Miksi kardaani voi mennä mutkalle? (Transit '98)

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Miksi kardaani voi mennä mutkalle? (Transit '98)

Viesti Kirjoittaja RD » To Lokakuu 9. 23:01:06 2014

Tämmönen on askarruttanut, kun Transitilla on nyt pahana tapana taittaa kardaaninsa kieroon. Se on nyt tehnyt saman kahdelle kardaanille. Kyseessä pitkä '98, eli 3-osanen kardaani josta takimmainen osa, tokan laakerin ja ristikon jälkeen, on pooreilla kiinni etuosassa. Viimeks oli ainakin just siitä liukukohdan paikkeilta vääntynyt, ja sen verran kai väsynyt, ettei suoristettuna kestänyt montaa päivää suorana. Vaihtokardaani kesti pidempään, ei ihan varmaa että miten pitkään, koska kierouden huomaa vasta uudella laakerilla. Ensin se rikkoo sen takimmaisen laakerin, eikä siten välity ohjaamoon asti, mutta kun leimalle tarvii aina laittaa uus...

Onhan tuossa toki turbo ja hurjat 100 heppaa, napista 129...mutta ei sen pitäisi kardaanille liikaa olla. Sitä on tullut mietittyä, että oisko jokin autossa nyrjähtänyt, laatikko liian takana tai perä liian edessä...mutta ei sen kardaanin asennus vaikeaa sinne ollut kuitenkaan. Eikä vauriojälkiä näy. Onko kellään muulla ollut tämmöstä ongelmaa ja onko keksitty toimivia korjauksia?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Miksi kardaani voi mennä mutkalle? (Transit '98)

Viesti Kirjoittaja terae » La Lokakuu 11. 9:32:14 2014

Tuosta autosta en mitään tiedä, mutta kun lähdet etenemään siitä vauriokohdasta eri suuntiin niin alkaa löytyä syy vauriolle. Vääntövartta muodostuu tiettyyn kohden kun voimaa kohdistuu ehjien tukiosien välistä sen rikkoutuneen ollessa jossain keskivaiheilla vaurion lähdettä ja ehjiä osia tai lähteitä jos useita, noin teoriassa ainakin. Eli risa laakeri ja akseli on suunnilleen siinä keskilinjalla vääntöä aiheuttavan liikkuneen osan tai osien kanssa ehjiin nähden. Tai ainakin kohdistuvat noin suunnilleen symmetrisesti siten, että yhden ehjän osan verran eteenpäin ehjät osat ovat mahdollisten rikkoutumista aiheuttavien ulkopuolella. Kun keskellä on ehjää akselia ja laakereita ja sitten tulee perä jne, niin perä ei ole siirtynyt tai muuta vastaavaa. Sen sijaan siellä voi olla nyrjähtänyt kiinnitykset laakeroinnilla tai perämurikalla tai mitä noita nyt osuukaan linjalle, mä en ole nyt yhtään varma mikä oli missäkin kohden, mutta pääset varmaan rajaamaan tuolla logiikalla vian?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Miksi kardaani voi mennä mutkalle? (Transit '98)

Viesti Kirjoittaja TAp » La Lokakuu 11. 9:53:11 2014

ihan arvaus;
eihän taka-akseli pääse liikkumaan ja työnnä kardaania vasten tukilaakeria tms ???

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi kardaani voi mennä mutkalle? (Transit '98)

Viesti Kirjoittaja RD » La Lokakuu 11. 10:20:56 2014

Katastusinssi ei oo koskaan löytänyt väljää muualta kuin tosta kardaanin laakerikannakkeesta, mutta kuten on huomattu, se ei tokikaan tarkoita sitä, etteikö taka-akseliston tuennassa voisi olla löysää. Se nyt on lähimpänä tuota mutkapaikkaa, ja siten todennäköisempi kuin kone/laatikkopaketti. Tosin, koska tuo on selkeästi kardaanin heikoin kohta, se vääntyisi varmaan siitä riippumatta siitä mistä voima tulee.
Pitää katella tarkkaan ennen seuraavaa kardaania perän tuenta ja se, että laakerinkannatin on linjassa.

Tällähetkellä oma suosikkiteoria on, että liukubooritus menee jumiin vaseliinista huolimatta, eikä kardaanin pituus pääse muuttumaan perän liikkuessa. Luulis vain, että se ois sitten yleinenkin ongelma, mistä olis enemmänkin kokemuksia, kun ei ole kuitenkaan mikään harvinainen auto kyseessä...siitä syystä etsisin mielelläni vikaa vielä autosta kardaanin sijaan.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Miksi kardaani voi mennä mutkalle? (Transit '98)

Viesti Kirjoittaja TAp » La Lokakuu 11. 17:31:35 2014

Toinen skenaario voisi olla,
että takakardaani tulee boorista liikaa ulos, ja jumittaa linkkuun kun pitäisi mennä takas ?

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Miksi kardaani voi mennä mutkalle? (Transit '98)

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Lokakuu 19. 18:10:58 2014

auto on pitkä malli. eihän missään ajoreitilläsi ole pihaa yms. johon mennään hieman nousten liuska alue yms. ja maavara loppuu.

toinen veikkaus on se rajaton woima.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin