Magneettinen öljyproppu?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Joulukuu 20. 20:47:05 2013

Voiko noista olla mitään haittaa? Voiko koneen sisällä aiheuttaa jotain muita pintoja magnetisoitumaan ja tarraamaan pieniä hiukkasia vääriin paikkoihin?
Osui silmään tänään motonetissä moinen proppua mutta jäi vielä ostamatta kun oli kaikkea mahollista krääsää jo niin paljon muutenkin :cha

Eli ideanahan noissa on kerätä öljyn seasta kaikkea mahollista kulumisesta aiheutuvaa magneettiin tarttuvaa purua tuohon proppuun ja öljynvaihdossa se proppu putsataan ja näin ollen vähentää metallia öljyn seassa :)

Esimerkki-linkki motonetin tuotteeseen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/521008/S ... oljytulppa
"Magneettipultti vanhan öljynpoistopultin tilalle, keräävät koneen kulumisesta aiheutunutta metallisakkaa ja-hilettä kiinni voimakkaaseen pultin magneettiin, joka on helppo puhdistaa öljynvaihdon yhteydessä."

Muistan kun yksi tuttava oli mönkkärin ja olisikohan myös smartin pohjaan itse tehnyt vastaavan propun, liimaamalla magneetin palan kiinni pulttiin.
En ehkä itse uskaltaisi lähteä liimaamaan mitään.. Kaveri kyllä sanoi että oli siihen jopa tarttunut metallipurua.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja shaulii » Pe Joulukuu 20. 23:33:53 2013

Haittojahan ei ole sitten tasan mitään. Omista sierroistanikin löytynyt aikaisemmin moisia.
Juuri VooDoo:n kanssa samasta asiasta puhuttu kun nyt ajankohtaista.
Noihin motonetin vaihtoehtoihin pari HIEMAN halvempaa.


http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod

Ja nimenomaan, metallia ne magneetit on aina täynnä kone kun kone missä sellainen propussa on.
Ei kai se turhaa ole saada ne pois sieltä öljynkierrosta.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » La Joulukuu 21. 4:44:57 2013

Jeesjees, no tulipa tämäkin nopeasti selville 8)
Ja tuo malli nyt ainakin halpa on :)
Heräsi vain kysymys onkohan kummosia eroja eri valmistajan magneettien voimakkuuksissa.
Edit: tulipa tuo tilattua tuolta.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 24. 12:00:29 2013

Ei sen magneetin tarvi ees olla mitenkään älyttömän vahva, jos ylipäätään on magneettinen ja metalli siihen osuu, niin ei se siitä öljynvirtauksen takia irti enään lähe. Ja tod näk ennemmin tai myöhemmin siellä öljyn pyöriessä ne metallihiput osuu siihen roppuun ja jää kiinni.


Tarkastithan että on kossun roppu 12x1.75 jenkalla? Ettei oo joku muu? Usein ovat tiheempiä (ja joo, voin iltasella tarkistaa jos muistan)


Itekki tilasin just noita 3kpl lyhyitä ja kolme pitkiä, kun joutuu jatkuvasti korjaan jollekki alumiinipohjaan kierrettä kun joko kiristetty liikaa ja jenka sileenä, tai kiristetty liikaa ja halki. Tietty unohmatatta että ei oo viimeseen 40 vaihtokertaan vaihettu kupariprikkaa, vuotaa, sitten kiristetty, vuotaa ja kiristetty lisää ja taas tilanne on että joko halki tai jenka sileenä. sinänsä se on mulle ihan sama korjaanko halkinaista, kierrekorkannutta vai teenkö vaan kokonaan erikohtaan ropun paikan, tapa on sama jokatapauksessa, hitsataan tavaraa, porataan reikä, ajetaan jenka ja koneistetaan tasopinta että on sileä ja pitää.

Ja eihän se kossun pohjan jenka ole 12x1.75 vaan 14x1.5


Motonettiinkin tullu järkihintasia.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3830805/ ... la-M14x125
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3830804/ ... lla-M14x15
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3830806/ ... la-M16x125
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3830807/ ... la-M18x125
Viimeksi muokannut VooDoo, Ti Heinäkuu 1. 21:15:58 2014. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » Ti Heinäkuu 1. 18:41:54 2014

Cvh moottorissa magneettinen roppu olis ainakin saanu olla jo tehtaalta lähtiessään, kun nokka-akselista ja nostajista tuntuu sitä silppua lähtevän. Yhteen moottoriin just vaihdoin pariviikkoa sitten öljypumpun ja ei ollu muuten kovin häävin näköinen sisältä kun hilut imeytyneet pumpun läpi. Tuohonkin moottoriin tuli väsättyä magneettinen roppu ettei tarvii pumppua uusia ainakaan saman ongelman takia. ClasOhlsonilta ostin pussillisen neodym-magneetteja joissa on reikä keskellä, orkkis roppuun vaan M4 kierre ja magneetti ruuvilla kiinni.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Heinäkuu 2. 3:37:57 2014

Juupsista. Niin oli nuo ihan oikealla kierteellä mitä silloin annetulta nippelit saitilta tilasin :)
Ainoa vaan että olivat huomattavasti lyhyemmät kuin alkuperäinen pultti, mutta näkyy kuitenkin V6 mondeon öljypohjan sisäpuolelta eli varmaan ihan ok.
Mutta hieman kyllä mietin noiden hyötyjä kun omaan mieleeni tuo magneettisen pultin pinta-ala on niin kovin kovin pieni.
Tehokkaampihan se olisi jos öljypohjassa menisi ihan pohjalla isommalla alalla useampi magneetti, mutta olisi se jo aikamoinen rakennelma väsät
jos vaikka öljypohjan pohjaan alkuperäsillä pulttien paikoilla pulttaisi sellaisen lisälevyn pohjaan, ja näiden välissä olisi magneetteja liimattuna :D
..mut sitten on kyllä kaikki auton alla olevat purut "öljypohjassa" kiinni :lol:

Olikos noi neodym magneetit näitä "uusia" supermagneetteja? Tyyliin että parin sentin nappulalla saa parhaillaan useamman kymmenen kilon voiman?
Ollut pitkään mielessä hommata niitä ihan jo opiskelumielessä mutta kaikennäköisiin rakennelmiin, rc-harrastuksessa saisi tehtyä kauko-ohjattavan hinausauton,
jos auto hajoaa vähän kauemmas eikä "jaksa" kävellä sinne asti. :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vs: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Heinäkuu 2. 6:15:02 2014

960 volvon automaattilootassa oli muistaakseni 2 tai 3 sormenpään kokoista lätkää, ja alkuperäiset koska peltiin oli painettu pienet tuet niille.
Hyvin oli kestäneet paikallaan ilman liimaakin.
Ei siis tarvi mitään viritelmiä.
Chevyn peräkopassa oli liimattu mut siinähän se onkin pystyasennossa :D
Moottorissa toi putsaaminen vähän hankalampaa kun öljypohjaa ei normaalisti tarvi irroittaa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Vs: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Heinäkuu 2. 6:46:18 2014

vauhtipete kirjoitti:Moottorissa toi putsaaminen vähän hankalampaa kun öljypohjaa ei normaalisti tarvi irroittaa.
Juuh, tuolla mun ideoimalla virityksellä idea olikin siinä että riittävän voimakkaat magneetit tulis öljypohjan ulkopinnoille siihen erilliseen levyyn kiinni.
Levy sitten irrotettaisiin ennen öljyjen vaihtoa. Vaikka ois useampi magneetti niin silloinkin lienee parasta että olisivat öljypropun lähellä?
Toisaalta tuli mieleen että kun öljypohja alumiinia niin riittävän voimakkaalla magneetilla voisi saada hiluja liikuteltua lähemmäs öljyproppua ilman purkamistakin :)
(Ei tietenkään täydellisesti mutta kuitenkin). Olishan se puhdistus hyvä juttu mutta onhan sekin jo etu että ne jää pohjaan odottamaan isompaa puhdistusta eikä mene uudelleen kiertoon. :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » To Heinäkuu 3. 10:42:05 2014

MikkoJayEm kirjoitti:Olikos noi neodym magneetit näitä "uusia" supermagneetteja? Tyyliin että parin sentin nappulalla saa parhaillaan useamman kymmenen kilon voiman?
Juurikin niitä.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Heinäkuu 3. 16:53:01 2014

V.I.P. kirjoitti:
MikkoJayEm kirjoitti:Olikos noi neodym magneetit näitä "uusia" supermagneetteja? Tyyliin että parin sentin nappulalla saa parhaillaan useamman kymmenen kilon voiman?
Juurikin niitä.
Juujuu, no nehän olisi hyviä. Kokemattoman kysymys.. Kuinka suuriin lämpötiloihin moottorin öljyt kuumenevat korkeimmillaan?
Kyselin i-magnets firmasta niin ainakin heidän "supermagneettien" maksimilämpötilan kesto on 80c, riittänee? Heillä sopivimmat mitat oli ulkohalkasija 10mm, sisäreikä 4mm senkattu ja paksuus 3mm 1,84e/kpl (alvin kanssa). Tai Ulkohalkasija 10mm, sisäreikä 5mm ja paksuus 1mm, 1,24e/kpl (Jos laittaisi useamman peräkkäin).
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 3. 23:41:43 2014

Kyllä ne lämpii yli 100 asteeseen.
Jäsen #606

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » Ma Heinäkuu 14. 8:57:32 2014

En kyllä usko että tuollaisen neodym magneetin lämmönkesto olisi ainakaan huonompi kuin tuollaisen "jääkaappimagneetin" millainen on esim. noissa nippelit sivustolla myytävissä. Joissakin moottoripyörissä magneettiproppu on tehdasasenteisena, ja esim ilma/öljy jäähdytteisen moottoripyörän moottoriöljyn lämpö todennäköisesti nousee jopa enemmän kuin nestejäähdytetyssä autossa.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 12:06:23 2014

V.I.P. kirjoitti:En kyllä usko että tuollaisen neodym magneetin lämmönkesto olisi ainakaan huonompi kuin tuollaisen "jääkaappimagneetin" millainen on esim. noissa nippelit sivustolla myytävissä. Joissakin moottoripyörissä magneettiproppu on tehdasasenteisena, ja esim ilma/öljy jäähdytteisen moottoripyörän moottoriöljyn lämpö todennäköisesti nousee jopa enemmän kuin nestejäähdytetyssä autossa.
En jotenkin osaa uskoa öljypohjassa olevan jatkuvia yli 100°C lämpötiloja kun ainakin itselläni vaihteistokotelosta ja niiltä main moottorin kyljestä mitattunakin on lämpötilat olleet jossain 50-60°C (muistaakseni) ja alumiini kuitenkin on hyvä lämmön johde...? Kyllä se silti turbolta ja katalysaattorilta siinä kohden puhaltaa pyöräkoteloista yli 50-asteista ilmaa ja esim. vesikierto nousee 104°C helposti (yläkerrasta mitattuna). Öljyhän jäähtyy matkalla ja lämpötila on aika lähellä sitä, mitä moottorin ulkopintakin. Ei se ole kuin hieman yli sen, mikä tuntuu koskettaessa polttavan kuumalta, eli jatkuva käyttö jäänee alle 80°C. Vaihtelee varmasti moottorista riippuen.

Lämpökesto magneetissa on sit toinen ulottuvuus.
Lukekaapa vaikka tuolta asiasta http://www.i-magnetoy.com/magneettitieto/
Jos nyt oikein taulukkoa luin niin lämpötilan kesto (hetkellinen) on luokkaa 300 astetta, mutta teho heikkenee siellä 80-180 asteen ylityksessä seoksesta riippuen. 80 astetta tarkoittaa täyttä magneetin pitotehoa jatkuvana käyttölämpötilana, siinä on vielä se pieni marginaalinsa että pitäs kyllä riittää.

Muokkaus: alkukesästä imin moottorista öljyt lämpösenä sillain et ajoin Ahveniston radalta kotiin, annoin olla vartin seisoksissa ja imin öljyt ulos. Ei ollut niin kuumaa öljyä, että olisi tehnyt imuastiasta polttavan kuuman, arvioisin öljyn olleen noin 60-70 asteista.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Helmikuu 26. 9:50:36 2016

Äh, perkeles.
Öljyproppu maksoi varmaan muutaman euron, neodym magneetit 9e, kierretappi muutamia euroja.
Nyt kävi nin että kierretappi katkesi propun sisään enkä saa sitä pois.
Ehkä helpompi ostaa valmiina :lol:
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Helmikuu 26. 11:44:55 2016

Pumppuahan nuo säästää kun sitä pikkuhilettä on aina liikkeellä, muuten ne jää suodattimeen.

Just hetki sitte kattelinki Burtonilta noita mutta pitääpä hakee tommonen Motonetin versio odottamaan öljynvaihtoo 8)
ex Jäsen #10

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Helmikuu 26. 16:44:05 2016

Mikä se kierre nyt mahtaakaan olla foordeissa?
Vai onko eri foordeihin jopa eri kierre?
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

MedFin
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Maaliskuu 11. 15:18:10 2015

Re: Magneettinen öljyproppu?

Viesti Kirjoittaja MedFin » Ti Maaliskuu 1. 23:39:16 2016

Vanhasta kiintolevystä rikkomalla saat vahvoja magneetteja. Yhteen koneeseen laitoin öp. proppuun ja kokeiluksi öljynsuodattimen päähän. Siis ihan ulkopuolelle :D

Vastaa Viestiin