Turbo + Kaasutin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 4. 16:21:22 2011
Turbo + Kaasutin
Eli ajattelin viskata tänne kysymyksen mitä olen viimeaikoina pohtinut. Täällä kun on teitä vanhempia konkareita joista varmasti jollain on kokemusta kyseisestä kokeilusta.
Rakenteilla on siis minimibudjetin turbo ohc kone. Lähtökohta hyvä 205 joka peräisin p100 keulilta (matalapuristeinen), valmiiksi 2 toiminen jakaja paikallaan ja kaverilta sain tollasen perus pikkugarretin.
Nurkista löytyy vanha perus mekaaninen weberin valmistama "korvauskaasutin" jossa siis ei mitään ylimääräsiä herkkuja. Ideana olisi "paineistaa" tuo kotikonstein, mutta tästä olisi kysymys:
Monet on tehnyt kotelon koko kaasuttimen ympärille ja näin koko kaasutin on samassa paineessa, niin ei pitäisi tarvita muutoksia itse kaasariin? Itse olen alkanut miettiä vaihtoehtoa, jossa kaasarin päälle tulisi perinteinen painekotelo, ja itse kaasuttimesta tukkisi kaikki ylimääräiset reijät ulospäin, siten että bensaa/ilmaa ei pääsisi ulos ylimääräisistä paikoista. Aiheuttaako tämä toimenpide jotain muutoksia kaasuttimen toiminnassa?
Vinkkejä ja neuvoja järkevään bensansyötön toteutukseen siis otetaan vastaan. Toki jos jollain nurkissa stokka turbon kaasuttimia niin kyllä moinen kiinnostaa.
Mieli tekisi tehdä tää aivan minimibudjetilla, mutta on mulla hätävarana tiedossa megaruutta jolla nyt ainakin onnistuu.
Nyt saa ihan vapaasti heittää ideoita/mielipiteitä miten hoitaa kyseinen asia. Toki jos jollain kokemusta aiheesta niin aina plussaa.
Rakenteilla on siis minimibudjetin turbo ohc kone. Lähtökohta hyvä 205 joka peräisin p100 keulilta (matalapuristeinen), valmiiksi 2 toiminen jakaja paikallaan ja kaverilta sain tollasen perus pikkugarretin.
Nurkista löytyy vanha perus mekaaninen weberin valmistama "korvauskaasutin" jossa siis ei mitään ylimääräsiä herkkuja. Ideana olisi "paineistaa" tuo kotikonstein, mutta tästä olisi kysymys:
Monet on tehnyt kotelon koko kaasuttimen ympärille ja näin koko kaasutin on samassa paineessa, niin ei pitäisi tarvita muutoksia itse kaasariin? Itse olen alkanut miettiä vaihtoehtoa, jossa kaasarin päälle tulisi perinteinen painekotelo, ja itse kaasuttimesta tukkisi kaikki ylimääräiset reijät ulospäin, siten että bensaa/ilmaa ei pääsisi ulos ylimääräisistä paikoista. Aiheuttaako tämä toimenpide jotain muutoksia kaasuttimen toiminnassa?
Vinkkejä ja neuvoja järkevään bensansyötön toteutukseen siis otetaan vastaan. Toki jos jollain nurkissa stokka turbon kaasuttimia niin kyllä moinen kiinnostaa.
Mieli tekisi tehdä tää aivan minimibudjetilla, mutta on mulla hätävarana tiedossa megaruutta jolla nyt ainakin onnistuu.
Nyt saa ihan vapaasti heittää ideoita/mielipiteitä miten hoitaa kyseinen asia. Toki jos jollain kokemusta aiheesta niin aina plussaa.
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Turbo + Kaasutin
Itse unohtaisin tuon koko kaasarin koteloinnin alkuunsa, menee "kaasari turbon imupuolella" -juttujen kanssa suoraan sinne kasariviritysten kastiin. Ei ole kyllä itsellä hajua miten tuollainen perus-kaasari toimii ahtimen kanssa, mutta sehän selviää sulla helposti. Painekotelo vaan kaasarin päälle tehden, turbosierrasta lambda lainaan ja testaamaan. Jos ei pelaa niin suosilla se DAT tms. hankintalistalle? Jos koko muu moottori on "nollabudjetilla", niin kai siihen kestää yhden käytetyn kaasarin jostain hommata?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 4. 16:21:22 2011
Re: Turbo + Kaasutin
Juu koko muuhun koneeseen tarvittavat rahat tulee olemaan uuden kansipahvin verran eli tarkalleen 16.90e. Nurkista löytyykin jo ruiskubensapumppu ja siihen jatkoksi passeli bensanpaineensäädin (mallia kaasari eli alipaineella painetta 0.2bar ja ylipaineelle kun lähtee menemään niin kertoo 1:1 eli kun ahtoja 0.5bar niin bensanpaine 0.7jne)
Melkeen vois koittaa tota tyyliä että laittaa vaan päältä puhaltamaan ja tulppaa ulospäin olevat reijät. Laajakaistaa toki tarkotus käyttää apuna säädössä, ettei ihan hakuammunnaks menis koko homma.
Melkeen vois koittaa tota tyyliä että laittaa vaan päältä puhaltamaan ja tulppaa ulospäin olevat reijät. Laajakaistaa toki tarkotus käyttää apuna säädössä, ettei ihan hakuammunnaks menis koko homma.
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Turbo + Kaasutin
Ihan toimiva systeemi toi kaasarin laatikointi on kaikesta huolimatta.
Jonkun DGV:n kanssa saattaa tulla tilanteita seosputkien ym pikkusälän kanssa.
Neulaventtiili ainakin kannattaa suurentaa heti kättelyssä johonkin 250 hujakoille ja heittää messinki koho metallinkeräykseen muovisen tieltä.
Kannen tiiviste kannattaa tehdä jostain vähän tukevammasta materiaalista.
Läppäakseleita voi koittaa tilkitä venttiilinohjarin kumeilla etc.
Siitä vaan ettimisen ja löytämisen riemua. Saattaa teetättää, mutta kyllä se sitten lopulta toimii.
Toimihan paineistettu VV kaasarikin 1.1 Valenciassa 20v sitten..
Aikaan ennen seosmittareita. Sparkplugs doesn't lie, niinko amerikanpepe sanoo.
Ite kyllä en enää jaksais sitä leikkiä, jos kerran on mega hyllyssä niin vaikka joku lankkukylki stw:n 2 reikänen tbi adapterilla kiinni. Pääsis helpommalla.
Jonkun DGV:n kanssa saattaa tulla tilanteita seosputkien ym pikkusälän kanssa.
Neulaventtiili ainakin kannattaa suurentaa heti kättelyssä johonkin 250 hujakoille ja heittää messinki koho metallinkeräykseen muovisen tieltä.
Kannen tiiviste kannattaa tehdä jostain vähän tukevammasta materiaalista.
Läppäakseleita voi koittaa tilkitä venttiilinohjarin kumeilla etc.
Siitä vaan ettimisen ja löytämisen riemua. Saattaa teetättää, mutta kyllä se sitten lopulta toimii.
Toimihan paineistettu VV kaasarikin 1.1 Valenciassa 20v sitten..
Aikaan ennen seosmittareita. Sparkplugs doesn't lie, niinko amerikanpepe sanoo.
Ite kyllä en enää jaksais sitä leikkiä, jos kerran on mega hyllyssä niin vaikka joku lankkukylki stw:n 2 reikänen tbi adapterilla kiinni. Pääsis helpommalla.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Vs: Turbo + Kaasutin
Itse aikanaan yhden dgv:n paineistin, kumisen kohokammion tiivisteen veistelin mattopuukolla ja "nahkapaskoilla" ja muovinen koho siellä olikin jo valmiina.
Varsinaisiin säätöhommiin en ehtinyt kun sattui tulemaan dat vastaan 30 eurolla mut ajossa se kerkes pienen pätkän olla kumminkin.
Melkeimpä suosittelisin että painepuolen säädät kohdilleen ja alipaineella seokset on sit mitä on
Varsinaisiin säätöhommiin en ehtinyt kun sattui tulemaan dat vastaan 30 eurolla mut ajossa se kerkes pienen pätkän olla kumminkin.
Melkeimpä suosittelisin että painepuolen säädät kohdilleen ja alipaineella seokset on sit mitä on

That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Turbo + Kaasutin
vanhan ruisku 1.8 bensavolkkarin läppärunko sopii suoraan sierran kaasarin tilalle. Semmosen siis missä on K-jetronicci.
Siihen pari 630 dekaa söhöttään tai mitä nyt sattuu puol ilmaseks löytään, mega ohjaileen ja kyllä menee
Kun ostat kannentiivistettä niin victor reinziä voin suositella. Tuntus olevan ainakin omakohtasesti kokeiltuna paras mitä on noista vakiotiivisteistä ollu.
Siihen pari 630 dekaa söhöttään tai mitä nyt sattuu puol ilmaseks löytään, mega ohjaileen ja kyllä menee

Kun ostat kannentiivistettä niin victor reinziä voin suositella. Tuntus olevan ainakin omakohtasesti kokeiltuna paras mitä on noista vakiotiivisteistä ollu.
Jäsen #606
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: To Elokuu 12. 22:42:55 2004
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Turbo + Kaasutin
Oma "butjetti" 1.6 ohc oli pikkuriikkisellä kkk03 turbolla ja DGV kaasarilla -83 Sierrassa.
Messinki koho oli ja on paikoillaan, neulaventtiili on jotain 250 luokkaa, vakio kansitiiviste kaasarissa. Ahtoja 0.4-0.5 tai jotain
Suuttimet oli ensiopuolella vakiot, toisio olikin sitten reilusti iiisompi. Ahdin rupesi toimimaan siinä 1800 kierroksen jälkeen.
Sähköinen ruiskumallin bensapumppu on pop ja kertova säädin.
Jonkunlainen lambda putkessa helpottaa säätämisen tuskaa. Muutama toisiopuolen suutin ja seosputki helpottaa.
Oma setuppi antoi vakiojakajalla kaikki 57 kW takapyöristä
Messinki koho oli ja on paikoillaan, neulaventtiili on jotain 250 luokkaa, vakio kansitiiviste kaasarissa. Ahtoja 0.4-0.5 tai jotain

Suuttimet oli ensiopuolella vakiot, toisio olikin sitten reilusti iiisompi. Ahdin rupesi toimimaan siinä 1800 kierroksen jälkeen.
Sähköinen ruiskumallin bensapumppu on pop ja kertova säädin.
Jonkunlainen lambda putkessa helpottaa säätämisen tuskaa. Muutama toisiopuolen suutin ja seosputki helpottaa.
Oma setuppi antoi vakiojakajalla kaikki 57 kW takapyöristä

-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 4. 16:21:22 2011
Re: Turbo + Kaasutin
Oliko sulla kaasari paineen alaisena vai vaan syöttö päältä tyylisesti?
Kyllähän se vois tietysti olla ku panostas vähän isompiin suuttimiin, hommais is imusarjan ja mega kylkeen niin pääsis helpoimmalla ja sais kaiken ilon irti noista paineista. Tarkotus olis kuitenkin ottaa "kaikki" irti mitä tollasesta setupista vaan mahdollista repiä silleen että se pysyis nipussa (tuskin).
Kyllähän se vois tietysti olla ku panostas vähän isompiin suuttimiin, hommais is imusarjan ja mega kylkeen niin pääsis helpoimmalla ja sais kaiken ilon irti noista paineista. Tarkotus olis kuitenkin ottaa "kaikki" irti mitä tollasesta setupista vaan mahdollista repiä silleen että se pysyis nipussa (tuskin).
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Turbo + Kaasutin
Hommaa semmoset suuttimet sitten mitkä riittää ainakin 300 heppaan, meinaan kyllä sieltä tulee kun kaikki asiat vaan natsaa. Ja ihan vakio alakerralla ja tiivisteellä pitäs pelata 

Jäsen #606
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: To Elokuu 12. 22:42:55 2004
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Turbo + Kaasutin
Mustasta raudasta tehty kotelo ilmanputsarin tilalle. Moottorissa oli kansipahvina halvin mahdollinen. Yksi pahvi piti vaihtaa dynosession jälkeen. Jos on sähköflektinpiuha poikki, niin jotenki se vaikuttaa mosan lämpöihin 
Lisätään kuva http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... =671&pos=1

Lisätään kuva http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... =671&pos=1
Viimeksi muokannut veeqs, Pe Marraskuu 29. 21:09:32 2013. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Vs: Turbo + Kaasutin
Kaasari on päältä auki kohokammioon joten painekotelosta menee paine myös sinne.
Eli ei tarvi kikkailla mitään.
Eli ei tarvi kikkailla mitään.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Joulukuu 12. 9:29:07 2006
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Vs: Turbo + Kaasutin
Näinpä.vauhtipete kirjoitti:Kaasari on päältä auki kohokammioon joten painekotelosta menee paine myös sinne.
Eli ei tarvi kikkailla mitään.
Sierra V6 TIC (ex 16vt 439hv/520nm) *TATECH* -89
Audi UrS4 2.2TQ Avant man. -93 (gt35, 3"exh, FMIC)
Sierra STW 2.9i man. -89
Sierra 1.8 ohc -87 (museoon?)
Zetor 5511 Turbo -70 *Pihakone*
Audi UrS4 2.2TQ Avant man. -93 (gt35, 3"exh, FMIC)
Sierra STW 2.9i man. -89
Sierra 1.8 ohc -87 (museoon?)
Zetor 5511 Turbo -70 *Pihakone*