Tärisyttää jarruttaessa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tekno » La Lokakuu 3. 15:00:48 2009

Auto on Scorpio vm98.
Ongelma on se, että välillä auto tärisyttää jarruttaessa todella pahasti. Eli siis niin että ratti vipattaa edes takas suht kovalla voimalla
Tuntuu kuin tuo tapahtuisi nyt hieman harvemmin kun vaihdoin ulommat raidetangonpäät (oli hieman väljät). Välillä siis jarruttaessa ei tunnu mitään epänormaalia.

Aikaisemmin tehtyjä toimenpiteitä (aikajärjestyksessä):
Etujarrulevyt,palat,takajarrulevyt,palat. Liukutapit sun muut tarkistettu ettei jumita.
Sisemmät raidetangonpäät
Kallistuksenvakaajan pystytangot eli koiranluut (oli väljyyttä)
Kallistuksenvakaajan puslat -> uretaanipuslat tilalle
-tässä vaiheessa ongelma alkoi-, muistaakseni n. 1000km ajon jälkeen.
n. 5tkm ajon jälkeen:
Ulommat raidetangonpäät
Vasen etunapa (metelöivän/rikkoutuneen laakerin takia)


Eri renkailla sama juttu. Kulmat säädetty kierteet laskemalla (ja juu, kaikki osat vaihdettuihin verrattuina samanpituisia, kierteet samoissa kohdissa jne). Ei vaella tai puolla maantiellä, ratti tarkasti keskellä ja renkaatkin lämpenee tasaisesti eli ei kuluta reunoja.

Mulla oli edellisessä Scorpiossa kerran etujarrulevyt aivan kierot, ja sen näki aivan selvästi silmällä että ne on käppyränä. Ravistus oli silloin samanlaista, mutta se tapahtui joka kerta jarruttaessa.
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 4. 11:40:55 2009

alatukivarren puslat jos on löysät/väljät niin korostuu kaikki tärinä. jarrulevyjä on kans monen sorttisia; ford original levyt ja palat niin vähenee tärinä. jos on alumiinivanteet, kannattaa tarkistaa mahdollisen keskitysrenkaan kunto myös.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Su Lokakuu 4. 13:54:29 2009

Kallistuksenvakaajan korikiinnikkeet-kumit siis-vaihdettu myös? Tuo "välillä"-sana tekee asiasta omituisen. Tuskin tarvii motorcraftin levyjä vaihtaa, toimii ne muutkin. Kudosvaurio renkaassa kai poissuljettu jos toisillakin sama juttu?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 4. 14:10:52 2009

Satuloissa männät varmasti liikkuvat moitteettomasti.
Ollut itsellä joskus hieman "kankeat" liikkeissään ja levy lämpeni kun laahasivat lievästi=jarruttaessa täristi.
Kokeile ovatko levyt kuumat kun täristävät.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tekno » Su Lokakuu 4. 16:14:28 2009

cossu44 kirjoitti:Kallistuksenvakaajan korikiinnikkeet-kumit siis-vaihdettu myös? Tuo "välillä"-sana tekee asiasta omituisen. Tuskin tarvii motorcraftin levyjä vaihtaa, toimii ne muutkin. Kudosvaurio renkaassa kai poissuljettu jos toisillakin sama juttu?

Kallistuksenvakaajan niitä metallilänkiä en vaihtanut, mutta väljistyneet kumit vaihdoin uretaanimallisiin ja kiristin oikeaan momenttiin. Kallistuksenvakaajan toinen päähän tulee koiranluihin eli niihin iskarintolppaan kiinnittyviin pystytankoihin, joissa on nivelet. Nekin on myös vaihdettu uusiin.

Tuolla "välillä" tarkoitan siis sitä, että kun jarruttaessa tuo ongelma ilmenee, niin seuraava hetken päästä tehty vastaavanlainen jarrutus voi ollakin ihan normaali, eli tuntuu kuin kaikki yhtäkkiä olisi ihan kunnossa.

Etujarrulevyt on Motonetistä ostetut "TRW MUSTAT LEVYT".
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Su Lokakuu 4. 18:12:21 2009

Tekno kirjoitti:
cossu44 kirjoitti:Kallistuksenvakaajan korikiinnikkeet-kumit siis-vaihdettu myös? Tuo "välillä"-sana tekee asiasta omituisen. Tuskin tarvii motorcraftin levyjä vaihtaa, toimii ne muutkin. Kudosvaurio renkaassa kai poissuljettu jos toisillakin sama juttu?

Kallistuksenvakaajan niitä metallilänkiä en vaihtanut, mutta väljistyneet kumit vaihdoin uretaanimallisiin ja kiristin oikeaan momenttiin. Kallistuksenvakaajan toinen päähän tulee koiranluihin eli niihin iskarintolppaan kiinnittyviin pystytankoihin, joissa on nivelet. Nekin on myös vaihdettu uusiin.

Tuolla "välillä" tarkoitan siis sitä, että kun jarruttaessa tuo ongelma ilmenee, niin seuraava hetken päästä tehty vastaavanlainen jarrutus voi ollakin ihan normaali, eli tuntuu kuin kaikki yhtäkkiä olisi ihan kunnossa.

Etujarrulevyt on Motonetistä ostetut "TRW MUSTAT LEVYT".
Olikin vm -98. Vanhemmissahan kall.vak. toimi reaktiotankona eli poikkeava rakenne(?),luen tarkemmin seur. kerralla.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Lokakuu 4. 21:51:34 2009

Tekno kirjoitti:
cossu44 kirjoitti:Kallistuksenvakaajan korikiinnikkeet-kumit siis-vaihdettu myös? Tuo "välillä"-sana tekee asiasta omituisen. Tuskin tarvii motorcraftin levyjä vaihtaa, toimii ne muutkin. Kudosvaurio renkaassa kai poissuljettu jos toisillakin sama juttu?

Kallistuksenvakaajan niitä metallilänkiä en vaihtanut, mutta väljistyneet kumit vaihdoin uretaanimallisiin ja kiristin oikeaan momenttiin. Kallistuksenvakaajan toinen päähän tulee koiranluihin eli niihin iskarintolppaan kiinnittyviin pystytankoihin, joissa on nivelet. Nekin on myös vaihdettu uusiin.

Tuolla "välillä" tarkoitan siis sitä, että kun jarruttaessa tuo ongelma ilmenee, niin seuraava hetken päästä tehty vastaavanlainen jarrutus voi ollakin ihan normaali, eli tuntuu kuin kaikki yhtäkkiä olisi ihan kunnossa.

Etujarrulevyt on Motonetistä ostetut "TRW MUSTAT LEVYT".
Mitä jos sulla on joko vähän kierot levyt tai toispuoleisesti laahava satula ja tapahtuu seuraavaa:

Levy kuumenee pistemäisesti joko kierouden kohdalta tai lämmenneen palan kitkapinnan tartuttua pysäköinnin aikana levyyn. Tällöin levyn levyn kitkaominaisuudet muuttuvat epätasaisiksi ja levy täristää jarruttaessa. Tarkista näkyykö levyissä pidemmän ajon ja seuranneen pysäköinnin jälkeen jarrupalan kuva tai levyn pinnassa epätasaisen kulumisen jälkiä, nämä voisivat olla merkkejä niin sanotusta kitkapinnan siirtymästä. Kitkapinnan tarttuminen levyyn johtaa edelleen pahenevaan jarrujen tärinään ja usein täysin turhaan levyjen vaihtoon. Fixi on tietty palojen vaihto parempilaatuisiin.

Ai niin, kunnollinen jarrujen sisäänajo vähentää kitkapinnan siirtymistä levyyn ja sillä voi myös "puhdistaa" lievästi vioittuneen levyn. Tämä voisi myös selittää ilmiön satunnaisuuden.

Kokeile tehdä vanhoilla paloilla artikkelin mukainen sisäänajo ja kerro miten kävi. Artikkeli on muutenkin hyvää luettavaa jarruista kiinnostuneille (noobeille, niin kuin minä) :wink:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tekno » Su Lokakuu 4. 22:48:58 2009

Nyt kun rupean muistelemaan niin noissa jarrupaloissahan oli kulumisanturit. Koska niitä ei tarvita kyseisessä autossa niiin nypättyäni ne irti, jäi paloihin läpi asti olevat reiät jarrulevyn pintaa vasten. Voisiko tuossa olla syy ongelmiin?
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ma Lokakuu 5. 16:30:44 2009

Minulla on rs turbossa täysin samat ongelmat.
Edessä 500km ajetut etujarrut, satulana rst original braketilla ja cossun etulevyt. Alussa pelasi hienosti mutta nyt on taas kieroina ja ravistaa satunnaisesti tosi pahasti. Sanotaanko että 7/10 jarrutuksesta ravistaa niin ettei ratista meinaa saada pidettyä kiinni.
Ennen tärinöitten alkamista jarrut tehtiin täysin uusiksi, satulat oli palasina ja puhalluksessa ja kasattiin uusilla tiivisteillä ja ne muutenkin oli tosi hyvät kunnoinltaan. Autossa on myös kaikki uudet nivelet/tukivarret/puslat. Jarrulevynä motonetin tarvike ja palana ebc greenstuff.
Navat on silmämääräisesti katottu ettei ole kierot ja ennen uusien levyjen asennusta hiottu kirkkaalle metallille puhtaaksi. Onko navoilla tapana mennä näissä kieroiksi? Toki heittokellolla ne on sitten oikeasti tarkistettava jos sellaista taipumusta on
Epäilen että tuo rst:n etutuenta on niin surkeasti suunniteltu että tuo alatukivarsi pääsee elämään jolloin jarru pääsee tärisyttämään koko tuentaa ja liike kertaantuu jolloin levyt kieroutuu. Mielestäni niin kauan kun rs turboja on ollut niin on vähänväliä joku maininnut että on etujarrulevyt kieroina. Kumma juttu muuten, ei ole missään muussa autossa levyjen uusimisen jälkeen mennyt heti perään kieroiksi levyt normaalissa käytössä.

Toinen erikoinen asia on että miten nuo vakiovanteet eivät pysy suorana edes yhtä kesää vaikka niitä ei ole varmasti ajettu monttuun? Ja kumma juttu että niittenkin ravistus vaihtelee päivän mukaan. Muuten olisi ihan mukava ajella mut tuo ravistus ajettaessa ja jarruttaessa vähä vie fiiliksiä.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Lokakuu 6. 10:07:07 2009

Antti O kirjoitti:Minulla on rs turbossa täysin samat ongelmat.
Epäilen että tuo rst:n etutuenta on niin surkeasti suunniteltu että tuo alatukivarsi pääsee elämään jolloin jarru pääsee tärisyttämään koko tuentaa ja liike kertaantuu jolloin levyt kieroutuu. Mielestäni niin kauan kun rs turboja on ollut niin on vähänväliä joku maininnut että on etujarrulevyt kieroina. Kumma juttu muuten, ei ole missään muussa autossa levyjen uusimisen jälkeen mennyt heti perään kieroiksi levyt normaalissa käytössä.
Mondeot, Focukset, Sierrat... ylipäätään kaikki Fordit, mutta erityisesti nämä uudemmat etuvetoiset, joissa on tarkka ohjaustuntuma ja jo vähän enemmän kilsoja takana. Minun veikkaus on, että tiukemmat tai ylipäätään uudet puslat tuovat vaan piilevät ongelmat esiin.

Toi selitys tuossa linkkaamassani stoptechin artikkelissa on täysin uskottava (mä en ole mikään metallurgi, joten se siitä ammattiarviosta) ja tuntuu pitävän paikkaansa kokemusperäisesti. Olisiko niin, että tuo Motonetin materiaali on hieman herkkää kiteytymään ja siten keräämään palamateriaalia itseensä. Noita levyjähän roudataan takaisin ko. myymälään sen takia, että niiden väitetään menneen kieroiksi 8)

Koita vaihtaa palamerkkiä, vaikkei tuo greenstuff todellakaan ole huonossa maineessa, jos ongelma olisi yhteensopivuudessa - ja sitten käyttöönoton yhteydessä kunnollinen sisäänajo. Pikku yksityiskohta muuten sisäänajosta, artikkelin mukaan levyt ajetaan sisään käytetyillä paloilla, jos uudet ovat samaa materiaalia.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Lokakuu 21. 13:03:32 2009

Veljen v6 mondeossa 180tkm ajetussa oli menny navat kieroksi.
Neljät levyt meni kieroksi alta 2000km ennenkuin löyty vika, jopa fordin huollossa sitä ihmeteltiin pitkään kun missään ei väljää löytynytkään.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tekno » Ke Lokakuu 21. 13:34:56 2009

No ainakin toisen etunavan vaihdoin jo, eikä vaikuttanut mihinkään..

Mitkä olisi ns. parhaat palat+levyt mitkä järkihintaan kannattaisi ostaa?
Haluaisin että toimisi kylmänä tehokkaasti. Nykyäänhän vasta kolmannella kunnon jarrutuksella jarrut pitää normaalisti. :roll:
Kunnon jarrutus on siis 80->0 poljin pohjassa.

EBC Greenstuff + EBC rei'itetyt/uritetut ?
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ma Lokakuu 26. 14:25:26 2009

Itsellä auttoi abs.in pois kytkentä, pari kunnon jarrutusta, kunnollinen jäähdytys välissä, abs takaisin.
Tärinä oli kanssa välillä, ei aina,mutta yleensä lämpösillä jarruilla.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Tekno » Ma Lokakuu 26. 15:12:27 2009

wex4 kirjoitti:Itsellä auttoi abs.in pois kytkentä, pari kunnon jarrutusta, kunnollinen jäähdytys välissä, abs takaisin.
Tärinä oli kanssa välillä, ei aina,mutta yleensä lämpösillä jarruilla.
No joo kyllä mullakin tuo auttaa, mutta heti seuraavana päivänä tärinä on tullut takasin.
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Lokakuu 28. 18:12:47 2009

Tekno kirjoitti:No ainakin toisen etunavan vaihdoin jo, eikä vaikuttanut mihinkään..

Mitkä olisi ns. parhaat palat+levyt mitkä järkihintaan kannattaisi ostaa?
Haluaisin että toimisi kylmänä tehokkaasti. Nykyäänhän vasta kolmannella kunnon jarrutuksella jarrut pitää normaalisti. :roll:
Kunnon jarrutus on siis 80->0 poljin pohjassa.

EBC Greenstuff + EBC rei'itetyt/uritetut ?
Miten olisi orggislevyt ja palat marmoritiskiltä? Jos nimittäin järkihintaan haluat. :wink: Noi rei'itetyt ja/tai uritetut kannattaa jättää kauppaan, tai pultata ne paikoilleen vain kun metsästää majavia paikalliselta ABC:tä. :burn

Vähän vakavammin ottaen, tarkista ettei sulla ole esim. ilmaa jarrupiirissä, voisi aiheuttaa pientä laahausta ja sitä kautta niitä hotspotteja -> kitkapinnan siirtymää. Kuvauksen perusteella näyttää siltä, että sun jarrut toimii muutaman jarrutuksen jälkeen hyvin, kun palat ovat lämmenneet ja putsanneet levyn pinnasta tarttuneet pashat pois.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Elokuu 18. 20:15:15 2013

Masentavaa etsiskellä vinkkejä ja neuvoja kun ongelmat on tätä samaa kamaa kun aikaisempienkin kommentit.
Tapellut tämän takaveto ohc sierran kanssa jarrujen kanssa enemmän ja vähemmän lähes aina.
Nykyisin tilanne on vakiintunut siihen että on sentään jarrut, ei ehkä ihan parhaat mutta kuitenkin. Täristää vaan aikalailla jarruttaessa.

Vaihdettuja osia etupään osalta, taaksekkin uusittu liinat. Tässä siis 10" rummut takana.

Raidetangot, sisempi ja ulompi. Etuvakaajan keltaiset puslat racesta, uretaani muistaakseni.
Alatukivarret, HQ burtonilta. Alusta-sarja SPAX kokonaisuudessaan.
Etupäässä, iskarin yläpään laakeri ja kumit. Palatkin vaihdeltu jossain kohtaa, levyjä enemmänkin.
Ei ole väliä onko alla kesärenkaat, eri vanteilla. Tai talvirenkaat. Niin ja eteen tuli tehdaskorjatut "uudet" satulat. Samoin liukutapit vaihdeltu useammankin kerran.
Männät liikkunee tähänkin asti, mutta nyt on "priimaa" sen osalta. Niin ja pääsylinteri tarkistettu kans. Laitettu uusi tiivistesarja ja ilmailtu huolellisesti.
Kohtalaisesti siis KAIKKI paitsi etupyörän-laakerit, ja niitä en vaihda ku ei o mitään vikaa. Alkaa näilläkin aamuilla huvikseen/turhaan tehdyt remontit oleen mennyttä elämää.

Taakse on laakeritkin vaihdettu.

Tänään viimeks vaihdoin noi brembot pois, lähtee sorvarille tarkistettavaksi/oiottavaksi jos niissä olis vikaa.
Ja löin paikalleen taivaan vanhat reijitetyt ja uritetut kun ei muita löytynyt tallista. Tilanne ei muuttunut mihinkään.
Tämän topicin aikaisemmat vastaukset ja tekstit luettuani, ajattelin kokeilla vielä uusilla paloilla ja noilla levyillä jahka sorvarilta saa ne takas. Kunhan ovat siis suorat.

Ei paljon naurata kun ei tunnu osaavan laittaa -82 vuoden ohc sierran etupäätä sellaiseks ettei täristäis...alkaa kohta meneen osaa ja autoa myyntiin jos ei hommaan saa järkeä.
Eli niitä vinkkejä otetaan vastaan. Näillä näkymin en nyt keksi muuta kun noi levyt takas(jahka saan ne takas) uusilla paloilla ja oikeaoppinen sisäänajo.

Saattoi olla sekavaa tekstiä, kiristää sen verran taas. Lyhyesti: edessä aiheutuu jarruttaessa tärinää, ja sitä on myös aika-ajoin ilman jarruttamistakin.
Osia on uusittu mallia kaikki.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Elokuu 18. 20:24:58 2013

Laitetaan sellainen kysymys, että täristääkö vain kevyesti jarrutettaessa, vai jatkuuko tärinä vaikka painaisi poljinta vähän enemmän antaumuksella? Tossa mun E-maxissa täristää kun painaa kevyesti jarrua, kovemmin painettaessa tärinä katoaa. Olen 90% varma että johtuu kuluneista liukutapin "poteroista", toki jos levyt nyt irti, niin kokeile kuinka paljon itse satula heiluu liukutapeissaan suhteessa kannatinrautaan?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Elokuu 18. 20:29:17 2013

Tärinä jatkuu loppuun asti. Levyt oli irti just 30min sitten, kun vaihdoin brembot sieltä pois ja laitoin noi vanhat jämäromut paikallee.
Mutta saahan ne käteen sieltä vaikka heti huomenna uusiks.

Edit: Ja kun saa mitatun suoran levyn, kera uusien palojen. Ja juuri pari päivää olleiden satuloiden kera paikalleen.
Mikäli täristää niin sitten navat käteen ja pyöränlaakerit vaihtoon ihan vaan vaikka siksi että on kiva tehdä turhaa remonttia...
Sitten loppuukin ideat, onko teillä muita hyviä? Vastailen kun homma tehty.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Elokuu 18. 22:06:18 2013

shaulii kirjoitti:Tärinä jatkuu loppuun asti. Levyt oli irti just 30min sitten, kun vaihdoin brembot sieltä pois ja laitoin noi vanhat jämäromut paikallee.
Mutta saahan ne käteen sieltä vaikka heti huomenna uusiks.

Edit: Ja kun saa mitatun suoran levyn, kera uusien palojen. Ja juuri pari päivää olleiden satuloiden kera paikalleen.
Mikäli täristää niin sitten navat käteen ja pyöränlaakerit vaihtoon ihan vaan vaikka siksi että on kiva tehdä turhaa remonttia...
Sitten loppuukin ideat, onko teillä muita hyviä? Vastailen kun homma tehty.
Kuittasit tuossa aikaisemmin, että vakaajan puslat on vaihdetu uretaanisiin. Tarkoititko vakaajan ja korin välisiä puslia? Jos ne ovat alkuperäiset, niin tarkistaisin.

Jos levyt vaihtamalla /sorvaamalla ongelmat pysyy jonkun aikaa pois, voi syy olla kuitenkin kaikesta huolimatta se, että jarrut laahaa vähän ja muodostaa hotspotin. (Voisihan tuon tehdä ihan läjä palakin). Hotspottiin tarttuu kitkamateriaalia palasta ja kierre pahenee itseään ruokkien.

Jos olet ihan satavarma, ettei jarrut laahaa / kuumene ja siksi ala täristää, niin sitten vika on joko kierossa pyörässä (mutta tuskin, kun täristää myös talvirenkailla) tai pyöränripustuksessa.

Mulla oli ennen olkatukien vaihtoa laakerit selkeästi väljänä - ei tärissyt jarrut. :wink:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Elokuu 18. 22:11:09 2013

Juu, ei laakerit mitään jarruja tärisytä. Tukivarret on siis vaihdettu, mutta niiden puslat on siis tukivarsien alkuperäiset kumiset? Ne uretaanisiksi..
Pedal tu tö metal!

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Elokuu 19. 3:54:34 2013

Missäs kunnossa navan pinta on?
Siis se mikä on levyä vasten.
Ei tarvi kovinkaan kummoista ruostenökärettä olla välissä että pilaa levyn.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Ma Elokuu 19. 6:34:46 2013

Tuo meidän ex-kauppakassimondeo mk2 oli paha tärisytteleen, oli hieman levyt ruostuneet ja koloilla ja vaihdoin uudet tarvikelevyt, meni varmaan vuosi ja taas vaihdoin uudet jarrulevyt kun nämä tarvikelevyt meni vissiin vaan kieroon, sitten vaihdoin motorkraftit... Sen jälkeen rauhottui.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Elokuu 19. 23:15:30 2013

Tosiaan siis etupäässä vakaajan puslat vaihdettu uretaanisiin, korin ja vakaajan välist siis.
Ja etu-alatukivarret vaihdettu HQ mallisiin. Eli ns parempiin kumi-puslalla. En tosiaan ala vaihteleen uusiksi.

Tänään haettu uudet kevlar-palat. Clubilaiselta ylimääräiset navat, jotka menee sorviin huomenna. Samoin kun noi käytetyt jarrulevyt mitkä otin eilen pois.
Ja vastatakseni uteluihin niin navan kiinnityspinnat vain puhdistettu eilen. Nyt menee oikeasti tasaisiksi. Jahka saan takas niin laitan noi sorvissa käyneet navat ja levyt paikalleen. Kera uusien jarrupalojen ja pyöränlaakerien. Luulis korjaantuvan.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Elokuu 20. 23:01:43 2013

shaulii kirjoitti:Tosiaan siis etupäässä vakaajan puslat vaihdettu uretaanisiin, korin ja vakaajan välist siis.
Ja etu-alatukivarret vaihdettu HQ mallisiin. Eli ns parempiin kumi-puslalla. En tosiaan ala vaihteleen uusiksi.

Tänään haettu uudet kevlar-palat. Clubilaiselta ylimääräiset navat, jotka menee sorviin huomenna. Samoin kun noi käytetyt jarrulevyt mitkä otin eilen pois.
Ja vastatakseni uteluihin niin navan kiinnityspinnat vain puhdistettu eilen. Nyt menee oikeasti tasaisiksi. Jahka saan takas niin laitan noi sorvissa käyneet navat ja levyt paikalleen. Kera uusien jarrupalojen ja pyöränlaakerien. Luulis korjaantuvan.
Uskotaan, ei ole alustan vika. :lol:

Oliko vanhoissa levyissä kulutuspinnassa mitään värieroja? Kertoo vähän, että miten pahaksi olivat päässeet.

Kun osat on taas nipussa, käy ajamassa ne sisään. En ole varma hankkimistasi paloista, mutta joissain paloissa on sisäänajopinta, jonka kuluessa levy hioutuu palaan sopivaksi. Oli tai ei, olen tehnyt sisäänajon heti asennuksen jälkeen. Muutenkin olisi hyvä tarkkailla ajoaan, ettei tule kuumilla jarruilla vedettyä autoa parkkiin. Huonot palat ei tätä kestä, vaan kitkapinta tarttuu levyyn sille kohtaa missä jarrupala on.

Sisäänajoa olen yksinkertaistanut siten, että jarrutan 80-10 tai 100-10 esim. 5 kertaa, ajan pienen jäähdyttelyn ja toistan uudelleen. Lopuksi piiitkä jäähdyttelylenkki. Sisäänajon aikana ei saa pysähtyä.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ke Elokuu 21. 15:33:03 2013

Nyt on rojut sorvarilla.

En tiedä palojen eroista, samanlailla ne aina ajetaan sisään.
Kun vehkeet lyöty läjään niin auto tallista. Kiihdyttelyä ja siitä painavia jarrutuksia, hetki jäähtymistä ja toistetaan samaa hommaa X kertaa.
Kyllä ne sillä on normaalisti toiminu aina ennen.

Toivon että navoista ja kenties levyistäkin lähtee lastua = saa järkevän syyn miksi ei hommat pelaa.

Ps. Osia kun vaihdeltu, niin jarruja on hierottu enemmänkin. Kuten johonkin jarrutopicciin kirjoittelin. Palojen/levyjen sisäänajo ei ole ollut varmasti kovin priimaa.
Koska jossain kohtaa kun asioita ihmeteltiin niin huomattiin edellisten asentajien aikaansaannoksia. Jarruputket oli väärässä järjestyksessä sylinteriltä lähtiessä.
Joten oli hyvä vaihtaa palat nyt muutenkin. Levyt pyörinee X kilometriä, sorvauksen jälkeen "sisäänajaa" ihan kuten uudetkin. Ei ainakaan huonommiksi varmaan tule.
Enkä usko että paljon uusille häpeää.

Levyjä mennyt kieroksi ainakin yksi pari, ja sain tietää aikaisemmalta omistajalta että autossa oli vähän tälläistä täristelyä jo hänen aikanaan havaittavissa.
Nyt kun pahentunut ja syy ei ole poistunut niin navoissa on potentiaalinen syy. Katsotaan kun saa osat käteen, ja vielä paikalleenkin.

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja matsu » Ke Elokuu 21. 16:48:40 2013

shaulii kirjoitti: Ja etu-alatukivarret vaihdettu HQ mallisiin. Eli ns parempiin kumi-puslalla. En tosiaan ala vaihteleen uusiksi.
Minä revin uusista tukivarsista aina kumipustat helvettihin ja pistän uretaanit. En nyt tietty mene vannomaan onko tässä sun tapauksessa vika tuossa mutta kyllä ne kumiset vaan oman kokemuksen mukaan tahtoo aika löysät olla vaikka ois ihan uuden karheat.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Elokuu 21. 18:18:16 2013

matsu kirjoitti:
shaulii kirjoitti: Ja etu-alatukivarret vaihdettu HQ mallisiin. Eli ns parempiin kumi-puslalla. En tosiaan ala vaihteleen uusiksi.
Minä revin uusista tukivarsista aina kumipustat helvettihin ja pistän uretaanit. En nyt tietty mene vannomaan onko tässä sun tapauksessa vika tuossa mutta kyllä ne kumiset vaan oman kokemuksen mukaan tahtoo aika löysät olla vaikka ois ihan uuden karheat.
Tätä juur ajoin takaa myös...
Pedal tu tö metal!

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Elokuu 21. 21:09:31 2013

toi jarrujen sisäänajokin jakaa mielipiteitä,itte en oo ikinä ajanut mitenkään enkä metriäkään eri tavalla jarrulevyjen/palojen tai jarrurumpujen/kenkien vaihtojen jälkeen eikä ole ollut ongelmia.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Elokuu 21. 21:41:21 2013

Sierra XR kirjoitti:toi jarrujen sisäänajokin jakaa mielipiteitä,itte en oo ikinä ajanut mitenkään enkä metriäkään eri tavalla jarrulevyjen/palojen tai jarrurumpujen/kenkien vaihtojen jälkeen eikä ole ollut ongelmia.
Totta. Jos tuo olisi elintärkeää, se tehtäisiin autohuollossa aina. :) Luultavasti tuo sisäänajo on kaikkein tarpeellisin niille paloille jotka on suunniteltu toimimaan kuumana - kuten tässä hankitut kevlar palat.

Sillon kun on ollut tärinäongelmia, niin tekisin mieluummin vähän enemmän kuin pelkän minimin. Mikäli kaikesta huolimatta tärinä tulee takaisin junkun tuhannen kilometrin jälkeen, niin sitten satulat vaihtoon. :(
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » To Elokuu 22. 16:14:24 2013

Satulat on mallia tehdaskorjatut, ajettu nyt 50km. En usko että jää näistä kiinni. Tämänkin olen maininnut :D malttakaahan nyt lukee.
Ja kohtahan tähänkin hommaan saadaan vastaus/selvyys.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Elokuu 22. 22:18:48 2013

shaulii kirjoitti:Satulat on mallia tehdaskorjatut, ajettu nyt 50km. En usko että jää näistä kiinni. Tämänkin olen maininnut :D malttakaahan nyt lukee.
Ja kohtahan tähänkin hommaan saadaan vastaus/selvyys.
:lol: Juttu karkaa niin helposti lapasesta, sorry.

Minä olen edelleen sitä mieltä, että sulla laaha jarrut jos tuo tärinä tulee takaisin. Oletko vaihtanut jarruletkut? Ei ole kallis operaatio, kun osat on muutenkin levällään.

Pari tapausta lähivuosina on raportoitu ratkenneen tuon jarruletkun vaihdolla ja arvio on, että letkut hajonneet / turvonneet sisäänpäin.

Onnea taisteluun!
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Pe Elokuu 23. 14:01:25 2013

NEKIN on vaihdettu :D

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ke Syyskuu 4. 23:28:22 2013

Noniin. Tänään viimein saatiin rojut paikalleen.
Kuskin puolelle jäi 0.06mm heittoa ja apukuskin puolelle 0.09mm. Jarrulevystä mitattuna.
Tämä ei enää tuntunut ratissa. Levyt on samat kuin aikaisemminkin, jarruttaessakaan ei tärinää esiinny kuten ennen.
Ajettaessa ilman jarruttamista, ei myöskään täristä enää. Uudet jarrupalat, uudet etupyöränlaakerit ja tosiaan käytetyt navat kera olka-akseleiden vaihdettiin.
Nyt kelpaa ajella taas. Syy ei siis piilenyt renkaissa, tukivarsissa, tai raidetangoissa.

Tästä voisi nopeasti päätellä että navat olivat kierot. Nekin lähtee vielä sorvarille katsottavaksi. Saa sitten hyvää osaa hyllyyn
tulevaa elämää varten.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Syyskuu 5. 7:01:54 2013

No vartoo ny pari päivää kun se tärinä taas alkaa :cha
Pedal tu tö metal!

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Hexagon » To Syyskuu 5. 10:40:44 2013

Ville K kirjoitti:No vartoo ny pari päivää kun se tärinä taas alkaa :cha
tai ensimmäisten sateiden jälkeen... Noh, toivotaan ettei...

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » To Syyskuu 5. 16:34:54 2013

Täytyy tähän vielä kysellä jos jollain TIETOA.
Kun rakennetaan jotain muuta, kuin tälläsiä vanhoja sierran paskoja räppäilyyn.
Niin vedetäänkö noi heitot ihan nollille? Tonne tosiaan jäi satasia.
Ja jos joku mittaillut niin mitä lukemia yleensä näyttää käyttiksissä?

Mitattiin toinen napa mikä oli paikallaan niin siellä oli vajaa milli heittoa. Toista ei muistettu purkutohinoissa.

Ps. Niin, ei olis eka kerta kun "korjattu sierra" muuttuu parkkipaikalla muuksi...

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Syyskuu 22. 17:36:30 2013

shaulii kirjoitti:Eilen tuli vaihdeltua alatukivarsiin rallyracen punasia puslia. Kun clubin penkkipäivillä ystävälliset herrasmiehet mainitsivat että apparin puoli liikkuu pitkittäis-suunnassa. Kiitos siitä!

No heti alkuviikosta hain Samilta sitten puslia. Kaikkihan meni ihan hyvin, löytyi syykin levottomuuteen apukuskin puolella. Oli vakaajaan tuleva pusla murtunut. 10tkm ja high quality by burton.
Ei kauheen vakuuttava...
Kas vaan, oli ne puslat siis kuitenkin paskana mitä epäiltiinkin.. Eiköhän siinä ollut kuitenkin suurin syy siihen tärinään.
Pedal tu tö metal!

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Syyskuu 22. 19:17:59 2013

No eipähän ole tärisyttänyt jarrulevyjen ja napojen/laakerien vaihdon jälkeen. Levoton isommissa nopeuksissa ollut aina, eikä kyllä se toki poistunut vieläkään.
Tarvii sinne takakelkkaan ja varsiin vielä lätkiä puslia jossain kohtaa. Mutta tärinät hävisi kyllä. Että tiedä siitä sitten.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Syyskuu 22. 21:11:40 2013

shaulii kirjoitti:No eipähän ole tärisyttänyt jarrulevyjen ja napojen/laakerien vaihdon jälkeen. Levoton isommissa nopeuksissa ollut aina, eikä kyllä se toki poistunut vieläkään.
Tarvii sinne takakelkkaan ja varsiin vielä lätkiä puslia jossain kohtaa. Mutta tärinät hävisi kyllä. Että tiedä siitä sitten.
Hyvä, että tärinät ovat pysyneet poissa.

Tuo oma kesäauto oli varsin pelottava ajettava uraisella motarilla. Varsinkin kaistanvaihdoissa se urien ja kallistuksen yhteisvaikutus oli - no ainakin mielenkiintoinen.

Ensimmäinen fiksi on vaihtaa uretaanipuslat ja tämä auttoi jonkin verran. Parhaan tuloksen sain kun korjasin ylimääräisen negatiivisen camberin takapyöristä viilaamalla tukivarsien kiinnitysreikiä ja laittamalla napojen alle parit pienet prikat. :)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Syyskuu 23. 16:47:03 2013

JyriN kirjoitti:
shaulii kirjoitti:No eipähän ole tärisyttänyt jarrulevyjen ja napojen/laakerien vaihdon jälkeen. Levoton isommissa nopeuksissa ollut aina, eikä kyllä se toki poistunut vieläkään.
Tarvii sinne takakelkkaan ja varsiin vielä lätkiä puslia jossain kohtaa. Mutta tärinät hävisi kyllä. Että tiedä siitä sitten.
Hyvä, että tärinät ovat pysyneet poissa.

Tuo oma kesäauto oli varsin pelottava ajettava uraisella motarilla. Varsinkin kaistanvaihdoissa se urien ja kallistuksen yhteisvaikutus oli - no ainakin mielenkiintoinen.

Ensimmäinen fiksi on vaihtaa uretaanipuslat ja tämä auttoi jonkin verran. Parhaan tuloksen sain kun korjasin ylimääräisen negatiivisen camberin takapyöristä viilaamalla tukivarsien kiinnitysreikiä ja laittamalla napojen alle parit pienet prikat. :)

Sain clubilta aikaa sitten jo piirrustukset, millasen toispuoleisen laipan sinne väliin voi tehdä. En oo vielä edes teetättänyt niitä. Olis varmaan vähän paremmat kun prikkojen kanssa touhuta.
Masentavan paljon ne takapyörät tosiaan kulkee vinossa. Takakelkkaan vielä tosiaan ku saa puslia tungettua joku päivä niin luulempa että sillä rauhottuu toikin homma.
Offiks menee, tiedän.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tärisyttää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Syyskuu 25. 7:45:51 2013

shaulii kirjoitti:Noniin. Tänään viimein saatiin rojut paikalleen.
Kuskin puolelle jäi 0.06mm heittoa ja apukuskin puolelle 0.09mm. Jarrulevystä mitattuna.
Tämä ei enää tuntunut ratissa. Levyt on samat kuin aikaisemminkin, jarruttaessakaan ei tärinää esiinny kuten ennen.
Ajettaessa ilman jarruttamista, ei myöskään täristä enää. Uudet jarrupalat, uudet etupyöränlaakerit ja tosiaan käytetyt navat kera olka-akseleiden vaihdettiin.
Nyt kelpaa ajella taas. Syy ei siis piilenyt renkaissa, tukivarsissa, tai raidetangoissa.

Tästä voisi nopeasti päätellä että navat olivat kierot. Nekin lähtee vielä sorvarille katsottavaksi. Saa sitten hyvää osaa hyllyyn
tulevaa elämää varten.
Tarvikeosa puolella usemmilla jarrulevyvalmistajilla takuuraja kieronlevyn kanssa on 0,07mm ja käytännössä ollaan huomattu 0,1mm on se raja missä vaiheessa alkaa tärinä selkeästi tuntumaan.
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin