Sierran ohjausvaihde (tehostettu)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Sierran ohjausvaihde (tehostettu)

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Elokuu 22. 22:37:14 2017

Olen antanut itseni ymmärtää, että kaikissa Sierroissa ja Scorpioissa olisi keskenään vaihtokelpoinen ohjausvaihde. Tänään sitten ihmettelin vierekkäin tuon XR4i:n paikallaan olevaa osaa ja tilalle hankkimaani DOHC koneisen osaa. Yllätykseksi totesin, että ohjausakselin mitta ja sen nivelakselinpätkän mitat erityisti ovat uudessa ja vanhassa täysin eri mittaiset. Onko alkupään Sierroissa ollut erilaista vaihdetta vai onko autoon vaihdettu jonkun muun mallin osat?

Vanha on pinnaltaan sileä putki ja oikeastaan identtinen tuon Driftworksin kuvan alemman vaihteen kanssa. Erona on se, että omassa tuo ohjausakselin pätkä vaikuttaisi olevan ylemmän kaltainen, eli pidempi ja vaihteessa on liittimet semmoisia hydraulibanjoja suorien liittimien sijaan. Vaihteen hydrauliputkessa on kuitenkin tuo alemman lenkki.

Uusi on sitten kuin tuon saman ketjun ensimmäisten kuvien pinnaltaan ruutukuvioitu ja ohjausakselin pätkän osalta selkästi lyhyempi. Kumpi malli Sierrassa pitäisi olla? Uusi osa ei luonnollisesti mene paikalleen nykyisen ohjausakselin kanssa, kun mittaa jää puuttumaan monta senttiä. Se kolmionmallinen liitin ohjausakselissa on muuten vanhassa rakenteessa melkein kiinni tuliseinässä.

Miksi olen ohjausvaihdetta vaihtamassa? Uudessa on letkulähdöt apukuskin puolella, eli oikealla puolella konetta 24V moottorin tehostinpumpun kanssa. Vanha vuotaa öljyä ja on aika tehoton, joten sitä en mielellään tuohon paikalleen modaisi. Jatkakoon maallista taivaltaan ennemmin kunnostuksen jälkeen jonkun 2.8 kaverina, kun se on siihen saatu asettumaan.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran ohjausvaihde (tehostettu)

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Elokuu 22. 22:51:20 2017

Kokeile josko sitä kolmio akselia sais nykästyä ulospäin. Ainakin tossa 5.0 farmarissa autto.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: Sierran ohjausvaihde (tehostettu)

Viesti Kirjoittaja caddy » Ke Elokuu 23. 7:53:04 2017

Jotenkin muistelen, että molemmissa on jonkinverran omia osia. Ainakin rattiakselille erilainen alanivel, joka toki on vaihtokelpoinen. Sitä en kyllä kuollaksenikaan muista enää 10vuoden jälkeen, mistä autosta oikea osa tuolle vohvelikuvioidulle tehostajalle otettiin (oletuksena siitä dohc:sta)
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Sierran ohjausvaihde (tehostettu)

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ke Elokuu 23. 8:03:40 2017

Ohjausakseleita on erilaisia ja eri mittaisia.
Kuva
Toisessa pituus säätyy molemmista päistä ja toisessa ei.

Nelikossa hahdella ristikolla
Kuva

Hammastankoja on erilaisilla kuorilla varustettu:
Kuva
Tämä on muistaakseni scorpiosta otettu.

Onko vanhemmissa sierroissa putket kiinni kierteellä ja uudemmissa pikaliittimillä? Onko fordeissa ollut banjoilla?
Pikaliittimiin löytyy maailmalta adaptereita, että saa suoraa hydrauliikkaliittimillä letkut kiinni.
Tekee letkut putket juuri kuten omaan autoon parhaiten sopii?

Tämä on Granadan ZF:n tekele
Kuva

Tämä on Granadan Cam gearin versio
Kuva

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierran ohjausvaihde (tehostettu)

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Elokuu 23. 23:07:01 2017

hoopee kirjoitti:Ohjausakseleita on erilaisia ja eri mittaisia.
Kuva
Toisessa pituus säätyy molemmista päistä ja toisessa ei.
Jep. Tästä näkee hyvin pituuseron ja minulla on tuommoinen alempi ja tarvitsen ylemmän (tai pelkän vasemman puoleisen varren, koska tuo ristikkokumin sisältävä pätkä tuli akselin mukana). Pituus jäi sen verran vajaaksi, että sen kolmionmallisen akselin kiinnityksen pettäessä tuo nivelakseli pääsee hyppäämään kokonaan irti - ei hyvä.

Tänään, kun pääsin koesovittamaan tuota paikoilleen ja vertailemaan samalla osia rinnakkain, niin tuo on aika selkeä juttu. Vanhassa akselissa on tuo lähtö sen pari senttiä pidempi. (ja ne hydraulilähdöt oli kyllä ilman banjoja)

Tuossa on pari linkkiä selventäviin kuviin (valitettavasti Googlen kuvista ei voi poimia pelkkää kuvaa upotettavaksi sivulle).

Vertailu akseleista.

Mitta

Kiitos avusta! Laitan ostoilmon klubipuolelle tarvittavasta osasta.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Vastaa Viestiin