Fordin TDCI:t ja talvi.

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

matula
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marraskuu 3. 22:14:39 2014

Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja matula » Ma Joulukuu 29. 21:26:15 2014

Onko tietoa minkälaisia moottoreita nuo TDCI:t on, isäukko on vaihtamassa tuoreempaan ja nyt ollaan haarukoitu 1.8 ja 2.0 väliltä. 1.6:sta ei tule. Eli vuosimallit 2005-2008.

2007 tullut käsittääkseni hiukkasloukut. Mitenkähän niissä on ollut ongelmia ja onko joku poistanut niitä käytöstä?

Ja sitten tarkeneeko noissa talvella? Sen tiedän että 1.6:lla ei tarkene eli pitää olla lisälämmitin. Mutta 1.8? 2.0:lla uskosin tarkenevan, vai?

1.8 käsittääkseni hihnalla jakopää ja 2.0 ketjulla.

Kummanko ostais vai ei kumpaakaan? :roll:

Ja automalli on Focus, Focus C-Max tai Mondeo.
Ford Capri -78, Mondeo v6 gt -98.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Joulukuu 29. 21:46:38 2014

mk3 mondeossa taitaa olla vielä fordin omat mosat, pelkästään 2.0l tdci? Focus tuon ikäsenä on jo PSA yhtymän moottoreilla ja niissä on taas kaikenlaisia omia ominaisuuksiansa, 1.6l ei missään tapauksessa! PSA moottorit on kaikki hihnalla. 1.8l focuksessa on tosin kai se ikivanha malmimoottori viime vuosisadan alusta vain hieman päivitettynä? :cha Eli summasummarum, ottaisin sen 2.0l PSA moottorillisen kaikesta huolimatta, vaikka omaakin muutamia tyyppivikoja, kuten vuotavan öljypumpun o-renkaan jakopään alla, lämpötila-anturit vuotaa läpi joskus moottorinohjaimelle astikin ja tietysti kaikkien nykyautojen ongelma EGR. :) Epäilen sen 2.0l lämpenemistä yhtään paremmin kuin noiden pienempienkään ilman lisälämmitintä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 30. 0:04:51 2014

kaikki 2007-> dieselit on psa-tuotteita tota ikivanhaa 1.8 kent-malmikasaa lukuunottamatta. "Kenttiläinen" sai 2007 siunauksekseen vaan kokonaan kumisen jakopään, mikä tarkottaa sitä, että toinen hihna on öljyssä uiva malli ja toinen näkyy koneen ulkopuolella ja on siitä varttissa vaihdettavissa. Ennen vuotta 2007 oli tdci 1.8 ketjulla korkeapainepumppuun asti, mutta silti noissa on kaikissa se sama 200tkm vaihtovälinä, eli ketjukin pitäisi sillon vaihtaa. Hihnoilla ja ketjuilla siis 200tkm vaihtoväli. Ei lämpiä pakkasella ilman lisälämmitintä, lisälämmitin on melkein kaikissa dieseleissä vakiona ja yleensä hajalla. Mikään muukaan noista dieseleistä ei lämpiä pakkasella ilman lisälämmitintä lyhyessä ajossa, eikä oikein pidemmässäkään ilman että koko nokan muuraa tukkoon. Jotain alkupään 2.0 psa koneita on 100tkm hihnan vaihtovälillä.
Jäsen #606

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja focus » To Tammikuu 1. 15:41:25 2015

Kyllä lisälämmitin on hyvä olla kunnossa ainakin kovilla pakkasilla.Jos termostaatit kunnossa niin kyllä se lämpiää ilmankin,jouluna ajettiin pohjosesta itä-suomeen ja laski pakkanen -6, -25 niin siitä huolimatta tarkes ja omassa ei eberi toimi nyt.
Auton kestosta sen verran että nyt ajettu 512tkm ja huoltohistoria on tylsää kateltavaa :D Isoin homma mitä tehty niin kytkin ja vauhtipyörä 260 kohdalla,muuten öljyä ja diiseliä.
Omassa mk3 -05 on hiukkassuodatin,ei ongelmia tosin tyhjensin ajankuluksi syksyllä.egr kerran vaihdettu.
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

matula
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marraskuu 3. 22:14:39 2014

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja matula » To Tammikuu 1. 16:25:07 2015

Oliko millä koneella?
Ford Capri -78, Mondeo v6 gt -98.

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja focus » To Tammikuu 1. 17:46:11 2015

matula kirjoitti:Oliko millä koneella?
Oma on tddi,mutta eihän tuossa hirveitä eroja ole jos vertaa tdci,molemmat ketjulla kuitenkin.Jotakin juttua kuullu että tdci:sä olis suuttimet vähän herkemmin hajonnut.Isällä focus 1.8tdci mutta tosin mallia 2003 niin kerran ollut suutimien kanssa ongelmia mutta ajettukin on 475tkm.
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja caddy » To Tammikuu 1. 18:13:32 2015

matula kirjoitti: 2007 tullut käsittääkseni hiukkasloukut. Mitenkähän niissä on ollut ongelmia ja onko joku poistanut niitä käytöstä?
Omassa 2.0tdci:ssä pärähti moottorinvalot tulille ja koodi kertoili, että hiukkasloukku tukkeessa. Syynä kyllä oli, että paineantureiden letkut menee niin läheltä pakoputkea että olivat muuttuneet tomuksi. Samalla toki kun loukku oli irti pesin sen, kylmästi vain vetelin moottorinpesuainetta sisään ja painepesurilla 5min vettä perään, mustaa vettä lähti muuten :D
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ma Tammikuu 5. 19:53:05 2015

Heips

Minkälaista tuntumaa teillä on vastaavasti PSA:n 2,2 TDCI:sta :?: :?:
Itsellä tästä tapauksesta kahden ja puolen talven käyttökokemus 2009 -vuosimallin Galaxy:n kanssa...

Ensimmäinen mieleen tuleva juttu - öljyn- ja suotimenvaihdosta jo noin 7 tuhannen kilsan jälkeen alkaa herjata öljynvaihdosta... Vaikuttaa liittyvän nimenomaan talveen.
Yllättävää kyllä, suuri turbon imuilmaputki koneen edessä oli haljennut. Liekö "mekaanisen kulumisen" aiheuttama...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja komA » To Tammikuu 15. 12:22:48 2015

Ahtoletkujen halkeeminen on ihan normaalia. MK3 lähtien, tuntuu olevan melko paskaa ainetta letkuissa tänne Suomen olosuhteisiin. Omasta mk3 oli haljennut 5cm matkalta letkut, ei ihmekkään kun vetoja ei ollut.. Suuttimien kanssa tulee ongelmia siinä 200-300tkm välein, hirveesti ainakin brittiukot raportoinut, että siinä vaiheessa viimeistään laukiaavat. Omassa 275tkm ja ykkösen suutin kappaleina. Onneks tohon uuteen TDCi:hin on halpoja suuttimia, n. 200€/kpl Suomessa, puoleen hintaan ulkomailta.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja STsam » To Maaliskuu 10. 13:50:29 2016

Kysytääs vaik tämän topicin jatkoksi...
Eli kuinka varma kone on mk1 Focuksen 1,8TDCi Duratorg moottori? Ei kyl millään lailla vastaava kuin yllä olevis viesteis oleva moottori. Ja eikai noin vanhas ole mitään Saatanan keksintöä nimeltä hiukkassuodatin? Ja tarkemmin kyseessä olis siis 85Kw/250Nm moottori jossa muuttuvasiipinen ahdin.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: Fordin TDCI:t ja talvi.

Viesti Kirjoittaja focus » To Maaliskuu 10. 18:07:32 2016

STsam kirjoitti:Kysytääs vaik tämän topicin jatkoksi...
Eli kuinka varma kone on mk1 Focuksen 1,8TDCi Duratorg moottori? Ei kyl millään lailla vastaava kuin yllä olevis viesteis oleva moottori. Ja eikai noin vanhas ole mitään Saatanan keksintöä nimeltä hiukkassuodatin? Ja tarkemmin kyseessä olis siis 85Kw/250Nm moottori jossa muuttuvasiipinen ahdin.
Isännällä tuommonen 115hv focus,ajettu nyt 500tkm ja eipä ole koneen kanssa ollut mitään ongelmia.Nyt en ihan varma ole mutta tais velipoika tyhjentää tuosta juurikin tuon hiukkassuodattimen,tai siis sen pöntön.
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

Vastaa Viestiin