Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

bomble
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013

Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja bomble » Pe Tammikuu 2. 8:57:42 2015

Moro

Osaiskos joku kertoa rautalangasta vääntämällä tuon jaon laittamisen? Perus merkit kohilleen on tuttujuttu mutta nyt kun ei ole merkkejä.
Koneessa: teräshihnapyörä, säädettävä nokkapyörä ja bp285 nokka, ykk suunilleen tiedossa
PIPER CAMS
OHC BP 285
Power Band: 2200-7000 RPM
Power Increase : 22 BHP
Duration: Inl. 270 deg. Exh. 290 deg
Valve Lift: Inl. 11.81 mm Exh. 11.81 mm
Full Lift : In ATDC 108 deg
nokan tiedot, turbokoneeseen ja eka kerta kun tällänen homma :D tai sit otan koneen takaboxii ja tuun käymään jossain osaavan luona kattomassa miten se hoituu, länsi-uusimaa alueella

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 2. 9:32:20 2015

Etit YKK:n tarkkaan heittokellolla tai tulpasta tehdyllä stopparilla.
Nokka siten,että #1:n imu on pari mm auki kun mäntä YKK:ssa.
Sit vaan heittokello #1:n imuventtiiliä vasten ja astelevy kiinni ja pyöritteleen

bomble
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja bomble » Pe Tammikuu 2. 9:40:09 2015

TAp kirjoitti:Etit YKK:n tarkkaan heittokellolla tai tulpasta tehdyllä stopparilla.
Nokka siten,että #1:n imu on pari mm auki kun mäntä YKK:ssa.
Sit vaan heittokello #1:n imuventtiiliä vasten ja astelevy kiinni ja pyöritteleen
Heittokello ei oikee ihan tunnu istuvan, ku männässä kuoppa niin tuo oma ei ainakaan elä sen mukaa.. ja mihis pitäis nyt päästä ton kellon ja astelevynkaa? Minkä moinen tulppastoppari?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 2. 11:24:33 2015

Tuommonen stoppari, jonka voi säätää niin että mäntä pysähtyy pari mm ennen YKK:ta.

http://s201.photobucket.com/user/bugfue ... 8.jpg.html

sit astelevy&osoitin kiinni ja pyörität konetta molempiin suuntiin männän kiinni stoppariin ja luet asteet,
YKK on niiden puolivälissä. 1 asteen tarkuuteen pitäisi pyrkiä

bomble
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja bomble » Pe Tammikuu 2. 12:55:16 2015

TAp kirjoitti:Tuommonen stoppari, jonka voi säätää niin että mäntä pysähtyy pari mm ennen YKK:ta.

http://s201.photobucket.com/user/bugfue ... 8.jpg.html

sit astelevy&osoitin kiinni ja pyörität konetta molempiin suuntiin männän kiinni stoppariin ja luet asteet,
YKK on niiden puolivälissä. 1 asteen tarkuuteen pitäisi pyrkiä
Täytyypä väsäillä ja testata sillä. Eli tarkka YKK sitte 1# imu pari mm auki ja kiinni?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 2. 16:09:21 2015

YKK etsinnän tekisin ilman hihnaa ja venttiilipainimet irrotettuina, jos on jo kansi paikoillaan
Tietty jos olet sitä jo pyöritellyt niin sit ei kai huolta ???

Jos et niin kone niin että kaikki männät on puolivälissä eli 90 ast YKK:sta ja laitat nokan silleen että imu 2 mm auki, kierrät #1:n YKK:hon jotta voit laittaa hihnan paikoilleen ja voit sitten pyöritellä ilman pelkoa venttiileihin osumisesta.

Oikea ajoitus on se 108 astetta, kun ei ole annettu aukeamaa YKK:ssä, joka varmaankin johtuu
OHC:n venttiilien pituuden ja nokan peruympyrän suuresta vaikutuksesta venttiilin nousuun

Varsinaisia ajoitusohjeita löytyy useasta paikasta, monissa astelevyissäkin on ohje printattuna

bomble
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja bomble » Pe Tammikuu 2. 16:49:02 2015

TAp kirjoitti:YKK etsinnän tekisin ilman hihnaa ja venttiilipainimet irrotettuina, jos on jo kansi paikoillaan
Tietty jos olet sitä jo pyöritellyt niin sit ei kai huolta ???

Jos et niin kone niin että kaikki männät on puolivälissä eli 90 ast YKK:sta ja laitat nokan silleen että imu 2 mm auki, kierrät #1:n YKK:hon jotta voit laittaa hihnan paikoilleen ja voit sitten pyöritellä ilman pelkoa venttiileihin osumisesta.

Oikea ajoitus on se 108 astetta, kun ei ole annettu aukeamaa YKK:ssä, joka varmaankin johtuu
OHC:n venttiilien pituuden ja nokan peruympyrän suuresta vaikutuksesta venttiilin nousuun

Varsinaisia ajoitusohjeita löytyy useasta paikasta, monissa astelevyissäkin on ohje printattuna
Kansipaikallaan tietenkin. Eli etin ykk, astelevy ja osoitin nollaan
Sitte pyöritetää 90 jykk ja 1#venttiili 2mm auki ja
hihnapaikalleen? Onkos tuo venttiili kokonaan auki 108asteessa?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Tammikuu 2. 23:53:53 2015

lyhykäisyydessään sun pitäs etsiä täys noston keskikohta imuventtiililtä ja saada se kohtaan 108 astetta jälkeen yläkuolokohdan.


http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm

Lue, sisäistä, toimi ohjeen mukaan. Suosittelisin kanssa ottamaan keinuvivut pois ettei tuu mitään "oho" ja naula vino. Eli alakerta tarkasti ensin yläkuoloon, sitten pyörität sen 108 astetta sen yläkuolon jälkeiseen hetkeen, laitat ykkösen keinun paikalleen, mittaat venttiilin noston keskikohdan (ei tarvi olla sataselleen tässä vaiheessa), sitte remmi paikalleen, pyörität konetta kierroksen kaks ja tarkastat että venttiili on max noston keskikohdalla 108 asteessa, jos ei niin säädä nokkapyörästä tarvittava määrä. Kun kohallaan niin laita loput keinut paikalleen ja pyörittele konetta. Ota huomioon että venttiilivälys muuttaa ajotusta, eli mittaa ajotus oikealla välyksellä. (tän jälkeen voi vetää välykset nolliin, pyörittää konetta pari kierrosta niin on ainakin sen 0.2 - 0.25 tilaa männän ja venttiilin välissä jos ei ole mitenkään tarkastettu.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

bomble
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja bomble » La Tammikuu 3. 18:35:10 2015

Jovain kiitoksia.. monta tuntia sitä harjoteltiin ja pyöriteltiin eestaas... Nyt se kai on sit :D

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc:n jakopää ja ajoitukset

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Tammikuu 7. 18:47:38 2015

Ja yks oikeasti fiksu juttu on korvata esikasauksessa venttiilijousi jollain todella löysällä vieterillä. Sitten vaan jako kohalleen ja pääsee testaileen sormella painamalla että kuin paljon sielä on todellisuudessa tilaa venttiilin ja männän välissä. (yläkuolon lähialueet, ennen ja jälkeen)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin