4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Tammikuu 27. 14:10:22 2016

Elikkäs miullahan on tuollainen 4x4 DOHC Sierra joka muuten aika kivassa iskussa, mutta vähän tekisi mieli päivittää konepellinalusta johonkin aavistuksen hienostuneempaan kuin 8v DOHC. Koska kyseessä on käyttöauto, niin toki tekniikan pitää olla luotettava ja mielellään sellainen mihin saa edukkaasti osaa yms. mitä sattuu aikojen saatossa tarvitsemaankin. Myöskään polttoainetaloudellisuus ei tarvitsisi ainakaan huonompaan suuntaan mennä.

Tälläkin foorumilla on käsitelty 2.0 DOHC 8v swäppäämistä 2.3 DOHC 16v tekniikkaan, joka nelikossa tarkoittaa myös öljypohjan vaihtoa, tasapainoakselin poistoa, öljykanavien tukkimista ja ainakin yhden aukon tukkimista että saa öljypohjan tiiviiksi. Tämä vaihtoehto tuntuisi aika kiinnostavalta koska netistä löytyy ohjeita kuinka tehdä ja tuo 16v DOHC on kerännyt aika paljon kehuja luotettavuutensa suhteen.

Toki muutakin tekniikkaa saa ehdottaa mutta liittyen edellä mainittuun, olisiko hyviä ideoita mistä alkaa tuollaista tekniikkaa etsimään ja mitä muutoksia tarttee itse autoon jotta saa leimattuakin?

Nythän miulla on absiton auto, eli perus levyt edessä ja rummut takana. Tekniikan varmaan saa ottaneeksi jostain Scorpparista tai Galaxystä, mutta onko millainen homma sovittaa Galaxyn kone Sierraan kun on ollut etuvetoiseen tarkoitettu versio? Myös jos vanhan koneen ostaa, niin miten perusteellista remppaa suosittelisitte tehtäväksi luokkaa 200-300tkm ajetulle koneelle ennen kuin sen kampeaa Sierran pellin alle? Kaikkihan lopulta lasketaan myös rahassa, eli remontin osalta jos olisi jotain karkeita hintaveikkauksia laittaa mitä maksaa osat olettaen että itse/kaverin kanssa tekee remontin niin pitkälle kuin mahdollista. Sähköjen puoleen jos toisesta autosta tekniikan purkaa joutuu sitten murehtimaan PATS juttujakin, mutta se ei liene ylitsepääsemätön siirtää Sierraan.

Olisin kovasti kiitollinen vinkeistä/neuvoista/suosituksista ettei tarvitsisi itse ihan kaikkea alusta saakka keksiä ja selvittää, vaan että olisi jotain suuntaviivoja mihin keskittyy sitten vähän tarkemmin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 28. 12:01:18 2016

Vähän lisää viimekirjoittelusta tätä tutkineena ilmeisestikään tuon PATS:n siirto toiseen autoon ei välttämättä ole ihan helppo homma, mutta tehtävissä silti. Äkkiseltään vaikuttaisi että luovuttajaksi kannattaisi mieluummin etsiä Scorppari kun siinä olisi valmiiksi apulaitteet oikeilla paikoillaan. Jonkin sortin bonuksena saattaisi saada ehkä ilmastoinninkin sovitelneeksi Sierraan jos oikein alkaa sätöstämään hiukkasen helepommin kuin Galaxystä ottaen...

Jotkut konttorit tuntuu leimanneen Sierraa tuolla 2.3 DOHC tekniikalla ihan ilman jarrujen vaihtoa ja toiset tahtoo sitten kympin rummut tai levyt taakse... Scorpista saisi varmaan satulat soviteltua Sierraan, mutta levyt joutuu ainakin hankkimaan uutta + jonnin sortin adapteria tekemään millä takasatulat saa rumpujarrulliseen napaan kiinni. Välttämättä jarrujen parantelu ei kiinnostaisi ja tuskin turvallisuuden puolestakaan näin pienellä tehonlisäyksellä oikeaa tarvetta olisi.

2.3 tekniikassa näkyy olevan termarin kotelo/imusarja muovia joka ollut ainakin joillakin pulma saada kestämään. Millaisia ratkaisuja termarikotelon korjaamiseen olisi jos se sattuu halkeamaan? 2.0 16v koneessa olisi alumiininen imusatsi, mutta vaatisi VIS läppien nalkittamista ja Y-kappaleen tekoa kaasuläpän ja imusarjan väliin. Ymmärtääkseni termarikotelon pystyy korjaamaan muutenkin kuin uutta kallista muovi-imusarjaa vaihtamalla tai virittämällä 2.0:n imusarjan? Ehkä menen vähän asioiden edelle tässä, mutta tässä kohtaa vielä pystyy vaikuttamaan mitä tekniikkaa pellin alle laittaa, niin kantsii vähän tutkia...

Muuta tekniikkaa kuin sitten V6 koneita tai cossua taida Sierran alle nelikkona oikein helpolla saadakaan?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja matsu » To Tammikuu 28. 14:25:06 2016

Zipi kirjoitti: Scorpista saisi varmaan satulat soviteltua Sierraan, mutta levyt joutuu ainakin hankkimaan uutta + jonnin sortin adapteria tekemään millä takasatulat saa rumpujarrulliseen napaan kiinni.
Muuten en osaa asiassa auttaa mutta eikös näissä ollu laipoilla takavetarit rumpujarrullisessakin mallissa? Eli tuskin tointaa adaptereita alkaa nysväämään, hommaa vaan levyjarrullisen sierran laakeripukit ja tumpit. Nuita on varmaanki ihmisillä joutavana eikä oo tarvinnu kuin joitain kymppejä maksaa milloin oon ostanu.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Tammikuu 28. 15:06:09 2016

Mulla on ainakin satulat taakse jouten.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!


Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 28. 23:14:40 2016

Katellaan noita jarruja jos konttorilla vaativat... En ihan ensimmäiseksi ala kyselemään jarrujenvaihtotarpeesta. :)

Onkos kellä muuten tietoa vetääkö Scorpparin PATS porot sieraimiin jos automaattilootan vaihtaa manuaaliin? Tietyt tahot väittää että startin maadoitus menisi jotenkin oudosti laatikon läpi ja kukaan ei tiedä miten se toimii. Ja että PATS ei anna startata autoa jos ei oo automaatin elektroniikkaa juttukaverina. Jos pitää paikkaansa, niin pitäis olla tekniikanluovuttajaksi sitten melkein manuaalilaatikkoinen Scorppari...

Tällä erää olen sellaisissa ajatuksissa että ottaisin koko johtosarjan bokseineen Scorpparista ja poistaisin ABS, airbag, yms. turhuudet yksi kerrallaan jolloin saisi aina joka boksin poiston jälkeen kokeilla että lähtee käyntiin. Toki sitten valojen, mittariston, katkaisijoiden yms. kanssa olisi ristiinsovittelua Sierran osien kanssa, eli jossain käyttää Scorpparin osaa ja toisessa sovittaa Sierran vastaavaa....
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Tammikuu 28. 23:35:34 2016

Onkohan kukaan kokeillut miten se sierran oma ruisku pelaa?
Ei se ruisku kuitenkaan tiedä mikä kone siellä on, korkeintaan ihmettelee kun bensaa menee täyskaasullla enemmän :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Tammikuu 29. 8:10:10 2016

vauhtipete kirjoitti:Onkohan kukaan kokeillut miten se sierran oma ruisku pelaa?
Ei se ruisku kuitenkaan tiedä mikä kone siellä on, korkeintaan ihmettelee kun bensaa menee täyskaasullla enemmän :D
Joku britti oli rakennellut 8v 2.3 DOHC:n että sai "helpolla" toimimaan EEC IV boksilla. Mieluiten kyllä vaihtaisi EEC V:n että saisi OBD liitännän ja ehkees vähän paremman polttoainetaloudellisuuden.

Tosin syy miksi tätä päivitystä nyt aloin suuremmalla teholla pähkäilemään on se että kansipahvi tuli tiensä päähän nykykoneessa. Kun tietäis onko kansi halki vai ei, niin saattais "ostaa" lisäaikaa tähän koneswäppiin vaihtamalla paffin. Koneen kansi on vaihdettu jossain välissä, eli ei ole orkkis vaan myöhempää valua kuin itse auto. Ja kolme vuotta sitten kun sen paikoilleen laitoin oli ketjun laahaimet ja kaikki ihan uudenveroisessa kunnossa. Koneessa on myös 1.8 kiisselin flektien anturi ja flektit toimii ettei olisi pitänyt pystyä keittämäänkään, kun kesäisin on tuntunut erittäin hyvin lämmöt kestäneen kohdillaan. Toisaalta ei huvittaisi yhtään tämän 8v koneen kanssa enää pelata tosin...

[EDIT]Löytyykös muuten mistään netin kulmalta työohjetta kannen tiivisteen vaihtoon? Mitä ihan minimissään joutuu vaihtamaan jos luottaa siihen että kansi on suora ja lätkäisee niine hyvineen takaisin paikoilleen? Ketjun kiristimen meinaan joko lukita tai sitten purku&kasaus sille kun jakopään osalta uskon että kaikki on vieläkin ihan riittävän priimaa.[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Tammikuu 29. 10:19:44 2016

Oliks tossa?
Kännykällä vähän huono etsiä :D
https://www.dropbox.com/s/gv90b3z8ofuy0 ... l.pdf?dl=0
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Tammikuu 29. 14:30:55 2016

Siinähän se ois, kiitos. Ois pitänyt itsekin vähän miettiä noita hakusanoja että ois tärpänny. :-)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Tammikuu 29. 15:28:45 2016

No ei toi linkki ainakaan pitäis googlesta löytyä ;)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Tammikuu 29. 17:04:27 2016

Kun oon aika vihree moottorin sisuskalujen kanssa touhutessa, niin pakko kysyä typerä kysymys: Haynesin manuska neuvoo ensin miten puretaan venttiilikoneisto, mutta onko sitä pakko purkaa, eli saisiko kannen nousemaan venttiiliromuineen päivineen?

Entäs imu/pakosarja, eli kuinka paljon kantsii/tarvitsee oikeasti purkaa? Pakosarja saanee kait jäädä paikoilleen että irrottaa vaan alas menevän putken?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Alpo
Viestit: 72
Liittynyt: Su Tammikuu 26. 19:36:14 2014

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Alpo » Pe Tammikuu 29. 18:29:38 2016

Ei kait muuta tarvi purkaa, mutta kannenpultit on muistaakseni nokkien alla eli ne joutuu irrottamaan. Jos saa nostettua vaan niin saa kai siihen jäähä pakosarja jne.
Mondeo TD stw -94 "wide citrine" +770tkm :D
Sierra 2.0 GL -86
Sierra 2.3T -86
Sierra 2.0i 4x4 -90 ->2.3 16v
Sierra Cosworth 4x4 -90
Scorpio Cosworth stw -94
Mondeo 2.2tdci stw -08 230hv/+500nm
Mondeo 2.2 tdci stw -08 tit x

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Helmikuu 8. 21:33:09 2016

Muistaakseni kannenpultit saa kyllä avattua nokat paikallaan kun on sopivat työkalut, mutta niitä ei saa nostettua paikaltaan pois (törmäätävät nokkaan) Eli kannen saa kyllä irroitettua, mutta kansipultit jäävät "loukkuun" kanteen ellei nokkia irroita myös.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

rs 2000
CRSC jäsen 2016
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Huhtikuu 19. 21:53:52 2006
Paikkakunta: jkl

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja rs 2000 » La Maaliskuu 5. 1:18:35 2016

Mitenkäs eikös 2.0 tai 2.3 duratc olis "nykyaikaa" ja mtx75 taitaa olla myös laatikkona niin miksei mt75 kävis kans paikalleen. :wink:
Escort Rs 2300

Projekti:rs2300

Alpo
Viestit: 72
Liittynyt: Su Tammikuu 26. 19:36:14 2014

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Alpo » La Maaliskuu 5. 10:18:34 2016

Öljypohja on varmasti hankala toteuttaa. Onko duratecissä alumiininen?
Mondeo TD stw -94 "wide citrine" +770tkm :D
Sierra 2.0 GL -86
Sierra 2.3T -86
Sierra 2.0i 4x4 -90 ->2.3 16v
Sierra Cosworth 4x4 -90
Scorpio Cosworth stw -94
Mondeo 2.2tdci stw -08 230hv/+500nm
Mondeo 2.2 tdci stw -08 tit x

rs 2000
CRSC jäsen 2016
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Huhtikuu 19. 21:53:52 2006
Paikkakunta: jkl

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja rs 2000 » Ma Maaliskuu 7. 19:15:56 2016

no sen joutuu leikkaa ja liimaa tekemään.taitaapa olla alumiininen.
Escort Rs 2300

Projekti:rs2300

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: 4x4 DOHC Sierran tekniikan päivityksen suunnittelua...

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Maaliskuu 27. 13:48:28 2016

Kyllä muuten uudemmatkin koneet kuin DOCH tulisi kyseeseen, mutta juurikin tuo öljypohja on isohko pulma. Varsinkin kun ei oo alumiinin hitsausvehkeitä itsellä.

Toki yksi vaihtoehto olisi 4x4 cossun tekniikka laittaa jos vakion jostain järkihintaan saisi... Kun käyttöautosta kyse, niin vakiona heposet riittäisi parremmin kuin hyvin ja kait olisi kestävä sekä luotettavakin. Taitaa vaan rahallisesti olla paljon halvempi laittaa 2.3 dokki...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin