Takarungon kumityynyt ja vaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

TuneGi
Ylläpitäjä

Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Su Heinäkuu 13. 12:32:54 2003

Moro. Katselin tuossa sierrani alla noita kumityynyjä. Olisi varmaan vaihdon aika, sillä taitaa olla alkuperäiset ne. Mutta tuntui tuskanhiki nousevan kun näki ensin, miten ruosteiset sen pidikelevyn pultit oli, eli niiden irtisaaminen voipi olla aikas hurja homma, sitten miten sen kumityynyn saa pois sieltä välistä. Ohjeitahan täällä oli tuolla ford-tietoutta osiossa, mutta onko jollain kokemuksia vanhemman sierran kumityynyjen vaihdosta, jossa ei aiemmin niitä ole vaihdettu.. :P

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Heinäkuu 13. 22:29:31 2003

Takapenkin alla on(ainakin omassa-84 3-D)muoviset pitkulaiset tulpat joiden alla näkyy jollainlailla noi isojen pulttien päät,Pienemmpien taas taas on siinä "kotelon" sisällä,niiten mutterin kiinnitys pettää helposti eli paljon irroitus ainetta.<br>Ite leikkasin vanhasta kumista palkin yläpuolelta puukolla niin paljon kuin pysty ja sitten painoin ruuvipuristemella vanhan pois.Uusi meni myös paikoille ruuvipuristimella painamalla.<br>Itse laitoin uretaaniset puslat jotka kuulema ovat helpommat laittaa kuin orkkis puslat.<br>Itse jouduin rälläköimään toiselta puolelta ne pienemmät pultit pois.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Heinäkuu 15. 9:33:55 2003

se menee kuulemma tunkkaamalla.<br><br>eli iso hylsy tai vastaava vaan pohjan ja puslan väliin<br>ja sitten tunkkaa sitä takakelkkaa ylöspäin ja joku pomppii takaoven reunalla, niin pitäis tulla ulos.<br><br>ja uus sitten tunkataan paikalleen..<br><br>itekkin pitäis tehä kyseinen operaatio, puslatkin odottelis tossa valmiina ;D
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Heinäkuu 15. 11:16:00 2003

Ne pienien pulttien mutterit on tosi hentosesti (ainakin irronnut oli) hitsattu kiinni sinne palkin sisään, kannattaa tosiaa uittaa reilusti öljyä sisään.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Heinäkuu 15. 11:23:33 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=12547;start=0#95701 date=1058256960]<br>" hitsattu kiinni sinne palkin sisään, kannattaa tosiaa uittaa reilusti öljyä sisään."<br>[/quote]<br>Vai onko niissä samanlaiset klipsit kuin tankin kiinityksessä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Pe Heinäkuu 25. 9:37:00 2003

On sen verran ruosteiset noi pultit, että täytyy harkita tarkkaan niiden irrotusta. Pitää kai lainata iskevää pulttipyssyä kaverilta. Luulen että kun alkaa hylsyllä vääntään, ni noi ruosteiset kannat menee pyöreiksi ensimmäisenä ja kun käyttää voimaa, niin pultit katkeaa ja sit on taas kivaa..

lajama
Ylläpitäjä

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja lajama » Pe Heinäkuu 25. 9:56:02 2003

[quote author=TuneGi link=board=2;threadid=12547;start=0#97500 date=1059115020]<br>On sen verran ruosteiset noi pultit, että täytyy harkita tarkkaan niiden irrotusta. Pitää kai lainata iskevää pulttipyssyä kaverilta. Luulen että kun alkaa hylsyllä vääntään, ni noi ruosteiset kannat menee pyöreiksi ensimmäisenä ja kun käyttää voimaa, niin pultit katkeaa ja sit on taas kivaa..<br>[/quote]<br><br>Pari napakkaa iskua pultinkantoihin, niin ruosteet lähtee. Ei niiden pulttien pitäs olla niin ruosteessa, että kantit pyöristyy. Tiedä sitten mitä suola on saanut aikaan...<br>Et niitä kyllä saa käsin väännettyä poikki (siis ilman jatkovartta). Ennemminkin varoisin tuota pulttipyssyä. Käy ostamassa uudet hylsyt (17mm ja 19mm), niin pitää paremmin. Itse väänsin kiintoavaimella alkuun.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Heinäkuu 26. 1:21:26 2003

Mulla oli ne "isot" pultit jumissa aikas hyvin,jos olis pelkästään vääntänyt auki niin olis varmasti katkenneet sinne paikoilleen.Ristikkoavaimella edes takaisin nitkuttelemalla pikkuhiljaa auki/kiinni niin lähti ehjänä auki.Pienissä petti palkin sisältä "mutterin" kiinnitys ja alkoivat pyöriä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Heinäkuu 26. 14:44:57 2003

No mites sait sit ne pienemmät irti ja takaisin, jos ne kiinnityslaipat hajos? Saako sinne ujutettua sit mutterin tilalle tms?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Heinäkuu 26. 15:21:58 2003

Laikka koneella vain vanhat pois ja uusien kanssa saa sitten hieman temppuilla että sai kiristettyä(ei mahdu 17mm avain palkin sisään)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Elokuu 13. 1:52:59 2003

[quote author=TuneGi link=board=2;threadid=12547;start=0#97775 date=1059219897]<br>No mites sait sit ne pienemmät irti ja takaisin, jos ne kiinnityslaipat hajos? Saako sinne ujutettua sit mutterin tilalle tms?<br>[/quote]<br><br>Palkin sisällä on neliskanttiset mutterit ja ne on pistehitsattu tms. kulmista kiinni. Minä kiinnitin ne poraamalla kylmästi kotelon pohjan läpi reiät ja niihin sitten migpursotetta. Toinenkin mutteri oli tainnut irrota parista kulmasta, kun pultti sojotti ihan vinossa, sama lääke.<br>Se kiinnityskohta ei tarvitse olla satasen tarkkuudella kohdallaan, siinä peltiläpyskässä joka niillä kiinitetään on väljät soikeat reiät, levyn tarkoituksena lienee estää ison akselin kiinnittävän pultin heiluminen ees taas.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Elokuu 13. 7:56:04 2003

Mulla ei ollu pistehitsattu vaan sellasten klipsujen varassa. On meinaan pirullinen homma jos se pääsee pyörähtää tai nousee paikaltaan.
Puslien irrottamisesta on hyvät ohjeet clubin sivuilla (PDF)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Takarungon kumityynyt ja vaihto..

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Elokuu 15. 16:06:24 2003

Toi oli -84 jossa noita säädin, ilmeisesti uudemmissa se on saatu tehtyä vielä heikommaksi. Sinne koteloon kannattaa lotjata reilusti irrotusöljyä ennen kuin edes harkitsee töiden aloittamista.<br>Jos hitsausvehkeet on käytössä niin kotelon läpi voi kylmästi porata reiät ja hitsata mutterit kiinni, tuleehan sinnekkin vähän ruosteetonta rautaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin