Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

focst
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 17:22:16 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja focst » La Kesäkuu 28. 21:08:23 2014

Hyvä että jollakin vehkeet pelaa omaan vaihdoin just eilen töiden jälkeen abs hydrauliyksikön tyyppi vian takia..tosin tämä jarrupaineanturi vika on kaikissa focuksissa näköjään jossain vaiheessa...
Mondeo 1.6 ecoboost 2014

Stora98
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Lokakuu 11. 15:49:09 2013

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Stora98 » Su Kesäkuu 29. 11:00:52 2014

Onhan kolikolla toinenkin puoli... Kaikki remontit on edessäpäin.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ma Kesäkuu 30. 15:29:15 2014

Stora98 kirjoitti:Kerrotaan nyt sitten seuraavaa: on tuollainen Focus ST -06, ajettu 130 tkm.
Huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty, ja toinen etupyöränlaakeri vaihdettu.
Siinä kaikki. Ja toimii. :)
Kuskin puoleinen laakeri vaihdettu? no perus tyyppivika sekin on.

Oma kulkine toimii nyt aivan hyvin. Tosin pitäisi alkaa vaihtaan etutukivarret ja kallistuksen vakaaja vähän tukevampiin osiin.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Heinäkuu 1. 23:57:20 2014

Tänään kävin katsastamassa oma ST:n. Ei huomautettavaa, paitsi että yli-innokas katsuri rupes kiillotteleen toista vuotta alla olleita jousia, mitäs niissä oikeen lukee... Noh, niitähän ei tietenkään ollut muutoskatsastettu, nyt on. :cha

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Su Heinäkuu 6. 14:44:38 2014

Alkoi tuossa ST pitämään kalliin kuuloista ääntä, kun kävin reissussa... Kuuluu sellainen vinkuna kuin laturi ois paskana, mutta ääni kuuluu vielä hetken kun auton sammuttaa eikä ahdotkaan nouse sinne minne pitäisi eli taitaa olla turbon päivityksen paikka...

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Su Heinäkuu 6. 19:47:14 2014

Hexagon kirjoitti:Alkoi tuossa ST pitämään kalliin kuuloista ääntä, kun kävin reissussa... Kuuluu sellainen vinkuna kuin laturi ois paskana, mutta ääni kuuluu vielä hetken kun auton sammuttaa eikä ahdotkaan nouse sinne minne pitäisi eli taitaa olla turbon päivityksen paikka...
no aukaiseppas konepelti ja vedä öljyn mittatikku irti. Loppuuko ääni?
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Su Heinäkuu 6. 21:12:20 2014

Se ei kuulu kylmänä, mutta vitunmoinen puhallis kuulosti tulevan mittatikun reijästä... Mikäs juttu tää ny on?

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja xsx » Ma Heinäkuu 7. 0:01:07 2014

Öljyjalka, volvolta uusi kalvo. Foordilta saa vain kokojalkaa. Päivitä samalla putki joka menee ventiilikopasta öljyjalkaan.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Ma Heinäkuu 7. 10:14:25 2014

Löytyykö kalvolle varaosanumeroa? Eivät osaa Ylivieskassa muuten myydä...

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » Ma Heinäkuu 7. 16:28:52 2014

Hexagon kirjoitti:Löytyykö kalvolle varaosanumeroa? Eivät osaa Ylivieskassa muuten myydä...
http://www.pumaspeed.co.uk/product-Upra ... pe_242.jsp

Tuosta koko hässäkkä uus. Ei tarvi enää murehtia nuita ongelmia...
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Heinäkuu 7. 17:03:30 2014

toi kalvonvaihto kiinnostaa aiheena muakin,onko joku sen sinne oikeesti vaihtanutkin?

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Ma Heinäkuu 7. 21:12:00 2014

Sain vaihtotyön hyvälle alulle... Jostakin interneetin ihmeellisestä maailmasta sain kaivettua fag-konsernin tuotteen numeron halvemmalle osalle jossa todellakin oli samanlainen kalvo... Ja se venttiilikopalle menevä putki oli todella rapsakassa kunnossa... Eli kiitokset vinkeistä!!!

Huomenna pesen töissä sen jalan yms. ja pistelen töiden jälkeen hommat nippuun. :burn

PS. Jos tämä tosiaan tulee tällä kuntoon, niin tulipahan jäsenmaksu moninkertaisesti takaisin :-$

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Ti Heinäkuu 8. 20:39:13 2014

Ja kyllä, kalvo tuli vaihdettua. Itse kalvonvaihto siihen ös-jalkaan EI ollut homma eikä mikään, mutta se kaikki ylimääräinen että sai sen jalan kaivettua esiin oli...

Ja fag- numero on: 06F129101P, siinä tulee joku venttiili jossa on samanlainen kalvo. Pyöreän kannen alta löytyy molemmista, fagista ja volvon jalasta.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ti Heinäkuu 8. 21:21:11 2014

Sierra XR kirjoitti:toi kalvonvaihto kiinnostaa aiheena muakin,onko joku sen sinne oikeesti vaihtanutkin?
Miksi vaihtaa kalvo? Kun sumujensaarilta saa upgrade osaa tuohonkin?

Vähän,kun vaihtaisi lenkkarit samanlaisiin,mutta hieman uusimpiin? mikä on lopputulos tulevaisuudessa?
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

focst
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 17:22:16 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja focst » Ti Heinäkuu 8. 21:45:05 2014

Yksinkertainen vastaus raha..se kalvo ei maksa montaa euroa mutta muutetulla kalvolla oleva jalka maksaa 200-300e jos se kalvo pitää 100tkm välein vaihtaa ni ei ole turhan tiuha tahti..
Mondeo 1.6 ecoboost 2014

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Ti Heinäkuu 8. 21:49:07 2014

RStuning kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:toi kalvonvaihto kiinnostaa aiheena muakin,onko joku sen sinne oikeesti vaihtanutkin?
Miksi vaihtaa kalvo? Kun sumujensaarilta saa upgrade osaa tuohonkin?

Vähän,kun vaihtaisi lenkkarit samanlaisiin,mutta hieman uusimpiin? mikä on lopputulos tulevaisuudessa?
No miksi ei? Upgrade osat on vielä sumujensaarilla hyllyssä mutta kalvo on jo vaihdettuna? Upgreidaus kustantaa monta satkua, kalvo viiskybää. Jos tuo uusi kalvo menee taas liki 10v, niin voi olla jo vaihtokuntoinen koko pirssi...

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Heinäkuu 9. 13:04:56 2014

niin en tarkottanutkaan etteikö vois vaihtaa pelkkää kalvoa,kyse oli siitä etten tiedä ketään joka sen olis pelkästään vaihtanut.

itte en oo edes purkanut koko jalkaa vaan vaihtanut koko kikkareen.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Pe Heinäkuu 11. 12:36:52 2014

Simahti sitten automaatti-ilmastointi focuksesta,kun tuli nämä lämpimät kelit.

Luulin,että freonissa vika,kun 5-10minuuttia se toimii ja magneettiventtiili napsuu, mutta sitten lopettaa venttiili napsumisen myöhemmin ja alkaa pukkaan sisälle lämmintä ja melko kosteaa ilmaa.

Vanha aine oli 420g mitä oli imetty pois ja 600g laitettu takas ja öljyä.

Kondesiovettä ei tule ollenkaan. Kuivuri (kokoaja) rikki? poistoletku tukossa? tai jopa väljyyttä magnetoventtiilissä. Autohan on vasta alle 7-vuotias.

Ilmastointilaitteita ei ole tullut koskaan kopeloitua niin ei hirmusesti niistä ymmärrä.

Ilmastointilaitteen etupaneeli ei anna mitään vikakoodeja,vaikka yritin kaivaa sieltäkin tietoa.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja xsx » Pe Heinäkuu 11. 16:45:36 2014

Magneetti kytkimessä vika. Saa tekohengitettyä ottamalla yhet shimmilevyt pois.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Pe Heinäkuu 11. 22:18:24 2014

xsx kirjoitti:Magneetti kytkimessä vika. Saa tekohengitettyä ottamalla yhet shimmilevyt pois.

Katselin volvon puolelta ohjeita tuohon hommaan. Ihmettelen,kuitenkin ilmastointi toimii näin iltasella +14 asteessa. Venttiilikin napsuu.

Tuossa päivällä sitä kattelin niin magneetti,kun napsahtaa alkaa pyörimään heti,kun auton starttaa ja se ei katkase sitä pyörintää ja auto,kun on pysäköitynä ei aja metriäkään niin se puhaltaa kylmää. Siis ihan päivällä,kun on +25 astetta.

Puhaltelin sisäpuolen tunnistimet ilmanpaineella. Missähän kaikkialla tuolla on antureita. Konehuoneen puolella näky kaksi.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Su Heinäkuu 13. 15:45:04 2014

Paljonko ilmastointi ainetta mahtuu focuksen järjestelmään?

Koputtelin magneettiventtiiliä niin ainakin auto pysäköitynä se ilmastointi hönkii kylmää,mutta ajossa se muuttuu,että se ei ole päällä.

Täytyy huomenna käydä paikallisella wetterillä kysymässä,että jos kuivaimen vaihtaisi ja järjestelmän tyhjentäisi/täyttäisi niin alkaisko toimimaan.

Ford edistä lueskelin paperista niin ainakin siellä oli yksi ongelma tilanteessa kuivata kokojärjestelmä. Kestää n.2-3 tuntia.

Edit: en kerennyt wetterille saakka,kun oon kolme iltaa aina värkänny ilmastoinnin kanssa. Pyörittäny sitä manuaalipuolella ja magneettia naputin laudan palasella.

Ensin se toimii pysäköitynä,mutta sitten ajossa se menee pois päältä. Tosissaan nyt se näytti ajossakin toimivan,kun kävin kylällä.

En tiedä mikä oliko ilma patti järjestelmässä vai mikä,mut täytyy katsoa miten se tuosta lähtee pyörimään.

Jos ei muuta niin sit vaihdan koko kompuran ja maksan siitä n.1000e jos ei ala toimimaan.

Edit 2 : Kävin wetteriltä kysymässä paljonko mahtuu focus st:n ilmastointijärjestelmään ainetta niin sain kirjallisen lapun,jossa lukee 600g plus miinus 15 ja öljyä 20ml.
Viimeksi muokannut RStuning, Ti Heinäkuu 15. 12:16:19 2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 14. 18:39:14 2014

Hexagon kirjoitti:
RStuning kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:toi kalvonvaihto kiinnostaa aiheena muakin,onko joku sen sinne oikeesti vaihtanutkin?
Miksi vaihtaa kalvo? Kun sumujensaarilta saa upgrade osaa tuohonkin?

Vähän,kun vaihtaisi lenkkarit samanlaisiin,mutta hieman uusimpiin? mikä on lopputulos tulevaisuudessa?
No miksi ei? Upgrade osat on vielä sumujensaarilla hyllyssä mutta kalvo on jo vaihdettuna? Upgreidaus kustantaa monta satkua, kalvo viiskybää. Jos tuo uusi kalvo menee taas liki 10v, niin voi olla jo vaihtokuntoinen koko pirssi...
Oliko Volvolta saatavissa pelkkää kalvoa vai onko tuo fag-osa: 06F129101P helpoimmin saatavilla?

Mulle nimittäin tulee tuo vaihto nyt eteen kun tänään hajosi kauppa reissulla :( :(
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Ma Heinäkuu 14. 18:55:29 2014

siipicossu kirjoitti:Oliko Volvolta saatavissa pelkkää kalvoa vai onko tuo fag-osa: 06F129101P helpoimmin saatavilla?

Mulle nimittäin tulee tuo vaihto nyt eteen kun tänään hajosi kauppa reissulla :( :(
Tuo vag-konsernin osa oli halvin/helpoin/nopein tapa toimia. Siinäkin tulee turhaa osaa mukana mutta tuolla fag-numerolla se löytyi vaikka taisi viimeinen kirjain olla eri. Ja kuten sanottu, kunhan jalan saa irti, kalvo on helppo vaihtaa.

Ja vaihda se muovinen letku kumiseksi!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 14. 19:16:56 2014

Hexagon kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Oliko Volvolta saatavissa pelkkää kalvoa vai onko tuo fag-osa: 06F129101P helpoimmin saatavilla?

Mulle nimittäin tulee tuo vaihto nyt eteen kun tänään hajosi kauppa reissulla :( :(
Tuo vag-konsernin osa oli halvin/helpoin/nopein tapa toimia. Siinäkin tulee turhaa osaa mukana mutta tuolla fag-numerolla se löytyi vaikka taisi viimeinen kirjain olla eri. Ja kuten sanottu, kunhan jalan saa irti, kalvo on helppo vaihtaa.

Ja vaihda se muovinen letku kumiseksi!
Joo toi letkujuttu mulla olikin jo tiedossa. Pitää huomenna käydä kyselemässä osaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 15. 13:01:55 2014

Ei löytynyt hyllystä tuota volkkari osaa, lupasivat torstai aamuksi.
Yritän vaihtaa irroittamatta jalkaa, ainakin vanhan kalvon sai helposti pois.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Ti Heinäkuu 15. 13:31:50 2014

Kai letkun saa vaihdettua ilman jalan irroittamista?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 15. 15:42:51 2014

Hexagon kirjoitti:Kai letkun saa vaihdettua ilman jalan irroittamista?
Edelliseen S-Maxiin vaihdoin letkun enkä irroittanut mitään.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 10:00:04 2014

Tuo Volvokoneen tyyppivika ei taida esiintyä enää mk3 ST:n Mazda-variantissa (Ecoboost ST 2.0L MI4), mutta olen tässä jo jonkin aikaa pohdiskellut mikähän tuossa vuoden vanhassa vehkeessä on aina silloin tällöin kunnolla lämpimäksi ajaessa viheltänyt... En tosin ole sitä nyt huomannut enää kesällä, joten voi olla että vislaava osa oli se tyhjäkäynnillä honottavaa ääntä pitänyt sound symposer (sittemmin kokonaan poistettu/tulpattu). Ylimääräisiä ääniä pellin alta voi kyllä tuottaa joskus ne uuden auton johtosarjoissa ym. kiinni olevat tuulessa lerpattavat tarratkin, joita olen parhaani mukaan irroitellut aina kun silmiin osuu. Tuossa versiossa öljytikun nostelukaan ei taida kertoa mistään mitään, kun tikku on siellä yhdessä kannen paluukanavassa?

Ilmastoinnin suhteen kannattaa tarkistaa ilmoittaako väylässä mitään herjoja. Sieltä saa ainakin uudemmissa automaatti-ilmastoiduissa myös näppärästi tiedot suoraan ilmastointilaitteen ohjausboksilta, paineet ja muut toimintatilaan liittyvät seikat (pitäisikö olla kytkettynä pyörimään vai ei, jne). Normaali OBD2-palikka mallia ELM327 ja Forscan on hyvä yhdistelmä, ei tarvi mitään erikoisuuksia kunhan on läppäri matkassa ja sit ottaa modulin tarkkailuun. Jos on esimerkiksi lataushäiriöitä/akku risa niin se kytkee ilmastoinnin minimille tai kokonaan pois, missä kohden syytä sopii etsiä maadotuksista ja laturista, jne...oireet ei aina kerro koko totuutta. Etenkään kun ilmastointi osaa vaatia laturilta lisää tehoa, kun se laitetaan käsikäytölle. (Nimimerkillä taistelin vuoden vanhan Focusin kanssa kun lataus ei ottanu toimiakseen hapettuneen miinusnavan runkokontaktin takia, kun pieni design-virhe että tiputtelee siihen akun päälle vettä pesussa/sateella ja piti lisätä erikseen tiivisterengas sen suojamuovin tulppaukseen. Häipyny suuri osa sinkistä kontaktipinnoilla jo vuoden aikana, sähkön virtaaminen taitaa nopeuttaa sitä reaktiota...)

Ps. Jos hankitte isomman Ecoboostin kuin 1.0-litranen niin älkää käyttäkö sitä 5W20 "ecoboost-öljyä" vaan pyytäkää huollostakin sisuksiin Magnatec 5W30 tai vastaavaa. Koskee erityisesti tätä 2-litrasta mallia, vaikka Fordin suositus kaikille ecoboosteille on se 5W20 prof.E (virheellisesti). Alkuperäinen ja esimerkiksi Amerikoissa voimassa oleva suositus ST MI4 GTDI (ecoboost ST) on 5W30 ja nuo suositukset Euroopassa on vaihdellut edestakaisin, minkä takia huollossakin olivat vielä viime syksynä hämääntyneitä siitä mikä öljy siihen kuuluu laittaa sisuksiin. Tänä kesänä vuosihuollossa laittoivat ihan kiltisti 5W30, mutta viime syksynä kun tein ensimmäisen ylimääräisen vaihdon niin laittoivat 5W20 kuten Ford sillä hetkellä suositteli.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 10:17:08 2014

siipicossu kirjoitti:
Hexagon kirjoitti:Kai letkun saa vaihdettua ilman jalan irroittamista?
Edelliseen S-Maxiin vaihdoin letkun enkä irroittanut mitään.
Olen vissiin missannut jotain oleellista, mutta miksi se letku pitää vaihtaa? En äkkiseltään keksi kumiletkuista mitään materiaalia jonka ominaisuudet korvaisivat moottoritilassa käytetyn muoviletkun polymeerin ja olisi muuten parempi paitsi että helpompi käsitellä...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 16. 10:29:19 2014

terae kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
Hexagon kirjoitti:Kai letkun saa vaihdettua ilman jalan irroittamista?
Edelliseen S-Maxiin vaihdoin letkun enkä irroittanut mitään.
Olen vissiin missannut jotain oleellista, mutta miksi se letku pitää vaihtaa? En äkkiseltään keksi kumiletkuista mitään materiaalia jonka ominaisuudet korvaisivat moottoritilassa käytetyn muoviletkun polymeerin ja olisi muuten parempi paitsi että helpompi käsitellä...
Muoviletku menee poikki.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 10:43:33 2014

Muoviletku menee poikki.
Ja kumiletku hauraaksi/halki mut eipä sitä kai paha vaihtaa riittävän usein ettei ehdi rikki... uusimmissa lähes kaikki letkut tehty kumimaisesta "muovista" (ei PA) jossa yhdistyy hyvät puolet. Jos jollain osanumerolla löytyy sopiva pätkä niin ei olis huono idea vaihtaa sellasta.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » Ke Heinäkuu 16. 10:50:48 2014

Kuminen kestää paljo paremmin tuossa paikassa, omassa oli muovinen alkuperäinen ihan muusina, se hajos käsiin sitä irrottaessa. Vuotanut se on ihan varmasti. Tuohan vaihdettiin myöhemmin ST:hen ihan tehtaan toimesta kumiseksi.
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 11:06:32 2014

RS2000_mk5 kirjoitti:Kuminen kestää paljo paremmin tuossa paikassa, omassa oli muovinen alkuperäinen ihan muusina, se hajos käsiin sitä irrottaessa. Vuotanut se on ihan varmasti. Tuohan vaihdettiin myöhemmin ST:hen ihan tehtaan toimesta kumiseksi.
Ei ole kumia vaan DuPontin kehittämää muovia ainakin 2013 valmisteessa.

Muokkaus: kävin tuossa taannoin läpi oman 2013 Focus ST sisältämiä "kumiosia", muoviosia ja letkuja yms ja löysin sieltä seuraavan sortin muoveja: AEM, PA12, PA66+35GF komposiittia, PP, PE-HD. Ahtoputkien materiaalia en tarkistanut, mutta ne saattaisi olla halvempaa materiaalia kuten EPDM-kumi. Kuitenkaan näitä muita polymeerejä eli suomalaisittain äännettynä muoveja ei käsittääkseni määritellä "kumiksi". Tuo lähinnä kumia tuntumaltaan oleva on kai lähinnä akrylaatti eli varsin vahvasti muovia.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ke Heinäkuu 16. 16:01:18 2014

Taisin löytää omaan ilmastointiin suurimman vian. Nimittäin heitin lukijan kiinni ja seurailin ajossa batteryä niin 13.96v ja alkukäynnistyksessä 14.25v.

Siksi se pätkii ilmastointia,kun ei saa virtaa. Näin ainakin luulen.

Mut eipä olekaan laturia vaihdettu koskaan. Hihna ja kiristin on kerran. Mittarissa kohta 140tkm.

Täytyy uusi laturi tilata. Täytyy kysyä voisko tai olisiko suurempaa,kuin vakiona.

Mähän viime talvena vaihdoin transitin diesel akun,joka mahtu just ja just alkuperäiseen koteloon.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 16:30:56 2014

RStuning kirjoitti:Taisin löytää omaan ilmastointiin suurimman vian. Nimittäin heitin lukijan kiinni ja seurailin ajossa batteryä niin 13.96v ja alkukäynnistyksessä 14.25v.

Siksi se pätkii ilmastointia,kun ei saa virtaa. Näin ainakin luulen.

Mut eipä olekaan laturia vaihdettu koskaan. Hihna ja kiristin on kerran. Mittarissa kohta 140tkm.

Täytyy uusi laturi tilata. Täytyy kysyä voisko tai olisiko suurempaa,kuin vakiona.

Mähän viime talvena vaihdoin transitin diesel akun,joka mahtu just ja just alkuperäiseen koteloon.
Kuitenkin lataa (itselläni oli pudonnut laturi hapettumien takia ja lataus putos ajossa alle 13V). Kun alussa menee yli 14V niin akku on tyhjä. Luultavasti sökö (jos olet ajanut pitkää ajoa etkä vain lähinnä purkanut sitä). Tarkista silti napojen kontakti ja miinusnavan piuhan runkokiinnityspiste. On ihan normaalia että putoaa ylläpitoon 13.5 - 13.8V mutta jos alussa menee yli 14V tyhjäkäynnilläkin niin akku on tyhjänä...ennen käynnistystähän se putoaa normaalisti sinne alle 13V hyvin nopeasti. Ylläpito ilman suurempaa rasitusta on jotain 13.5 ja laturi toimii.

Paljonko näytti jännitettä ennen kuin starttasit?
Viimeksi muokannut terae, Ke Heinäkuu 16. 20:42:03 2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » Ke Heinäkuu 16. 18:55:58 2014

terae kirjoitti:
RS2000_mk5 kirjoitti:Kuminen kestää paljo paremmin tuossa paikassa, omassa oli muovinen alkuperäinen ihan muusina, se hajos käsiin sitä irrottaessa. Vuotanut se on ihan varmasti. Tuohan vaihdettiin myöhemmin ST:hen ihan tehtaan toimesta kumiseksi.
Ei ole kumia vaan DuPontin kehittämää muovia ainakin 2013 valmisteessa.

Muokkaus: kävin tuossa taannoin läpi oman 2013 Focus ST sisältämiä "kumiosia", muoviosia ja letkuja yms ja löysin sieltä seuraavan sortin muoveja: AEM, PA12, PA66+35GF komposiittia, PP, PE-HD. Ahtoputkien materiaalia en tarkistanut, mutta ne saattaisi olla halvempaa materiaalia kuten EPDM-kumi. Kuitenkaan näitä muita polymeerejä eli suomalaisittain äännettynä muoveja ei käsittääkseni määritellä "kumiksi". Tuo lähinnä kumia tuntumaltaan oleva on kai lähinnä akrylaatti eli varsin vahvasti muovia.

Juu se "kuminen" tulee vaan tuolta:
http://www.pumaspeed.co.uk/product-Upra ... pe_242.jsp

"The kit is delivered with a new oil filter element already installed, a new rubber replacement breather pipe which is an extra item if it were to be purchased from a Ford Main Dealer"

Aika "kumiselta" se letku tuntu, siis tuossa Pumaspeedin.
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Heinäkuu 16. 19:27:28 2014

RStuning kirjoitti:Taisin löytää omaan ilmastointiin suurimman vian. Nimittäin heitin lukijan kiinni ja seurailin ajossa batteryä niin 13.96v ja alkukäynnistyksessä 14.25v.
Eikös tuo ole ihan normaali jännite ajossa olevalle autolle vai mitä kohtaa en nyt ymmärtänyt?

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » Ke Heinäkuu 16. 19:48:45 2014

Sine kirjoitti:
RStuning kirjoitti:Taisin löytää omaan ilmastointiin suurimman vian. Nimittäin heitin lukijan kiinni ja seurailin ajossa batteryä niin 13.96v ja alkukäynnistyksessä 14.25v.
Eikös tuo ole ihan normaali jännite ajossa olevalle autolle vai mitä kohtaa en nyt ymmärtänyt?
Mulla ainaki laturi alkoi pitää vinkuvaa ääntä kun se hajos. Lopulta tuli "valoshow" mittaristoon ja auto ei enää startannut.
Kaippa se laturi voi mennä rikki myös eritavalla, tää häntä...
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja xsx » Ke Heinäkuu 16. 19:54:23 2014

13,5 on ihan normaali lataus. Se ilmastointi rupeaa toimimaan kun vaihat sen magneetti kytkimen.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 20:34:24 2014

Sine kirjoitti:
RStuning kirjoitti:Taisin löytää omaan ilmastointiin suurimman vian. Nimittäin heitin lukijan kiinni ja seurailin ajossa batteryä niin 13.96v ja alkukäynnistyksessä 14.25v.
Eikös tuo ole ihan normaali jännite ajossa olevalle autolle vai mitä kohtaa en nyt ymmärtänyt?
Ihan normaalia.
Systeemit toimii mikäli älykkäällä latauselektroniikalla varustetussa Focusissa on ajaessa 13-15V jännite ja tyhjäkäynnilläkin yli 13V. Samoin systeemit toimii mikäli jännite ei nouse kun kierrokset nousee, vaan pysyy koko ajan siinä määritellyssä lataustarpeen mukaan. Systeemi toimii myös mikäli akku pidetään noin 80% latauksessa ja laturi antaa vain tarvittavan ylläpidon (alle 14V), mutta lataa lähes 15V jännitteellä aina kun moottorijarruttaa useita sekunteja. (Säästää pitkällä aikavälillä polttoainetta kun ottaa talteen jarrutustehoa eikä lataa sitä vastaavaa virtaa vedon aikana.)

Systeemit ei toimi jos lataus ajaessa on reilusti alle 13V. Itselläni se maakontaktin feilu ja modulien sekoilu aiheutti 12,3V "latausjännitteen" kun akku oli seisoessaan 12,5V latauksessa. Eli toisin sanoen purki kaiken aikaa ajaessa, eikä lainkaan ladannut, koska BCMii (battery control module) väitti lataustilan olevan 80%. Uudet oppivat systeemit on sitten hienoja.

Nuo on silti sellanen tarkistuskohde ennen kuin tarvii ruuvata mitään muuta. Jännitteet ladatessa ja se, minkä jännitteen automaattisen ilmastoinnin ohjausmoduli näkee. Sama koskee joitakin muitakin vikatiloja kuten se, että radio sammuilisi tai että lämmitys ei toimisi tuulilasissa/takalasissa/peileissä, jotka putoaa pois jos jännite laskee ladatessa liian alas/tulee väyläviestiä että akussa tai latauksessa ongelmaa, tai PCM ilmoittaa koko ajan olevan kova kuormitus ja tarpeen pudottaa ylimäärästä kuormaa pois (vrt. täyskaasu).

Missäs vaiheessa noi magneettikytkimet alkaa yleensä hajota? Meillä on tuossa toisessa (Focus mk2) takana 140tkm/9 vuotta ajoa, mutta automaatti-ilmastointi toimii vielä. Se on 2-litrasella duratec-he varustettu ghia-malli, jonka ilmastointilaite taitaa olla vastaava kuin ST/RS-mallien. Sille on tehty täyttöhuoltokin vain kaksi kertaa tänä aikana, hyvin pitäny tavarat sisällä siihen nähden ja jaksaa puskea kylmää. Ei ole sammuteltu talviksi, on päällä automaattiasennossa suurimman osan vuotta, mitä nyt joskus asetettu tuulettimen nopeus käsin.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ke Heinäkuu 16. 21:30:24 2014

Mulla on muistikuva,että aina ollut latausjännite on ollut 14.40-14:60 volttia ajossa.

Nyt,kun auton laittoi käyntiin niin kävi jännite jossain 12.95 kohdalla. Maajohdon siistin jo viime akun vaihdossa ja vaihdoin pultinkin.

Vaihdoin R11 releen niin alkoi tulemaan kondesiovettä. Samalla huomasin missä se koko paluuputki on.

Alan nyt tässä orjentautumaan tuohon magneettikytkimeen. Katson sen välyksen tässä jossain vaiheessa välysmitalla.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 21:45:39 2014

RS2000_mk5 kirjoitti:
Juu se "kuminen" tulee vaan tuolta:
http://www.pumaspeed.co.uk/product-Upra ... pe_242.jsp

"The kit is delivered with a new oil filter element already installed, a new rubber replacement breather pipe which is an extra item if it were to be purchased from a Ford Main Dealer"

Aika "kumiselta" se letku tuntu, siis tuossa Pumaspeedin.
Itse asiassa puhuin vajaalla tiedolla. Nimittäin onhan tuo kuitenkin rakenteellisesti monomeeri siitä huolimatta, että siinä on seassa rakennusaineena perus muoviaine eli akrylaatti. Olettaen että se on vastaavaa "kumia" myös tuossa kuin esim yläkerran huohotus ahtimen päällä uudemmassa mallissa on.

Ja pahoittelut siitä, että suuren osan vuodesta päätoimisena muovi- ja kumimyyjänä toimiessani olen vähän turhan tarkka näiden kemiallisten ominaisuuksien suhteen ja miksi mitäkin sanotaan. Eli eihän yksi yleisimmistä kumeistakaan ole kumia vaan vastaava monomeeri elastomeeri, erotuksena muoveille jotka ovat rakenteeltaan polymeerejä. Nuo elastomeerit on sellanen välimuoto ettei ne ole oikeasti kumeja mutta ne ei ole myöskään aivan muovia. Rakennusaineet usein muovissa käytettyjä kemikaaleja, mutta rakenteellisesti kumin kaltaisia.

Knoppitietona sen verran, että PA12-HL on stabiloitu korkeampia lämpötiloja sekä ultraviolettia vastaan. Se on sitä "muovia" jos oikein oletan (ainakin MI4 kyljessä), ja itse asiassa alakerran huohotuksen ja imusarjan välissä on pätkä tuota samaa tavaraa. Se muovi ei kyllä hajoa tärinöistä tai pakkasista jne, mutta se hajoaa kemiallisesti hiljalleen ainakin etanoliin ja korkeisiin lämpötiloihin. Ja lisäksi sillä on taipumus sekä imeä rakenteeseensa vettä, että myöskin luovuttaa sitä.

Kumiletkuista kun puhuttiin niin ajattelin ensimmäisenä, että joku on lykännyt sinne esim. niitä mitä itse myyn, joista ainoa mahdollisesti menestyvä olisi polttoaineletkua puhtaalla NBR-kumilla (ei sekotekumi kuten Hydro'k jossa sisällä nbr/pvc ja päällä nbr/cr).
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 22:22:30 2014

RStuning kirjoitti:Mulla on muistikuva,että aina ollut latausjännite on ollut 14.40-14:60 volttia ajossa.

Nyt,kun auton laittoi käyntiin niin kävi jännite jossain 12.95 kohdalla. Maajohdon siistin jo viime akun vaihdossa ja vaihdoin pultinkin.
Ajatko pääosin lyhyttä ajoa tai kaupunkiajoa?
Jos akku on aina vähän huonossa latingissa niin se lataa sitä siellä 14.4 - 14.8V välimaastossa (ja saattaa pitää korotetulla tyhjäkäynnillä silloinkin kun ei tarvisi). Normaalisti se putoaa jonkin ajan päästä siihen 13.5 - 13.8V ylläpitoon, mihin automaati-ilmastoinnin käsikäyttö myöskin komentaa laturia (ellei jo valmiiksi lataa korkeammalla jännitteellä).
Ihan normaalia kuitenkin. Laturi on aika varmasti ehjä, samoin sen ohjaus.
RStuning kirjoitti: Alan nyt tässä orjentautumaan tuohon magneettikytkimeen. Katson sen välyksen tässä jossain vaiheessa välysmitalla.
Oletko jo tarkistanut, saatko irti väylästä tietoja ilmastoinnin modulilta?
Onko mitään vikakoodeja (en tarkoita obd2-modulin vaan näiden erillisten väylälaitteiden kuten ilmastoinnin ja body control modulin)?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja RStuning » To Heinäkuu 17. 13:40:44 2014

Ei ole minulla sellaista laitetta jolla pääsis aivan syövereihin väylillä. Sellanen laite löytyy mistä pystyy lukemaan vikakoodit ja moottorinohjauksia sörkkimään.

Tuuletin ei ainakaan toimi,kuin 50% teholla. Välillä startatessa se pyörii 100% tai ainakin kovemmin.Sitä ihmettelin jo viime syksynä. Kun en löytänyt sitä sulake/rele kaaviota,joka minulla jossain koneella on niin en muista,että ohjaako tuo R10 isohko rele tuuletinta,kun tuosta (tunnuksesta en muista,kun on höyryä 3 ylöspäin,kun kääntää sulakerasian kannen toisinpäin) Yks ilta,kun sörkin noita releitä niin auton,kun sammutti niin flekti jäi päälle ja se ei oo tehnyt sitä kyllä pitkiin aikoihin. Mitä mies muisti muistaa. Tosiaan repasin tuon R10 releen poiskin,niin ei sillä ollut mitään vaikutusta releen toimintaan se pyöri 50% teholla,kun auto oli käynnissä.

Välyksen mittasin niin se on 0.4, että se on siellä rajoilla kuitenkin.

Täytyy vielä tutkia asiaa ja kysellä muutamalta ihmiseltä oisko lukioita niin pääsis katsomaan mitä se sanoo vai sanooko mitään. Ainakaan EATC:n etupaneeli ei sano yhtään vikakoodia,kun sieltä katsastin asian. Pyöri sitten kompura tai ei.

Ja tosiaan ilmastoinnin kompura pyörii alle 18 asteen lämmössä,vaikka maailman tappiin saakka. Jos tuuletin ei toimi,niinku se pitäs niin siellä lyö venttiili kiinni kompuran ja samalla suojelee moottoria ylikuumentumiselta,jos olen asian oikein ymmärtänyt.

Mutta hyvä,että sai tuohon virta-asiaan vahvennusta muiltakin. Helpottipahan sekin asiaa.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » To Heinäkuu 17. 17:33:51 2014

RStuning kirjoitti:Ei ole minulla sellaista laitetta jolla pääsis aivan syövereihin väylillä. Sellanen laite löytyy mistä pystyy lukemaan vikakoodit ja moottorinohjauksia sörkkimään.
Mikä palikka löytyy vai onko joku valmislaite?
Noita ELM327-palikoita ja muita yhteensopivia löytyy vähän joka jannulta sieltä täältä, allekirjoittaneellakin sellanen, ja siihen kaveriksi ilmainen ohjelma nimeltään Forscan. Pitäs kaikista 2000-luvun Fordeista alkaa saada koodit suoraan moduleilta käsin ja luettua myös niiden antamat arvot livenä.
Itse lueskelen sillä säännöllisesti modulien sielun tilaa tarkistusmielessä, vähän niinku öljytkin on tapana tarkistaa. Sieltä näkee jos jotain on muuttunut radikaalisti tai tullut vikoja. http://forscan.org/
Kaiken olennaisen voi lukea suoraan HS-CAN -väylästä josta myös OBD2 luetaan.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Heinäkuu 17. 19:33:30 2014

terae kirjoitti:
Muoviletku menee poikki.
Ja kumiletku hauraaksi/halki mut eipä sitä kai paha vaihtaa riittävän usein ettei ehdi rikki... uusimmissa lähes kaikki letkut tehty kumimaisesta "muovista" (ei PA) jossa yhdistyy hyvät puolet. Jos jollain osanumerolla löytyy sopiva pätkä niin ei olis huono idea vaihtaa sellasta.
Kylläpäs oli mennyt haperoksi. Kahdesta kohtaa katkesi kun irroitin vanhaa ja ihan paskaa koko putki.
Nyt on uusi kalvo ja putki joka meni vähän patentoimiseksi mutta tuli toimiva.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » To Heinäkuu 17. 21:10:05 2014

siipicossu kirjoitti:
terae kirjoitti:
Muoviletku menee poikki.
Ja kumiletku hauraaksi/halki mut eipä sitä kai paha vaihtaa riittävän usein ettei ehdi rikki... uusimmissa lähes kaikki letkut tehty kumimaisesta "muovista" (ei PA) jossa yhdistyy hyvät puolet. Jos jollain osanumerolla löytyy sopiva pätkä niin ei olis huono idea vaihtaa sellasta.
Kylläpäs oli mennyt haperoksi. Kahdesta kohtaa katkesi kun irroitin vanhaa ja ihan paskaa koko putki.
Nyt on uusi kalvo ja putki joka meni vähän patentoimiseksi mutta tuli toimiva.
Kaikilla materiaaleilla on omat kemikaalinsa joita ne ei kestä. Niitä voi löytyä esimerkiksi joidenkin lisäaineistusten seasta tai päätyä vaikkapa polttoaineen mukana vääriin paikkoihin (esim. etanoli suurempina pitoisuuksina).

- PA (Nylon) kestää hyvin hiilivetyjä, öljyjä, rasvoja, polttoainetta, jne... mutta ei kestä etanolia, erityisesti kuumana heikentää materiaalia nopeasti (kaikki ne pikaliittimet ja yhdyskappaleet, osa imu-/paineputkista esim huohotinputket joiden pitää kestää painetta kuten alakerran öljytilan huohotus suoraan imusarjaan)

- NBR on yleisesti tiivistemateriaalina ja esiintyy myös öljyletkuissa, bensaletkuissa jne. riippuen vähän mitä ja missä, kestää hyvin bensiiniä ja öljyjä, mutta ei kestä hapettimia

- EPDM on hyvä materiaali säänkestoa vaativiin osiin ja kestää hyvin suurinta osaa kemikaaleja, muttei lähes mitään rasvoja tai öljyjä. Juuri viikon sisään möin uuden letkun bemariin jossa oli päästänyt öljyt yläkerrasta letkujen päälle ja vesiletku oli mennyt huonoksi. Pahimmillaan öljyroiskeet heikentää sellasen letkun käyttökelvottomaksi parissa tunnissa.

- FKM tai FPM on se mitä käytetään kuumimmissa kohden ja kemikaalikestoa vaativissa polttoainejärjestelmän osissa ellei PTFE sovi vaan pitää olla elastisempi. Kemikaalisesti hyvin kestävä, samoin lämpökesto hyvä. Mutta hajoavat fluoriyhdisteisiin, kun sattumalta ovat fluoriyhdisteitä nekin. Siihen liukenee mitä on. Eikä kestä myöskään ketoneja, se on todettu käytännön testein. Vartissa turpoaa ja lopetta pitämästä tiiviyttä kun sille tarjoaa paineistettuna metyylietyyliketonia (MEK) ja muidenkin ketonien kanssa vähän niin ja näin (esim. asetoni). Eli varovasti jos bensiinin sekaan laittaa vahvasti ketoneja boosteriksi ja tiivisteissä on matkalla fluorikumia, sellanen oktaaniboostattu bensa saattaa vaurioittaa niitä tiivisteitä hyvin nopeasti.

Mitähän muita kaikkia näitä olikaan...no kuitenkin, lienee selvää miksi näitä vaihtoehtoja korkealle lämmönkestolle ja yleisimmille autokemikaaleille on jatkojalostettu huomattavasti viime vuosikymmenen aikana.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja wekku » To Heinäkuu 17. 21:30:35 2014

Eikös nylon letku kestä viinaa? Mitäs raskaan kaluston jäänesto on?? Pur vissiin ei..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja terae » To Heinäkuu 17. 23:16:01 2014

wekku kirjoitti:Eikös nylon letku kestä viinaa? Mitäs raskaan kaluston jäänesto on?? Pur vissiin ei..
Nylon ei kestä viinaa. Etenkään 60 asteen lämmössä. Ja PUR (se bensaa kestävä, olikos nyt esteri) ei sitten taas kestä vastaavasti vettä.

Suo siellä, vetelä..

Edit: Jäänesto on isopropanolia (IPA) eli alkoholia muttei liian lähelle etanolin kaltainen rakenne joka vaikuttaisi niin paljon kuin etanoli, ihan samalla tapaa kuin etanoli ei aiheuta samoja ongelmia mitä metanoli joillekin materiaaleille. Eli eihän ksylitolikaan alkoholirakenteestaan huolimatta aiheuta samoja asioita kemiallisesti kuin etanoli. ;)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Stora98
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Lokakuu 11. 15:49:09 2013

Re: Focus ST225 & RS mk1 & mk2 & mk3

Viesti Kirjoittaja Stora98 » Pe Heinäkuu 18. 18:04:10 2014

No jo menee kemiaksi...
Mutta siitä huolimatta Nettiautossa on kaupan todellinen voimanpesä vuodelta 2008.
On meinaan potkua! Onkohan Suomen ainoa?

Vastaa Viestiin