Mondeo -97 2.5 Yleistietoa/Yhteiseloa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Toukokuu 22. 15:59:30 2014

Heh, mielenkiintoista.


Jaa niin, unohtu mainita, että katsuri puhu et siel (Kaus-Kantolan Autokatsastus) oli saman päivän aamusella käynyt joku toinen samanlaisehkolla v6 mondeolla, joka oli valitellut ettei kukaan korjaa niitä...

Täytyy kai pistää korjaamo pystyyn!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » To Toukokuu 22. 16:06:44 2014

Sehän noissa koneissa onkin kun ei sille mahdu ihmeempiä tekemään ottamatta sitä pois autosta, ja sama se sitten tunkee ehjä tilalle. Vaihtokone kuitenkin maksaa vähemmän kuin tiivistesarjat ja koneistukset, tai mitä tarviikaan.
Kato ettei se hukkaa öljyä, omassa se oli viimenen oire, puristusten menon ohella, ennenkuin ostin toisen moottorin tilalle.
Luulen että oman koneen rikkoi imuvuoto, ei se tiivistesarja hyllyssä auttanut asiaa :lol:
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Toukokuu 22. 16:44:12 2014

Vallan hyvä pointti.

Eipä sielä joo paljoa mahdu tekemään, ja koska aina olen vihannut ahtaita konehuoneita, pistää se ihmetyttään tämmöisen hankinta!

Öljyä oli jossain vaiheessa hukannut aika reilustikin, mutta kone oli kyllä sen näköinenkin, että olisi vuotanut jostain kohtaa ne päälleen, eikä esimerkiksi polttanut sitä (noin puolesta välistä alaspäin joka puolelta öljyssä, mutta selvää vuoto kohtaa ei tietenkään näe... toivottavasti venakoppien tiivisteet). Sen koommin ei kuitenkaan ole hukannut, eikä se parkkipaikkaa merkkaile. Tai ainakaan en ole huomannut moista.

Tarkempaa tutkintaa odottamassa sekin mysteeri vielä.


Ölystä puheen ollen... tekis mieli kokeilla RVS-käsittelyä, jos siitä vaikka olisi jonkin verran hyötyä. Ei vaan ole ihan halpaa huvia sekään, ja mun säkällä siitä varmaan olisi vain haittaa. :E
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Toukokuu 22. 19:56:54 2014

RD kirjoitti:sama se sitten tunkee ehjä tilalle. Vaihtokone kuitenkin maksaa vähemmän kuin tiivistesarjat ja koneistukset, tai mitä tarviikaan.
alkaa nääkin härvelit olemaan sen ikäisiä että ei välttämättä "ehjät vaihtokoneet" kestä kovinkaan pitkälle,melkein siitä "ehjästä vaihtokoneesta" kannattais ottaa ainakin öljypohja auki jo koneen ollessa irrallaan ja tarkistaa vähintään kk ja rk-laakerit+öljypumppu jos autoa aikoo pitää ja ajaa sillä.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Kesäkuu 25. 21:00:38 2014

Blärgh!


Meinasin irroitella pakoputken osia, ehkä jopa pakosarjat (just joo), mutta ensimmäinen mutteri hieman pyöristynyt... no jos seuraava. Naps, ja poikki. Kolmas aukesi, ja sitä seuraava taas poikki.

Noh, nää sentään vielä putkessa, ei sarjassa varsinaisesti, mutta yksi niistä on sellainen laippaan ankkuroitu vastakappale johon jäi kierretankoa pätkä. Täytyy kait koittaa hitsata mutteria siihen, jos vaikka saisi sen pätkän vielä pois sieltä...

Lienevätköhän yhtä puuta, ja siten turha edes yrittää moista.


Tuli siirryttyä sitten moottorin-ohjauksen bittivirtojen tutkailuun. Nokanpuoleisen happianturin lukemat ei lyhyen (sekä nopean) oppimäärän persusteella vaihdelleet niinkuin pitäisi, joten vaikka vieläkin imuilmavuotoa hieman epäilen, laitoin anturin vaihtoon.

No hermothan siinäkin meni, kun ei sitä mahdu irti ottamaan. Kauhealla säkällä erilaisilla avaimilla sain irti, mutta uutta en saanut toki kiristettyä tarpeeksi (nämä kaikki tapahtui jo joitakin viikkoja sitten). Tänään vaihdoin öljyt niin samalla sain juuri ja juuri öljynsuodattimen irti ollessa tilaa anturin kiristämiselle.

Ei siis muuta kuin öljyt koneeseen ja numeroita tuijottelemaan!

Hetken aikaa taisi näyttää hyvältä, tai sitten kuvittelin vain, mutta jossain vaiheessa katsoessani taas kyseisen anturin lukemia, näytti se tasan nolla volttia. Jes. Hyvä päivä!

En tiedä pitäisikö vielä tutkia arvot toisella laitteella. Jokin aika sitten oli lainassa korjaamo käyttöön tarkoitettu vehje + softa, mutta sillä en saanut Fuel Trim arvoja näkyviin... joka oli mielestäni outoa. Kokeilin sitten kaverin halpis bluetooth-lähettimellä sekä ilmais softalla, joka kyseiset arvot näyttää, mutta en ihan täysin ehkä siihen luota.


Alaa varmaan vaihtaisin, jos voisin... Joskus kymmenen vuotta sitten oli vielä kiva laitella, mutta niin ne ajat ja aatteet kait muuttuu!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Kesäkuu 26. 5:36:46 2014

Minullakin pakoputkessa parit pultit katkeili, mut yllättäen yksikään pakosarjan pulteista ei katkennut pakosarjaa vaihdettaessa,
tosin pakosarjasta ihan reuninmainen pultti oli katkennut jollain liekö jo auton ollessa saksan päässä.
Eli varmaan joku olis joskus jotain niille tehnyt, mutta mun aikana ne oli kyllä kaikki niin ruosteessa ettei osasta alkuperäsistä muttereista
saannut millään hylsyllä kunnolla kiinni. Osa muttereista tuli auki yksinään kun taas toiset tuli pultti mukana.
Pari oli sellasta että tappelin pitkän aikaa että jaksoin kahdella vastakkaisella mutterilla ja lenkkiavaimilla hampaat irvessä vääntää :D
vm 96' Jaguarin 3.0 Duratecista taas puolestaan katkesi pakosarjan pultteja kun kone oli irrallaan.
Jos kone on paikallaan ja takinmaisesta pakosarjasta katkee pultteja niin voi olla vaikeaa työskennellä,
etunmaisia pultteja mahtuukin aika hyvin operoimaan auton alapuolelta :)

Aiemmin oli puhetta että moottorille on pahda tehdä mitään koska ahdas, ja että moottori irrallaan on vaivatonta samantien vaihtaa koko
moottori. Tässä kohdin on kyllä sekin pointti hyvä, että juuri siksi että konetila on ahdas operoida mitään, niin kannattaako sinne laittaa
paikalleen täysin tuntematonta moottoria jonka sisuskaluja ei ole tarkistettu :) Samalla kun uusi kone on irti niin tarkistaisin laakerit ja tarvittaessa
vaihtaisin uusiin. Mutta tässä kohden jos vanhassa koneessa vikana oli ne vaikkapa laakerit niin onko mitään järkeä ostaa toista moottoria kun vähemmällä
pääsee jos vaan vaihtaa ne laakerit :) Tietenki sit jos venttiilit solmussa tms. niin eri asia..

Ainiin, sähköposteistani löysin aiemmin lukemattoman viestini koskien Haynesin korjausopasta..
Haynesin korjausoppaassa runkolaakerirungon kiristysohjeista puuttuu kiristysjärjestys ja 3:n vaiheen kiristysmomententeiksi on ilmoitettu taulukon mukaan 90Nm kun se kuuluisi olla 90astetta. Sama väärinohjeistus on siis Suomenkielisessä MK1/2 Mondeo korjausoppaassa, kuin myös alkuperäisessä kirjassa josta se on käännetty.
Niin nyt tässä sähköpostissa sain tarkennusta asiaan, eli Haynes on korjannut tuon taulukon vuonna 2003, eli sitä uudemmissa englanninkielisissä
oppaissa virhettä ei pitäisi olla :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Heinäkuu 10. 1:14:11 2014

Huh, onpa ilkeä virhe päässyt pujahtamaan kirjoihin; hyvä tietää, jos joskus moiseen urakkaan ryhtyy.


Tulipahan vähän jatkettua remonttiakin, notta on taas valittamista!

Vasen alatukivarsi... eteen... aloin irroittelemaan mutta sitten juolahti mieleen käydä vilkaisemassa korjausopasta (varmaan sielä sanotaan että irroita moottori!).

Kuinkas ollakkaan: irroita moottori, vetari, ja vaihteensiirtäjä/tukitanko (tässä tosin vaijerit).

No okei, eihän sitä kokonaan tarvitse irroittaa, mutta nostaa sen verran että pultit mahtuu pois. Aikamoista suunnittelua, noinniinkuin nätisti sanottuna, ja enempiä siitä jankkaamatta... Onnekseni(?) tosin tähän on vissiin joku ennenkin vaihtanut alatukivarren, koska pultit on väärinpäin, eli ne saa irti ilman moottorin liikuttelua. Ei se silti kivaa ole!

Katalysaattorin etummaisen laipan toisen kiinnityksenkin sain irti rikkomatta mitään (siis sen tapin jonka kierre-osa katkesi avatessani mutteria siitä; näyttää sen verran yhtäpuuta olevan, etten koittanut edes uudelleen käyttää siitä). Elikkäs putkikin on taas kiinni, enkä lähde nyt vielä irroittelemaan (lue katkomaan pultteja) enempää.

Putken edellinen kokonaismääräinen asennus ei ole mennyt ihan putkeen, tai sitten katin vaihdon yhteydessä, jos siihen semmoinen on tehty, ei oltu jaksettu tuunata laippojen reikiä kohdilleen. Katin putken laipan reiät eivät ole kohdistettuna loppuputken laipan kanssa, joten koko paketissa on aikamoinen vääntö ollut koko ajan mitä se on minulla ollut (ja ties kuinka pitkään ennen sitä). Sen itse kukin varmaan aarvaa kuinka iso homma oli saada putki pyörimään puristusliitoksestaan, josta se todennäköistesti nyt vuotaa, mutta eipähän ole jännitystä kauhiata enää! Vuodot täytyy korjata sitten jos niikseen tulee...

Sadekin pääsi yllättämään auton alla ollessa, mutta ei ihan läpimäräksi asti kastellut, vaikken suojaan mennytkään (no ei ainakaan sitä osaa mikä oli auton alla).

Hitsaus ja vetarin suojakumi vielä alta pois, sekä taian opetteulu uuden happianturin toimimiseksi saamisellekkin, niin sitten voi käydä taas pudottamassa rahaa katsastuskonttorilla (jälkitarkastukseen melkein kerkee vielä, kunhan saan aikakoneen valmiiksi lähiaikoina).


Pitäisi kyllä varmaan pitäytyä maksimissaan 80-luvun autoissa. Ihan kivahan tämä Mondeo on ajaa ja muuten, mutta ei minun kunto tahdo riittää itse kunnostelemaan näin monimutkaisia vehkeitä. :/

Ei sillä, että vanhempien autojen hitsaaminen tänä päivänä yhtään sen enempää sytyttää...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Elokuu 11. 20:32:33 2014

Hmmm.

Otin alemmankin imusarjan irti, ja tosiaan, sieltähän se taitaa öljyä pukata pihalle.

Onkohan syytä epäillä että sylintereistä pääsee paine öljytilaan? Se öljynerotin, joka hienosti suunniteltu muuten niin ettei se mahdu pois ilman että ottaa joko sylinterikannen, vesiletkun, tai koneen kiinnikkeen irt (kahesta jälkimmäisestä en ees tiijä riittääkö tila sittenkään!), ei ainakaan vaikuttanuta aivan irti olevan, mutta tiiviste-kumi-rämmäke kyllä kauttaaltaan märkä.

Hieman epäilyttää moinen että alkaisi sieltä vuotamaan noin niinkuin yhtäkkiäväkkiä, ja imusarjojen tiivisteetkin aika öljyiset olivat liitospinnoiltaan...

En saanut puristuspaineita mitattua koska ilmeisesti puristuspainemittarini ei sovi tohon laitokseen (semmoisella päällä missä on pienemmät ja isommat kierteet; ilmeisesti se kolo kapenee liian aikaisin että ne pienemmät kierteet yltäisivät kiinni nappaamaan).

Enemmän ja enemmän alkaa vaikuttamaan siltä, että kone pitäisi pois nostaa. Ei vain ole oikein rahaa osiin tai mihinkään, joten aikamoinen dilemma. Talvikin sieltä kohta kerkee päälle pukkaamaan. >.<
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ma Elokuu 11. 20:42:38 2014

Oi ei.. En kyllä osaa jelppiä mutta itsellä sama jaguarin koneen kanssa, hieman epäröin samaa, onko se huohotin-boksi varmasti tiivis kun laittaa kasaan.

Yleisesti ottaen mun mielestä on niin järjenvastasta ja raivostuttavaa suunnitella tollasia palikoita kansien väliin mitä ei saa purettua ilman että kannet purkaa.
Kun ihan yhtä hyvin ne olis voinnu suunnitella niinkin että saa pujoteltua pois.
Tai ehkä se järki onkin juuri siinä että voisi saada myös korjaamoille lisää töitä, en tiedä..
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Elokuu 11. 21:11:53 2014

Jooh, ihme päätöksiä, niinkuin sekin että moottoria tarvitsee nostaa että saa alatukivarren vaihdettua normaalisti. Huhhuh! Monesta tulee mieleen että olisi jälkeenpäin vasta hokattu et ainiin, tonnekin tarvii tollanen tunkee. No ei sen väliä kuha sen kerran sinne laittaa niin hyvä tuli! Outoa outoa.

Ehkä se on vaan sitä, että ne ei suunnittele kauhean pitkää elin-ikää autoille, ja vielä vähemmän ajattelevat tee-se-itse mekaanikkoja!

Ei tosiaan paljoa matalampi tarvitsisi sen mokkulan olla, että se mahtuisi vinottain tulemaan pois. :D


Koitin tosiaan tiivisteliimailla ylempää imusarjaa jotta näkisi josko se yhtään vaikuttaisi toimintaan, mutta eipä siltä vaikuttanut. Elikä, jos se alempi tiiviste ei ole vuotanut, niin sitten ei taida olla niistä kii. Pitänee käydä hakemassa uudet tiivisteet niihin ainakin, ja jos vaikka sen öljynerottimen tiivisteen saisi erikseen myös... Sitten hakea jostain soppelimpi painemittari tai rakentaa sovite jotta saisi sylintereitä mittailtua ja toivoa sitten vaan parasta. :E
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Lokakuu 30. 23:20:24 2014

Tuossa jokunen viikko/kuukausi tuli viimein leimaus kuntoon laiteltua tuo ajopeli. Molempien imusarjojen tiivisteet tuli vaihdettua uusiin (Fordilta tilatut kun näkyi olevan aika pitkälti samanhintaisia kuin tarvikkeetkin), pakoputki tiivistelty, hitsailut hitsailtu ja eikun toiveikkaana uusinta katsastukseen (jälkitarkastus aika ajat sitten umpeutunut).

No ei ne päästöt edelleenkään olleet hyvät eli kyllä kai testerit oikein väitti; ei se happianturi oikein tee mitä sen kuuluisi tehdä, syystä tahi toisesta.

Yksi uusikin vika oli ilmaantunut: airbag-valo ei syty. No ei varmasti syty kun joku on ottanut sen valon irti mittaristosta! Ihmettelinkin auton ostettuani että miksi yksi moinen hansikaslokerossa oli. Tuota ei siis ole kolmeen vai neljään katsastukseen huomattu, ellei useampaankaan. En kyllä ollut itsekään tajunnut!

Syykin siihen selvisi kun valon laittoi takaisin: se vilkuttaa turvavöiden kiristäjissä olevan vikaa, joka korjaantui penkkien alla olevia liittimiä irti käyttämällä. Hui! Kerrankin jotakin helposti ja halvalla korjattua! En kyllä halua joutua uusimaan moisia laitteita kokonaan. Osaan sitäpaitsi itse pitää sen vyön kireällä. Noh, kait sen on todettu tekevän hyvää enemmän kuin haittaa...


Ei kun takaisin päästöjen kimppuun. Päätin vihdoin ja viimein kokeilla kuinka kyseisen pakosarjan muttereihin pääsee käsiksi, ja ainakin ihan ensimmäiseksi koittaa onko ne edes kiinni. Ensimmäinen mutteri jota koitin, olikin pyöritettävissä sormin. Muitakin hieman sai kiristettyä, vaikka ei niiden kovassa kuuluisikaan olla (oliko se nyt 20 vai 25 nm).

Kiristyksien jälkeen tutkailemaan taas arvoja ja oho, viimeinkin jonkinlaisia lukemia siltäkin anturilta! Hieman laiskanpuoleisesti se vaihtelee rikkaan ja laihan välillä, mutta jonkin verran ainakin, ja CO-mittarikin näytti ehkä nollaa (laitteen haistelu-osa-letku-homma on aika epävarma, enkä tiedä kuinka tukossa itse laite mahtaa olla). Ei siis muutakun kokeilemaan taas jälleen kerran konttuurille, tällä kertaa jopa jälkitarkastuksen aikarajan sisällä.

Huolestuttavalta näytti taas...

Jonkin aikaa moottorin laulettua kierroksilla, arvot yhtäkkiä laskivat huippuihin (jos nyt niin voi sanoa... hyvät niistä tuli jokatapauksessa!). Epäilen siis että pakosarjan tiiviste edelleenkin vuotaa, joka ei varmasti mikään ihme ole jos se on löysällä ollut vuoden tai pari ainakin.


Tsup-tsup ääni ei tainnut muuttua koko tämän taiston aikana, joten epäilykset kannentiivisteen vuotamisesta vahvistuvat. Outoa vain että ei sitä ääntä kokoajan kuulu. Lämpimänä enemmän, mutta ei silloinkaan aina, eikä koko kierrosalueella.


Mittailin myös pyörien nopeudentunnistimia. Korjausopas sanoo jotakuinkin näin: “Pyöriä pyörittäessä, lukemien tulee olla 1.5-2V, ja jos se on jotakin muuta, ovat ne todennäköisesti viallisia.” Käsittääkseni siis pitäisi käsin pyöritellä, mutta ei kahteen mieheen saatu kuin noin 1V max. Jotakin siellä on käyty tekemässä, kun yhden liitin oli rikottu ja teipattu.

Joko ne siis toimii, tai ainakin kolme neljästä on rikki.


Sisätilan lämppärin suunnan säätökin oli taas lakannut toimimasta. Tällä kertaa sinne ei tullut alipainetta ollenkaan! Purin keskikonsolin taas vaihteeksi ja tungin pianon kieltä rööriin. En nyt varsinaisesti tukosta löytänyt, mutta alkoi se taas pelittämään... must be magic.


Etupyörien kulmat on taas mitä sattuu alatukivarren vaihdon takia. En jaksa alkaa kotikonstein ilman kunnon laitteita säätämään, joten kunhan ne saa säädätettyä, niin toivon vain että autosta ei koidu muuta kun iloa ainakin ensi kesään asti! Sitten on toivottavasti energiaa käydä kannentiivisteen, sekä pakosarjan tiivisteen kimppuun. Tai sitten laitan vaikkapa Sierran OHC-koneen duratecin tilalle... hah!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Lokakuu 31. 18:21:17 2014

Zimi Da Guitara kirjoitti: Yksi uusikin vika oli ilmaantunut: airbag-valo ei syty. No ei varmasti syty kun joku on ottanut sen valon irti mittaristosta! Ihmettelinkin auton ostettuani että miksi yksi moinen hansikaslokerossa oli. Tuota ei siis ole kolmeen vai neljään katsastukseen huomattu, ellei useampaankaan. En kyllä ollut itsekään tajunnut!

Syykin siihen selvisi kun valon laittoi takaisin: se vilkuttaa turvavöiden kiristäjissä olevan vikaa, joka korjaantui penkkien alla olevia liittimiä irti käyttämällä. Hui! Kerrankin jotakin helposti ja halvalla korjattua! En kyllä halua joutua uusimaan moisia laitteita kokonaan. Osaan sitäpaitsi itse pitää sen vyön kireällä. Noh, kait sen on todettu tekevän hyvää enemmän kuin haittaa...
toihan on ton mallin Mondeoiden vakivika,monesti liittimet onkin poistettu ja johdot on juotettu yhteen ilman liitintä.

et ehkä oo perehtyny airbag-järjestelmän toimintaan kovinkaan syvällisesti jos oot sitä mieltä että osaat pitää itse turvavyön kireällä...sitten kun kolahtaa sen verran että bägit lävähtää niin ei siinä paljon vöitä kireällä itse pidellä,niin se vaan on ja siinä vaiheessa normivyöt on kyllä löysällä.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Lokakuu 31. 19:08:41 2014

Sierra XR kirjoitti:toihan on ton mallin Mondeoiden vakivika,monesti liittimet onkin poistettu ja johdot on juotettu yhteen ilman liitintä.
Niin taitaa olla. Suhteellisen paljon juttua löytyy kaukaisemmiltakin mailta tästä.
Sierra XR kirjoitti:et ehkä oo perehtyny airbag-järjestelmän toimintaan kovinkaan syvällisesti jos oot sitä mieltä että osaat pitää itse turvavyön kireällä...sitten kun kolahtaa sen verran että bägit lävähtää niin ei siinä paljon vöitä kireällä itse pidellä,niin se vaan on ja siinä vaiheessa normivyöt on kyllä löysällä.
En ole eikä toivottavasti koskaan tarvitsekaan! ^^

Tarkoitin lähinnä sitä, että kun laitan sen vyön niin laitan sen kunnolla ja löysät pois, istuen kunnolla. Varmasti siinä pieni 'löysä' on ennenkuin se lukko lyö kiinni vyössä, ja ehkä se tätä on kompensoimassa? Oli miten oli, tuntuu vain niin turhalta monet asiat näissä “uusissa” autoissa, mutta en todellakaan tosissani väitä että turvalaitteet turhia ovat... alkaa vain vissiin käymään vähän kunnon ja hermojen päälle kun on niin paljon enemmän hajoavaa osaa! :]


Nyt se on taas ajossa sammunut kääntymis tilanteessa pysähdyttäessä, ja tuossa kun testailin niin taisi meinata sammua... hmpf. Mittarin valoistakin huomaa tyhjäkäynnillä että vähän aika ajoin himmenevät. Olisikohan laturi seuraavaksi kaput (latausjännite kävi välillä alle 13:sta voltin jos OBD 'mittariin' on luottaminen).

Enemmän ja enemmän alkaa tuntuun siltä, että tuo on aikansa palvellut, ainakin meitä. Jokin Konin alustasarja siinä olisi, sekä paljon muutakin käytettävää osaa. Hieman epäilen että toista duratecia ihan vähään aikaan tulee hommattua, joten koneen puolelta ei itselle ehkä käytettävää osaa olisi.

Nähtäväksi jäänee seuraavan jakson tietämille!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja STsam » La Marraskuu 1. 16:15:44 2014

Tuo latausjännite ajossa on ainakin ST mallissa harvinaisen korkealla, luokkaa 14,5-14,7V...
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Tammikuu 29. 18:38:53 2015

Mjoohmmm kirjan mukaan näissä riittää kierroksilla (4000 RPM) 13.5-14.6 vai olikose 13.6-14.5... eniwei, kyllä se yli 13 luokkaa oli yleismittarilla mitatessa notta tiedä häntä sitten onko siellä mitään vikaa sittenkään.

Ei se nyt ole kait sammuillutkaan tässä viime maininnan jälkeen... kummallisen satunnaista.


Jossain vaiheessa huomasin uusia vikakoodeja: happianturin/anturien esilämmitys piiri hämminkiä... Tarkistin sulakkeen ja sepä oli sökö. Varmistin vielä noin kolme ehjää sulaketta rikkomalla että kyllä, uuden anturin kiinni ollessa sulake katkeaa virrat päälle kytkettäessä.

Uudenvuoden rakettien paukkeessa laitoin vanhan anturin takaisin ja taas toimii... Usein olen “tarvike lambdoista” juttua lukenut ja kuullut, ja nyt ehkä itse kokenut. Muistaakseni tämä oli tosin motonetin kallein tarjoama anturi, “Aito Delphi”, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi kallis. ^^;

Täytynee vielä varmistaa kumpi se nyt oli.


Auto kävi myös pyörien kulmien säädössä. Tai siis se oli ainakin tarkoitus; Rengas-Vekka Oy (Kanta-Hämeessä) ei saanut jotakin auki edes lämmittämällä. Veloittivat tarkistuksesta kuitenkin, mitä en itse kyllä olisi kehdannut tehdä. Edes tarkistuksen tuloksia eivät olleet antaneet mukaan, ja kyllä se tiedossa oli tarkistamattakin että sielä säätämistä oli/on! Itse en siis ollut paikalla, mikä on harmi, koska asentaja oli kouluaikainen kaveri noin viidentoista vuoden takaa (tai saman nimen omaava). Luulin että joku muu otti sinne yhteyttä, mutta ei asialle ole kukaan tainnut mitään tehdä vieläkään näin parin kuukauden (tjsp.) jälkeenkään.

Jo tuolloin kun pakosarjan muttereita kiristelin, säädin noita kulmia hieman testiksi. Apukuskin puoli siis silloin aukesi helposti (kuskin puolta en koittanu). Päivä tai pari tuon vekka-episodin jälkeen tutkin kuskin puolen raidetankoa, ja kyllähän se suhteellisen lujassa oli, mutta sain kuitenkin aika helposti osat liikkeelle ahtaassa tilassa auto tunkin varassa...

Samalla vauhdilla kun happianturin vaihdoin, säätelin myös pyörien kulmia hieman parempaan suuntaan. Ei ne varmasti kunnossa ole vieläkään, mutta paremmat!


Kesää on ikävä, vaikka tallillakin on taas katto päällään. Tuppaa oleen täys kaikenlaista osaa, vaikka rankalla kädellä sitä on lähtenyt roskiin viime vuosien aikana. Syksyllä tuli lisää, kun sierra ja transit osittain purettiin ennen niiden viimeistä reissua tien päällä.

Mitään kun ei haluaisi koskaan heittää pois. :V
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Tammikuu 29. 20:36:21 2015

koititko myös takapään säätöjä käännellä?

siellähän saattaa hyvinkin olla tukivarren pultti ruostunut kiinni puslan metalliholkkiin jolloin säätäminen ei onnistu ellei pulttia saa pyörimään mutta jos on kunnolla ruostunut niin pultti menee poikki tai pusla hajoaa,joskus jopa molempia.

siihenhän ei auta muu kuin uudet puslat ja pultit ja sitten säädölle,takapyöristähän 4-pyöräsuuntaus kuuluu aloittaa,itte oon tehnyt joskus vääräoppisesti niin että jos jossain laitteessa on takapään säädöt jumissa oon säätänyt vaan etupään ja kertonut asiakkaalle että säätöä ei ole tehty oikein kun tiedossa olisi lisää remonttia,useinkaan asiakas ei halua maksaa laskua mikä muodostuu kun ruosteisia pultteja aletaan availemaan/katkomaan ja uusimaan puslia ja pultteja.

tätä ko liikettä en paremmin tiedä mutta jos on pelkkä rengasliike eikä korjaamo niin en yhtään ihmettele etteivät ole alkaneet tekemään hommaa,sehän todennäköisesti poikii myös paskan käsijarruvaijerin ja jarruputkien/letkujen uusintaa aikas helposti jos joka paikka on ihan jumissa että saa tukivarren prässiin ellei joku innostu jotenkin nikkaroimaan puslia purkamatta tukivartta kokonaan irti.

päältäpäin katseltuna monikin auto voi näyttää hyvältä mutta kun tarvis alustasta alkaa jotain irrottelemaan/kääntelemään niin totuus onkin ihan toinen ja nytkin puhutaan kuitenkin 18vuotta vanhasta autosta.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Tammikuu 29. 21:39:19 2015

En takapäätä tutkinut ole tuolta osin, kun en tainnut edes tietää sen olevan säädettävissä!

Jokunen vuosi sitten sama auto kävi Fordilla säädettävänä, jolloin se onnistui ilmeisesti ilman mitään ongelmia. Ne paprut pitäis olla tallella... pitääpä vilasta muuttuiko takapään säädöt.

Tosiaan on ihan vaan rengasliike käsittääkseni, jonka johdosta itsekin järkeilin että eivät sen takia alkaneet enempää tehdä, joka on ihan ymmärrettävää ja kiitettävääkin. En itsekkään kysymättä rupeaisi isompaan hommaan, mutta en myöskään kehtaisi rahaa vain säädön yrittämisestä ottaa, but that's me. :D

Kyllä kuitenkin taidan veikata (ja toivoa), että kyseessä oli tämä kuskin puolen etupää jota eivät saaneet auki. Siinä ehkä vähän lämmittämisen merkkejä näkyi, ja vaikka sanoin että 'helposti' sain auki, niin kyllä se ihan lujasti kiinni oli... sen verran lujaa että hiki tuli! Ei näyttänyt ruosteessa olevan... liekö tanko vino tai jotain muuta kivaa... jokatapauksessa se kyllä notkistui aikani väkerrettyäni.

Hmmm, taidan mennä etsiin ne vanhat laput samantien.


Edit:

Njoo kyllähän sielä oli asteet Vaunulassa muuttuneet takanakin. Se oli Marraskuuta 2012, joten ehkä luulisin suht vetreänä kyseisten osien olevan vieläkin. Pistetään korvan taakse.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Tammikuu 29. 21:57:08 2015

monessa paikassa on induktiokuumennin millä pystyy kätevästi lämmittämään paikkoja(jälkiä ei juurikaan jää) esim. just ohjauskulmahommissa mutta jos sitä taas ei ole niin voihan olla etteivät oo lämmittäneet ollenkaan ja kylmänä eivät saaneet pyörimään varsinkaan silloin kun on mittapäät/peilit pyörissä kiinni.

ainakin Tampereen Euromasterilla aikanaan sanoivat etteivät saa enää kaasupillillä lämmittää säätöhommissakaan kun säätö tapahtuu samassa tilassa missä tehdään rengastyöt eli se oli rengasvaraston nimellä missä ei saa tehdä tulitöitä(esim. juurikin lämmitys kaasupillillä) ollenkaan.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Tammikuu 29. 22:05:18 2015

Mhm.

Itse en välttämättä menisi pillillä kovin äkkiä kun on kaikkee kivaa siinä lähellä jotka äkkiä ottaa lämmöstä itseensä. He olivat kuitenkin nimenomaan sanoneet että eivät olleet saaneet auki edes lämmittämällä. Tiedä sitä sitten miten, ja millä, ja oliko oikeesti.

Jaa mutta muistuipa mieleen, että vaikka en varmuudella osaa sanoa oliko juuri sitä lämmitelty, niin mutterissa näkyi, ja näkyy vieläkin pari kulmaa pyöristyneen niin että siitä on joku lipsauttanut avaimen. Sen verran tuoreat jäljet että voi ehkä aika varmaksi sanoa että siitä oli kyse. :]

Toivon mukaan ainakin...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Su Lokakuu 11. 16:18:04 2015

Elämä Mondeon kanssa jatkuu.

Joitakin kuukausia sitten (olikohan kesän alkua) sain viimeinkin vuosia kestäneen nykimisen kuriin. En muista varmaksi tapahtuiko sitä jo auton ostaessani, mutta luultavasti kyllä, eli kolmisen vuotta sitä on kestetty.

Oire siis oli, että noin alle 3500-4000 kierroksen moottori ei halunnut vetää kunnolla, vaan nyki tolkuttomasti. Sitä tapahtui vain jos kaasuläppää avasi tarpeeksi paljon, tarpeeksi alhaisilla kierroksilla. Todella rauhallinen kiihdytys siis onnistui nykimättä, mutta hyvin ärsyttävä vika silti oli. Imuilmavuotoa yritin kovasti etsiä, sekä sen mahdollisuutta poistaa esimerkiksi imusarjojen tiivisteiden vaihdolla, mitään muutosta sillä kuitenkaan saavuttamatta. Tuttavalta saatuja tulpanjohtoja sekä puolaakin tuli kokeiltua.

Jossain vaiheessa sitten sattui olemaan sen verran rahaa, että ostin uudet tulpanjohdot yllämainitusta huolimatta, ja kas vain, nykimiset olivat, ja edelleenkin ovat täysin poissa. Moottori vetää nyt täysin tasaisesti, millä kierrosalueella tahansa, sekä kaasupolkimen asennosta riippumatta!

Niin tyytyväinen olin asiasta, että juotin moottorille sekä vaihdelaatikolle RVS:ää.


Jossakin vaiheessa sain kuulla, että kabiiniin oli tullut kylmää ilmaa, ja lämmöt olivat nousseet normaalia korkeammalle. En muista oliko siinä vaiheessa jäähdytin-nestettä kadonnut, mutta nesteet eivät todellakaan kiertäneet kunnolla, ja moottori pääsi käymään lähelle mittarin maksimi aluetta (juurikaan pulinoita/keittämistä en huomannut kuitenkaan tuona aikana, mutta epäilin, ja edelleenkin epäilen kannentiivisteiden kuntoa). Vaihdoin termostaatin, ja lämmöt alkoivat taas pysymään kurissa. Vanha olikin aika rujon näköinen... puuttuikohan siitä jopa pieniä palasia. Ei se ainakaan jumissa ollut, mutta en testannut aukeaako se lämmössä.

Alkoi se ennen tuota tai tuon jälkeen tai ei, olin varma että nyt sitä nestettä katoilee. Joskus ei näytä katoavan useamman päivän aikana, joskus katoaa kerralla enemmän (termostaatti auennut?). Auton alla esimerkiksi öljynsuodattimen alareunassa huomasin vesipisaran asiaa tutkiessani, mutta öljy- yms. vuotoja on sen verran paljon ollut, että on lähes mahdotonta sanoa mistä se siihen muodostuu. Ei sinne tietenkään mitään näe purkamatta moottoria autosta pois.

Lohkolämmittimen elementti siellä olisi tuon öljynsuodattimen yläpuolella, sekä tietenkin sylinterikansi... Öljyn jäähdyttimen letkut näyttivät suhteellisen kuivilta.

Eilen oli tarkoitus huuhdella järjestelmä Bar's Nural jäähdyttimen puhdistusaineella, ja sitten käsitellä se Bar's Leaks-nesteellä, joka osoittautui huonoimmaksi ideaksi mitä olen saanut pitkästä aikaa. Noitahan ei pidä paisuntasäiliöön laittaa, vaan suoraan syyläriin, joka tietenkin on hyvin työlästä näissä autoissa. Päätin siis kokeilla nesteen poistamista jäjestelmästä tarpeeks niin, ett Nural-jauheen voisin sekoittaa nesteeseen jota lisään sinne.

En osannut odottaa, että jauhe muuttuu kiinteäksi hyvin nopeasti ainakin viileässä vedessä. Se tietenkin jäi siihen paisuntasäiliön alkuun, täysin vastoin suunnitelmiani. Ongin kikkareet pois, sekä huuhtelin samalla paisuntasäiliön, ja seuraavaksi päätin että laitan aineen termostaattikotelon kautta koneeseen.

Erinäisistä syistä termostaattikotelo on nyt halki, toisen pultin kiinnityskohta irrallaan, eli nyt täytyy sitten sellainen jostain etsiä...


Tiivisteiden kanssa hieman ihmetystä. Motonetistä sain Termostaatin tiiv Volvo/Saab TD/V6 Kumitiiviste jos ø54mm 1,90€, joka on mielestäni aivan liian suuri tuohon koteloon. Toinen vaihtoehto on 52mm, mutta termostaatti on 54 milliä. Täytynee käydä katsomassa noita 52 millisiä. Vanha tiiviste on simppeli o-rengas, kun taas tämä 54 menee termostaatin reunan ympärille molemmin puolin. Näköjään siitä kuvakin on tuolla Motonetin sivuilla.

Korjausoppaassa näkyy o-rengas, mutta ei mitään muuta tiivistettä, vaikka siinä kuitenkin myös puhutaan termostaatin tiivisteestä sekä kotelon o-renkaasta. Motonetin mukaan termostaatin mukaan ei kuulu tiivistettä, mutta myyjä sanoi, että on termostaatteja kuitenkin myynyt joissa tiiviste tulee mukana siitä huolimatta (o-rengas?).

Ehkä sinne tuollainen 52 millinen termostaatti menisi saman tyylisen tiivisteen kanssa? En tiedä, mutta 54mm termostaatti sielä on, ja oli ennenkuin itse sen vaihdoin.

Sekavata!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Vastaa Viestiin