2002 2.0 Zetec Focus pukkaa liikaa häkää

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

2002 2.0 Zetec Focus pukkaa liikaa häkää

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Marraskuu 20. 14:44:37 2017

Tämä sama tuli postattua fordclubillekin, mutta täällä saattais olla kanssa osaavaa porukkaa antamaan vinkkiä, joten olisiko arvon raadilla hyviä vinkkejä millä saataisiin CO päästöä pienemmäksi?

Kuva

Koodi: Valitse kaikki

HC         CO
O2         CO2
RPM       Lambda
Joskus käy ihan siinä 0,22 rajoilla, mutta ei kuitenkaan mene alle, yleensä näyttää tuota 0,4 luokkaa. Tyhjäkäynnillä arvot suunnilleen samat, mutta hiilivetyjä (HC) puksuttaa 120 luokkaa, eli ei paljon yli, mutta vähän siltikin.

Tulpat on uudet ja mitä Forscannilla kattelin, niin ainakin moottorin lämpö ja imuilman lämpö näytti oikeita lukuja. Kait tämä MAF:n suuntaan kaatuu, mutta kun ei kehtaisi alkaa uusia osia ostamaan ja kokeilla että minkä vaihtamalla korjaantuu. Ei taida nyt kotosalta tähän parin litran Zetecciin antureita hyllystä löytyä. Autolla ajettu 250tkm, en tiedä onko venttiilipuolelle mitään tehty, mutta kait sielläkin saattaisi olla säätötarvetta kun on kovat nostajat?

Joskus kylmänä käynnistettäessä ei lähe ekalla yrityksellä käyntiin, mutta uusiksi kun starttaa niin lähtee heti. Tosin joskus tällöin käy muutaman sekunnin vähän huonosti, mutta tasaantuu sitten hetikohta. Muuten auto toimii hienosti.

Tätä on nyt kokeiltu parilla eri mittauspaikalla, en oo vielä konttorille tarjonnu. Ekan kerran koitin ilman tulppien vaihtoa. Sitten vaihdoin tulpat ja putsailin maffia + heitin toisen samanlaisen lambdan paikoilleen jota ensin lämmitin toholla ettei pitäisi karstoja olla, mutta mikään näistä poppakonsteista ei auttanut.

Tänään oli kone kyllä niin kuuma kuin sen vaan käyttämällä saa. Flektit huuti silloin tällöin mittauksessa ja ykkönen silmässä tuli painettua rallia mittapaikkaakin ympäri.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 2002 2.0 Zetec Focus pukkaa liikaa häkää

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 20. 20:32:10 2017

Lambda toiminee, väittäisin vaan väsynyttä kattia tai sisukset irti.

Mitä lambda näyttää tyhjäkäynnillä?

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

Himis
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Toukokuu 1. 18:09:34 2009

Re: 2002 2.0 Zetec Focus pukkaa liikaa häkää

Viesti Kirjoittaja Himis » Ma Marraskuu 20. 23:08:55 2017

Muistaakseni imuvuotoja on focuksissa joskus ollut, että heittää päästöjä pieleen. Suihkuttele vaikka jarrukliineriä imusarjan ympäristöön ja alipaineletkuille, jos käynti muuttuu, on melko varmasti joku letku halki tai poikki.

Pakoputki ei vissiin vuoda, kun happiarvo on lähellä nollaa, toki tyhjäkäynnillä voi nousta (jos vuotaa) ja silloin vaikuttaa myös päästöihin mitatessa.

-Tommi

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: 2002 2.0 Zetec Focus pukkaa liikaa häkää

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Marraskuu 23. 9:11:07 2017

No sehän sitten meni päästöistä läpi hiuksen hienosti kun vaihtoi uuden ilmansuodattimen vaikkei se vanhakaan mikään rotan pesä ollut. Tosin aikansa sitä sai huudattaa nytkin että kertaalleen CO arvo kävi sellaisissa luvuissa että pyöristäen menee läpi.

Mittauksen jälkeen tuli kokeiltua ihan piruuttaan mitä vaikuttaa kun tankkaa kolmasosan E85:ttä tankkiin kun mittamieskin halusi asian selvittää. Lopputulema että HC päästö yli tuplaantui kierroksilla ja CO päästöön ei mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnillä HC ihan hitusen pienempi, mutta ei millään tapaa merkittävää eroa. Joten ainakaan tälläisessä tapauksessa E85 ei ole oikotie onneen päästöjen kanssa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin