Nakukuulokkeiden ja vastaavien käytöstä juttua
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Nakukuulokkeiden ja vastaavien käytöstä juttua
Tälläkin foorumilla on varmaan porukkaa joilla kokemusta säätötouhuista kuulokkeilla tai vastaavilla. Itse olen viritellyt Bilteman stetoskoopin tähän käyttöön.
Olis vähän kysymyksiä, jos joku kokeneempi osais vastata.
Auto on säädetty vuosi sitten penkissä samoille paineille jotka nyt käytössä, joten ajattelin että olis kohtuullisen turvallinen lähtökohta alkaa opetteleen tota tien päällä säätöä.
Alotin ihan varmuuden vuoks sillä että otin ennakkoo pois pari astetta. Stetoskoopin letkun laitoin kiinni imusarjan kyljessä olevaan kierteeseen (uskalsin näin tehdä kun penkittäjäkin kuunteli imusarjan kautta vuosi sitten) Lohkossa kun ei imupuolella ollut paikkaa valmiina. Pakopuolella olis jotain kierteitä ollut, mutta tiedä sitten kestääkö toi letku lämpöä kovin kauaa...
Ensinnäkin kuinka suuri merkitys on materiaaleilla mitä käyttää? Ite ihan vaan hitsasin prikkaan naulan pätkän johon toi pneumatiikkaletku veny nätisti. Aika pientä letkua on, se kun sattu sopimaan stetoskoopin oman letkun sisään sopivasti. Ja sitten se letkun koko, toi pneumatiikkaletku on kuulemma hyvää, mutta olisko isompi letku parempi?
Kuuluvuus on hieman hiljainen tällä hetkellä, mutta kyllä siitä musta tarpeeks selkeesti kuulee äänet.
Sitten että pystyykös tuommoisella viritelmällä analysoimaan muita häiriöitä kuin sitä pelättyä nakutusta? Mulla on nyt tällä hetkellä semmonen ongelma, että jossain about 5000-6000 rpm välillä kun kiihdyttää niin ääni stetoskoopin kautta pätkii ihan selkeästä. Luulin että se olis jonkinnäkönen missfire tai huono palaminen (jos kipinä ei ole tarpeeksi tehokas?), mutta aikasemmin olen ollut siinä luulossa että pätkimisen kuulisi paljaalla korvalla (poks) ja eihän se auto silloin oikein vedäkään. Kuitenkin kun ajaa ilman stetoskooppia niin ei kuule mitään ihmeellistä ja vetää hienosti.
Vai olisiko mahdollista että viritelmäni ottaa jonkun häiriöäänen jostain joka sitten hämää mun korvaani?
Tämän "pätkimisen" takia en nyt ole uskaltanut enempää paineita enkä rpm limittiä omin päiten nostaa. Jos ei muu auta niin pakko varmaan varata penkkiaika pelkästään sitä varten että sais kokeneemman korvan arvion asiasta.
Onko muilla ollu vastaavanlaisia kokemuksia / ongelmia ja millä ne on ratkennut?
Olis vähän kysymyksiä, jos joku kokeneempi osais vastata.
Auto on säädetty vuosi sitten penkissä samoille paineille jotka nyt käytössä, joten ajattelin että olis kohtuullisen turvallinen lähtökohta alkaa opetteleen tota tien päällä säätöä.
Alotin ihan varmuuden vuoks sillä että otin ennakkoo pois pari astetta. Stetoskoopin letkun laitoin kiinni imusarjan kyljessä olevaan kierteeseen (uskalsin näin tehdä kun penkittäjäkin kuunteli imusarjan kautta vuosi sitten) Lohkossa kun ei imupuolella ollut paikkaa valmiina. Pakopuolella olis jotain kierteitä ollut, mutta tiedä sitten kestääkö toi letku lämpöä kovin kauaa...
Ensinnäkin kuinka suuri merkitys on materiaaleilla mitä käyttää? Ite ihan vaan hitsasin prikkaan naulan pätkän johon toi pneumatiikkaletku veny nätisti. Aika pientä letkua on, se kun sattu sopimaan stetoskoopin oman letkun sisään sopivasti. Ja sitten se letkun koko, toi pneumatiikkaletku on kuulemma hyvää, mutta olisko isompi letku parempi?
Kuuluvuus on hieman hiljainen tällä hetkellä, mutta kyllä siitä musta tarpeeks selkeesti kuulee äänet.
Sitten että pystyykös tuommoisella viritelmällä analysoimaan muita häiriöitä kuin sitä pelättyä nakutusta? Mulla on nyt tällä hetkellä semmonen ongelma, että jossain about 5000-6000 rpm välillä kun kiihdyttää niin ääni stetoskoopin kautta pätkii ihan selkeästä. Luulin että se olis jonkinnäkönen missfire tai huono palaminen (jos kipinä ei ole tarpeeksi tehokas?), mutta aikasemmin olen ollut siinä luulossa että pätkimisen kuulisi paljaalla korvalla (poks) ja eihän se auto silloin oikein vedäkään. Kuitenkin kun ajaa ilman stetoskooppia niin ei kuule mitään ihmeellistä ja vetää hienosti.
Vai olisiko mahdollista että viritelmäni ottaa jonkun häiriöäänen jostain joka sitten hämää mun korvaani?
Tämän "pätkimisen" takia en nyt ole uskaltanut enempää paineita enkä rpm limittiä omin päiten nostaa. Jos ei muu auta niin pakko varmaan varata penkkiaika pelkästään sitä varten että sais kokeneemman korvan arvion asiasta.
Onko muilla ollu vastaavanlaisia kokemuksia / ongelmia ja millä ne on ratkennut?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Nakukuulokkeiden ja vastaavien käytöstä juttua
Itte tein havainnon että nakut kuuluu paremmin kun letkun pää ei ole kiinni missään, vaan osottaa avonaisena kohti moottoria muutaman sentin päässä. Vaikka nippusiteellä kiinni johonkin sopivaan paikkaan ettei luistele pakoon. Ainakin volume on isommalla sillä tavalla. Kaikki moottoritilan bassoäänet suodattuu kuitenkin automaattisesti pois kun ne ei mahdu kulkeen pienessä letkussa.
Paljonko nyt on ennakkoa ja mitä osia moottori sisältää?
Paljonko nyt on ennakkoa ja mitä osia moottori sisältää?
Jäsen #606
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Nakukuulokkeiden ja vastaavien käytöstä juttua
Jaaha no pitääkin kokeilla tommosta kanssa.
Ruisku OHC jossa Cossun männät & kanget, avarretut imukanavat, Burton BF134 ja Cranen jäykemmät venajouset (ei kuitenkaan tuplat). T34 .48 turbo ja Cossun välijäähy.
Ahtopaine 1.1-1.3 bar vähän olosuhteista riippuen. Logista kun äsken katoin niin on ollu 23-24 välillä ennakko tuola ongelma alueella.
Tein myös testin paljon matalemmalla ennakolla, mutta ääni oli silloinkin samanlainen ja huomas ettei enään vetänyt läheskään yhtä hyvin ja nytkytti.
Ruisku OHC jossa Cossun männät & kanget, avarretut imukanavat, Burton BF134 ja Cranen jäykemmät venajouset (ei kuitenkaan tuplat). T34 .48 turbo ja Cossun välijäähy.
Ahtopaine 1.1-1.3 bar vähän olosuhteista riippuen. Logista kun äsken katoin niin on ollu 23-24 välillä ennakko tuola ongelma alueella.
Tein myös testin paljon matalemmalla ennakolla, mutta ääni oli silloinkin samanlainen ja huomas ettei enään vetänyt läheskään yhtä hyvin ja nytkytti.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Nakukuulokkeiden ja vastaavien käytöstä juttua
Muistaakseni mulla oli omassa koneessa melko vastaavalla kokoonpanolla muutama aste ennakkoa enemmän vastaavilla paineilla. Älä nyt silti räjäytä sitä näillä puheilla
Ahdin oli mulla kuitenkin suurempi, eli pienemmät pakopaineet ja sitä rataa kylmempi kone...

Jäsen #606
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Nakukuulokkeiden ja vastaavien käytöstä juttua
No ennakoita ei luultavasti ainakaan nosteta ennen penkkireissua. Pitää muutamia kokeiluja vielä tehdä ennen kun varaan aikaa. Saatiin säädettyä kadulla korkeemmille paineille tai ei niin viimesin ennakoiden viilaus oli kuitenkin tarkotus tehdä penkissä, kun ei siinä paljoo aikaa mene jos ollaan jo kuitenkin lähellä oikeita säätöjä.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Nakukuulokkeiden ja vastaavien käytöstä juttua
Joo kikkas toimi, kuuluvuus parani kun letkun pää ei ole missään kiinni vaan nippusiteellä tuettu ja sentin päässä moottorin kylestä.
Ei vaan saa vehkeitä taas pelaan niin kun oli suunnitelma kun nyt se ahdin pirulainen sakkaa heti kun ahdot vähän nousee korkeemmalle.
Ei vaan saa vehkeitä taas pelaan niin kun oli suunnitelma kun nyt se ahdin pirulainen sakkaa heti kun ahdot vähän nousee korkeemmalle.
