sopiva kaulus tukivarren aukon mukaan jotta uskoisin olevan turvallinen. Eli kaiketi aika custom osa --> out of luck. :|

[EDIT]
Hmm... Tai kenties pitää tutkia vielä sillä kuvasta katsottuna tämä näyttää hyvältä, oikeat mitat eri asia:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... DAI-72672/
http://store.autovisionfinland.com/mazd ... -8123.html
[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Sierran alapallot

Viesti Kirjoittaja matsu » Ke Kesäkuu 19. 20:02:04 2013

Tai sitten tökkää reiän ja kierteen pallon alapuolelle ja laittaa nipan. Ainakaan muutamissa tarviketukivarsissa ei oo ollu käytännössä yhtään rasvaa siellä kupissa, ei ihme että kuluu.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran alapallot

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Kesäkuu 20. 20:36:27 2013

matsu kirjoitti:Tai sitten tökkää reiän ja kierteen pallon alapuolelle ja laittaa nipan. Ainakaan muutamissa tarviketukivarsissa ei oo ollu käytännössä yhtään rasvaa siellä kupissa, ei ihme että kuluu.
Tätä pitääkin vähän tutkia... Onneksi on parikin loppuunajettua tukivartta joita ei ole raaskinut pois heittää, sopii tähän asiaan mainiosti uhrattavaksi tieteen alttarille. :)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Sierran alapallot

Viesti Kirjoittaja matsu » To Kesäkuu 20. 20:52:09 2013

Jos joku muu ei kehtaa avata niin pari kuvaa

pallo
palanen

Yllättävänki paksulti on materiaalia ympärillä, alapuolellakin oli noin 3 mm valua + toinen mokoma nylonia tai jotain vastaavaa. Lisäksi pallo ei ole pyöreä alapuolelta, eli vaikka porais reiän, ei tule samalla poranneeksi palloa kun on vaan tarkkana.

Vastaa Viestiin