escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » Ke Elokuu 6. 15:24:05 2014

Mulla on käyttöautona vm.2000 escortti ja siinä on nyt ilmennyt erikoinen ongelma kun helteiden myötä on tuota ilmastointilaitetta saanut käyttää enemmälti. Parikertaa on AC:n ollessa päällä käynyt näin, matkavauhdista painan kytkimen pohjaan vaihtaakseni pienemmän vaihteen-> auto sammuu. Eli epäilen että tuo kytkimen painallus on nyt osunut kriittiselle hetkelle jolloin kompressori lähtee mukaan. Kyllähän moottorinohjaimen pitäisi reagoida tuohon kompuran ottamaan voimaan, auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä se sen tekeekin. Muuten auto toimii kaikinpuolin hyvin mutta tommonen ongelma siinä nyt on, olisko kellään vinkkiä mitä tuolle voisi tehdä? En laskisi tuota ominaisuudeksi.

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja kujis » Ke Elokuu 6. 15:33:11 2014

Jumiiko tyhjäkäyntisäädin?
Sierra Cosworth 4wd - 91

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Elokuu 6. 15:36:39 2014

Jotain saman tyylistä on itselläni myös sattunut -96 RS2000:lla. Tuntuu olevan ehkä enemmänkin ominaisuus. Kierrokset vaan pääsevät liian pieneksi kompuran lähtiessä pyörimään eikä ECU ehdi sitä korjaamaan. Pitääkö kompura ääntä? Minulla se pitää hieman ylimääräistä ääntä, joten voi johtua myös siitä ettei ole enää uudenveroisessa kunnossa. Varmaan laakerit. Kylmää tuntuu kuitenkin tulevan eikä vuoda mistään.

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » Ke Elokuu 6. 15:47:47 2014

kujis kirjoitti:Jumiiko tyhjäkäyntisäädin?
En osaa sanoa. tyhjäkäynti ilman AC:ta normaali.
Sine kirjoitti:Jotain saman tyylistä on itselläni myös sattunut -96 RS2000:lla. Tuntuu olevan ehkä enemmänkin ominaisuus. Kierrokset vaan pääsevät liian pieneksi kompuran lähtiessä pyörimään eikä ECU ehdi sitä korjaamaan. Pitääkö kompura ääntä? Minulla se pitää hieman ylimääräistä ääntä, joten voi johtua myös siitä ettei ole enää uudenveroisessa kunnossa. Varmaan laakerit. Kylmää tuntuu kuitenkin tulevan eikä vuoda mistään.
Itse kompura ei mielestäni pidä ääntä, kompuran kytkevä magneettikytkin pitää joskus harvoin pienen korahduksen kytkeytyessään, luulisin.Kylmää pukkaa hyvin täälläkin. Tuo moottorin sammuminen on nyt uusi juttu jota on ilmennyt vain tänä kesänä. Ehkä tuossa tyhjäkäyntisäätimessä vois olla jotain pientä, täytyy perehtyä siihen.

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja kujis » Ke Elokuu 6. 18:06:29 2014

Niin, olihan siis bensavehkeestä kyse? :roll: omassa 1.6bensa escortissa loppui tuo sammuilu kun venttiilin putsasi. Ei tosin ollu ilmastoitu kyseessä...
Sierra Cosworth 4wd - 91

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Elokuu 6. 18:13:10 2014

Pitänee itsekin putsata tuo venttiili. Ei ole niin paljon asia haitannut, että olisin jaksanut mitään tehdä asialle.

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » To Elokuu 7. 16:08:29 2014

Juu bensavehje ja vikakin löytyi juurikin tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä. Sisällä oleva venttiililautanen ei varmaan tiivistynyt pesäänsä täysin, lautasessa näkyi orkosia. Motonetistä hain uuden venttiilin ja täytyy kyllä sanoa että kannatti, tyhjäkäynti pysyy nyt stabiilina joka tilanteessa. Jotenkin tuli ajateltua tuota vikaa liian vaikeasti kun sitä ilmeni vain ilmastointilaitteen ollessa päällä. Jälkeenpäin ajateltuna tuo venttiili onkin ilmiselvä vian aiheuttaja. Ilmastoimaton auto olisi varmaan tuolla vanhalla toiminut vielä pitkän tovin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Elokuu 8. 10:32:39 2014

Hieno juttu, että vika selvisi. Pitänee itsekin investoida uuteen osaan. Motonetin varaosanumero on varmaan 28-1473 99e "Tyhjäkäyntisäädin Ford 1,3i/1,6-16V/1,8-16V", koska vm. 2000 oli myynnissä vain 1.6 bensa ja 1.8 diesel. Tuliko tiiviste mukana?

Nyt kun tarkemmin muistelee, niin jotain pientä tyhjäkäynnin humppausta on ollut kylmänä hetken aikaa.

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » La Elokuu 9. 9:31:56 2014

Juurikin tuolla motonetin numerolla osan ostin. Saksalaisvalmisteinen osa, kaikinpuolin pätevän oloinen kalikka, tiivistettä ei mukana tullut mutta alkuperäinen kumitiiviste oli vielä niin hyvässä kunnossa että asensin sillä. 1,6 Zetec on "voiman"lähteenä mulla :lol: Itsekkin pidin aiemmin pieniä tyhjäkäynnin notkahduksia normaaleina, vaan en enää.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: escort+ilmastointi=erikoisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Syyskuu 2. 14:05:38 2014

RS 2000 eri tyhjäkäyntiventtiili. Fordilla ja tarvikkeena suurin piirtein samaa hintaluokkaa eli n. 120-130e.

Vastaa Viestiin